Fairchild C-123 Provider

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 383
5 755
113
Közepes teherszállító repülőgép, melyet a Chase Aircraft fejlesztett ki, majd később a Fairchild Aircraft gyártott az Amerikai Légierő részére.
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 383
5 755
113

C-123

FullHD
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
1 471
2 810
113
Hogy ne csak a facebookon legyen meg:

A típus érdekessége, hogy eredetileg csapatszállító vitorlázónak tervezte meg az 1943-ban alapított Chase Aircraft-nál tevékenykedő orosz immigráns, Michael Stroukoff.

A végül közepes teherszállítóként 1956-ban hadrendbe állított típus gyártását azonban nem a kifejlesztését végző cég végezte. A limitált gyártókapacitással rendelkező Chase Aircraft 1953-ra a Kaiser-Frazer vállalat többségi tulajdonába került.

Más kérdés, hogy végül a Kaiser-Frazer meg nem gyárthatta.

A gyártókapacitás megvolt: a Henry J. Kaiser iparmágnás érdekeltségébe tartozó vállalatnak ekkoriban tulajdonában állt azon nagy kapacitású gyárüzem, ahol a Ford a háború alatt 8 000 B-24 Liberatort gyártott le. Sőt, a Kaiser-Frazer-nek ekkoriban volt megbízása a Farichild C-119 Boxcar szállítógép kiszervezett gyártására is.

A C-123 gyártásából viszont nem lett semmi, mert kibukott, hogy a Kaiser-Frazer-nél gyártott C-119-esek lényegesen drágábbak lettek, mint a Fairchildnál készülő példányok és várhatóan ez történne a C-123 esetében is. A C-123 gyártása így újra lett tendereztetve, amin végül a Fairchild nyert jogot a gyártásra. A típusból 1949-1970 között összesen 307 példány készült el.

Az USAF-nál 1980-ig szolgáló típus intenzív használatban volt a Vietnami háború ideje alatt: egyrészt, mint teherszállító, másrészt, mint a permetező műveletekbe bevont géptípus.

Használta a papíron civil, gyakorlatban azonban az USA kormánya által üzemeltetett Air America légitársaságon keresztül számos kormányszerv, így a CIA is.

Később a tartalékosok állományába került, de megtalálható volt a Parti Őrség gépállományában is.