1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

F-X2 tender

Diskurzus a(z) 'Katonai repülőgépek közbeszerzései' témában - Kolombusz által indítva @ 2013. április 20..

  1. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Lassan kötnetjük a fogadásokat:))
     
  2. voltagemultiplier

    voltagemultiplier New Member

    Igen sondor961 pontosan így történt nálunk. Az F-16 kiejtette saját magát a felkínált beszerzési árával, a többi gép (Mirage2000, F-18) pedig még drágább volt.

    Amerikai gépet nyilván nem vettek volna, ez minden "F-18nak áll a zászló" drukkolás ellenére is nyilvánvaló volt, hiszen első körben is a Rafi-ra szavaztak, sőt utána orosz ajánlatot is kértek a Su-33ra, azaz bármi ami nem amcsi. Brazilia helyi nagyhatalmi álmokat dédelget, a közép és dél amerikai államok pedig nagyon nem csípík a "gringókat", afféle elnyomóként tekinetenek rájuk aki ellen nekik össze kell fogni. Lásd egyik mexikói miniszterelnök egyik kijelentését mely szerint országát az USA saját hátsó udvarának ("backyard") tekinti, lásd Venezuela, az alaphang mindenhol ugyanaz az USA irányába, legfeljebb a mérték eltérő.
     
  3. blaze

    blaze Active Member

    Jól gondolom, hogy azt viszont nem tudjátok, hogy az ajánlat mit takart?
     
  4. voltagemultiplier

    voltagemultiplier New Member

    Az amerikai hidegháborús "hemispheric defense" hozadékai : Guatemalai polgárháború, El Salvadori polgárháború, Disznó Öböl, plusz még az argentinok és az angolok (mint leghűségesebb USA szövetséges) közti csetepaté a Falkland szigetekért, <b>Braziliában 1964-ben amerikai segítséggel végrehajtott Brother Sam hadművelet (katonai puccsal megdöntötték a választott baloldali elnököt Joao Goulart-ot)</b>, Uruguay 1971 katonai államcsíny kinek a támogatásával? :) stb.

    Ilyen elképesztő közelmúlttal nem lehetett amerikai győztes.
     
  5. sondor961

    sondor961 New Member

    Mondom én, hogy nem a Saab, hanem a politikusok /szenátorok/ győztek!

    "... a svédek ajánlata volt a legkedvezőbb anyagilag, – mind a beszerzés, mind pedig az üzemben tartás terén – másrészt a kínált technológiai transzfer is esetükben volt optimális a brazil ipar szemszögéből." - Ez a szöveg meg a porhintés azoknak, akik még hisznek a mesékben...!!!

    A derék szenátorok viszont - a politika helyett - a zsebüknek hittek! Bár azt soha nem fogjuk megtudni, hogy "mennyire"....
    Ez nálunk sem derült ki...!!!

    A tömött boríték pedig a technológiai transzfer egyik formája. A veszteseknek tehát javaslom a svéd "transzfer" tanulmányozását...!!!
     
  6. Panzerfaust

    Panzerfaust Well-Known Member

    Az NG-t 4,5-ből kihozzák ? Nem semmi. (Vagy ennyire drága a többi ?) Mondjuk az amerikaiak így is nyertnek, mert a fegyverek nagy részben tőlük fognak érkezni. Gondolom még a többi részegységben is van jenki technika, ugyanúgy mint az A/B/C/D Gripenben.
    Ezt nem gondoltam volna, hogy a svédek lesznek a nyerők a trópusokon is.
     
  7. Star Trek

    Star Trek New Member

    Nana majd ha már ott lesz a 36 db brazil felség jellel akkor kell elhinni:)
    Kiváncsi vagyok mit takar az a 4,5 M $
     
  8. sondor961

    sondor961 New Member

    T. Panzerfaust!
    Nem a többi drága, hanem a Gripen 1 más /kisebb/ kategória. - Mint az F-16-os, bár annál drágább...!!!
     
  9. emel

    emel Well-Known Member

    Hali
    A svéd ajánlat viszonylagos "olcsósága" két szempont miatt is nem túl meglepő:
    - mindkét másik versenytárs kéthajtóműves típus, a + hajtómű és vonzatainak költség-aránya pedig mind a gép árán, mind az üzemeltetési költségen belül elég jelentős részarányt tesz ki
    - vegyük figyelembe azt is, kinek volt fontosabb ez a megrendelés; sem a Dassault-ot, sem a Boeing-ot nem fenyegeti a megszűnés veszélye a brazil megrendelés elmaradásával (így ők nyilván kizárólag pénzügyileg kalkuláltak), a SAAB - és ezzel a svéd repipar - léte viszont mostanában elég vékony madzagon lóg. Ennek a madzagnak viszont jelentős keresztmetszetét a Gripen-program jelenti, hosszú távon enélkül csak beszállítók maradnának néhány projectben. Ebből következően nyilván a vékonyabb ceruzák közül válogattak az ajánlat megírásakor, és nem is merték túlságosan a papírra nyomni a cerkát.
    A Jimmyk ráadásul tényleg így sem jártak nagyon rosszul, hiszen a világpiacon kapható és a G.-re integrált fegyverzet majdnem kizárólag USA-gyártású, és ugye önálló svéd hajtómű-fejlesztés és gyártás sem létezik, eddig mindig egy létező amerikai hajtómű változata volt a svéd gépekbe beépítve, ezután is ez várható.
    Üdv ML
     
  10. boki

    boki Well-Known Member

    .....meg Brazíliában fogják gyártani(olcsó munkaero), brazil beszállítokkal.....stb.
    [​IMG]
     
  11. Fade

    Fade Well-Known Member

    Saab szempontból azért fontos a megrendelés mert megvan a külföldi megrendelő (Svájcban még sanszos a népszavazás) azaz lesz NG.

    Másik ahogy molni írta, nem lehet addig olcsónak, drágának mondani akármit amíg nem tudjuk mi van a csomagban. vszeg nem csak a csupasz gép mert ugye akkor az "olcsó" gripen 130m$/dbra jön ki. Mennyi support.... van e a csomagban bármi fegyverzet mauseren kívül...
     
  12. hunter

    hunter New Member

    Kevésbé ismert,hogy a Snowden féle kiszivárogtatások miatt a brazil vezetők megorroltak az USA-ra és felfüggesztették a tenderrel kapcsolatos tárgyalásokat !
     
  13. ruhakupac

    ruhakupac Active Member

    S még egy dolgot ne felejtsünk el: az USA kormányzata még megfúrhatja az egészet, hisz a Gripen is tartalmaz amerikai katonai eszközöket.
    De elég csak az AIM120 exportját megtiltani és máris probléma van a Meteor érkezéséig.
    Amúgy pedig meglátásom szerint, Dél-Amerikába overkill mind a Rafale, mint az F18E a következő 20 évben.
    S ha sikerül, akkor majdnem biztos, hogy a svédek más polgári és haditechnikai vonalon is beléptek a brazilokhoz. (polgári légiközlekedés, A&EW, hadihajók és kommunikációs rendszerek, katonai teherszállító gépek)
     
  14. Fade

    Fade Well-Known Member

    hunter: kb 5en írták, nem mindha nem lett volna kb minden 2. gyözött gripen hírben benne.

    ruha: Mire kész lesz az NG, integrálva lesz hozzá meteor. kb hajtomű az egy amit ha tiltanak akkor tényleg kuka az egész.
     
  15. ruhakupac

    ruhakupac Active Member

    Olyan nagyon sokat nem tökölhetnek a svédek sem. A brazil légierő lassan kifogy a szuszból. Könnyen lehet, hogy a braziloknak előbb lesz Gripenjük (és elsőre C/D), mint a svájciaknak.
     
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A Gripen A/B/C/D hajtóműve a Volvo Rm-12-es, ami egy GE F404-es alapjaira tervezett szerkezet, 60% GE 40% Volvo aránnyal. A GE gyártja a hajtómű nagynyomású szekcióját és a kisnyomású turbinát, aztán az egészet szétszerelve beládázzák és hajón elviszik a svédekhez. A Volvo pedig összeszereli a saját kisnyomású kompresszorával, forszázskamrájával és vezérlésével, melyek amúgy sokban hasonlítanak az erdetire. A végszerelés, beszabályozás, fékpadi tesztek végül az instalállás szintén a svéd fél dolga.

    Az NG-ben egy GE hajtómű van, ehhez a Volvonak annyi köze van, hogy a turbinához gyárt részelemeket, de ugye az F414-es idáig még csak egyetlen példányban repült svéd szinekben, azaz idáig a svéd állam csak profitált a US Navy és az ausztrál légierő számára eladott Super Hornetek hajtóműveiből. Viszont az NG programban már messze nincs 40%-os részesedése.
     
  17. arcas

    arcas Well-Known Member

    Kedves sondor961!
    A rögeszméidtől ismét nem szabadulunk...legutóbb is a román beszerzésnél ékesen bizonyitatott, hogy nem is olyan olcsó a Falcon, ha úgy jobban számolgat az ember. Ezt az F-16-ossal való hasonlitgatást elfelejthetnénk már meg az ilyen-olyan árakat is.
    A svédek jól csinálják -vagy jobban mint mások - alkottak a saját igényeikre egy gépet ami csakhamar világpolitikai és gazdasági helyzet végett egyre jobban egyre több országnak az igényeinek is megfelelni látszik.
    -Van marketing (ép úgy a hétköznapi embert is megpróbálják meggyőzni néha hülyeségeket állitó anyagokkal-médiával),
    -van lobbi (ne mond, hogy amcsiknál vagy franciáknál nem próbálkoztak - egyszerüen lehet jobban tudták kit hol érdemes megvesztegetni),
    -van egy csomag ( a termék nem csak a gépből áll, gyakorlatilag mindenhol beleteszik a support jelentős részét hogy a flotta ténylegesen használható legyen - azaz nem utólag költögetünk milliókat alkatrészekre),
    -és van ellentételezés, amit érdekesmód a többi pályázó sosem tud -vagy egyáltalán, vagy részben- vállalni!!!
    A Gripen egy érdekes kategória a maga nemében, egy kisméretű és egyébként joggal gyenge motorteljesitményű ugyanakkor ésszerűen összerakott, kiválóan repülhető és viszonylag ólcsón üzemben tartható(!) megbizható tipus, ami "mindent tud amit a nagyok" (néha még lehet többet is) csak nem olyan látványos volumenben (azaz nem lóghat rajta egy tucat bomba meg rakéta,stb.)
    Az, hogy az NG még mindig szinte csak papiron van (értem ez alatt hogy nincs sorozatgyártásban) nem jelenti hogy a fenti tulajdonságok kivesznek belőle, igazából a svédek szerintem csak most próbálnak megint egy picit a megváltozott "igényekhez" igazodni, újra...
    Én örülök a sikerüknek...értik a dolgukat, azaz amit gyártanak az nem lehet olyan rosz, ha el tudják adni...,ha már az utóbbi időben egyre többször billen a mérleg nyelve a gripen felé az már nem lehet véletlen...,és nem lehet mindenhol a korrupcióra fogni se...ezt azért lássuk be!
     
  18. desertfox

    desertfox New Member

    Itt szerintem főleg a Technologia helyi gyártása ami döntő lehetet , azért persze tudnia is kellett a masinának , és hát igazából tud, szerintem nem rossz gép. Főleg Gripen E-F az új kütyükkel AESA radar meg minden , azért abban a térségben ez OVERKILL.
    A környékbeli országonak gyárthatják majd a brazilok ? ?Ha ott eltudják adni ? Mert ugye a környező országok szoros kapcsolatot ápolnak Braziliával.
     
  19. sondor961

    sondor961 New Member

    Tisztelt arcas!
    Rögeszme?!? - A Falcon és a Gripen alapárának utánanézve a vak is látja, hogy az utóbbi drágább! /És az, hogy a románok kivel és milyen üzletet kötnek, az az ő dolguk/

    A svédek önállóan /bár kissé drágán/ fejlesztettek ki 1 saját vadászgépet, melyet BÁRMI ÁRON EL KELL ADNIUK! - Ellenkező esetben EUROMILLIÁRDOKAT BUKNAK...!!!

    Az eladásra pedig a megvesztegetés a legjobb megoldás. Hisz néhány milla néhány borítékban semmiség a milliárdos bukáshoz képest...!!!

    És egyetértünk, mert a svédek a megvesztegetést nagyon ÜGYESEN csinálják /lásd pl. a brazil szenátorok meghívását/! Hisz mindenki tudja, ám senki sem tudja bizonyítani...!!!

    És hogy "az utóbbi időben egyre többször billen a mérleg nyelve a gripen felé az már nem lehet véletlen". - Ez tény. Egy drága terméket véletlenül nem lehet eladni! Korrupcióval annál inkább...!!! És mivel ehhez a svédek kiválóan értenek, így hát ezen nem tudnak /de nem is fognak/ változtatni...!!!

    És persze ha valakik ennyire ügyesek, akkor már szurkolni is lehet nekik....
    Bár ezt ki-ki döntse el saját vérmérséklte szerint...!

    Ui: Valaki elárulhatná már, hogy mit is akartak venni a brazilok.... Két nagygép /köztük 1 "hajófedélzeti"/ egy kisgép ellen...???
     
  20. sondor961

    sondor961 New Member

    T. desertfox!
    "Egyetértünk"! A Gripen E-F 1 kiváló gép! Hisz már számtalanszor bizonyított és 1 csomó ország használja a világraszóló "kütyükkel" együtt...
    Az F-22 /vagy az F-35/ homlok-hanyatt menekülne előle, ha látná. De mivel nem látják, tehát lopakodni is képes.... (-: DDD:
     

Ezen oldal megosztása