F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 095
113
Molni!
Elbeszélünk egymás mellett. Én nem a diagramokkal foglalkozok, hanem azt írom le, hogy az F-35-el bevezetett új légi harcászat taktikák alkalmazásával lassan teljesen mindegy, melyik repülőgép fordulékonyabb, agilissabb, jobban orsózik, emelkedik stb. A lényeg, az, hogy előbb vedd észre ellenfeled, az meg ne lásson meg a radaron, aztán ha mégis felderít, akkor se tudjon rád tűzet vezetni. Ezért fontos a "lopakodás" és szupercirkálás, hogy a BVR rakétáid kifogyása után ki tud magad vonni a harcból, illetve a háttérben a lokátoroddal más baráti repülőgépeknek adjál légi helyzetképet, illetve akár tűzvezetést.

A másik amire értem, hogy közelharcban is kisebb a jelentősége a fordulékonyságnak, manőverezőképességnek, ha pld. ismét F-35 példa, a repülőgép padlóján át tudsz látni a szenzoraiddal és még mögé is tudsz képalkotó rakétát indítani.

Te is éppen ezekről írsz, - (bár én ezekben nem teljesen értek egyet, és a gépágyút is helyesnek tartom, hogy beépítik még a repülőgépekbe,) tény az amerkai koncepció ez. Sőt az európai is, ezért fejlesztették pld a METEOR-t.
Remélem egyszerűen írtam.
 
M

molnibalage

Guest
Molni!
Elbeszélünk egymás mellett. Én nem a diagramokkal foglalkozok, hanem azt írom le, hogy az F-35-el bevezetett új légi harcászat taktikák alkalmazásával lassan teljesen mindegy, melyik repülőgép fordulékonyabb, agilissabb, jobban orsózik, emelkedik stb.
Ez így van.

A lényeg, az, hogy előbb vedd észre ellenfeled, az meg ne lásson meg a radaron, aztán ha mégis felderít, akkor se tudjon rád tűzet vezetni. Ezért fontos a "lopakodás" és szupercirkálás, hogy a BVR rakétáid kifogyása után ki tud magad vonni a harcból, illetve a háttérben a lokátoroddal más baráti repülőgépeknek adjál légi helyzetképet, illetve akár tűzvezetést.
Ez is.

A másik amire értem, hogy közelharcban is kisebb a jelentősége a fordulékonyságnak, manőverezőképességnek, ha pld. ismét F-35 példa, a repülőgép padlóján át tudsz látni a szenzoraiddal és még mögé is tudsz képalkotó rakétát indítani.
A padlón átlátásnak én nem tulajdonítok akkora jelentőséges a DAS felbontásbeli korlátja miatt. Automatikának elég, aki pixeleket is képes analizálni egyesével, de az emberi szemnek ennél több kell. A DAS előnye önmagában is számottevő, de igazán burális az AESA + data linkkel jön ki.

Te is éppen ezekről írsz, - (bár én ezekben nem teljesen értek egyet, és a gépágyút is helyesnek tartom, hogy beépítik még a repülőgépekbe,) tény az amerkai koncepció ez. Sőt az európai is, ezért fejlesztették pld a METEOR-t.
A Meteort egy fantasztikus dolognak tartom. 4++ gépek esetén nagyon durván gamechanger tud lenni.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 095
113
Itt nem az a fontos csak, hogy egy gömbben akár a hátad mögött is észleled az ellenséget, hanem, hogy az új generációs képalkotós rakétákkal pld. az AIM-9X sőt már X2 a hátad mögötti ellenfélre is tudod indítani..
Tehát itt sem elsőrendű, hogy fordulékonyab, manőverezőképesebb legyél. Sőt már a 4++ gennél sem, ha vannak hasonló szenzorai és közelharc rakétái (de akár BVR-ben is, bár Ők nem tudnak a lokátor láthatósága elől csak úgy "eltünni"..
 
M

molnibalage

Guest
Az egyetlen hatos teszt az AIM-54-gyel.
wq0ayh128zi91jivo1f2.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Bár a diagram kicsit furán van "transzponálva". Az F-16CJ-nél fok/sev van és mellete a diagramban G "szintvonalak", itt meg G értékek és nincs fok/sec. Mégsem olyan nagy a difi az F-14-nél low supersonicban.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 808
113
4 találat az 66%-os arány lőtéri körülmények közt.Jól tudom,hogy többnyire csak 4 AIM-54-el repültek(mi volt az oka)?
 
M

molnibalage

Guest
4 találat az 66%-os arány lőtéri körülmények közt.Jól tudom,hogy többnyire csak 4 AIM-54-el repültek(mi volt az oka)?
A balaszolt AA konfig, CAP idő és egybek. Meg 6 db AIM-54-gyel nem volt lehetséges a landolás.
2xAIM-9 + 2xAIM-7 + 4xAIM-54 volt a fleet CAP konfig és 2xAIM-9 2xAIM-54 + 4xAIM-7 meg a MiGCAP konfig.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Jól tudom,hogy többnyire csak 4 AIM-54-el repültek(mi volt az oka)?
Mert 6 Phoenix-el és a leszálláshoz előírt min tüzelőanyaggal nagyobb volt a gép súlya, mint a hordozóra leszálláshoz engedélyezett max súly. Túl drága lett volna csak azért eldurrantani mindig 2 Phoenix-et hogy egyáltalán leszállhasson a fedélzetre :). Ezért a normál harci konfig a 4 AIM-54, 2 Sparrov és 2 Sidewinder volt.