Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 951
30 826
113
Tudtoddal. Az itt állomásozók között a 70-es, 80-as években 200-250 óra volt az átlag. A magyar pilóták 1988 előtt, mikor még három repülési váltás is volt egy repülési napon, 180-200 órákat repültek.
1984-ben csak egyedül Kecskeméten 49 darab 21-es volt. Akkoriban egy váltáshoz a zónába még nem ritkán 20-25 gépet készítettek elő feladatra.
A keletnémeteknél állomásozók a magyarországi szovjeteknél többet repültek, de a lengyelországi és a csehszlovákiai szovjet pilóták se kevesebbet.
És azt se feledd, hogy egy átlag 21-es, vagy 23-as hajózó egy felszállásból mennyi ideig volt fenn, míg egy amerikai F-4-es pilóta mennyi időt szedett össze. Szóval a 200-250 óra az nagyon sok fel- és leszállást jelentett. Más kérdés, hogy milyen hatékonysággal. Szóval nem a nettó repóraszám volt kevés, hanem a harckiképzés megfelelősége.
Ezen kellett változtatniuk a 80-as évekre.
1-2 kiválasztott alakulatnál volt csak tudtommal ilyen óraszám,az átlag tudtommal igencsak kevesebb volt.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Tudtoddal. Az itt állomásozók között a 70-es, 80-as években 200-250 óra volt az átlag. A magyar pilóták 1988 előtt, mikor még három repülési váltás is volt egy repülési napon, 180-200 órákat repültek.
1984-ben csak egyedül Kecskeméten 49 darab 21-es volt. Akkoriban egy váltáshoz a zónába még nem ritkán 20-25 gépet készítettek elő feladatra.
A keletnémeteknél állomásozók a magyarországi szovjeteknél többet repültek, de a lengyelországi és a csehszlovákiai szovjet pilóták se kevesebbet.
És azt se feledd, hogy egy átlag 21-es, vagy 23-as hajózó egy felszállásból mennyi ideig volt fenn, míg egy amerikai F-4-es pilóta mennyi időt szedett össze. Szóval a 200-250 óra az nagyon sok fel- és leszállást jelentett. Más kérdés, hogy milyen hatékonysággal. Szóval nem a nettó repóraszám volt kevés, hanem a harckiképzés megfelelősége.
Ezen kellett változtatniuk a 80-as évekre.
Igen, de ez volt a lándzsa hegye.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 951
30 826
113
Én is 100-120 órát tudok a 80as évek elején. A végén ez is 70re csökkent. Az már az önveszélyességi szint.
Anno a 80as évek végén gyakran horgásztam tököli szovjet pilótákkal (érdekesség,hogy egyik se volt orosz).És bizony beszélgetés közben időnként elejtették,hogy felét se repülik,mint a nyugati pilóták.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
Anno a 80as évek végén gyakran horgásztam tököli szovjet pilótákkal (érdekesség,hogy egyik se volt orosz).És bizony beszélgetés közben időnként elejtették,hogy felét se repülik,mint a nyugati pilóták.
Ezt készséggel elhiszem. Viszont kérdés, hogy vajon jól tudták-e, minek a felét se éri el az ő repidejük?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 923
73 361
113
Ez van a linken:
FfQ81roVUAAVy0X
FfQ81rkVsAAi7EY
FfQ81rsUAAAMgmS
FfQ81rkVQAA7DUr
FfQ9naUVsAAG8fS
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 951
30 826
113
Tony Williamstől: „Oroszország 23 mm-es és 30 mm-es repülőgépágyúkhoz is gyártott lőszert, amelyekben a töltény tele van pelyvával. A kilövés után kis távolságra felrobbantják. Nemrég szereztem be egy ilyen 23 mm-es golyót, deaktiválva, de még mindig csupa pelyva.
Megértettem a 23 mm-es változat célját bombázó védelmi ágyúkban a beérkező rakéták elcsábítására, de nem értettem, hogy miért fejlesztették ki a 30 mm-es változatot, hiszen ezt a kalibert csak vadászgépekben használták. A minap azonban találkoztam egy volt USAF tiszttel, aki elmagyarázta nekem.
Úgy tűnik, hogy az USAF egy szakaszban élvezte a nagyobb hatótávolságú AAM-ek előnyeit, mint amilyenekkel az orosz vadászgépek fel voltak szerelve. Így az oroszok azt a taktikát fejlesztették ki, hogy az első tucatnyi töltényt pelyvával töltik meg lőszeröveikben. Egy frontális összecsapásban az USAF vadászgépei várhatók először rakétáikat. A terv az volt, hogy az oroszok ezután belőtték pelyvagolyóikat, hogy egy csalifelhőt állítsanak fel maguk előtt, és ezzel kimozduljanak a rakéták repülési vonalából. Mire ez a manőver befejeződött, az oroszok hatótávolságon belül lesznek, és kilőhetik saját rakétáikat.
A többi lőszer az övekben a szokásos HEI/AP keverék lenne a komoly munkához.”
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 530
44 938
113
Látod, 11 hónap háború alatt egy se történt.
Biztos ez? Nekem rémlik valami videórészlet, ahol Mig-29 és Szu-27 kergette egymást, még az első pár hétben, mikor még volt némi aktivitása az ukrán légierőnek, talajközeli, telefonos felvételre emlékszem, lakott terület felett.

Bár akkor ömlött a CGI, meg játékokból összeollózott kamu, franc se tudja már hogy igazira emlékszem, vagy csak Ghost of Kiev episode 123-ra...