Grumman F-14 Tomcat

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
13 112
21 658
113
Nem tudjuk az eset pontos részleteit már ha tényleg megtörtént!Ha meg is történt az se lehet tudni hogy a Mirage F1-esek például mennyi tüzelőanyag készlettel rendelkeztek,mennyire voltak messze a "bázisuktól!Éles helyzetben sokszor nem azonos feltételek vannak mint gyakorló légi harcban!Jó példa erre a 29-es ami hiába remekelt gyakorló légiharcok során manőverező légi harcban 4 gen gépekkel szembe(USAF F15,Izrael F15,Etióp Su 27)alul maradt!Mirage F1 modernebb verziót az Irakiak potensebb gépnek tartották mint a 23-ast és az Irániak is őket tartották a legkeményebb ellenfélnek!
Természetesen ez mind így van, ha bombával megrakott üzemanyagból jócskán már fogyasztó hatósugár szélén tevékenykedő zöldfülű pilótákkal találkoztak, akkor TALÁN hihető hogy miután meglepték egymást, valahogy élve el tudtak menekülni az amúgy őket érdemben sokáig veszélyeztetni nem tudó Mirage-ok elől. Amúgy azért ez a sztori ÚGY ahogy le volt írva, hogy 6 rakétát kerültek ki, ők közben visszalőni nem tudtak, percekig olyan intenzív manőverező harcot vívtak ahol látta a merge-ben az ellenfél pilóta combján a fehér jegyzetfüzetet, 11,5 G-t raktak a cicába, etc etc, ez nekem a Sci-Fi kategória.

Én meg jártam a Marson, 2x.
Gyalog.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
11 853
20 012
113
!Mirage F1 modernebb verziót az Irakiak potensebb gépnek tartották mint a 23-ast és az Irániak is őket tartották a legkeményebb ellenfélnek!

Irak-Iráni légiháború ismert légiharc vesztességei: (Első szám a légi győzelem, második a veszteség)
MIG-25: 5-1
MIG-23: 16-53
MIG-21: 32-40
Mirage F-1: 15-35
F-4: 68-29
F-5: 18-23
F-14: 130(XD)-4

Ez alapján az irakiak lelőttek 68 gépet légiharcban, miközben irán vesztett 56 gépet... Itt van egy kis difi, de nem vészes, mert más típusokat is lőttek le....
Ez alapján az irániak lelőttek 216 gépet légiharcban, miközben az irakiak vesztettek 129 gépet.... Itt azért égbekiáltó különbség van!
Persze a forrásom biztos nem tűpontos (pl. a szovjetek ha jól emlékszem 8 MIG-25 légi győzelmet tartanak számon...) , de ekkora difi csak akkor lehet, ha az Iráni F-14 pilóták elképesztően nagyokat kamuznak. (Ebben nagy szerepe lehet annak, hogy nagyrészt BVR győzelmekről van szó... Azt meg ki látta XD)
 

mlace

Member
2018. február 16.
96
44
18
Irak-Iráni légiháború ismert légiharc vesztességei: (Első szám a légi győzelem, második a veszteség)
MIG-25: 5-1
MIG-23: 16-53
MIG-21: 32-40
Mirage F-1: 15-35
F-4: 68-29
F-5: 18-23
F-14: 130(XD)-4

Ez alapján az irakiak lelőttek 68 gépet légiharcban, miközben irán vesztett 56 gépet... Itt van egy kis difi, de nem vészes, mert más típusokat is lőttek le....
Ez alapján az irániak lelőttek 216 gépet légiharcban, miközben az irakiak vesztettek 129 gépet.... Itt azért égbekiáltó különbség van!
Persze a forrásom biztos nem tűpontos (pl. a szovjetek ha jól emlékszem 8 MIG-25 légi győzelmet tartanak számon...) , de ekkora difi csak akkor lehet, ha az Iráni F-14 pilóták elképesztően nagyokat kamuznak. (Ebben nagy szerepe lehet annak, hogy nagyrészt BVR győzelmekről van szó... Azt meg ki látta XD)
Rengeteg haditechnikát kaptak a szovjetetktől,franciáktól a veszteségek pótlására(persze nem ingyen).8 éven keresztül háborúztak ekkora időtartam alatt nem annyira lehetetlen hogy elvesztettek ennyi gépet!Arab-Izraeli háborúk ebből a szempontból jóval "intenzívebbek"voltak!Tomcat BVR-ben gyakorlatilag "űrtechnika"volt a vele szemben álló Iraki gépekkel szemben(mig21-23-25,Mirage F1).
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

mlace

Member
2018. február 16.
96
44
18
Rengeteg haditechnikát kaptak a szovjetetktől,franciáktól a veszteségek pótlására(persze nem ingyen).8 éven keresztül háborúztak ekkora időtartam alatt nem annyira lehetetlen hogy elvesztettek ennyi gépet!Arab-Izraeli háborúk ebből a szempontból jóval "intenzívebbek"voltak!Tomcat BVR-ben gyakorlatilag "űrtechnika"volt a vele szemben álló Iraki gépekkel szemben(mig21-23-25,Mirage F1).
Mig 29-es nem tudom érdemben részt vett-e benne a háború végén!Ha elosztjuk 1 évre Irakak átlag 25 Irániak 14 gépet vesztettek 1 év alatt!
 

mlace

Member
2018. február 16.
96
44
18
Mig 29-es nem tudom érdemben részt vett-e benne a háború végén!Ha elosztjuk 1 évre Irakak átlag 25 Irániak 14 gépet vesztettek 1 év alatt!
Legeredményesebb tomcat ász állítása szerint 18 gépet lőtt le és a típussal 180 légi győzelmet arattak!Ehez képest a 130 még nem is túlzóSajnos nem nagyon van információ mennyi gépe maradt az irániak nak a háború végén!És arról se nagyon hogy az Irakiak mennyi gépet kaptak a veszteségek
Pótlására!
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
6 155
9 840
113
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
798
1 836
93
Egyébként ami érdekes volt belőle, hogy ha jól értettem, akkor az AIM-54-nek volt olyan üzemmódja, amikor kvázi félaktív rakétaként viselkedett, ekkora igényelte a folyamatos célmegvilágítást. Értelemszerűen ilyenkor csak egy cél volt támadható.

Ennek amúgy mi az értelme? Kevésbé zavarható?
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
37 508
50 979
113
Ennek a függesztésnek mi értelme van?

Amikor totál konvencionálisan ennél 1-gyel több AIM-7 is lehetne?
Ezű
3xAIM-7
2xAIM-54
2xAIM-9





Amikor
törzs alatt 4xAIM-7
szárnyaknál meg 2xAIM-54
és 2xAIM-9 mehet.

Így.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
6 155
9 840
113
Ennek a függesztésnek mi értelme van?
Gondolom, a rakéták éllettartama és repóra költsége szempontjából nem volt mindegy, hogy hány 54-eset és 7-eset reptetnek meg.
Teljes fegyverzettel akartak CAP-et adni, de nem 3 Tu-22 ezred támadását várták, akkor ez logikusabbnak tűnik.
 

mlace

Member
2018. február 16.
96
44
18
Képen 4 aim 54 van a törzs alatt.Értelme annyi lehet hogy a phoenixnek kissebb a légellenállása a törzs alatt.Ha csak 2-ő phoenixet visznek a maradék felfüggesztési pontok így adják ki az aim-7-esek helyét!
Ha törzs alatt 2 Phoenix van elöl akkor ott már csak 1 Sparrow fér el.Természetesen mehetne a szárny alá is a 2 Phoenix és akkor elfér a 4 Sparrow!
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
37 508
50 979
113
Ha törzs alatt 2 Phoenix van elöl akkor ott már csak 1 Sparrow fér el.Természetesen mehetne a szárny alá is a 2 Phoenix és akkor elfér a 4 Sparrow!
Képen 4 aim 54 van a törzs alatt.Értelme annyi lehet hogy a phoenixnek kissebb a légellenállása a törzs alatt.Ha csak 2-ő phoenixet visznek a maradék felfüggesztési pontok így adják ki az aim-7-esek helyét!
Pont ezért semmi értelme.
Ha csak 2 db AIM-54 és 1 db AIM-7 van a törzs alatt, akkor a 2 nagy rakéta egy kicsit árnyékol és -1 db AIM-7 ahhoz képest, ha 2 db AIM-54 árnyékol másik kettőt.

A súlypont is elég érdekes lehet így.
Ez az egyetlen fotó, ahol eddig ilyet láttam...
 

mlace

Member
2018. február 16.
96
44
18
Pont ezért semmi értelme.
Ha csak 2 db AIM-54 és 1 db AIM-7 van a törzs alatt, akkor a 2 nagy rakéta egy kicsit árnyékol és -1 db AIM-7 ahhoz képest, ha 2 db AIM-54 árnyékol másik kettőt.

A súlypont is elég érdekes lehet így.
Ez az egyetlen fotó, ahol eddig ilyet láttam...
Ezt értem!Én csak arra akartam célozni ha 2 Phoenix van az első tartón a törzs alatt akkor oda már csak 1 Sparrow fér a törzs alá!Hogy az oka mi nem tudom de ha csak Sparrow van függesztve látható hogy a hátsó kettő máshova van függesztve mint ha 4 Phoenix lenne a tartókon!Abban igazad van hogy mennyiségre többet vinne ha a szárny alatti ttartókon lennének függesztve a phoenixek!
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
10 010
33 881
113
A súlypont is elég érdekes lehet így.
Ez az egyetlen fotó, ahol eddig ilyet láttam...
Végül is a két Phoenix egyvonalba került a pótosokkal és a szárny alatti fegyverzettel.
Kíváncsi lennék, hogy a nyilazást (is) vezérlő Flight Augumentation System vajon engedte-e a nagyobb nyilazási szögeket.
Hiszen kb 30-33 fokig a szárnyon ébredő felhajtóerő nyomásközéppontja hangsebesség alatt szintén a két Phoenix és a többi függesztmény vonalában fog hatni.
Ráadásul - bár könnyen lehet, hogy csak a szemem csal - mintha a vezérsík is jobban farokra lenne trimmelve.
Szóval ami a súlyponti kérdést illeti, én ezt nem látom gondnak.