F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Lehet, hogy a filmes topikba illik, de oda lehet, hogy HT érdeklődő nem jár.
Ehhez a műsorhoz egy 2020-as update, sajnos, ma már nem mindenki él az előbbi beszélgetés pilótái közül.
22:27-nél a híres-hirhedt leborítást elkövető néhai Richard “Fox” Farrell esetét is felemlegeti a másik pilóta, Al “Shoes” Mullen:


És szintén tőle egy jópofa Vulcan elfogás esete is:

 
M

molnibalage

Guest
Ehhez a műsorhoz egy 2020-as update, sajnos, ma már nem mindenki él az előbbi beszélgetés pilótái közül.
22:27-nél a híres-hirhedt leborítást elkövető néhai Richard “Fox” Farrell esetét is felemlegeti a másik pilóta, Al “Shoes” Mullen:


És szintén tőle egy jópofa Vulcan elfogás esete is:

Nem világos, hogy mit említ meg 22:27-nél. Mert a híres leborítást nem. Nem is értem, hogy miről beszél elsőre, de biztos nem arról. Vagy meddig kéne hallgatni? Mert kb. 3 perc után meguntam.
Beszélt arról, hogy készülj fel, valami leszállási pattern és torony izéről, de ennyit tudtam kivenni belőle.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Nem világos, hogy mit említ meg 22:27-nél. Mert a híres leborítást nem. Nem is értem, hogy miről beszél elsőre, de biztos nem arról. Vagy meddig kéne hallgatni? Mert kb. 3 perc után meguntam.
Beszélt arról, hogy készülj fel, valami leszállási pattern és torony izéről, de ennyit tudtam kivenni belőle.
Volt egy nagyon erős sejtésem, hogy te az új videóban fogod keresni 22:27-nél a dolgokat.
Az általad linkelt videót nézd és arra válasz a másik anyag.
De igen, félreérthetően linkeltem.
 
M

molnibalage

Guest
A legfontosabb diagramok legyenek meg így. Elég brutális változások.

  • 350 km-re a hordozótól is 2 órás tankolás nélküli CAP idő. Az igen.
  • A gép sokkal gyorsabban emelkedik és gyorsul.
  • A jobb alsó részben a téglalap a légi harc jellemző tartományát mutatják. Az a +150 fps az majdnem fél generáció javulást jelent.

Viszonyításképpen.

15 ezer lábon, M0,9 sebességnél,
F-4E - 2xAIM-9 + 2xAIM-7, 50% keró, 10 fok/sec Ps =0.
F-16A - 2xAIM-9, 50% keró, 10 fok/sec Ps = 400



TYHaCwE.png
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Látszik az F110GE400-as (az F110GE100-as hosszabb, a Tomcat hajtóműgondolájához igazított változata, majdnem akkora statikus tolóerővel, mint a későbbi GE129-es) karakterisztikájának jellegzetessége.
A GE100-as és 129-es közös jellemzője a 3000 méter alatt, Mach 0.8 - 0.9 környéki jelentékeny dinamikus tolóerő növekedés a statikushoz képest. Az F-16-osoknál, főleg, miután a GE hajtóművesek megkapták a nagyobb beömlőt, a fékpadihoz képest a földön, álló helyzeti gépbe épített tolóerő alig pár százalékkal csökkent csak. Ez még nem a hajtómű érdeme, hanem csak a szívócsatornáé.
De az már igen, hogy a nevezett repülési tartományban a dinamikus tolóerő növekedés elérhette a 22-25 százalékot.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 873
5 105
113
Látszik az F110GE400-as (az F110GE100-as hosszabb, a Tomcat hajtóműgondolájához igazított változata, majdnem akkora statikus tolóerővel, mint a későbbi GE129-es) karakterisztikájának jellegzetessége.
A GE100-as és 129-es közös jellemzője a 3000 méter alatt, Mach 0.8 - 0.9 környéki jelentékeny dinamikus tolóerő növekedés a statikushoz képest. Az F-16-osoknál, főleg, miután a GE hajtóművesek megkapták a nagyobb beömlőt, a fékpadihoz képest a földön, álló helyzeti gépbe épített tolóerő alig pár százalékkal csökkent csak. Ez még nem a hajtómű érdeme, hanem csak a szívócsatornáé.
De az már igen, hogy a nevezett repülési tartományban a dinamikus tolóerő növekedés elérhette a 22-25 százalékot.
Nem véletlen tudta a kandúr demó bemutatón átstartolásból a dupla 8-ast kiengedett futókkal!Még ennek a közel 19 tonnás gépnek is egész jó tolóerő/tömeg arányt adott!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Azaz, hogy szinte nem volt veszteség, mert rendben volt a szívócsatorna?
Nem "rendben volt a szívócsatorna", hanem a főleg hangsebesség alá optimalizált, folyamatos, lekerekített átmenetekkel egymást követő profilok a szívócsatornában a lehetős legkisebb veszteséget okozták. Mivel nem voltak lökéshullámvezérlő, mozgó sík felületek, törések, de koncentrikus, kúp, vagy félkúp lökéshullám generátor központi testek (amelyek hangsebesség alatt csak mint akadály jelentkeznek és fojtják a hajtóművet), nem alakultak ki inetrferenciák az áramlásban. Az F-16-os szívócsatornája kifejezetten kis fojtással dolgozik, de ennek nagyobb sebességeknál jön meg az ára. Csak az már nem érinti a 16-ost.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Raven és Cicus együtt.
136072602_167548205153417_2585028963332474552_n.jpg
Azon tűnődöm, látva ezt a képet, hogy a nagyobb fesztávú FB-111-esek szárnyvége futott ki úgy a vezérsíkok fesztávján túlra, mint az F-14-esnél.
Az világos, hogy a nagyobb fesztávú, de szinte azonos húrhosszú szárny a nagyobb oldalviszony miatt jobb fel- és leszállási jellemzőket nyújtott, ahogy még enyhe nyilazásnál is megmaradt az előnye a felső szubszonikus tartományban, például útvonalazásnál.
De teljesen hátranyilazott helyzetben vajon miképp változtak a gép szuperszonikus jellemzői?
A nagyobb oldalviszonyú szárny egyenszilárdsága nem volt rosszabb?
Igaz, az FB-111-essel nem a nagy túlterhelésű manőverek voltak a jellemzők.
Az ausztrálok azért elég rendesen repkedtek velük a vége felé is.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani and misinator