Gondolatok a légiharcászatról

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
5 584
10 664
113
Úgy tudom, hogy 20 km felett van most a kínai léggömb.

A Szu-ban volt valami spéci gépük is, ami az U-2 mintájára épült és azzal is lövöldöztek rá, meg légkörkutatásra is használták. Nem jut eszembe a neve.

Nem könnyű gépágyúval lelőni, mert nem csinál nagy lyukat, valamint nincs érdemleges infra és radar jele rakettázáshoz.

1 biztos módszer volna: taran.

Az F-22 talán le tudná döngölni. :)

Sűrűn lakott vidéken meg ki tudja hova zuhan le. Korábban, eszkimóországban kellett volna lelőni, de akkor a kutyát sem érdekelte, vagy nem is vették észre, csak utólag értékelték ki a műholdképeket.

Asszem' valami Miasziszcsev iroda által tervezett két-hajtóműves gép, tetszett mindig is emléxem rá.

Dupla-törzsű, hátul vízszintes vezérsíkkal a két elem között, szééép-nagy fesztávval és bőven 20+ km-es szolgálati magassággal.

Ha megvan még, én drónként alkalmaznám az oroszok helyében, "porszívózni", + sok más --EW !?!?!-- feladatra.




U.I.: Közben meg is jött az infó, jó "Csapat" vagyunk (HTKA) !!! ;) + :hadonaszos:


.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
29 807
56 752
113
Úgy tudom, hogy 20 km felett van most a kínai léggömb.

A Szu-ban volt valami spéci gépük is, ami az U-2 mintájára épült és azzal is lövöldöztek rá, meg légkörkutatásra is használták. Nem jut eszembe a neve.

The Soviets Built Bespoke Balloon-Killer Planes During The Cold War...

02-Yak-25PA-projectcYakovlev.jpg

Yak-25

03-M-17-18-August-1989cPiotr-Butowski.jpg

M-17

04-Tu-16-nose-M-17cPiotr-Butowski.jpg

Tu-16

09-A-60cBeriev-1.jpg

A-60
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
29 807
56 752
113

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 762
47 113
113
Ha az oroszoknak MiG-15ösökkel ment, akkor most mi lehet a probléma? Nincs lőszer?
A MiG-15-ös nem 20 ezer méteren levő célpontot támadott és nem 1.3 Mach-al repült rá.
De még így is volt olyan magyar 15-ös, ami Kalocsától nem messze azért robbant fel, mert az álló ballonnak 8-900km/h-val nekiment.
És az egy felülről történő rácsapásnál, a félig-meddig földháttérben levő célnál történt.

A 17km-en repülő Raptoroknak esélyük se lett volna a célhoz képest ekkora negatív magasságkülönbségnél, de ilyen nagy sebességű ráközelítésnél gépágyút használni.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 043
12 970
113
A MiG-15-ös nem 20 ezer méteren levő célpontot támadott és nem 1.3 Mach-al repült rá.
De még így is volt olyan magyar 15-ös, ami Kalocsától nem messze azért robbant fel, mert az álló ballonnak 8-900km/h-val nekiment.
És az egy felülről történő rácsapásnál, a félig-meddig földháttérben levő célnál történt.

A 17km-en repülő Raptoroknak esélyük se lett volna a célhoz képest ekkora negatív magasságkülönbségnél, de ilyen nagy sebességű ráközelítésnél gépágyút használni.
A magasságon kívül minden a pilótán múlik. Azt hiszem, MiG-19essel már a magasan közlekedő lufikat is lelövöldözték.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 762
47 113
113
A magasságon kívül minden a pilótán múlik. Azt hiszem, MiG-19essel már a magasan közlekedő lufikat is lelövöldözték.
1.3 Machnál te nem fogsz pilótabravúrral gépágyúval lelőni egy 20 ezer méteren lebegő ballont, ha csak 17 ezer méteren repülsz.
Csak a vertikális különbség 3km és a tűzmegnyitás távolságán is túl nagy állásszögre lenne szükség.
Nincs meg a kellő lőtáv és még a lőelemképző sem tudja kiszámítani a rátartást.
Ezt a Sidewindert kb 5-6km-ről indították előre-felfelé úgy, hogy a lehulló darabok miatt azonnal meg kellett kezdeni ferde leborítással a kiválást.
A gépágyúval ilyen ritka levegőben, ilyen hatalmas sebességkülönbségnél még akkor sem próbálkoznak meg a célleküzdéssel, ha amúgy magasságkülönbség nem állna fenn.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 043
12 970
113
1.3 Machnál te nem fogsz pilótabravúrral gépágyúval lelőni egy 20 ezer méteren lebegő ballont, ha csak 17 ezer méteren repülsz.
Csak a vertikális különbség 3km és a tűzmegnyitás távolságán is túl nagy állásszögre lenne szükség.
Nincs meg a kellő lőtáv és még a lőelemképző sem tudja kiszámítani a rátartást.
Ezt a Sidewindert kb 5-6km-ről indították előre-felfelé úgy, hogy a lehulló darabok miatt azonnal meg kellett kezdeni ferde leborítással a kiválást.
A gépágyúval ilyen ritka levegőben, ilyen hatalmas sebességkülönbségnél még akkor sem próbálkoznak meg a célleküzdéssel, ha amúgy magasságkülönbség nem állna fenn.
Én mondjam meg, hogy kell? Az 1,3M sebességet úgy kell magasságra váltani, hogy a lufi alatt 200 méterre fogyjon el. Ennyi.
Ha a magyar csávó el tudta fogni MiG-15össel a Canberrát, ez is sikerülne.
 
  • Tetszik
Reactions: Centquri prime

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 043
12 970
113

augusztus 14. és szeptember 1975. között 11 automata léggömb lépett be a Szovjetunió területe feletti légtérbe. 11-14 km magasságban sodródtak 200 km/órás sebességig. Minden betolakodó számára 1-16 MiG-21, Yak-28P, Tu-128, MiG-19, Su-15TM elfogót emeltek. A támadások következtében nyolc felderítő ballont lelőttek, kettőről a felfüggesztést visszaverték, egy pedig külföldre került. A Krasznaja Zvezda 19. június 1993-i újság szerint átlagosan 1,4 rakétát, 26 nem irányított rakétát és 112 ágyúágyút használtak minden lelőtt léggömbhöz.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
15 231
36 010
113
Борьба с АДА
Советские истребители МиГ-23 активно применялись для уничтожения разведывательных и агитационных автоматических дрейфующих аэростатов. Информация о полном количестве АДА, сбитых МиГ-23, не публиковалась. Аэростаты запускались в том числе с аэродрома в Турции возле города Эрзурум[18]. Известные случаи сбития:

  • В 1978 году советский МиГ-23 152-го иап (пилот Г. А. Чухонцев) над ТССР сбил разведывательный аэростат[18];
  • В 1979 году вылетевший из Цербста советский МиГ-23М 35-го иап, пилотируемый капитаном Григорием Прищепа, двумя ракетами Р-23Р сбил разведывательный аэростат. Пилот был награждён орденом «Красной Звезды»[19];
  • В 1979 году советский МиГ-23 152-го иап (пилот Л. М. Орлов) над ТССР сбил разведывательный аэростат[18];
  • В 1980-х годах советские МиГ-23МЛД также сбили несколько разведывательных аэростатов в районе Центрального округа ПВО[20] (ниже описанные случаи могут относиться к этому);
  • 1 мая 1980 года советский МиГ-23 сбил разведывательный аэростат[21];
  • В апреле 1984 года советский МиГ-23 сбил разведывательный аэростат[21];
  • В апреле 1984 года советский МиГ-23 сбил ещё один разведывательный аэростат[21].
Ez a MIG-23 vs. Imperialista ballon statisztika. Legalábbis ami ismert.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 762
47 113
113
Én mondjam meg, hogy kell? Az 1,3M sebességet úgy kell magasságra váltani, hogy a lufi alatt 200 méterre fogyjon el. Ennyi.
Ha a magyar csávó el tudta fogni MiG-15össel a Canberrát, ez is sikerülne.
A magyar csávó (Vázsonyi Miklós) pont, hogy nem tudta elfogni MiG-17-essel a Canberrát. MiG-15-össel meg pláne nem, mert egy MiG-17F-el repült 1956 nyarán. Pont ez volt a sztori lényege, hogy a Canberra kifogott az egész VSz légvédelmén.

Lufi alatt 200 méterrel? Szerintem te még nem olvastál eleget a különféle lőgyakorolatok végrehajtásairól.
Egy ejtőernyőn 8000 méterről süllyedő infracsapda ellen a hangsebesség alatt repülő MiG-21-es, 23-as és 29-es is bő három km-el már megkezdi a kiválást, mert minden egyes másodperccel drasztikusan nő az ütközés veszélye. 1985-ben az egyik MiG-23-asunk Asztrahányban az R-23R lövészetkor túl későn indított és szó szerint keresztül repült a robbanás felhőjén. A pilóta még látta is a pörögve elrepülő rakéta fehér törzshátsórészét. Hát nem dícsérték meg. És ez is azonos magasságú elfogásnál történt.
Itt nettó hazardírozás lett volna szuperszonikus rezsimen a típus felső statikus magasságtartományán 200 méterre(!) kicentizni egy ekkora célobjektumot, ami a találat után a jóég tudja, hogyan fog majd szétrepülni. 200 méter a gép ezen a sebességen kevesebb, mint fél másodperc alatt tesz meg. Úgy, hogy a gép manőverjellemzői itt már elég szerények, nagy korrigálásokra már nincs mód.

Amúgy meg ne te mond meg, hogy hogy kell, elég, ha az USAF tudja, hogy mit és hogyan kell elfogni és lelőni egy F-22-essel.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 043
12 970
113
A magyar csávó (Vázsonyi Miklós) pont, hogy nem tudta elfogni MiG-17-essel a Canberrát. MiG-15-össel meg pláne nem, mert egy MiG-17F-el repült 1956 nyarán. Pont ez volt a sztori lényege, hogy a Canberra kifogott az egész VSz légvédelmén.

Lufi alatt 200 méterrel? Szerintem te még nem olvastál eleget a különféle lőgyakorolatok végrehajtásairól.
Egy ejtőernyőn 8000 méterről süllyedő infracsapda ellen a hangsebesség alatt repülő MiG-21-es, 23-as és 29-es is bő három km-el már megkezdi a kiválást, mert minden egyes másodperccel drasztikusan nő az ütközés veszélye. 1985-ben az egyik MiG-23-asunk Asztrahányban az R-23R lövészetkor túl későn indított és szó szerint keresztül repült a robbanás felhőjén. A pilóta még látta is a pörögve elrepülő rakéta fehér törzshátsórészét. Hát nem dícsérték meg. És ez is azonos magasságú elfogásnál történt.
Itt nettó hazardírozás lett volna szuperszonikus rezsimen a típus felső statikus magasságtartományán 200 méterre(!) kicentizni egy ekkora célobjektumot, ami a találat után a jóég tudja, hogyan fog majd szétrepülni. 200 méter a gép ezen a sebességen kevesebb, mint fél másodperc alatt tesz meg. Úgy, hogy a gép manőverjellemzői itt már elég szerények, nagy korrigálásokra már nincs mód.

Amúgy meg ne te mond meg, hogy hogy kell, elég, ha az USAF tudja, hogy mit és hogyan kell elfogni és lelőni egy F-22-essel.
A pasi jelentette az elfogást, de nem kapott tűzparancsot, a Canberra meg lelépett jugóba. Nem is jött vissza többet. A pasi meg kapott jutalomként egy arany órát a hadügyminisztertől. A saját elmondása szerint.
Semmilyen gyakorlat és magyarázat nem érdekel. Az oroszok dögivel lőttek le kémballonokat. Gyakran olyan repülőkkel, aminek a csúcsmagassága sokkal a ballon repülési magassága alatt volt. És gyakran gépágyúval. Tehát meg lehet csinálni.
Eleinte az oroszok is rosszul tudták, és rakétákkal lövöldözték le őket. Átlag 1,4gyel. Elég kevéssé volt költséghatékony. Utána ha csak lehetett, gépágyúval. Ez esetben átlag 122 skuló kellett.
Na most az USA más. Az ország valódi irányítóinak az lenne a legjobb, ha minden lelövéshez tíz rakéta kellene, és még a repülő is odaveszne.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 762
47 113
113
A pasi jelentette az elfogást, de nem kapott tűzparancsot, a Canberra meg lelépett jugóba. Nem is jött vissza többet. A pasi meg kapott jutalomként egy arany órát a hadügyminisztertől. A saját elmondása szerint.
Semmilyen gyakorlat és magyarázat nem érdekel. Az oroszok dögivel lőttek le kémballonokat. Gyakran olyan repülőkkel, aminek a csúcsmagassága sokkal a ballon repülési magassága alatt volt. És gyakran gépágyúval. Tehát meg lehet csinálni.
Eleinte az oroszok is rosszul tudták, és rakétákkal lövöldözték le őket. Átlag 1,4gyel. Elég kevéssé volt költséghatékony. Utána ha csak lehetett, gépágyúval. Ez esetben átlag 122 skuló kellett.
Na most az USA más. Az ország valódi irányítóinak az lenne a legjobb, ha minden lelövéshez tíz rakéta kellene, és még a repülő is odaveszne.
Az szovjetek rakétái nem azonosak a mai Sidewinderrel, a gépágyús ballonvadász gépeik meg egytől egyig hangsebesség alatti, egyenes szárnyú típusok voltak.
A kanadaiak pár éve megpróbáltak gépágyúval leszedni egy ballont és három gép 1000 leadott lövése ellenére sem sikerült.

Amúgy azt kifejtenéd, ha egy gép jelentősen a cél alatt repül, akkor mégis hogy lőhetné le gépágyúval?
Az pedig, hogy egy magyar pilóta karórát kap, mert jelentette a vizuális azonosítást, mint elfogást, messze nem jelentett lelövési helyzetet. Gépágyúval végképp nem.
Mert a MiG-17-es 14000 méteren repült, míg a Canberra 21000-en.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 043
12 970
113
Az szovjetek rakétái nem azonosak a mai Sidewinderrel, a gépágyús ballonvadász gépeik meg egytől egyig hangsebesség alatti, egyenes szárnyú típusok voltak.
A kanadaiak pár éve megpróbáltak gépágyúval leszedni egy ballont és három gép 1000 leadott lövése ellenére sem sikerült.

Amúgy azt kifejtenéd, ha egy gép jelentősen a cél alatt repül, akkor mégis hogy lőhetné le gépágyúval?
Az pedig, hogy egy magyar pilóta karórát kap, mert jelentette a vizuális azonosítást, mint elfogást, messze nem jelentett lelövési helyzetet. Gépágyúval végképp nem.
Mert a MiG-17-es 14000 méteren repült, míg a Canberra 21000-en.
Milyen 21ezer?? Nem a vizuális azonosítást jelentette, hanem a lőhelyzetet. Magának a hadügyminiszternek. Amúgy nyilván ugyanazokat az újságokat olvastuk. A cikket megkeresni reménytelen.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 762
47 113
113
Milyen 21ezer?? Nem a vizuális azonosítást jelentette, hanem a lőhelyzetet. Magának a hadügyminiszternek. Amúgy nyilván ugyanazokat az újságokat olvastuk. A cikket megkeresni reménytelen.
Nem reménytelen, mert az imént megküldték nekem azt a cikket, amire te hivatkozol és ami válaszként íródott arra cikkre, amire meg én. De nem ugyanarról a történetről beszélünk, nem ugyanazon cikkek alapján.
Én a második, elvileg korrekcióként írodott változatot nem ismertem, ebben valóban az van, hogy 1956 márciusában a Canberra csupán 8000 méteren repült, mikor a MiG-15-ös magyar géppár hátulról, 5-600 méteren már lőhelyzetbe került.
Amiről viszont én írtam, az a Vázsonyi Miklós-féle 1956 júliusi berepülés, aminél a szerző MiG-17F-el már nem érte el a Canberra azon verzióját, pedig 14 ezren repült a gépünk. A Canberra meg jóval magasabban.

A mai ballonok már nem szimpla egykamrás kialakításúak, a celláik sokaságát már nem lehet gépágyúval egyszerre kilőni.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 043
12 970
113
Milyen 21ezer?? Nem a vizuális azonosítást jelentette, hanem a lőhelyzetet. Magának a hadügyminiszternek. Amúgy nyilván ugyanazokat az újságokat olvastuk. A cikket megkeresni reménytelen.

Nem reménytelen, mert az imént megküldték nekem azt a cikket, amire te hivatkozol és ami válaszként íródott arra cikkre, amire meg én. De nem ugyanarról a történetről beszélünk, nem ugyanazon cikkek alapján.
Én a második, elvileg korrekcióként írodott változatot nem ismertem, ebben valóban az van, hogy 1956 márciusában a Canberra csupán 8000 méteren repült, mikor a MiG-15-ös magyar géppár hátulról, 5-600 méteren már lőhelyzetbe került.
Amiről viszont én írtam, az a Vázsonyi Miklós-féle 1956 júliusi berepülés, aminél a szerző MiG-17F-el már nem érte el a Canberra azon verzióját, pedig 14 ezren repült a gépünk. A Canberra meg jóval magasabban.

A mai ballonok már nem szimpla egykamrás kialakításúak, a celláik sokaságát már nem lehet gépágyúval egyszerre kilőni.
Akkoriban a Canberra max repülési magassága 15000m alatt volt. Nevezetesen 48E feet. Az oroszok is kilyuggatták MiG-15össel.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0