1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Gondolatok a légiharcászatról

Diskurzus a(z) 'Egyéb katonai repüléssel, légi harcászattal kapcso' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. rudi

    rudi Well-Known Member

    Van kifejezetten futópálya romboló CM
    MBDA Apache / Storm Shadow
    Van rendszeresítve az Angoloknál és a Franciáknál olyan változata amiben 10 db KRISS betonlyukasztó résztöltet van
    [​IMG]
    [​IMG]
    Csakhogy: egy ilyen CM ára úgy cca. $1,5 millió és ez csak a futópályát rombolja, az egyéb létesítményeket nem.
     
    Celebra likes this.
  2. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    73ban a betonromboló bombákkal végrehajtott izraeli repterek elleni támadások kárait 24órán belül kijavitották
    Ahogy magad irtad,4-5bombatölcsért 1napon belül kijavitanak.A kazettás felszállómező-rombolók viszont szó szerint felszántják a pályát.Azok után újra kell csinálni az egészet.
    Emiatt van értelme még mindig a szükségrepteres játéknak-és nem kéne hagyni lerohadni a használaton kivüli felszállópályákat sem.Nincs áttörhetetlen légvédelmi rendszer.Ha csak 1repteres légierőd van,az ellen akár pár gép elvesztése árán is meg akarja semmisiteni.Ha utána szabadon uralhatja a légteret,megéri a kockázatot.Ráadásul nálunk nem nagyok a távolságok.Az ellen egy előrevetett osztagba szervezett messzehordó tüzérséggel is könnyen elérheti Kecsot,kombinált támadás is könnyen kivitelezhető.
     
  3. dudi

    dudi Well-Known Member

    Csak azt felejted el,hogy itt 100%-os lenne a találati arány és nem pár lyuk lenne a betonon hanem ha 4 gép old 32-t akkor 32 lyuk lenne a betonon végig.Jó a kárelhárítás de ennyi lyukat sokáigtart befoltozni.
     
    pöcshuszár likes this.
  4. rudi

    rudi Well-Known Member

    Az mondjuk nem olyan biztos hogy egyből 32 krátert kéne foltozni…
    A rengeteg kráter közül ki kell választani azokat a kritikus helyen lévőket amiknek a javításával el lehet juttatni a gépeket az állóhelyekről a kifutóra és a pályán azokat amiknek a javításával ki lehet alakítani a minimális szükséges pályahosszt (Gripen: 800 x 16 m)

    Ld. p.: lenti kép - a rengeteg kráter között elég négyet javítani hogy ismét elindulhasson az üzem
    [​IMG]
    Ezért van hogy egy reptéren nem elég felszántani a betont. Gonosz módon alá is kell aknázni azt (időzített töltetek) és támadni kell magukat a gépeket és a többi szükséges anyagot és épületet is (üza, fegyverzet, személyzet nélkül nincs üzem hiába van pálya...)
     
  5. dudi

    dudi Well-Known Member

    Ez nekem nagyon ki van cenizve.Mi van ha nem elég a 800x16 méter?Mert háborúban a könnyen előfordulhat,hogy nem ideális körülmények közt kell leszállni vagy felszállni(de inkább az előbbi a nagyobb rizikó).
    Meg azt se felejtsük el,hogy SDB-vel azt a 32 lyukat méter pontosan odateszem ahová akarom így simán meg lehet tervezni úgy a becsapódásokat,hogy ha mind a 32-t be kelljen foltozni.
     
    svajcibeka likes this.
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ez a komment annak fényében megmosolyogtató, hogy

    Ez kb. olyan szintű duma, mintha a Microsoft beszólna a SONY-nak, hogy teeeee, naaaaaaaaaaaaa várjátok meg már a PS5-tel az új XBOX-ot. Te magad előtt látod ezt?
    A megrendelőnek kell a vásárló elvárásait teljesíteni. Időre.
    Ez a 800 méteres távolság miből fakad?

    Nézzük meg referenciának, hogy a sokkal erőteljesebb F-16CJ GE F110 hajtóművel 0 db pótossal, csak belső kerón egy szép tavaszi napon mekkora nekifutással képes felszállni mindösszesen 4 db AAM-mel.

    278. oldaltól a módszer és a táblázatok hozzá.
    https://info.publicintelligence.net/HAF-F16-Supplement.pdf

    4 db AAM és nuku ECM és egyéb pod és nincs pótos.
    • DI = 50. Ez tényleg kb. csak igen szűken és megengedően.
    • A gép kb. 20k + 7,2k font keró + fegyverek és egyebek az kb. 30k font felszálló tömeg.
    • Utánégetős felszállás.
    • Tavasszal napközben aszfalt hőmérséklet legyen 35C.
    • Reptér tengerszinten.
    • Ebből takeoff factor 1.5.
    • Felszálló sebesség 160 KIAS 30k font tömegnél.
    • Szél 0 m/s.
    Erre jön ki kb. 2200 láb hossz, ami 660 méter.
    A bibi az, hogy két pótossal, AG fegyverzettel ez kb. 40 ezer font a felszállótömeg és DI 150-hez közelít ami úgy 3800 láb, ha jól olvastam le a nagy kapkodásban, ami 1180 méter. Persze, ha gáz van és meg kéne állni, akkor reccs.

    A Gripen 800 méteres távolsága legfeljebb 1 db pótsnak és légiharc konfignak tűnik TGP nélkül. És így is tavasszal, de 30 fokban nyáron, hígabb levegő esetén már ez sem jön össze.

    Azt képzelni, hogy hasonló konfiggal ez a Gripennél lényegesen jobb érték az mondjuk úgy elég nagy illúzió.
     
  7. rudi

    rudi Well-Known Member

    Én azt hiszem a Gripenhez u.így rendelkezésre állnak a szükséges táblázatok és felszállás előtt mindezeket u.így kiszámolják.
    Természetes hogy vannak olyan körülmények amik pluszban és mínuszban befolyásolják a pályaigényt.
    Az viszont tény hogy ha jól látom akkor az F-16CJ (GE F110) is képes két pótossal és kb. 1 tonna fegyverzettel (GW: 33.000 pound) utánégetővel 726 m-es (2384 feet)pályáról felszállni…
    [​IMG]
    Ergó: én elhiszem a Svédeknek hogy képesek a szokásosnál sokkal rövidebb pályákról is üzemelni - akár 800 m-ről is
     
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Megnézted a feltételeket is?

    GW 33k font. DI = 150. Az azt jelenti, hogy sok kis bomba van rajta póttank és TGP nélkül és csak belső keró vagy két nagyobb bomba, pótos és szinte semmi keró... A

    A DI = 150 determinálja az alaphoz képest nagy légellenállást, de a kis tömeg meg azt variálja, hogy akkor vagy keró kevés és nagy tök van rajta vagy sok kis bomba és több keró.

    10 csomós szembeszél van. Én 0 csomósat vettem. Én egy moderált AG és AA konfigra vettem. Szél esetén persze javul, de más rontó tényezőket nem vettem figyelembe. Pl. ha le kell szállni és eső van vagy volt...

    Szóval lehet ilyen 600-800 méteres marketing adatokkal jönni, de 0 refusal distance esetén is (háborúban senkit nem érdekel a biztonság) is az jön ki, hogy ha éppen tél van, éppen eső van, éppen nedves kicsit a pálya, akkor x1,5 távolság alsó hangon. Az erős oldalszéllel ezek kombinálása esetlegesen keskeny pályán az már csak hab a tortán. Az átlag reptér "picit" szélesebb, mint egy 2-4 sávos út. Már, ha lenne ilyen alkalmas itthon...
     
    arcas likes this.
  9. rudi

    rudi Well-Known Member

    Persze, klasszul el lehet vele játszani. Jó lenne látni u.ezeket a táblázatokat Gripenhez is.
    Fontos lehet hogy a Gripennek egész más az aerodinamikai kialakítása. A kacsaszárny elrendezés jelentősen belejátszhat abba hogy milyen sebességnél tudják a gépet elvenni a földtől, illetve nem ismerjük a Gripen szárnyának felhajtóerő tényezőjét kis sebességnél felszálló konfigban.

    Továbbá egy újabb érvet vélek felfedezni a tankerek mellett. Rövid pálya probléma esetén megteheted hogy több fegyverzettel és minimum üza. terheléssel szállsz föl és egyből egy légi tankolással kezded a feladatod.
     
  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    És a tanker honnan üzemel? Arról a Kecsóról és/vagy Pápáról, vagy tetszőleges reptérről amiről egyesek szerint már el kellett menekülni...?

    F-16-hoz szerű üzemszerű paramétereket nem fogsz elérni. A repnapok és n+1 videó alapján a Gripen felszálló sebessége hasonló konfigban talán, ha 10%-kal eltér. Csodák nincsenek. Csak éppen európai gépekről én FM-et még nem láttam. Jenki gépeknél meg felcsapom őket és fenti szintű pontossággal megmondom, hogy mi a helyzet.
    (Kivéve, ha nem lásd C-17...)
     
  11. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Kazettás töltet nem lukakat csinál,hanem alulrol összetöri a betont-javithatatlan.Alapoktol újra kell csinálni az egészet.
    Rudi ábrája mutatja,hogy tulajdonképpen nem csak egy kifutópályát kell szétkapni,hanem a gurulót is,mert arrol is felszállhat egy vadász.
    Naja.Csakhogy a tankernak is fel kell szállnia valahonnan.Minimum 2műkdő légibázis kéne,bázisonként 2század vadász+1-2tankergép(amire szerintem alkalmas lenne a harcászati támogatonak átépitett A319).Hogy tovább álmodozzak,bázisonkén 1-2 EW gép,pár könnyű szállitó,néhány heli(elsősorban kutató-mentő feladatra,de diverzánskergetéshez is jol jöhet)
    A használaton kivüli bázisoknak meg legalább a betonját állagmegóvásnak kéne időnként alávetni.És beszerezni mobil kiszolgálló eszközöket.
    Seggem meg csókolja a hideg falat....
     
  12. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Ugye milyen jó is lenne az az A400M? :rolleyes:
    Újabb strigula a döntéshozók mappájában! :p:D
     
  13. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Ilyen helyzetekre való a startrakéta.C130 alkalmas rá,régi svéd vadászok is,dehogy a Gripen alkalmas e reá,azt nemtudom.(Kfir igen,Hiába,a régi jó praktikus gondolkodás terméke:cool::))
     
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Miért is lenne jó? Hova a francba szállna le az, amikor a Gripen sem tud máshova...? Annak is igen szűk a 2-4 sávos út, majd akkor A400-nak jó lesz. Azt is külön öröm lesz feltölteni a pusztában több tízezer liter keróval. Csak több órát fog állna. Ez lenne az a fantasztikus mobilitás és bujkálás?

    Jaj...

    C-130 startarkétát évtizedek óta nem gyártanak. A Blue Angels egyetlen gépe a megmaradt készleteket felélte és több éve azért már az sem adja elő az startrakétás emelkedést. Laza 10 éve.
    https://www.avgeekery.com/fat-albert-c-130-used-to-blast-off-on-rocket-assisted-takeoffs/

    Ez valami új hobbi, hogy légvárakat építünk a nagy semmire...?
     
  15. rudi

    rudi Well-Known Member

    Ha abból indulunk ki hogy Ferihegy, Pápa, Pér, Debrecen, Sármellék, Taszár, Pécs stb… és Persze Kecsó mind elpusztult és egy C-130J (sorry...jelenleg nekem ez a favorit :)) nem tud leszállni tankolni, akkor szerintem azt a háborút elég gyorsan be kéne fejezni...
     
    pöcshuszár likes this.
  16. dudi

    dudi Well-Known Member

    Ne viccelj!Szerinted az SDB mit csinálna?Simán a pálya alatt robbanna nem pedig a beton felső rétegét tenné csak tönkre.
     
  17. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Afene,már azt sem gyártják?Pedig praktikus volt.Minden bevált és praktikus dolgot nem kéne elhagyni
    SDB egy lukat robbant,ezek a kazettásak sokat.Egyenként kisebbek,de osszeadódik a hatásuk
     
  18. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  19. kamm

    kamm Well-Known Member

    Tudjuk, minden marketing, amit nem te allitasz avagy nem ertesz. :)
    Szerintem ellenervnek linkeld be a sajat irasodat, mint rendesen. :D
     
  20. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Szerintem meg inkább maradj csendben, ha semmi értelmeset nem tudsz hozzá tenni.
    Valahol viccesnek találom, hogy idealizált körülmények közötti pályamérettel jönnek egyesek egy háborúban, ahol semmi sem ideális.
    Igen, egy szép átlagos napon, ha méter pontosan leszáll és felszáll a gép, akkor elég lehet egy 800 méteres csík AA konfighoz. Abban a pillanatban, hogy erős oldalszél van, kicsit nedves csak a pálya, stb. ez megy a kukába...

    És nem az az érv, hogy csak. A FM manual. De azért vitatkozzál csak a géphez adott FM-mel és a fizikával. A Gripen biztos másmilyen fizika szerint repül és nem érdekli ha a pálya csúszós és az oldalszél sem...

    Facepalm..
     

Ezen oldal megosztása