Gondolatok a légiharcászatról

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
5 442
7 425
113
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
2 614
8 424
113
oké, remélem jó fórum: olvasva ez érdekes elsz, ha megvalósul.

https://defense-update.com/20200520_crown.html

Alapjában véve egy 360°-os AESA antenna kell, mögé pedig egy szoftver, amely képes a feladatokat konrollálni.
Amúgy az F-22A radarja is képes adatok továbbítására, és az F-35A esetében is emlegették ezt a képességet, tehát ami új, hogy egy Európai cég szándékozik erre építeni, illetve a logika alapján itt szükséges a 360°-os lefedettség (elég ciki, ha "vakfoltjai" leszenek a járműnek).
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
2 614
8 424
113
Az Afterburner podcastban Charlie "Tuna" Hainline anekdotázott egy sort. Több érdekesség is volt benne, de a legérdekesebb az, hogy Tuna az elmondása szerint tanúja volt annak, amiről volt több pletyka, de megerősítés még hiányzott: 1999-ben, Szerbia felett egy másik F-117A-t is légvédelmi rakétatalálat ért, de az a gép nem zuhant le.

Az Operation Allied Force alatt Hainline a második F-117A kiküldetésén volt, a 9th Fighter Squadron, a “Flying Knights” tagjaként, akik a Spangdahlem légibázisról indultak bevetésre. Elmondása szerint meglehetősen megterhelőek volt az általában 6 órás bevetések, nagyjából az indulás után 2 órával találkoztak a tankergéppel Magyarország felett, majd innen indultak a volt Jugoszlávia fölé, ahol általában egy adott célpontra dobták le mindkét lézervezérlésű bombájukat.

Hainline elmondása alapján ez a "Vega 31" lelövése után történt, de pontos időpontot nem említett. A feltételezések szerint 1999 április 30-áról lehetett egyébként szó. Ez esetben két F-117A repült párban, csak a cél közelében váltak szét, mivel a kijelölt célterület alig 10 mérföldre volt egymástól.


Az F-117A-k szinte mindig EF-111 Raven vagy EA-6B Prowlers elektronikai hadviselésre szolgáló gépek "szárnyai alatt" dolgoztak, mivel hiába a lopakodó képesség, a gépeken még csak radar-besugárzásjelző (RWR) sem volt, és összességében is csaknem süketek voltak, lévén a rádióantennákat is visszahúzták a géptestbe. Ezen az estén azonban nem EW gépek, hanem SEAD gépek voltak az oltalmazók, a légierő F-16CJ Wild Weasel típusai HARM rakétákkal, hogy szükség esetén rögtön el is pusztítsák a légvédelmi radarokat. Mikor Tuna már a célon volt, és csak nagyjából fél percre volt, hogy oldja a bombáit, az egyik "CJ" pilóta légvédelmi rakétaindítást jelentett be a rádión.

A visszaemlékezése szerint visszanézet a jobb válla felett Belgrád irányába, és meglátta ahogy a hatalmas (saját szavaival: Saturn V.-szerű) rakéta emelkedik a magasba, valamerre arra, amerre a másik F-117A lehetett. Majd meglátott még egy rakétát, amit éppen akkor indíthattak. Ez a rakéta viszont egyenesen felé indult el. Ilyen esetre az a szabály, hogy nem szabad az automata pilótát kikapcsolni, mivel a kézi irányítással fellépő forduló vagy bedöntés negatív (a légvédelem szempontjából pozitív) kihatással lehet a gép radarjelére, és ráadásul éppen a célon volt, így nem reagált végül semmit és ki is oldotta a bombáit. Közben látta, hogy az egyik rakéta felrobbant, a másik pedig az égbe szállt.

Tuna ezután visszaindult Magyarország felé, hogy újra találkozzon a tankergéppel, itt kellett volna összevárniuk egymást a másik F-117A géppel. De csak nem akart feltűnni. A tanker már távozni szándékozott, mivel lejárt a kijelölt időintervallum, amíg a területen kellett volna tartózkodni, de Hainline meggyőzte őket, hogy várjanak még egy kicsit, hátha megérkezik a másik Nighthawk. Végül a KC-135 operátora meglátta, hogy egy világítás nélküli F-117 közeledik hátulról. A gép állapotáról csak annyit mondott, hogy "A repülőgépe nem volt igazán jó formában." Mikor rácsatlakozott a töltőcsonkra, a sérült gép viszont "leszakadt", így Tuna és a tanker személyzete elkezdte azt gyanítani, hogy a sérült gép csak egy hajtóművel repülhet (és ezek alapján kommunikálni se tudtak vele - Cifu). A tanker ez után lassítani kezdett, majd ha sok melléfolyt üzemanyag árán is, de sikerült feltankolniuk a második F-117A-t.


A két lopakodó ez után visszaindult Spangdahlen felé, de út közben elvesztették egymást - ám végül a sérült gép is sikeresen leszállt. Azzal, hogy Tuna nem hagyta magára a társát, még kitüntetést is kapott.

Amit még hozzátett az esethez, hogy a légvédelmi rakétarendszerek továbbra is veszélyforrások egy lopakodóra minden harci küldetésben, a lopakodó azt jelenti, hogy nehéz felderítani és nem azt, hogy láthatattlan. Azt is hozzátette, hogy az F-117A esetén messzire elkerülnek minden "double-digit" (ie.: Sz-300 és újabb) légvédelmi rakétarendszert, de még a régebbi légvédelmi rendszerek, mint az SA-3 (Sz-125) is bizony komoly veszélyt jelenthetnek adott esetben...

Forrás
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
32 486
40 346
113
Az Afterburner podcastban Charlie "Tuna" Hainline anekdotázott egy sort. Több érdekesség is volt benne, de a legérdekesebb az, hogy Tuna az elmondása szerint tanúja volt annak, amiről volt több pletyka, de megerősítés még hiányzott: 1999-ben, Szerbia felett egy másik F-117A-t is légvédelmi rakétatalálat ért, de az a gép nem zuhant le.

Az Operation Allied Force alatt Hainline a második F-117A kiküldetésén volt, a 9th Fighter Squadron, a “Flying Knights” tagjaként, akik a Spangdahlem légibázisról indultak bevetésre. Elmondása szerint meglehetősen megterhelőek volt az általában 6 órás bevetések, nagyjából az indulás után 2 órával találkoztak a tankergéppel Magyarország felett, majd innen indultak a volt Jugoszlávia fölé, ahol általában egy adott célpontra dobták le mindkét lézervezérlésű bombájukat.

Hainline elmondása alapján ez a "Vega 31" lelövése után történt, de pontos időpontot nem említett. A feltételezések szerint 1999 április 30-áról lehetett egyébként szó. Ez esetben két F-117A repült párban, csak a cél közelében váltak szét, mivel a kijelölt célterület alig 10 mérföldre volt egymástól.


Az F-117A-k szinte mindig EF-111 Raven vagy EA-6B Prowlers elektronikai hadviselésre szolgáló gépek "szárnyai alatt" dolgoztak, mivel hiába a lopakodó képesség, a gépeken még csak radar-besugárzásjelző (RWR) sem volt, és összességében is csaknem süketek voltak, lévén a rádióantennákat is visszahúzták a géptestbe. Ezen az estén azonban nem EW gépek, hanem SEAD gépek voltak az oltalmazók, a légierő F-16CJ Wild Weasel típusai HARM rakétákkal, hogy szükség esetén rögtön el is pusztítsák a légvédelmi radarokat. Mikor Tuna már a célon volt, és csak nagyjából fél percre volt, hogy oldja a bombáit, az egyik "CJ" pilóta légvédelmi rakétaindítást jelentett be a rádión.

A visszaemlékezése szerint visszanézet a jobb válla felett Belgrád irányába, és meglátta ahogy a hatalmas (saját szavaival: Saturn V.-szerű) rakéta emelkedik a magasba, valamerre arra, amerre a másik F-117A lehetett. Majd meglátott még egy rakétát, amit éppen akkor indíthattak. Ez a rakéta viszont egyenesen felé indult el. Ilyen esetre az a szabály, hogy nem szabad az automata pilótát kikapcsolni, mivel a kézi irányítással fellépő forduló vagy bedöntés negatív (a légvédelem szempontjából pozitív) kihatással lehet a gép radarjelére, és ráadásul éppen a célon volt, így nem reagált végül semmit és ki is oldotta a bombáit. Közben látta, hogy az egyik rakéta felrobbant, a másik pedig az égbe szállt.

Tuna ezután visszaindult Magyarország felé, hogy újra találkozzon a tankergéppel, itt kellett volna összevárniuk egymást a másik F-117A géppel. De csak nem akart feltűnni. A tanker már távozni szándékozott, mivel lejárt a kijelölt időintervallum, amíg a területen kellett volna tartózkodni, de Hainline meggyőzte őket, hogy várjanak még egy kicsit, hátha megérkezik a másik Nighthawk. Végül a KC-135 operátora meglátta, hogy egy világítás nélküli F-117 közeledik hátulról. A gép állapotáról csak annyit mondott, hogy "A repülőgépe nem volt igazán jó formában." Mikor rácsatlakozott a töltőcsonkra, a sérült gép viszont "leszakadt", így Tuna és a tanker személyzete elkezdte azt gyanítani, hogy a sérült gép csak egy hajtóművel repülhet (és ezek alapján kommunikálni se tudtak vele - Cifu). A tanker ez után lassítani kezdett, majd ha sok melléfolyt üzemanyag árán is, de sikerült feltankolniuk a második F-117A-t.


A két lopakodó ez után visszaindult Spangdahlen felé, de út közben elvesztették egymást - ám végül a sérült gép is sikeresen leszállt. Azzal, hogy Tuna nem hagyta magára a társát, még kitüntetést is kapott.

Amit még hozzátett az esethez, hogy a légvédelmi rakétarendszerek továbbra is veszélyforrások egy lopakodóra minden harci küldetésben, a lopakodó azt jelenti, hogy nehéz felderítani és nem azt, hogy láthatattlan. Azt is hozzátette, hogy az F-117A esetén messzire elkerülnek minden "double-digit" (ie.: Sz-300 és újabb) légvédelmi rakétarendszert, de még a régebbi légvédelmi rendszerek, mint az SA-3 (Sz-125) is bizony komoly veszélyt jelenthetnek adott esetben...

Forrás
A sérült gépről eddig is tudtam, a részleteket nem.
A dobule digites része meg egybevág azzal, amit magamtól is mondtam. :)
 

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
5 823
11 459
113
A DARPA hivatalosan elindította a LongShot programot aminek a célja egy AA rakétákat eregető CM létrehozása

Azt írják:
The LongShot program changes the paradigm of air combat operations by demonstrating an unmanned, air-launched vehicle capable of employing current and advanced air-to-air weapons..."
Ertem én hogy az a cél hogy ezáltal az AA fegyerek extra hatótávra tegyenek szert úgy hogy közben az emberes indító gép biztonságban marad, de hogy ezen az extra hatótávolságon honnan fog a CM és a képen is ábrázolt AMRAAM vagy CUDA rakéta céladatokat kapni nem nagyon van elképzelésem.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
32 486
40 346
113
A DARPA hivatalosan elindította a LongShot programot aminek a célja egy AA rakétákat eregető CM létrehozása

Azt írják:
The LongShot program changes the paradigm of air combat operations by demonstrating an unmanned, air-launched vehicle capable of employing current and advanced air-to-air weapons..."
Ertem én hogy az a cél hogy ezáltal az AA fegyerek extra hatótávra tegyenek szert úgy hogy közben az emberes indító gép biztonságban marad, de hogy ezen az extra hatótávolságon honnan fog a CM és a képen is ábrázolt AMRAAM vagy CUDA rakéta céladatokat kapni nem nagyon van elképzelésem.
  • A drón SATCOM-on keresztül kaphat digitális céljelet is nem csak a saját vezérlését. Bárkitől aki a hálózatban van.
  • A rakéta segge meg a drón felé néz, pont úgy, ahogy a vadászgépnél. Akkor CM tudja azt is sugározni, csak egy antenna kell az orrába.
  • De, ha a drón és az indított rakéta egy vadászgép felé néz, akkor az is indíthatja.
Nem értem rácsodálkozásod. Ez egy repülő NASAMS/bármilyen indító. A NASAM indító honnan kap céljelet?
Mi ebben olyan komplikált?

Nekem inkább a problémám, hogy ezt mi a búbánat fogja hordozni? Vagy most akranak a B-52-ből vadászgépet csinálni? Mert ezt vadászgépre aggatni nettó hülyeségnek tűnik.
 

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
5 823
11 459
113
A drón SATCOM-on keresztül kaphat digitális céljelet is nem csak a saját vezérlését. Bárkitől aki a hálózatban van.
Azt hiszem nem érted....nem az volt a kérdésem hogy hogyan juttatják el a céljelet a CM fedélzetére, hanem hogy mi fogja a céljelet generálni.
Az indító gép lokátora, valami AEW gép vagy valami műholdara telepített radar?

Bár nem írják hogy ennek a CM-nek mennyi lesz a hatótávolsága de várhtatóan az a cél hogy több száz km-re az indító géptől tudja útjukra indítani az AA rakétákat.
Abból indulok ki hogy egy korszerrű vadászgép AESA radarja egy 4+ generációs vadászgép célpontot cca. 200 km távolságból tud észlelni és ennél valamivel kisebb távolságból azonosítani és stabilan követni.
Egy nagyobb tankert vagy AWACS-et valószínű mindezeket 100 km-rel távolabbról tudja.
Egy AEW Erieye radar esetén ezekhez a számokhoz hozzá lehet adni +100 km-t (vadászgép 300 km / tanker 400 km)
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
32 486
40 346
113
Azt hiszem nem érted....nem az volt a kérdésem hogy hogyan juttatják el a céljelet a CM fedélzetére, hanem hogy mi fogja a céljelet generálni.
Az indító gép lokátora, valami AEW gép vagy valami műholdara telepített radar?

Bár nem írják hogy ennek a CM-nek mennyi lesz a hatótávolsága de várhtatóan az a cél hogy több száz km-re az indító géptől tudja útjukra indítani az AA rakétákat.
Abból indulok ki hogy egy korszerrű vadászgép AESA radarja egy 4+ generációs vadászgép célpontot cca. 200 km távolságból tud észlelni és ennél valamivel kisebb távolságból azonosítani és stabilan követni.
Egy nagyobb tankert vagy AWACS-et valószínű mindezeket 100 km-rel távolabbról tudja.
Egy AEW Erieye radar esetén ezekhez a számokhoz hozzá lehet adni +100 km-t (vadászgép 300 km / tanker 400 km)

Overkill, teljesen felesleges ez a több száz km.
Ha két azonos kinematikájú gép közül az egyik így kívül maradhat még 30 km-rel, az kb. elég. Így a vadászgép ami emögött van a DLZ legszélén van, addig az ellen a drónhoz képest a NEZ szélén. Ennyi kell.

Csak nekem az egész ár érték aránya kérdéses.
Mert egy ilyen CM legjobb esetben talán tud 900 km/h sebességet. Meg az újrahasznosíthatóságára is kíváncsi lennék.
Ha nem indít rakéták, akkor rakétástul kuka...?
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
32 486
40 346
113
a napokban repülési tesztekre fogott F-15EX, és a hozzá hasonló, nem lopakodó kialakítású harci gépek is eséllyel rúghatnak majd labdába a jövő évtizedek összecsapásai során;
  • Egy ekkora UAV cipelése úgy odavert légellenállásnak, hogy beszarsz.
  • CL helyre nem fér el, a szárny alá asszim terhelésként nem mehet sanszosan a tömeg miatt.
  • Stealth célok ellen pont semmit nem ér szinte, mert még távolabb lesz az vadász, amitől elsődlegesen kapná az adatot. 40-50 km-ről sem érzékelik a stealth gépet, erre most még távolabbról kéne.

Én nem igazán értem, hogy mire jó ez. Ehhez kb. B-52 szintű platfrom kell. De akkor meg elve 200-300 km-re kéne oldani a zónától.
Hova tér vissza ez és hogyan? Mert rakéta rajta millió USD-s érték. A Super Hornet egyik célja az volt, hogy legalább 2 db LGB-t visszahozzon, mert darabja akkor volt 50k USD, ez ma kb. 50-100k USD PGM.

Erre jön egy ilyen izé, ami MILLIÓS rakétát visz....? És futóművet nem látok.
Hááááááááááááááááááááááááát...
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: Kim Philby and fip7

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
5 823
11 459
113
Stealth célok ellen pont semmit nem ér szinte, mert még távolabb lesz az vadász, amitől elsődlegesen kapná az adatot. 40-50 km-ről sem érzékelik a stealth gépet,
Nem hiszem hogy úgy terveznék hogy egy vadászgép radarjától kapná a céladatokat. Annak a hatósugara túl kicsi ahhoz hogy értelme legyen egy ilyen drónnak.
Sokkal inkább arra tippelnék hogy egy nagyobb hatósugarú AEW, vagy még inkább egy radar műhold, lehet megfelelő céladat forrás egy ilyen rendszerhez

Hova tér vissza ez és hogyan?
Lsd. Gremlin drón
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
32 486
40 346
113
Lsd. Gremlin drón
Akkor ehhez B-52 szintű gép kell...
Nekem agyonkomplikáltnak tűnk ez az egész.

Ennél még a kétfokozatú AAM is egyszerűbbnek tűnik.
Az, hogy a gyorsító fokozat miatt az elején béna kacsa, senkit nem érdekel, ha a második fokozata lényegében egy AIM-120 lenne. Nem kell itt UAV cipeléssel szarozni, nem kell összeszedni, nem kell SATCOM, semmi. akkor a vadász is megkapja az infót az AEW-től és elloftolja a solid boosterral a világ végére is az AIM-120-at.

Ez a fost egy F-15 amúgy is legfeljebb a szárnypótos helyén tudá. Akkor ennyi erővel tegyenek oda ként ilyen kétfokozatú AAM-et és csá.
 

Hpasp

Well-Known Member
2018. január 28.
2 931
13 767
113
Szerintem világ vége (nagybalhé) esetén a B52-esek vihetnének magukkal párat oda (Oroszországba), ahol saját vadász már nem jár, söprögető MiG-31-eseket leszedegetni. (nincs gond az össze gyüjtögetéssel)
 
  • Tetszik
Reactions: bel

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
32 486
40 346
113
Szerintem világ vége (nagybalhé) esetén a B52-esek vihetnének magukkal párat oda (Oroszországba), ahol saját vadász már nem jár, söprögető MiG-31-eseket leszedegetni. (nincs gond az össze gyüjtögetéssel)
Hát, ha valakinek erre van ingerenciája pénz költeni.
A B-52-esek is 2000 km+ távolságból indítják CM-eket igény estén. Legfeljebb olyan sci-fi alkalmazás jut eszembe, hogy akkor vicces módon a támadó CM-ek mellé lehetne tenni, hogy a MiG-31 is izguljon valamiért. De, ha valaki azzal a megközelítéssel él, hogy atomháború miatt úgysem lőnek egymásra, akkor ez fejlesztés a nagy semmire. Az ICBM-et és SLBM-et úgysem állítja meg semmi. Akkor meg ez kb. a felesleges erőlködés csúcsa és ikonja lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7