Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Értsd már meg,hogy a DAS nem képes azonosításra azt csak az orr alatti szenzor tudja ami dogfight szempontjából elég szar helyen van.Célmegjelölni sem tud csak arra jó,hogy jelezze a látószögébe került gépet/rakétát.Ez is nagy dolog de a büdös életben nem lesz olyan,hogy DAS alapján rakétaindítás mert a DAS nem mondja meg neked,hogy az egy Szuhoj vagy egy Hornet.
A másik amit nem értesz meg, hogy az F-35 hálózatban dolgozik. Sanszosan olyanokat tud, hogy ha a DAS lát valamit, de a DAS-os gép EOTS-a nem lát rá a célra, akkor automatikusan a másik gépen az EOTS képes lehet ráállni és továbbadni a képet, mert olyan data link van rajta, aminek megvan ehhez a sávszélessége.

Az Sz-400 imitációs hír nem világos még mindig sokaknak? Az F-35 olyan szinten szolgálja ki pontos infóval a pilótát, hogy az egész egyszerűen páratlan...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
Azonosítani persze tud a pilóta is
A másik amit nem értesz meg, hogy az F-35 hálózatban dolgozik. Sanszosan olyanokat tud, hogy ha a DAS lát valamit, de a DAS-os gép EOTS-a nem lát rá a célra, akkor automatikusan a másik gépen az EOTS képes lehet ráállni és továbbadni a képet, mert olyan data link van rajta, aminek megvan ehhez a sávszélessége.

Az Sz-400 imitációs hír nem világos még mindig sokaknak? Az F-35 olyan szinten szolgálja ki pontos infóval a pilótát, hogy az egész egyszerűen páratlan...[QUOTE

És ha nem látnak rá a géképet EOTS optikái minden célra mert nem sok-sok légi harc van hanem kevés kevés mint ami jellemző az elmúlt 20-25 évre?Pl géppár kevededik harcba.Nem csak az USAF-nak lesz F-35 ne abból indulj ki,hogy alap dolog a létszámfölény!

Leírtam,hogy jó dolog a DAS+EOTS de nem csodaszer ami ultimate dogflight géppé varázsol egy olyan vadászt aminek nincs IR fegyverzete(ha raksz rá oda a lopakodás és akkor nem alakul ki dogfight teszem azt egy J-20 ellen mert nem fogja közel engedni az F-35-öt).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
Na ezt jól megcsináltam...

És ha nem látnak rá a géképet EOTS optikái minden célra mert nem sok-sok légi harc van hanem kevés kevés mint ami jellemző az elmúlt 20-25 évre?Pl géppár kevededik harcba.Nem csak az USAF-nak lesz F-35 ne abból indulj ki,hogy alap dolog a létszámfölény!

Leírtam,hogy jó dolog a DAS+EOTS de nem csodaszer ami ultimate dogflight géppé varázsol egy olyan vadászt aminek nincs IR fegyverzete(ha raksz rá oda a lopakodás és akkor nem alakul ki dogfight teszem azt egy J-20 ellen mert nem fogja közel engedni az F-35-öt).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
Előre +/- 60 fokban képes rá az EOTS. A többi gépen nincs ilyen integrálva és nem is automatikus hiába van AA üzemmódja pl. a Sniper TGP-nek.

Azt azért ne felejtsd el,hogy az EOTS az orr alatt van ami AG feladatra tökéletes viszont AA-re nem túl előnyös.
 
M

molnibalage

Guest
Na ezt jól megcsináltam...

És ha nem látnak rá a géképet EOTS optikái minden célra mert nem sok-sok légi harc van hanem kevés kevés mint ami jellemző az elmúlt 20-25 évre?Pl géppár kevededik harcba.Nem csak az USAF-nak lesz F-35 ne abból indulj ki,hogy alap dolog a létszámfölény!

Leírtam,hogy jó dolog a DAS+EOTS de nem csodaszer ami ultimate dogflight géppé varázsol egy olyan vadászt aminek nincs IR fegyverzete(ha raksz rá oda a lopakodás és akkor nem alakul ki dogfight teszem azt egy J-20 ellen mert nem fogja közel engedni az F-35-öt).
Ki mondta, hogy létszámfölényvan?...
  • A géppárok között is km-es vagy akár 10 km-es távolság is lehet a data link korában. Nem az F-35-ével, a Link 16-tal is....Ezzel két gép EOTS-ja elég szép szöglefedést adt.
  • A F-35-nél ráadásul a DAS felfesti a baráti gépek helyzetét is, mindenkiét aki legalább egy F-35 adatgyűjtésében benne van, aki a helyi hálózat része. Tehát olyan, mint a repszimekben a labels. Majd teszek fel erről képet, hogy milyen brutális difi.
  • Az összes környéken levő F-35 összes szenzorából összefésüli az adatokat úgy, hogy ebben a AWACS-től vagy bárkitől kapott infók is beleférnek majd. (Bevallom E-2/E3 és F-35 gépek közötti data link kiépítettségét nem tudom, de meg lehet csinálni, csak pénzkérdés. Mikor az USAF fő gépe az F-35A lesz nem kérdés, hogy lesz ilyen.)
  • És ezek a gépek egymás EOTS-át, DAS-ját és RWR-játból nyert infónak is használhatják, de a másik gép már feldologoztt helyzetképe is átvehetőnek tűnik ez alapján. Megvan hozzá a szükséges hardver.
Mikor a BVR és WVR határára ér egy F-35 kötelék gyakoratilag "isten szeme" helyzetben van minden jelenlegi géppel szemben. Nem fejben rakják össze a helyzetképet a 2D-s MFD-ről úgy, hogy TGP-vel manuális AA üzem van, ha van TGP...

Az HMS felfesti a célokat a kijelzőre akár távolság és IFF adatokkal is, adott esetben típussal, ha meghatározta azt már valaki más pl. EOTS-szal. Ha valaki rakétát indít azt a DAS látja jó idő esetén és a radar még talán képes rá is mérni, hogy merre tart és kire jelent veszélyt. Még azt is megsaccolja a pálya alapján, hogy micsoda.

Mondom, a többség egyszerűen nem fogja fel, hogy az F-35 szenzorfúziója micsoda brutális dolog. A dogfight legnagyobb veszélye, hogy lövésed sincs addott gép felett, hogy mibe rohans bele és a mai 4++ gépeken is két szép szemmel dolgozik a pilóta. Az F-35-ön meg ott a "labels". Az a baj, hogy aki soha nem repült repszimmel egyszerűen képtelen megérteni, hogy ez mekkora dolog. Két azonos képzettségű csapat esetén gyakorlatilag ez a nettó csalás esete, ha egyiknek van a másiknak nincs. Kb. el is dönti a küzdelmet. Nem kell fókuszálni, nem kell kerseni semmit. Mindenről tudod, hogy mi és hol van, csak a fejedet kell forgatni és olvasni a kijelzőt. Még azt is megmonjda a rendszer sanszosan, hogy kire indítottak már rakétát a baráti gépek, mert ezt is képes megosztani.

Ettől ilyen kurva drága a rendszer, mert ezt leprogamozni úgy, hogy egyes célokat ne számoljon duplán a rendszer nem könnyű. Volt is erről hír.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
Már elnézést, de egy modern légicsatában, sem az F-35, hanem a hátul dolgozó AWACS-on a légiirányítók osszák el a légi és egyéb célokat, az F-35 és más repülőgépek, műholdak, és légi és földi radarállomások adatai alapján - természetesen már nem csak hanggal, hanem Link16 és fejlettebb adatcsatornákkal...
Az F-35-öst ne tételezzük már fel légiirányításra is megfelelőnek. "Megfesti a célokat stb" ... Néha az az érésem Balázs, hogy megnézted a Red Flag című egyébként kiváló propagandafilmet, ott nagyon szépen mutattják, hogy a légiirányítók hogyan vezetik a légicsatát (még igen a kilőtt rakétákat is mutatják) igaz, csak B-2, F-22, F-117 van még az alacsony észlelhetőségűek között és persze 4. gen repülőgépek. De nem a vadászkötelékek, hanem az AWACS-on dolgozók operátorok vezetik a légiharcot. Persze a tényleges harc a taktikai repülőgépeken meg a lopakodókon ülő hajózóké..
Egymást között, a modernebb adathálózatukkal megoszthatják a légi helyzetképet is a Villám pilóták, de a Link-16 korlátozott átvitele miatt, a többi géphez kell AWACS is..
Ez persze saját vélemény..
 
M

molnibalage

Guest
Már elnézést, de egy modern légicsatában, sem az F-35, hanem a hátul dolgozó AWACS-on a légiirányítók osszák el a légi és egyéb célokat
Kivéve mikor nem. Ostravai beszámolót kérlek olvasd el...

Az F-35-öst ne tételezzük már fel légiirányításra is megfelelőnek. "Megfesti a célokat stb"
Jó reggel kívánok, már tesztelték azt a képességet, hogy F-35 világított meg célt és adott MCU/MCG-t SM-6-nak.Ennél egy lépéssel több az, hogy egyik F-35A adhat át adatot a másiknak. Ez elméletebn - gyakorlati bizonyíték és adat nincs - azt is jelentheti, hogy bármelyik F-35 adata alapján láncolatban lehet adni az MCU/MCG-t. Ha sok F-35 repül különböző irányba és használja a radarját, akkor minden a hálózatában levő F-35 látja mindazt, amit az egyik gép lát. Az ugye megvan, hogy még az F-14 is játszott mini AWACS szerepet Iránban? Ezek után a hozzáképest űrtechnikát képviselő F-35-től miért is fikció szerited miért fikció az, hogy néhány F-35 adata alapján dolgozzon a többi? Ismét jó reggelt, sehol nem íram, hogy F-35 az irányító. Arról va szó, hogy az összes F-35 adatából egy olyan légi helyzetképet raktnak össze, amiről minden más gép képessége sehol nincs.

Néha az az érésem Balázs, hogy megnézted a Red Flag című egyébként kiváló propagandafilmet, ott nagyon szépen mutattják, hogy a légiirányítók hogyan vezetik a légicsatát (még igen a kilőtt rakétákat is mutatják) igaz, csak B-2, F-22, F-117 van még az alacsony észlelhetőségűek között és persze 4. gen repülőgépek.
Láttam a filmet és 10 éve is röhögtem rajta, hogy mekkora zskat fos. IMAX filmnek készült a gyök2 nézőnek. Valós technikai tartalma gyak. nincs. Nagyon mellé részedről... Nem kéne ilyen feltételezésekben bocsátkozni, mert nagyon nem vezet sehova.

De nem a vadászkötelékek, hanem az AWACS-on dolgozók operátorok vezetik a légiharcot. Persze a tényleges harc a taktikai repülőgépeken meg a lopakodókon ülő hajózóké..
Lásd fent, kivéve mikor ezt nem teszi lehetővé a harchelyzet vagy a RoE és a pilóta felülbírálhatja vagy figyelmen kívül hagyhatja az AWACS-et.

Egymást között, a modernebb adathálózatukkal megoszthatják a légi helyzetképet is a Villám pilóták, de a Link-16 korlátozott átvitele miatt, a többi géphez kell AWACS is..Ez persze saját vélemény..[/QUOTE]
Helló, pontosan erről van szó... Félreértetted az egészet. A Link-16 képességei korlátozottak főleg titkosított üzemmód esetén, a sávszél valami 28kbit táján van. A Link16 vadászgép szinten max. 8 gépet tud kezelni tudtommal egy hálóban és egyszerűen nincs benne annyi kraft, hogy annyi adatot osszanak meg velem, mint az F-35 vagy F-22 tud.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
Akkor ugyanazt mondjuk. Az F-35-ösök megosszák egymással az adatkapcsolatukkal a szenzorokból kapott adatokat+ AWACS + földi lokátorok, viszont a többi gépnek meg az AWACS össze szét a Link16-on a légi helyzetképet, persze korlátozott funkcionalitással éppen a sebességkorlát miatt. Mert úgyan igaz, hogy a Link16 csak 8 gépet tud egyszerre adatokkal ellátni de ez tudtommal operátoronként 8 gépet jelent az AWACS-nál (E3 Sentry - vagy a B767-ből készített Wedgetail), szóval jóval több gépet tud ellátni valós idejű adatokkal..
 
M

molnibalage

Guest
Akkor ugyanazt mondjuk. Az F-35-ösök megosszák egymással az adatkapcsolatukkal a szenzorokból kapott adatokat+ AWACS + földi lokátorok, viszont a többi gépnek meg az AWACS össze szét a Link16-on a légi helyzetképet, persze korlátozott funkcionalitással éppen a sebességkorlát miatt. Mert úgyan igaz, hogy a Link16 csak 8 gépet tud egyszerre adatokkal ellátni de ez tudtommal operátoronként 8 gépet jelent az AWACS-nál (E3 Sentry - vagy a B767-ből készített Wedgetail), szóval jóval több gépet tud ellátni valós idejű adatokkal..
Az is kérdőjeles jelenleg, hogy az F-35 gépek milyen szinten tudnak data linken kommunkálin az E-2/3 gépekkel. Ha ezeken nincs meg a szükséges újabb data link, akkor komoly esély van rá, hogy csak az egymás közt adatot osztó F-35-ök bizonyos szempontból a légtér egy részén jobb helyzetképpel bírnak, mint amit az AWACS ad... Ez főleg akkor igaz, ha Link 16-ot tudnak venni, mert egy F-35 az abban levő adatokat is tovább osztja.

Majd meglátjuk.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
Amennyiben a lézerfegyver energiaszükségeletének és rombolóerejét problematikáját nem tudják oldani.
 

bolneroll

Well-Known Member
2014. február 7.
358
553
93

a cikk szerint:
"... az USAF és a hadiipar szakemberei most már egyértelműen az elektromos lézerben látják a jövőt, melyhez csak elektromos energiára van szükség."

Valakinek ötlete, hogyan lehet megfelelő mennyiségű elektromos energiát előállítani súlyos aksik nélkül ( durva generátorok ) ?
 
M

molnibalage

Guest
a cikk szerint:
"... az USAF és a hadiipar szakemberei most már egyértelműen az elektromos lézerben látják a jövőt, melyhez csak elektromos energiára van szükség."

Valakinek ötlete, hogyan lehet megfelelő mennyiségű elektromos energiát előállítani súlyos aksik nélkül ( durva generátorok ) ?
A gázturbinában bőven van kraft, a tengelyt meg lehet csapolni. A dolog problémája az, hogy az igény szakaszos a termelés meg nem lehet ugrásfüggvény. Szóval a probléma nagyon nem triviális.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Most volt egy háromrészes cikksorozat a War on the rocks-on Future of Air Superiority (A légifölény jövője) címmel.
Angol nyelvű de a nyelvet bíróknak érdemes elolvasni.
Első rész - A szükségszerűség:
https://warontherocks.com/2017/01/the-future-of-air-superiority-part-i-the-imperative/
Második rész - A 2030 probléma:
https://warontherocks.com/2017/01/the-future-of-air-superiority-part-ii-the-2030-problem/
Harmadik rész - Az A2/AD legyőzés:
ttps://warontherocks.com/2017/01/the-future-of-air-superiority-part-iii-defeating-a2ad/
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 113
113
Az AAM-4B AESA radarjának lenne esélye észlelni és befogni egy stealth gépet? A britek most akarnak összeálni a japánokkal a Meteor kapcsán.
 
M

molnibalage

Guest
Nem az volt a kérdés, hogy kell-e konténer vontatott csali kiengedéséhez, a kérdés eleve a konténeres felfüggesztésre vonatkozott, én arra válaszoltam. :)
Ja, ok. Semmi értelme a konténeres függesztésnek, mikor megvalósítható és meg is csinálták enélkül....
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
molni

Azt írtam,hogy még oldalról is értékelhetetlenül kis távolságból lesz detektálás(máskor olvasd végig...).Azért F-35-ről írok mert az a jövő nem a 4 .gen. Akinek lesz 5.gen. gépe addig nem fogja használni a 4.gen. gépeit amíg azok biztonságban nem lesznek tehát a légvédelem kiütéséig.Írhattam volna J-20-at vagy T-50-et is teljesen mind1. Arra kell készülni a légvédelmi rendszereknek,hogy a jövőben 5.gen. gépekkel fognak találkozni mert nincs az a hülye aki beküldi a fejletlenebb gépeit lelövetni.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 755
113
Én azért nem féltem a légvédelmi rendszereket az 5. generációs gépektől.
Ha szét lehet telepíteni az L/UHF/VHF felderítő radarokat és azok egy központi rendszer segítségével képesek célkoordinátákat generálni, akkor egy aktív radaros vagy infrás légvédelmi rakéta jó eséllyel képes leküzdeni akár egy 5. generációs repülőgépet is. A célkoordinátáknál az is elegendő ha csak kb. 1 km-s pontosságúak, ugyanis a végső rávezetést a rakéta önállóan végzi majd.