A-10 Thunderbolt II (Fairchild Republic, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 342
76 992
113
Ma már nem nagyon kell egy merevszárnyú gépnek berepülnie a MANPAS zónába mert még az irányított rakétái is ezen kívülről indítható és célravezethető.A MANPADS ma a harci helikopterekre jelent nagy veszélyt de azokra raknak is páncélzatot bőven.
 
M

molnibalage

Guest
A MANPADS ma a harci helikopterekre jelent nagy veszélyt de azokra raknak is páncélzatot bőven.
Ez sem igaz. A közhiedelemmel ellentétben az AH-64 nem nagyon van páncélozva és tudtommal az európai harci helik sem. A szovjetek vitték tovább ezt nagyon durváb a Mi-28-nál a saját keserű tapasztalatok okán. Nem véletlen terjed el a jenki heliken a MAWS villámsebesen, miközbe a vadászgépeiken még most sem általános...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 342
76 992
113
molnibalage

Ahol van páncél az Apach-on(szinte a teljes hasi rész,hajtóművek,pilóták környéke)ott nagyon erősen védett.Páncélt meg csak oda raktak ahová kell a túléléshez.Ezzel szemben az oroszok tovább mentek.
 
M

molnibalage

Guest
Nagyon erőőőőőseeeeeeen....? A legtöbb helyen 12.7-es kaliber szintig van védve és a rotorlapát ellen és talán a kabin "kád) oldala 23 mm-ig, de a kabin többi része is csak legfeljebb 12.7-ig.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 342
76 992
113
molnibalage

A MI-28 páncélzata is ezzel egyenértékű,20mm-es gépágyú lövedéknek ellen áll a rotoragy a rotorlapátok és a pilótafülke(gyakorlatilag egy kapszula),a pilótafülke üveg része 14,5mm-es lövedéknek áll ellen.Annyi az eltérés a két helikopter közt,hogy az oroszok nagyobb felületet védenek páncélzattal.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 342
76 992
113
https://www.youtube.com/watch?v=DbT-rvZoh_g

itt a videó.A kis lyukakat 14,5-ös a nagyokat pedig 20 vagy 23mm-es lőszer okozta.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
https://www.youtube.com/watch?v=DbT-rvZoh_g

itt a videó.A kis lyukakat 14,5-ös a nagyokat pedig 20 vagy 23mm-es lőszer okozta.

A szöveg szerint 7,62-vel, 12,7-el és 20mm-el lőttek. 23-al nem lett volna értelme, 20 mm fölött olyan csak saját maguknak van, a NATO-nál 20 fölött van 27 és 30 millis kaliber, de azok ellen már úgyis csak egy harckocsit lehet páncélozni.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 342
76 992
113
Azért gondoltam 23mm-re mert az biztos volt nekik.A 14,5 pedig egy másik videón van ahol jól láthatóan KPVT_ből lőnek rá.

https://www.youtube.com/watch?v=_Fj9hdmEeBY

01:48-nál jól látszik a KPVT.
 

fishbed

Well-Known Member
2013. július 5.
811
777
93
Annak idején a Top-gun , Haditechnika , Aeromagazin régi számaiban T.Szekeres Gábor úr leírta már a Mi -24 esetében a Manpad-ok ellen hatásos védelmet nyújtott az Iszpanka+infra csapda. De a nagy (23-36 mm) kaliberű gépágyúk lövedékei ellen nem volt védelem. Pedig a P változat szinte minden kritikus helyen páncélozott védelemmel volt ellátva. Pilóták,hajtómű,reduktor stb
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
Textron Scorpion, mint az A-10 lehetséges váltómodellje?
http://www.fool.com/investing/general/2015/03/15/could-this-airplane-replace-the-a-10-warthog.aspx

<i>"a flyaway cost of less than $20 million -- and an hourly operations cost of about $3,000"</i>

<i>"Air Force figures show that, per flight hour, it costs $17,716 to operate an A-10 Warthog -- whereas Textron says Scorpion will cost just one-sixth of that, giving the Air Force a much reduced operating cost."</i>

Hát ezt a 3000$-os óránkénti üzemeltetési költséget én nem kajálom meg! De mintha már olvashattunk volna ilyen előzetes ígéreteket máskor is... 5. generáció, ATF F-22, az üzemeltetési költség kisebb lesz, mint a 4. generációs F-15-é. Aztán mindenki láthatja, mi lett belőle.
http://nation.time.com/2013/04/02/costly-flight-hours/

Szóval egyszerűen nem látom értelmét a meglehetősen olcsón üzemeltethető, masszív és potens A-10 lecserélését egy gyengébb képességű típusra.
 
M

molnibalage

Guest
Érdekes módon sokan a Gripennél meg megkajálják. A gép hajtóműve egészen más kategória és a fogyasztása is. Ez biztos a totál csupasz kamu érték, de az valóban lehet ennyi. A baj az, hogy a nem csupasz A-10 költséghez mérik...

Szóval egyszerűen nem látom értelmét a meglehetősen olcsón üzemeltethető, masszív és potens A-10 lecserélését egy gyengébb képességű típusra.

Furcsa, de én igen. Az A-10 egyszerűen teljesen OP és felesleges arra, amire nagyrészt használják. Kb. annyi értleme van, mint egy laptoppal szöget verni a falba.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 516
113
Én inkább a dronok miatt látom az A-10 végét. Nem jók pont arra de gigantikus CASt tudnak, adni A-10el szemben nem olyan nagy probléma ha lelövik őket.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 288
13 705
113
Drónok+harci helik+többcélú vadászok. Ezek gondolom kiváltják a dedikált csatarepülőket.
 
M

molnibalage

Guest
Még egy kiegésztítés. 60 éve ugyebár minden hajót páncéloztak, a maga szintjének megfelelően. Ma melyik hajón van páncél? Egyiken sem. Inkább van helyette egy rakás EW cucc, csalik és miegymás. Inkább jobb arra tervezni, hogy ne találjanak el. A harkocsikat leszámítva ma semmin sincs komoly páncélzat ami mozog...

Számomra ezért nevetséges érv azt, hogy "de az A-10 páncélozott". Hiába. A mai fegyverek pusztító ereje mellett semmit sem ér. Arra meg nem lehet alapozni, hogy 10-30 év múlva is Sztrela 2/3 vagy csak Igla leszármazottal kell szembenézni.

A kinti fórumon is egyébként a szokásos érvek nélküli trollkodás van. Poénból beregeltem és írtam néhány kommentet. Ott is pont olyan sötétség van sok fejben, mint itt.

Az egész ötlettel az a baj, hogy akkor lenne értelme, ha nem csinálták meg volt az A-10C-t. Elköltöttek egy rakás pénzt, kvázi új gépeket kaptak, még szárnycsere volt. Egyszerűen akármennyivel kisebb az új gép üzemeltetési költsége csak akkor érné meg esetleg 15-20 éves távlatban ezeket használni, ha nem számolnád az A-10C program beruházási költségét, csak az üzemeltetést. Csak kidobni új gépeket az minden, csak nem spórolás. A kettő mixelt üzemeltetésénél meg a baj az lenne, hogy egyik flotta mérete sem lenne jelentős...

A kinti fórumon nem értik meg az A-10 alapvető tervezését és miért olyan a gép amiért.

1. Anno nem votl PGM. Mi volt a legpontosabb fegyver? AGM-65, de nem volt olcsó. (Bár a célokhoz képest és az indítási távolság legalább a AAA távon kívül tette a gépet.) Mit csináltak hát? Megalkottak egy gépágyút, ami az akkor hk áradatban szereplő kb. összes hk-t taccsra teszi. Ez elvben jó olcsó, ha a gép túléli...

2. A túléléshez akkor mi kellett? A ZSU-23-4 ellen és még régebbi AAA ellen páncélzat, redundancia és a kor IR SHORAD és MANPAD ellen töménytelen mennyiségű infracsapda és alacsony IR keresztmetszet. Az Osza és persze a Kub az más tészte, azok ellen az A-10 önmagában kevés. A gép teljesítménye még ezen rakéták kimanőverezéséhez is kevés szerintem. Maradt az ECM pod, amit a '80-as évektől igen gyakran hordozott.

1+2 = 3. A kor fegyvereinek mérete - AGM-65 és bombák + meg az 30 mm-es ágyú + páncél = kaptak egy igen nagyméretű és nem túl könnyű gépet.


A "baj" az, hogy mára a PGM röhejesen olcsó lett, a csapatlégvédelem meg a csúcsot nézve borzalmasan erős. Gépágyú használata ilyen környezetben nettó marhaság. Az A-10C ugyanazt csinálja a fegyverhasználat 99%-ban, mint a többi gép. MANPAD/SHORAD zónán kívül dobálja ezeket. Nem kell se páncél, se 30 mm ágyú, ami miatt az A-10 ilyen nagy és realtíve drága. A kiveszed ezeket az egyenletből és marad a 4-8 db kis PGM, nincs ágyú és páncél mit kapsz? Hát ezt a "nyápic gépet". Az esetek 99%-ban semmivel sem rosszabb a túlélő képessége, mint egy A-10-nek, csak ha vagy olyan hülye, hogy belerepülsz a fenyegetésbe, <i><i>amit egyébként az A-10C sem tesz...</i></i> Ha meg nem teszi, akkor minek mindaz, amit egyesek szerint "előnye" az A-10C-nek....? [fejvakarás]

Pusztán technikaialg és képesség szerint nézve semmi baj a géppel, a gond az, hogy pénzügyileg hol itt a megtakarítás?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Én inkább a dronok miatt látom az A-10 végét. Nem jók pont arra de gigantikus CASt tudnak, adni A-10el szemben nem olyan nagy probléma ha lelövik őket.

A done-okkal csak az a probléma, hogy meglepően nagy a veszteségi arányuk még békeidőben is, és így már nem is annyira olcsó, mint ahogy azt előzetesen kiszámolták. Úgy látszik mégse olyan egyszerű csak műszerek alapján, távirányítással "repülni" velük, mint ahogy azt egyesek gondolták. Ráadásul minél több, a felderítéshez képest plusznak számító harcászati elektronikát pakolnak bele, annál drágább lesz, anélkül meg harctevékenységet folytatni "kissé" problémás.