Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Én normál körülmények közti, adalék nélküli Adria kapacitásra találtam adatot, ami a magyar ágra 10 millió tonna/év, a Pozsonyba vezető szakaszra pedig 3,7 millió tonna/év.
A B.I adalék nélküli kapacitására már nem emlékszem fejből, de emlékeim szerint DN450 méretű és 63 barg-s.
  • A Barátság messze-messze nem csak Százhalombattát és Pozsonyt látja el.
Mármint melyik? A B.I vagy BII? :)
Észszerű időn belül az orosz olaj nem mellőzhető. Még komoly infrastrukturális beruházásokkal is csak hosszú idő alatt és nagyon drágán váltható ki.
Teljesen nem, de sokmillió tonna kőolaj mindig is behozható lett volna máshonnan, csak elhatározás és pénz kérdése.
Egyébként mitől is lenne nekünk jobb az idáig totál megbízható és olcsó orosz vezetékes forrást lecserélni sokkal drágább és megbízhatatlanabb arab, vagy amerikai forrásra?
Műszakilag semmi.
Csak, ha a politika azt mondja, hogy ez nem mehet tovább, akkor IJ...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gergo55

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 815
5 899
113
Én downstreamen dolgoztam, ezért és is az ebben jártasakat kérdeztem. Bizonyos határokon belül ameddig a light Russian Blended-del kevernek, addig kevesebb a baj. Ez szintén akkor került elő, amikor az Adrián behozott ~ 20 alternatíva vizsgálata volt a feladat.

A nagyon más molekula összetételű olaj esetén nem csak a viszkozitás a gond (bár nagyon magas hőmérsékleten a difi elvileg kicsi asszem), de az, hogy mikor mi desztillálódik ki és mekkora arányban az már más kérdés.

Tehát az, hogy fehéráru és a minden más kihozatala mekkora lesz ha nincs hidrogénezés.
A nagyon magas kéntartalmú és nagyon hosszú szénláncokat tartalmazó kőolajnál kevesebb a benzin gázolaj és más tisztaságú kohozatal azonos energia befektetéssel vagy egyáltalán és a frakcionáló torony fizikai kialakítása is gát. Valamennyire lehet alakítgatni őket, de ennek korlátai vannak. És addig áll az egész finomító azon blokkja és ez tervezést és kivitelezést jelent. Ez nagyon nem filléres tétel amennyire én tudom.

De mivel ez sok éves emlék, azért ezt a kommentet ne véssétek kőbe.


Igen, ez is a baj. Is. Fizikailag lehetne magasabb kéntartalommal is kitolni, csak ugyebár jogszabályi korlátok vannak a 10 ppm alatti kéntartalomra. Ha annál magasabb, akkor seggberúgnak érte.
Itt egy hosszabb cikk a témáról. Csak átfutottam, de azt írja, hogy vannak az Ural -hoz hasonló minőségű olajok még a piacon, azokkal viszonylag könnyen ki lehetne váltani az orosz olajat. Kérdés hogy mennyibe kerülne, illetve mennyit lehet belőlük venni.

Van a cikkben egy táblázat, a mi a kéntartalom és sűrűség szerint mutatja a különböző olaj típusokat. Az Ománi olaj például majdnem azonos kéntartalmú, és sűrűségű mint az Ural.

 
  • Tetszik
Reactions: bel

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Én normál körülmények közti, adalék nélküli Adria kapacitásra találtam adatot, ami a magyar ágra 10 millió tonna/év, a Pozsonyba vezető szakaszra pedig 3,7 millió tonna/év. Ez nem a kihasználatlan, hanem a teljes kapacitás. De még ha úgy is van, ahogy írod (hiszek neked, jobban értesz hozzá), akkor is:
  • A Barátság messze-messze nem csak Százhalombattát és Pozsonyt látja el.
  • Mint ahogy Krk és az Adria kapacitását is eszi/enné Százhalombattán és Pozsonyon kívül Rijeka (Urinj) és az Adria keleti ágán Pancsova és Újvidék is (4,8, illetve 2,6 millió tonnás kapacitással) és még ott van a bosnyák finomító is. Persze a szerbek nem embargózzák az oroszokat és talán a bosnyákoknak is több eszük lesz, de vezetékes kapacitás hiányában ők sem férnek hozzá a Barátságon érkező olajhoz, tehát lekötik Krk és Adria kapacitásának egy részét. Mert ugye ebben a képletben csak a jelenleg kihasználatlan, szabad kapacitással lehet számolni, nem a teljessel. És akkor még olyan nyalánkságokról szó sem volt, mint politikai/ideológiai alapon a tranzit tiltása, ha a csőben orosz olaj közlekedik, még ha lenne is kerülőutas fizikai elérés az orosz vezetékes olajhoz az adott nem embargózó országnak, de közben meg egy embargózó tranzitország fekszik.
  • A vasúti szállítás valószínűleg érdemi mennyiségben nem érne el hozzánk, mert előbb lekapcsolnák a kikötőkhöz közelebb fekvő, nálunk szomjasabb sorstársaink, akiken át kellene hozni. Egyébként mennyi is a vasúti tartálykocsis szabad kapacitás?
  • A többi probléma, amit írtam, szintén fennáll. Nincs csettintésre többlet tanker kapacitás, kikötői kapacitás, vezetékes kapacitás.
  • Az árba és a többlet költségekbe pedig jobb, ha bele sem gondolunk.

Észszerű időn belül az orosz olaj nem mellőzhető. Még komoly infrastrukturális beruházásokkal is csak hosszú idő alatt és nagyon drágán váltható ki.

Egyébként mitől is lenne nekünk jobb az idáig totál megbízható és olcsó orosz vezetékes forrást lecserélni sokkal drágább és megbízhatatlanabb arab, vagy amerikai forrásra? Mert ugye a tankerhajó útvonala nem kötött. Oda megy, ahol többet adnak az olajért. Akár menet közben fordul, mint ahogy erre már nagyon sok példa volt. Arra is több gyakorlati példa volt, hogy a közel-keleti olaj ára megugrott, illetve hiány volt belőle. Mennyivel voltak viccesebb helyzetek a korábbi közel-keleti háborúkból kialakult olajválságok, mint a mostani orosz gyűlölettel felkorbácsolt? Mi lesz, ha holnap kitalálják, hogy az arab országokból sem lehet politikai/ideológiai okból vásárolni, vagy ők nem adnak el megfelelő mennyiséget, bármilyen megfontolás alapján? Mi lesz ha holnap Iránra próbálnak rá a jenkik, mert az oroszok elleni gazdasági háború mértékével már elégedettek, tehát újabb célpontot keresnek és akkor kiesik az öböl menti olaj?

Az sem épp lehetetlen, hogy a "jó" kapcsolat okán, vagy valamilyen külső parancsra (Brüsszel, Washington) a horvátok zsaroljanak minket a jövőben a szállítás leállításával.

Az orosz olaj mellőzése csak egy nagyon vékony hajszállal kisebb őrültség, mint az orosz gáz mellőzése. De alapvetően mindkettő elmeháborodott dolog.
Most arról nem is beszélve, h az ukránoknál van a csap.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
Mármint melyik? A B.I vagy BII? :)

Ha B I tilos, akkor B II is. Mintha ez mind nem létezne:

Map-of-oil-and-gas-pipelines-from-Russia-credit-US-Energy-Information-Administration.png
 
  • Tetszik
Reactions: BJani
M

molnibalage

Guest
Ha B I tilos, akkor B II is. Mintha ez mind nem létezne:

Map-of-oil-and-gas-pipelines-from-Russia-credit-US-Energy-Information-Administration.png
Nem értem a kommented. A ami B I. lényege, hogy akkor is kaphat Szlovákia kőolajat rajtunk keresztül, ha oroszoktól nem jön semmi.
A térképen amúgy rajta sincs és a BII megnevezés is hiányzik.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 815
5 899
113
Én normál körülmények közti, adalék nélküli Adria kapacitásra találtam adatot, ami a magyar ágra 10 millió tonna/év, a Pozsonyba vezető szakaszra pedig 3,7 millió tonna/év. Ez nem a kihasználatlan, hanem a teljes kapacitás. De még ha úgy is van, ahogy írod (hiszek neked, jobban értesz hozzá), akkor is:
  • A Barátság messze-messze nem csak Százhalombattát és Pozsonyt látja el.
  • Mint ahogy Krk és az Adria kapacitását is eszi/enné Százhalombattán és Pozsonyon kívül Rijeka (Urinj) és az Adria keleti ágán Pancsova és Újvidék is (4,8, illetve 2,6 millió tonnás kapacitással) és még ott van a bosnyák finomító is. Persze a szerbek nem embargózzák az oroszokat és talán a bosnyákoknak is több eszük lesz, de vezetékes kapacitás hiányában ők sem férnek hozzá a Barátságon érkező olajhoz, tehát lekötik Krk és Adria kapacitásának egy részét. Mert ugye ebben a képletben csak a jelenleg kihasználatlan, szabad kapacitással lehet számolni, nem a teljessel. És akkor még olyan nyalánkságokról szó sem volt, mint politikai/ideológiai alapon a tranzit tiltása, ha a csőben orosz olaj közlekedik, még ha lenne is kerülőutas fizikai elérés az orosz vezetékes olajhoz az adott nem embargózó országnak, de közben meg egy embargózó tranzitország fekszik.
  • A vasúti szállítás valószínűleg érdemi mennyiségben nem érne el hozzánk, mert előbb lekapcsolnák a kikötőkhöz közelebb fekvő, nálunk szomjasabb sorstársaink, akiken át kellene hozni. Egyébként mennyi is a vasúti tartálykocsis szabad kapacitás?
  • A többi probléma, amit írtam, szintén fennáll. Nincs csettintésre többlet tanker kapacitás, kikötői kapacitás, vezetékes kapacitás.
  • Az árba és a többlet költségekbe pedig jobb, ha bele sem gondolunk.

Észszerű időn belül az orosz olaj nem mellőzhető. Még komoly infrastrukturális beruházásokkal is csak hosszú idő alatt és nagyon drágán váltható ki.

Egyébként mitől is lenne nekünk jobb az idáig totál megbízható és olcsó orosz vezetékes forrást lecserélni sokkal drágább és megbízhatatlanabb arab, vagy amerikai forrásra? Mert ugye a tankerhajó útvonala nem kötött. Oda megy, ahol többet adnak az olajért. Akár menet közben fordul, mint ahogy erre már nagyon sok példa volt. Arra is több gyakorlati példa volt, hogy a közel-keleti olaj ára megugrott, illetve hiány volt belőle. Mennyivel voltak viccesebb helyzetek a korábbi közel-keleti háborúkból kialakult olajválságok, mint a mostani orosz gyűlölettel felkorbácsolt? Mi lesz, ha holnap kitalálják, hogy az arab országokból sem lehet politikai/ideológiai okból vásárolni, vagy ők nem adnak el megfelelő mennyiséget, bármilyen megfontolás alapján? Mi lesz ha holnap Iránra próbálnak rá a jenkik, mert az oroszok elleni gazdasági háború mértékével már elégedettek, tehát újabb célpontot keresnek és akkor kiesik az öböl menti olaj?

Az sem épp lehetetlen, hogy a "jó" kapcsolat okán, vagy valamilyen külső parancsra (Brüsszel, Washington) a horvátok zsaroljanak minket a jövőben a szállítás leállításával.

Az orosz olaj mellőzése csak egy nagyon vékony hajszállal kisebb őrültség, mint az orosz gáz mellőzése. De alapvetően mindkettő elmeháborodott dolog.
A pozsonyi finomítót valamekkora részben el lehet látni olajjal Csehország felől is olajjal. A Cseh olajfinomító össze van kötve a Transalpine vezetékkel 10 millió tonna kapacitással, illetve Pozsonnyal a barátság vezetéken keresztül.

 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
Nem értem a kommented. A ami B I. lényege, hogy akkor is kaphat Szlovákia kőolajat rajtunk keresztül, ha oroszoktól nem jön semmi.
A térképen amúgy rajta sincs és a BII megnevezés is hiányzik.

Azt hittem a Barátság két ágáról írsz, B I és B II megjelöléssel. Van valamilyen vezeték a Barátságon és az Adrián kívül, ami nem csak az ezeken érkező olajat osztja el, hanem más forráshoz vezet? Mert ha a barátság két ágáról van szó, akkor a hozászólásom azt jelenti, hogy ha nekünk tilos a Barátságon keresztül orosz olajat venni, akkor a szlovákoknak is (meg másoknak is), tehát a kiváltandó kapacitás összeadódik.
 
M

molnibalage

Guest
Azt hittem a Barátság két ágáról írsz, B I és B II megjelöléssel. Van valamilyen vezeték a Barátságon és az Adrián kívül, ami nem csak az ezeken érkező olajat osztja el, hanem más forráshoz vezet?
A BI. funkciója csak átkötés, Szlovákia anélkül is kaphat olajat Ukrajnából, ahogy mi is.
Csak felértékelődött szerepe és emiatt mérete is nőtt nyomásával a régi időkhöz képest, mert, ha nincs BII, akkor lényegében az Adria folytatásává válik.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
A pozsonyi finomítót valamekkora részben el lehet látni olajjal Csehország felől is olajjal. A Cseh olajfinomító össze van kötve a Transalpine vezetékkel 10 millió tonna kapacitással, illetve Pozsonnyal a barátság vezetéken keresztül.


És közben a szintén 10 millió tonnás kapacitású Schwechat meg kiszárad? Itt is az a helyzet, hogy előbb megissza az olajat a közbenső tranzit ország, akinek szintén hiányzik az eddigi orosz forrás.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
A BI. funkciója csak átkötés, Szlovákia anélkül is kaphat olajat Ukrajnából, ahogy mi is.
Csak felértékelődött szerepe és emiatt mérete is nőtt nyomásával a régi időkhöz képest, mert, ha nincs BII, akkor lényegében az Adria folytatásává válik.

Akkor jól gondoltam. Az átkötés nem többlet forrás, vagy kapacitás. A lényegen nem változtat. A szlovákok igényével eddig is számoltam az Adrián keresztül, figyelembe véve a tőlünk hozzájuk vezető csövet. A B I semmit nem módosít azon a képleten, aminek a kiinduló pontja Krk, a végpontja pedig az összes említett finomító, ideértve Pozsonyt is. Egyszerűen Krk és Adria nem elég a Barátság kiváltására.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
A pozsonyi finomítót valamekkora részben el lehet látni olajjal Csehország felől is olajjal. A Cseh olajfinomító össze van kötve a Transalpine vezetékkel 10 millió tonna kapacitással, illetve Pozsonnyal a barátság vezetéken keresztül.


Ráadásul a Transalpine vezetéknek csak az egyik ága megy az osztrákokon és cseheken keresztül Pozsonyig. A fő ága a németekhez visz. Márpedig az érdekelt országok közül a németek a legerősebb kutya, ami szexualizálni szeretne, tehát már az is kérdés, hogy az osztrák ágba mennyi olaj jutna? Abból mennyit vesznek le sógorék és mennyit a Barátságot jelenleg szintén használó, tehát szomjas csehek? Még ők is erősebb ebek, mint a szlovákok, vagy mi. Pozsony alternatív ellátása ezen az ágon a kutya vacsorájánál is rosszabb eséllyel indul.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 815
5 899
113
És közben a szintén 10 millió tonnás kapacitású Schwechat meg kiszárad? Itt is az a helyzet, hogy előbb megissza az olajat a közbenső tranzit ország, akinek szintén hiányzik az eddigi orosz forrás.
Ráadásul a Transalpine vezetéknek csak az egyik ága megy az osztrákokon és cseheken keresztül Pozsonyig. A fő ága a németekhez visz. Márpedig az érdekelt országok közül a németek a legerősebb kutya, ami szexualizálni szeretne, tehát már az is kérdés, hogy az osztrák ágba mennyi olaj jutna? Abból mennyit vesznek le sógorék és mennyit a Barátságot jelenleg szintén használó, tehát szomjas csehek? Még ők is erősebb ebek, mint a szlovákok, vagy mi. Pozsony alternatív ellátása ezen az ágon a kutya vacsorájánál is rosszabb eséllyel indul.
A csehek Németországon keresztül vannak rákötve a Transalpine vezetékre. Az egész rendszer kapacitása 40 millió tonna felett van. Azt nem tudom, hogy mennyire van kihasználva, vagyis mennyi benne a tartalék.

A barátság vezetéket nem csak mi tudjuk elzárni, hanem pl. az ukránok is. Úgyhogy remélem, hogy van elég kapacitás.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 536
60 211
113
Azèrt az orosz gâz és olaj helyettesitése nemcsak müszaki, hanem mèg nagyobb mèrtékben pénzügyi kérdés. Kiârazzuk magunkat ( Európàt) a piacokról. Teljesen feleslegesen, csak a jó érzés miatt.
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66
M

molnibalage

Guest
Azèrt az orosz gâz és olaj helyettesitése nemcsak müszaki, hanem mèg nagyobb mèrtékben pénzügyi kérdés. Kiârazzuk magunkat ( Európàt) a piacokról. Teljesen feleslegesen, csak a jó érzés miatt.
A politika szinte mindig felülírta a történelemben a műszaki realitásokat és értelmes koncepciót.
  • Nézd meg mekkora csatahajók születtek és mennyi, teljesen feleslegesen két vh előtt, között és alatt... Csak mert pár ember erőltette és a politikus is inkább villogott egy 40 ezer tonnás hajóval, mint 2x20 ezer tonnással...
  • Nézz rá a II. vh-s eszement német harcjármű ötletekre...
  • A német V-2 program teljes értelmetlenségére...
  • stb.

Nagyon kevés esetben győzött a racionalitás és akkor sem általánosan.

Ilyen volt az, amikor McNamara idején a B-47-esek garmadáját kivágták a fenébe, a B-52 gyártását korlátozták, a B-70-et törölték és a többi olyan nuki platformot, amik egyesek hátrányait csak egyesítették, 0 előnnyel kivágták a fenébe. Pl. Snark.

De azért ott is becsúszott egy F-111, ami kiváló csapásmérő lett, de az eredeti elképzelésből kvázi semmit sem valósított meg az eredeti narratívája szerint...

Most kitalálták ezt az energihordozóra.
Oo. soha nem volt az EU gazdasági ellenpólusa.
A magas hozzáadott EUs termékek az orosz energiahordozükkal készülnek. Ennyi.
Csak éppen nem az orosz gazdasággal kell versenyezni, hanem Kínával vagy mással, ahol nem ideológiai alapon vásárolnak energiahordozót.
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Ráadásul a Transalpine vezetéknek csak az egyik ága megy az osztrákokon és cseheken keresztül Pozsonyig. A fő ága a németekhez visz. Márpedig az érdekelt országok közül a németek a legerősebb kutya, ami szexualizálni szeretne, tehát már az is kérdés, hogy az osztrák ágba mennyi olaj jutna? Abból mennyit vesznek le sógorék és mennyit a Barátságot jelenleg szintén használó, tehát szomjas csehek? Még ők is erősebb ebek, mint a szlovákok, vagy mi. Pozsony alternatív ellátása ezen az ágon a kutya vacsorájánál is rosszabb eséllyel indul.

A sok "matekozás" a csövekkel mellett ne felejtsük el, hogy azért a környékbeli (pl. horvát, szlovák stb.) finomítók leginkább csak orosz olajjal tudnak menni. Mi még Battával úgy-ahogy jól állunk, de ez se menne tisztán "nem-orosz" olajjal. Nagyon nem.

Leegyszerűsítve ugye a probléma az, hogy szeretnénk:

  • "csiliárd-milliárd" -ot rákölteni a finomítókra,
  • csak azért, hogy máshonnan származó sokkal drágább olajat is fel tudjanak dolgozni.

Most az egyéb - terminálok, csövek, hajók stb. - dolgokról nem is beszélve. Meg az olyanokról is, hogy ezúttal beviszünk a rendszerbe egy olyan dolgot, ami eddig nem volt: bizonytalanság.

És akkor arról még nem is beszélve, hogy az egyéb finomítóknál nemcsak kapacitás vagy anyagi problémák/kérdések merülnek fel, hanem egyéb (pl. politikai, szakszervezetek stb.) dolgok is amik nem a "modernizáció" elősegítése érdekében hatnak. Egyébként is, ha ilyen úton akarunk járni, akkor érdemes a magyar finomítót továbbra is a prioritási lista elején tartani ...

Azon véleményt árnyalnám kicsit, hogy "csak döntés és pénz kérdése" az egész. Még, ha meg is maradunk ezen a vonalon, akkor valójában a döntés mellett az "irgalmatlanul sok pénz kérdése"...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 291
33 642
113
A politika szinte mindig felülírta a történelemben a műszaki realitásokat és értelmes koncepciót.
  • Nézd meg mekkora csatahajók születtek és mennyi, teljesen feleslegesen két vh előtt, között és alatt... Csak mert pár ember erőltette és a politikus is inkább villogott egy 40 ezer tonnás hajóval, mint 2x20 ezer tonnással...
  • Nézz rá a II. vh-s eszement német harcjármű ötletekre...
  • A német V-2 program teljes értelmetlenségére...
  • stb.

Nagyon kevés esetben győzött a racionalitás és akkor sem általánosan.

Ilyen volt az, amikor McNamara idején a B-47-esek garmadáját kivágták a fenébe, a B-52 gyártását korlátozták, a B-70-et törölték és a többi olyan nuki platformot, amik egyesek hátrányait csak egyesítették, 0 előnnyel kivágták a fenébe. Pl. Snark.

De azért ott is becsúszott egy F-111, ami kiváló csapásmérő lett, de az eredeti elképzelésből kvázi semmit sem valósított meg az eredeti narratívája szerint...

Most kitalálták ezt az energihordozóra.
Oo. soha nem volt az EU gazdasági ellenpólusa.
A magas hozzáadott EUs termékek az orosz energiahordozükkal készülnek. Ennyi.
Csak éppen nem az orosz gazdasággal kell versenyezni, hanem Kínával vagy mással, ahol nem ideológiai alapon vásárolnak energiahordozót.
Ez most azonban nem sima gazdasági kérdés,hanem hadviselési.Oo atomhatalom,egyszerűen nem lehet vele hagyományos módon háborúban lerendezni a politikai fehér asztalnál megoldhatatlan vitát.Marad a gazdasági hadviselés,mint lehetőség.
Csakhogy a gazdasági hadviselés is háború.Gyakorlatilag ugyanúgy megterheli,elszivja az erőforrásokat,mint a "rendes" háború.És igy is lehet "pürrosi győzelmet" is aratni.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 908
4 670
113
a horvátok zsaroljanak minket a jövőben a szállítás leállításával.
Szia,

Ez a gondolat korabban mar masnal is megjelent, de szerintem alapjaiban butasag: ha letesztelodik, hogy orosz olaj nelkul is jol elvan Magyarorszag, attol meg a horvatok nem tudnak zsarolni, mert az orosz olaj tovabbra is letezni fog.

Ezzel szemben amig elhiszik az emberek, hogy orosz olaj nelkul megall a magyar gazdasag, addig az oroszok tudnak vele zsarolni.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 908
4 670
113
Leegyszerűsítve ugye a probléma az, hogy szeretnénk: "csiliárd-milliárd" -ot rákölteni a finomítókra, csak azért, hogy máshonnan származó sokkal drágább olajat is fel tudjanak dolgozni.
Szia,

Fent mar a hozzaertok leirtak, hogy nem kell kolteni a finomitonkra.
Technikailag kizarolag a masik irany a problemas: beepiteni a kenmentesitot idobe es sok penzbe kerul (de ezt mi mar megtettuk regen, mert nekunk muszaly volt), a beepitett kenmentesitot nem hasznalni lenyegeben semmibe se kerul.
 
  • Tetszik
Reactions: Negan

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
ahol nem ideológiai alapon vásárolnak energiahordozót.
Akkor emberi jogokra és jogállamra hivatkozva ugrott az arab világ - de ezt nem lehet, szóval marad az erkölcsi kettős könyvelés.

Valtdízni nyomatja a divertitis maszlagot USA-ban meg az EU-ban, de ha a kínai piacról van szó, az afroamerikai főszereplő (az egyik főszereplő) ugrik a plakátról...

Kínában a héten 8 nagy gáz projektet jelentettek be, az egyik magyar pénzre átszámolva olyan 10000 milliárd HUF. Az orosz-kínai gáz projektek egyelőre parkolnak, de már most nem lehet kapni X80 meg X96-os csöveket.

Valami azt súgja, az orosz szankció is ki lesz játszva. Mongólia "megveszi" az orosz gázt, majd onnan megy Kínába. EU meg az USA majd jól beszankciózza a mongolokat, azokat meg Kína szépen eltartja - ahogy eddig is.

Nem lennék meglepődve, ha hirtelen "áttervezésre" szorulna a Szibéria Ereje kínai ága.

Aztán egy kis infó a sebességről...

A Central Asia-China vezetéket 2006 április 3-mal szignózták Türkmenisztánban, 2009 decemberében lett készen. 42"-es cső, X80-as anyagminőség, 1833km hosszú. Napi 100 körvarratot csináltak, full automata hegesztő állásokkal. A csővezeték 25 billió m³ gázra van méretezve.

EU éves szinten 140 billó m³-t vesz orosz forrásból, ez kb. 6 ilyen csővezeték

Honnan jöttek a csövek? Donyeck-ből, a Khartsyzsk Pipe Plant-ból - mellékesen a világ egyik legnagyobb ilyen jellegű csőgyártója. Szerintem ez a környék stratégiai cél...

Egy ilyen nagy projekten kb. 800-1000 ember melózik. A hegesztéstechnika mára olyan szinten automatizált, hogy a hibafaktor minimális. Hogy mennyi vezeték és mi kerüp gyártásba, az csak elhatározás kérdése.

Kína 450 billió m³-t fog fogyasztani 2025-re, évente kb. 42 billióval nő a fogyasztás.

Hogy Európa mit csinál, az egy jó kérdés. A melóban csak a mi egységünkben idén 3,4TWh energia hiányzik (tavaly 22TWh volt az energiafogyasztás)