Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 985
113
Nulláról az a Szu-32 te nagyon te.

Ez a Szu-33 kétüléses gyakorló változata. Ebből csak protó volt tudomásom szerint.


Ez meg a Szu-34, ami a Szu-32-ből lett, aminek a leánykori neve a Szu-27IB volt.

EZ
EGY
DEDIKÁLTAN
CSAPÁSMÉRŐEK
TERVEZETT
GÉP.

Ennyire nehéz a felfogásod?

Az nem értem, ha ennyire nem értesz hozzá, akkor miért nem tudsz csendben maradni, figyelni és tanulni...?
Az, dedikált csapasmerő, de nem egy üres fehér lapról született hanem egy már meglévő gép a SZU-32 átalakításával.

Te tényleg azt gondolod, hogy leültek a mérnökök a Szuhojnál egy üres lap elé azzal a feladattal, hogy tervezzenek egy csapasmérőt és ez lett a vége?
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 985
113
De abban igazad van, hogy valóban nem a haditengerészeti iskolagép az alap!Itt tévedtem.

De ettől a tény meg tény marad,nem a nullaról tervezték, nem véletlen volt ilyen neve is, hogy SZU-27IB.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
M

molnibalage

Guest
De abban igazad van, hogy valóban nem a haditengerészeti iskolagép az alap!Itt tévedtem.

De ettől a tény meg tény marad,nem a nullaról tervezték, nem véletlen volt ilyen neve is, hogy SZU-27IB.
Látom vagy nem tudom, vagy elfelejted a szovjet módit...
A CAGI fejlesztette ki az adott korszak leghatékonyabb alapformáját és használta azt bármelyik tervező intézet.
Ezért van az, hogy a Su-7, Szu-17, MiG-21, vagy a MiG-23 Szu-24 vagy a Szu-27 és MiG-29 alapjai azonosak.

Tehát, amikor felmerült a Szu-24 váltótípusa, akkor valóban a Szu-27 alapjaiból indultak ki, mert a megjelölt feladathoz az volt a legoptimálisabb ismert alap.
És nem fogtak neki egy új alapformát is kikísérletezni, ahogy nem tették az F-15E-nél sem. Miért? Akkor huszadjára is elmondom...

  • mert ehhez jelentős előnyt kellett volna felmutatnia az új sárkánynak, ez pl. a stealth, de erről szó sem volt, ez a munkát nem tudták megengedeni, de az új alapforma is a Szu-24-hez képest brutálisan sokat adott, nézd már meg hány függesztési pontja van a Szu-24-nek és hány a Szu-32/34-nek... "Kicsit" jobban variálható az újabb gép és azonos tömeg mellett szinte minden téren felülmúlja a Szu-24-est. Az egyetlen, amiben többet tudott az ős alap típus a nagy sebességű száguldás fegyvertelenül, amikor már menekülni kellett odacsapás után, ezért megérte az új sárkány, de csak ennyivel többet, egy már ismert alapre felhúzást. Ahogy a jenki is ennyit csinált. Az F-16XL is F-15B demo csinálták ezt és az F-15B győzött, mert sokkal kisebb változtatás volt sokkal több potenciállal az F-15B -->E, ahol az F-111 volt a mérce.

  • a variaszárny eldobásával és a turbofan használatával olyan hatótáv plusz volt, hogy hova a f*szba optimaliáltak volna még, ha az mondjuk adott volt +5-10% bónuszt? A jenki nem csinálta ezt, mert ott sincs örök élet, ingyen sör és lőszer....


MINDIG, értsed meg M-I-N-D-I-G akkor cseréltek le egy régi sárkányt egy újra, amikor radikálisan új képességek váltak kiaknázhatóak más dolgoknak is köszönhetően.

A Szu-34-nél ez pl. eleve az, hogy turbofan hajtóművet kapott és nem kellett variaszárny.

A 4. gen vadászoknál az új aerodinamika ÉS next. gen. hajtómű páratlan dogf. teljesítményt adott. Ezért nincs F100 hajtóműves F-4 Phantom II vagy más gép, mert az új sárkány is kellett mellé. A MiG-21-be is belek*rhatod a világ összes tolóerejét, akkor sem lesz egy F-16.

Ha még ezután is pattogsz, akkor nem tudom mit kéne még csinákni, de sanszosan teszlek ignorra, mert ennyire sok időm nincs, hogy 2x2-őt ötvenedjére is elmondjam egy tamáskodó bokorugrónak....
Van abban valami, amit Dudi ír. Talán pont Te raktál be videót Molni az eredetileg könnyűvadász F-16 főkonstruktőrével, amiben azt taglalta, hogy ha az elejétől tudta volna, hogy ténylegesen mire fogják használni a Falcont (csapásmérés), akkor nem ilyennek tervezte volna.

Az arra vonatkozott, hogy a gép strukturális méretezése arról szólt, hogy "másodlagosan csapásmérő".
Oszt szegény kb. egész karrierje alatt csapásmérőként kapta a terhelést és nyűtte a gépeket.
Az F-16A-ra vonatkozott ez a komment.
Nem viccből hízott meg a gép, kb. 1 tonnával és látod az AM (MLU) gépek törzsén is az utólagos "patkolást". a szerkezeti megerősítést.
Meg kisebb ide-oda tologatások meg a CFT is ezért jelent meg szintén a gépen, hogy hatósugár bővítése legyen.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 985
113
Látom vagy nem tudom, vagy elfelejted a szovjet módit...
A CAGI fejlesztette ki az adott korszak leghatékonyabb alapformáját és használta azt bármelyik tervező intézet.
Ezért van az, hogy a Su-7, Szu-17, MiG-21, vagy a MiG-23 Szu-24 vagy a Szu-27 és MiG-29 alapjai azonosak.

Tehát, amikor felmerült a Szu-24 váltótípusa, akkor valóban a Szu-27 alapjaiból indultak ki, mert a megjelölt feladathoz az volt a legoptimálisabb ismert alap.
És nem fogtak neki egy új alapformát is kikísérletezni, ahogy nem tették az F-15E-nél sem. Miért? Akkor huszadjára is elmondom...

  • mert ehhez jelentős előnyt kellett volna felmutatnia az új sárkánynak, ez pl. a stealth, de erről szó sem volt, ez a munkát nem tudták megengedeni, de az új alapforma is a Szu-24-hez képest brutálisan sokat adott, nézd már meg hány függesztési pontja van a Szu-24-nek és hány a Szu-32/34-nek... "Kicsit" jobban variálható az újabb gép és azonos tömeg mellett szinte minden téren felülmúlja a Szu-24-est. Az egyetlen, amiben többet tudott az ős alap típus a nagy sebességű száguldás fegyvertelenül, amikor már menekülni kellett odacsapás után, ezért megérte az új sárkány, de csak ennyivel többet, egy már ismert alapre felhúzást. Ahogy a jenki is ennyit csinált. Az F-16XL is F-15B demo csinálták ezt és az F-15B győzött, mert sokkal kisebb változtatás volt sokkal több potenciállal az F-15B -->E, ahol az F-111 volt a mérce.

  • a variaszárny eldobásával és a turbofan használatával olyan hatótáv plusz volt, hogy hova a f*szba optimaliáltak volna még, ha az mondjuk adott volt +5-10% bónuszt? A jenki nem csinálta ezt, mert ott sincs örök élet, ingyen sör és lőszer....


MINDIG, értsed meg M-I-N-D-I-G akkor cseréltek le egy régi sárkányt egy újra, amikor radikálisan új képességek váltak kiaknázhatóak más dolgoknak is köszönhetően.

A Szu-34-nél ez pl. eleve az, hogy turbofan hajtóművet kapott és nem kellett variaszárny.

A 4. gen vadászoknál az új aerodinamika ÉS next. gen. hajtómű páratlan dogf. teljesítményt adott. Ezért nincs F100 hajtóműves F-4 Phantom II vagy más gép, mert az új sárkány is kellett mellé. A MiG-21-be is belek*rhatod a világ összes tolóerejét, akkor sem lesz egy F-16.

Ha még ezután is pattogsz, akkor nem tudom mit kéne még csinákni, de sanszosan teszlek ignorra, mert ennyire sok időm nincs, hogy 2x2-őt ötvenedjére is elmondjam egy tamáskodó bokorugrónak....


Az arra vonatkozott, hogy a gép strukturális méretezése arról szólt, hogy "másodlagosan csapásmérő".
Oszt szegény kb. egész karrierje alatt csapásmérőként kapta a terhelést és nyűtte a gépeket.
Az F-16A-ra vonatkozott ez a komment.
Nem viccből hízott meg a gép, kb. 1 tonnával és látod az AM (MLU) gépek törzsén is az utólagos "patkolást". a szerkezeti megerősítést.
Meg kisebb ide-oda tologatások meg a CFT is ezért jelent meg szintén a gépen, hogy hatósugár bővítése legyen.
Pont ennek az ellenkezőjéről szól az új elv.
A számítastechnika fejlődésének köszönhetően gyorsabban és olcsóbban, egyszóval hatékonyabban lehet sárkányt fejleszteni kompromisszum nélkül. Egy vadászgépnek meg egy csapásmérőnek eltérő az ideális sárkány. Létezik köztes megoldás, ezek a 4.gen. multirole gépek, de ezeknél kompromisszumokat kötöttek bizonyos prioritasok mentén. Ugyanezt találták ki az upgradekre is, hogy ne kelljen beletuszkolni a meglévő sárkányba nyilvanvalóan bele nem férő dolgokat, ez a stealth miatt különösen fontos, itt már nem lehet azt eljátszani mint az 4.gen. gépeknél.
 
M

molnibalage

Guest
Pont ennek az ellenkezőjéről szól az új elv.
A számítastechnika fejlődésének köszönhetően gyorsabban és olcsóbban, egyszóval hatékonyabban lehet sárkányt fejleszteni kompromisszum nélkül.
Rizsa.
Attól, mert a számítási a kapacitásod sok, az aerodinamikát nem tudod megkerülni.
A digitális berepülésről és CFD--ről meg annyit, hogy hiába van szuperszámítógéped mai napig szélcsatornás verifikáció van...
Pedig ahhoz képest, amikor én tanultam még azt úgy, kb. 100-szor több a számítási kapacitás és mégsem jött el a mennyország...
Egy vadászgépnek meg egy csapásmérőnek eltérő az ideális sárkány.
Nem, és nagyon elegem van abból, hogy ezt a faszságot mantrázod.
A valóság mutatja meg, hogy a lehetséges differencia annyira kicsi, hogy a 70-es évek óta kései szovjeteket leszámítva, senki, lassan mondom, hogy végre megértsed a fejed, S-E-N-K-I nem tervezett dedikált sárkánnyal egyfeladatos csapásmérőt. Mert annyira kicsi a differencia, hogy kvázi nem éri meg megcsinálni.

Akkor lett új sárkány, amikor next gen hajtóművek jöttek el, mert akkor megérte köré újat építeni és a digitális félvezető forradalom akkor kezdődött, ez 70-es évek.

Aztán a stealth.

Az a teljesímény, ami megfelel vadásznak, az csapásmérőként is nagyon elég adott mennyiségű bummhoz. Leronthatod CFT és pótossal és olyan hatótávod lesz, hogy beszarsz. Dedikált sárkány nélkül.

És én ennél többet nem mondok erről.
Szíved joga faszságokat hinni, de amikor egy bokorugró vitázik egy mérnökkel, akkor picit azt érzem, mint a viccben, amikor a csóka bicskával megy pisztolypárbajba...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 985
113
Rizsa.
Attól, mert a számítási a kapacitásod sok, az aerodinamikát nem tudod megkerülni.
A digitális berepülésről és CFD--ről meg annyit, hogy hiába van szuperszámítógéped mai napig szélcsatornás verifikáció van...
Pedig ahhoz képest, amikor én tanultam még azt úgy, kb. 100-szor több a számítási kapacitás és mégsem jött el a mennyország...

Nem, és nagyon elegem van abból, hogy ezt a faszságot mantrázod.
A valóság mutatja meg, hogy a lehetséges differencia annyira kicsi, hogy a 70-es évek óta kései szovjeteket leszámítva, senki, lassan mondom, hogy végre megértsed a fejed, S-E-N-K-I nem tervezett dedikált sárkánnyal egyfeladatos csapásmérőt. Mert annyira kicsi a differencia, hogy kvázi nem éri meg megcsinálni.

Akkor lett új sárkány, amikor next gen hajtóművek jöttek el, mert akkor megérte köré újat építeni és a digitális félvezető forradalom akkor kezdődött, ez 70-es évek.

Aztán a stealth.

Az a teljesímény, ami megfelel vadásznak, az csapásmérőként is nagyon elég adott mennyiségű bummhoz. Leronthatod CFT és pótossal és olyan hatótávod lesz, hogy beszarsz. Dedikált sárkány nélkül.

És én ennél többet nem mondok erről.
Szíved joga faszságokat hinni, de amikor egy bokorugró vitázik egy mérnökkel, akkor picit azt érzem, mint a viccben, amikor a cigány bicskával megy pisztolypárbajba...
De eltérő, a multirole gépek tudják ötvözni a kettőt kompromisszumokkal. Erről beszélek! Egy dedikált csapasmérő sárkányt nem kell lerontani pótossal meg semmivel mintahogy a vadászt sem kell strukturálisan felkészíteni a bombakamion szerepre.
 
M

molnibalage

Guest
De eltérő, a multirole gépek tudják ötvözni a kettőt kompromisszumokkal. Erről beszélek! Egy dedikált csapasmérő sárkányt nem kell lerontani pótossal meg semmivel mintahogy a vadászt sem kell strukturálisan felkészíteni a bombakamion szerepre.
Te magadtól vagy ennyire buta vagy segít valaki...?
De tényleg...
Lehet, hogy kevesebbet kéne foglalkozni a notóriusokkal és több idő maradna tartalom gyártásra...
 
M

molnibalage

Guest
Figyu, nem tűnt fel, hogy kb. az alábbi fő variációs lehetőségek vannak?
  • hajtóművek száma típusa, ezek egy korszakban adott, hogy miből lehet válogatni, ez mindig is így volt és lesz, ha gebasz van, akkor meg lehet szopni, mint az F-14A a TF30-cal...
  • az alapvető szárnyforma, legyen-e variaszárny vagy sem
  • szárnyformához és célhoz profil
  • személyzet száma
  • akarsz-e belső fegyverteret vagy sem
  • elvárt fegyverzet mennyisége és típusa
  • a radar
Ezek adják ki a gépek fő méreteit.
  • mert a radar és személyzet az orrot definiálja,
  • a hatótáv a kerót feltételezve egy megvalósítható Cl/Cd-t
  • a fegyverzet és keró azt, hogy mennyire felhajtóerő kell legalább 1G-hez , de ez iteratív a fenti előző ponttal (ahogy az összes kb. egymással)
  • akkor és , ezt kell belepréselni valamibe, aminek majd vagy eléri a teljesítménye a hajtóművel, ami lehetőleg tudja, amit.
Nos, mivel belső fegyvertérrel kb. a stealth-ig alig akartak szórakozni, mert annyira elszállt tőle tömeg, maradt mindnekinek a pótos, ha a tiszta konfigon túl hatótávot akarnt növelni, a CFT megálmodásáig. Ahol betették ott kb. azért, mert annyira harmatos volt a hajtómű, hogy megérte az elvárt csúcssebességért a nagyobb szerkezeti tömeg. A lassulás ettől kisebb lett, de a csúcssebesség mégis nagyobb. Lásd F-106.

Ahol meg betették aztán lol, sokszor semmire nem használták, lásd F-111. Az FB-111 és F-111F kivételével hol tömeg volt...

Ezek után pofázás helyett talán fejtsed már ki, hogy ha van F-15 sárkányod, akkor miféle dedikált új sárkányt akarsz?
Senki nem új sárkánnyal nevezett a 80-as évek új USAF strike gépére F-16 és F-15 modifikáció volt. Az egyik csinált egy nagyobb szárnyat, a másik meg CFT-t tett a gépre és egy erősebb PW ígéret és csá.

Mert ennyire éri meg a dedikált sárkány, ennyi "pluszt" ( muhaha) tud adni, ha nincs next. gen hajtóműved.
Még a GE F110-hez is új törzshátsórészt kellett volna kapnia az F-15-nek, amit nem fizetett ki sokáig senki.

Ne haragudj, de eképesztően irritáló az, hogy láthatólag a tervezés sarokköveiről nincs fogalmad, de tasmákodsz összevissza.
Én nem szakértek kézifegyverek terén, de akkor talán te se tedd ezt, ahol láthatólag a repülőgép seggét talán meg tudod az orrától különböztetni.

De szegény McDD és LM is az F-15E és F-16XL-ellel miért nem hallgattak rád és csináltak egy új sárkányt 0-ról, amikor az elvárások elérhetőek voltak ezekkel is...
 
M

molnibalage

Guest
A digitális berepülés egyetlen előnye, hogy a teszt lefuttatását el lehet indítani este, másnap reggel hétre kész is vannak az eredmények, a reggel fél kilences meetingen már lehet is prezentálni a tesztcsapat menedzserének. Aki a tízórási meetingen elő tudja adni a projekt menedzsernek, az meg az egyórási call-ban jelentheti a győzelmi híreket az üzletágvezetőnek. Mindenki boldog.

Két hét múlva meg jönnek a pilóták és szét akar esni alattuk az egész.

Ha valahol, hát a Boeing-nél igazán oda kellene már figyelni erre a nagyvonalú fejlesztősdire, mert a B737MAX nem volt valami szép történet.
Összességében nézve van, valami, amit nem értek...

Mindenki mantrázza minden felé, hogy micsoda anyagtudomány és gyártástechnológia fejlődés volt az elmúlt csak 30 évben, nemhogy 50-ben.
Akkor hogyan lehet, hogy egy F-15EX nem lett mégsem sokkal könnyebb, hanem inkább sokkal nehezebb egy 1976-os F-15B-hez képest?

Ok, értem én, hogy AG feladatkör és 16k élettartam miatt erősebb a sárkány és a GE F110 is nehezebb. De amikor 1,5-2-szer erősebb szerkezeti anyagok vannak, akkor hol marad a javulás?

Itt meg azt látja az ember, hogy a régi, ami szemmel pattintott kőkori módszerekkel tervezett géphez képest meg szétesik az új. Amikor itt is lehetne erősebb szerkezeti anyag mindenhol.


Ha nem akarnák feltalálni újra a melegvizet és csak megépítik, amit régen, de erősebb anyagból, figyelembe véve a korróziós szempontokat akkor még a vibráció sem jelentene más igénybevételt és a gép veszélyes frekijei is kb. ugyanazok lennének.

Vagy akkor konzervatív tervezés esetén is hogyan nem jönne ki a megfelelő végeredmény?
Vagy mi?
Ki érti ezt?

Mondja meg már ezt nekem egy anyagtudós / gyártástechnológus, mert k*rvára nem értem én ezt.
Az airlinerek tényleg egyszer könnyebbek lettek adott méretben, a harci gépeknél meg nem ezt látni, oszt mégis, Reped a Rafale egy változata, 2000 óra után kuka. Gyártási hibás EF-ek 10 éve, stb.
Mindeszt hiperszuper végeselem módszerekkel és 40+ éves ismert múlttal a régi időkhöz képest.
Én nem sikerül újra megtervezni és legyártani azt, amit 50+ éve kb. logarcléccel és tapasztalati alapon történtő tervezéssel és akkori gyártás és anyagminőséggel meg sikerült.

Ki érti ezt?

@ozymandias ?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 985
113
Figyu, nem tűnt fel, hogy kb. az alábbi fő variációs lehetőségek vannak?
  • hajtóművek száma típusa, ezek egy korszakban adott, hogy miből lehet válogatni, ez mindig is így volt és lesz, ha gebasz van, akkor meg lehet szopni, mint az F-14A a TF30-cal...
  • az alapvető szárnyforma, legyen-e variaszárny vagy sem
  • szárnyformához és célhoz profil
  • személyzet száma
  • akarsz-e belső fegyverteret vagy sem
  • elvárt fegyverzet mennyisége és típusa
  • a radar
Ezek adják ki a gépek fő méreteit.
  • mert a radar és személyzet az orrot definiálja,
  • a hatótáv a kerót feltételezve egy megvalósítható Cl/Cd-t
  • a fegyverzet és keró azt, hogy mennyire felhajtóerő kell legalább 1G-hez , de ez iteratív a fenti előző ponttal (ahogy az összes kb. egymással)
  • akkor és , ezt kell belepréselni valamibe, aminek majd vagy eléri a teljesítménye a hajtóművel, ami lehetőleg tudja, amit.
Nos, mivel belső fegyvertérrel kb. a stealth-ig alig akartak szórakozni, mert annyira elszállt tőle tömeg, maradt mindnekinek a pótos, ha a tiszta konfigon túl hatótávot akarnt növelni, a CFT megálmodásáig. Ahol betették ott kb. azért, mert annyira harmatos volt a hajtómű, hogy megérte az elvárt csúcssebességért a nagyobb szerkezeti tömeg. A lassulás ettől kisebb lett, de a csúcssebesség mégis nagyobb. Lásd F-106.

Ahol meg betették aztán lol, sokszor semmire nem használták, lásd F-111. Az FB-111 és F-111F kivételével hol tömeg volt...

Ezek után pofázás helyett talán fejtsed már ki, hogy ha van F-15 sárkányod, akkor miféle dedikált új sárkányt akarsz?
Senki nem új sárkánnyal nevezett a 80-as évek új USAF strike gépére F-16 és F-15 modifikáció volt. Az egyik csinált egy nagyobb szárnyat, a másik meg CFT-t tett a gépre és egy erősebb PW ígéret és csá.

Mert ennyire éri meg a dedikált sárkány, ennyi "pluszt" ( muhaha) tud adni, ha nincs next. gen hajtóműved.
Még a GE F110-hez is új törzshátsórészt kellett volna kapnia az F-15-nek, amit nem fizetett ki sokáig senki.

Ne haragudj, de eképesztően irritáló az, hogy láthatólag a tervezés sarokköveiről nincs fogalmad, de tasmákodsz összevissza.
Én nem szakértek kézifegyverek terén, de akkor talán te se tedd ezt, ahol láthatólag a repülőgép seggét talán meg tudod az orrától különböztetni.

De szegény McDD és LM is az F-15E és F-16XL-ellel miért nem hallgattak rád és csináltak egy új sárkányt 0-ról, amikor az elvárások elérhetőek voltak ezekkel is...
Marha sokáig tartott ám egy új sárkányt megalkotni még a 90-es évek végén is nemhogy előtte. Ez változott meg a modern szamítastechnikával. Ma már a berepülési program egy jelentős része csupán visszaellenőrzése a szimulációnak. Nem az törtenik mint ami az F-22-nél, hogy a protót meg a széria gép közt óriasi a diferencia. Nézd meg a SZU-57-et! Nincs tech demo mint ami pl az X-35 volt.
 
M

molnibalage

Guest
Marha sokáig tartott ám egy új sárkányt megalkotni még a 90-es évek végén is nemhogy előtte. Ez változott meg a modern szamítastechnikával. Ma már a berepülési program egy jelentős része csupán visszaellenőrzése a szimulációnak. Nem az törtenik mint ami az F-22-nél, hogy a protót meg a széria gép közt óriasi a diferencia. Nézd meg a SZU-57-et! Nincs tech demo mint ami pl az X-35 volt.
Jaj, itt megint szezon és fazon összekeverése van...

Az YF-22/23 és az X-32/35-nél azért volt techdemó, mert az elsőnél az alapvetően next. gen sárkány és next. gen hajtómű párosánál várták el, hogy mutassák meg a gépeket.

Az utóbbinál meg az kb. azonos vagy azonos sárkányban a VTOL képességet kellett prezentálni.
És mindkét projektnél volt versenytárs...

A PAK-FA esetén meg kapta a Szuhoj a munkát és kész.
Az összes eddig elkészült gép techdemó az oroszoknál, hiszen a 30-as gyártmányú hajtómű nincs is benne és az avionikai csomagja is a Szu-35-én alapul.

A régi gépeknél a kőkori módszerekkel elég gyorsan csinálták a sárkányokat, még ma szemmel nézve is.
És időtálló megoldások születtek, bár néha azért csúnyán elb*szták.
Lásd a Galaxy teljes szárnycserét a 80-as években.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 985
113
Jaj, itt megint szezon és fazon összekeverése van...

Az YF-22/23 és az X-32/35-nél azért volt techdemó, mert az elsőnél az alapvetően next. gen sárkány és next. gen hajtómű párosánál várták el, hogy mutassák meg a gépeket.

Az utóbbinál meg az kb. azonos vagy azonos sárkányban a VTOL képességet kellett prezentálni.
És mindkét projektnél volt versenytárs...

A PAK-FA esetén meg kapta a Szuhoj a munkát és kész.
Az összes eddig elkészült gép techdemó az oroszoknál, hiszen a 30-as gyártmányú hajtómű nincs is benne és az avionikai csomagja is a Szu-35-én alapul.

A régi gépeknél a kőkori módszerekkel elég gyorsan csinálták a sárkányokat, még ma szemmel nézve is.
És időtálló megoldások születtek, bár néha azért csúnyán elb*szták.
Lásd a Galaxy teljes szárnycserét a 80-as években.
Ezeket a képessegeket be lehet volna mutatni közel szériaérett vagy majdnem szériaérett sarkányokon is. Vagy az tilos volt?

Dehogy tech demo! Szériaérett széria gépek vannak (van egy meg néhány a gyártas különböző fázisában) csak valamiért te tech demózol. Igen ahajtómű nem az amit beleálmodtak de semmit nem kell a gépen átalakítani a 30-as hajtóműhoz ezt már láttuk, hisz volt már beépítve a gépbe.
 
M

molnibalage

Guest
Ezeket a képessegeket be lehet volna mutatni közel szériaérett vagy majdnem szériaérett sarkányokon is. Vagy az tilos volt?
Mindkét esetben a kérdés az volt, hogy a teljesen eltérő kinézerű és tervezésű platformok milyen alapvető képességeket tudnak és nem tudnak és képesek-e legalább az elvárt minimumra.

Szóval a válasz egyértelmű nem.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 985
113
Mindkét esetben a kérdés az volt, hogy a teljesen eltérő kinézerű és tervezésű platformok milyen alapvető képességeket tudnak és nem tudnak és képesek-e legalább az elvárt minimumra.

Szóval a válasz egyértelmű nem.
Ma már ahoz, hogy kiderüljön az amihez tech demo kellett akkoriban már nem kell tech demót építeni.
 
M

molnibalage

Guest
Ma már ahoz, hogy kiderüljön az amihez tech demo kellett akkoriban már nem kell tech demót építeni.
De, kellett. És aztán a techdemo ellenére mégis áttervezték.
Azt nem értem, hogy műszaki tervezési területen hogyan van ilyen mérhetetlen önbizalmad a valósággal szembe menve...? :rolleyes:
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 985
113
De, kellett. És aztán a techdemo ellenére mégis áttervezték.
Azt nem értem, hogy műszaki tervezési területen hogyan van ilyen mérhetetlen önbizalmad a valósággal szembe menve...? :rolleyes:
Azt látom, hogy a SZU-57 alig lett másabb küllemre mint az első felszállásnál ellenben a két amerikaival amit jóval korabban kezdtek fejleszteni. A SZU-75-ről meg azt mondta a Szuhojos emberke, hogy az amit látunk nem repképes de dolgoznak a repképesen (vagy ezt teszik tepképessé, nem emlékszem pontosan) ami ugyanilyen lesz. És azt is mondta a Szuhojos emberke, hogy a modern tervezési módszereknek köszönhetően nagyban felgyorsult és olcsósodott a fejlesztés (ez is egybeüt azzal amit az amik gondolnak a 6. generacióról).

Szóval az alapján vagyok magabiztos amit az adott iparágban dolgozók mondanak.
 
M

molnibalage

Guest
Azt látom, hogy a SZU-57 alig lett másabb küllemre mint az első felszállásnál ellenben a két amerikaival amit jóval korabban kezdtek fejleszteni. A SZU-75-ről meg azt mondta a Szuhojos emberke, hogy az amit látunk nem repképes de dolgoznak a repképesen (vagy ezt teszik tepképessé, nem emlékszem pontosan) ami ugyanilyen lesz. És azt is mondta a Szuhojos emberke, hogy a modern tervezési módszereknek köszönhetően nagyban felgyorsult és olcsósodott a fejlesztés (ez is egybeüt azzal amit az amik gondolnak a 6. generacióról).

Szóval az alapján vagyok magabiztos amit az adott iparágban dolgozók mondanak.
A PAK-FA esetén...
  • nem volt két teljesen eltérő géppel érkező jelölt...
  • és más bizonyított tény volt, hogy lehet stealth vadászt építeni...
  • de ettől ezek a korai gépek bizony techdemók voltak, nem is voltak egyformák és mindig mindig nem azonosak az eredeti műszaki tartalommal sem...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 985
113
A PAK-FA esetén...
  • nem volt két teljesen eltérő géppel érkező jelölt...
  • és más bizonyított tény volt, hogy lehet stealth vadászt építeni...
  • de ettől ezek a korai gépek bizony techdemók voltak, nem is voltak egyformák és mindig mindig nem azonosak az eredeti műszaki tartalommal sem...
Nem az a kérdés, hogy egyformák voktak-e, persze hogy nem voktak. No de nem is kellett áttervezni 70%-ban (azthiszem az F-22 ilyen arányban lett átervezve az YF-22-ből). Ha ránézel az első prototípusra meg az első szeria gépre, hát nagyítóval kell keresni a különbséget. Az F-22-nél meg egyértelmű a diferencia bárki számára. Tehát sárkányban nincs óriási eltérés és a nyakamat rá, hogy a SZU-75-nél sem lesz.