[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
924
250
63
<blockquote rel="therob">Az UH-60-nak még alacsonyabb az utastere és mégis elvannak vele. De ha annyira zavar van magasabb belterű NH90.

Ez ugye két külön kategória. Az a kérdés mire is kell a légijármű.</blockquote>

Mi külön kategória az UH-60 és NH90 vagy az alap NH90 és magas kabinos?
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
131
63
Azért ha jól tudom, akkor csak egyetlen egyszer raktak be a Mi8-ba egy lecsupaszított UAZ-t és azt is csak demonstrációs céllal.
Emlékeim szerint, valami cipőkanalat kerestek nagyon, amikor a ki és főleg a berakodást próbálták. :)
Azt a gépet sem arra találták ki.
Igazából nekünk (azok alapján ,amiket hallok) ,csak a teher emelése volt kihasználva a Mi8-nak, egyéb kapacitása nem.
Szóval nekünk egy 15-20 főt befogadó gépre lehet kb szükségünk.

Persze még mindig nem tudjuk, hogy mik az elvárások a géppel szemben!
Valószínűleg 4-6db hasonló teherbírású gépre is szüksége lenne a seregnek, de a nagyobb résznek egy kicsivel kisebbek is elegendőnek tűnnek, plusz a könnyű gépek.

Akár hogyan is csűrjük -csavarjuk itt a szót ,mindig csak oda lukadunk ki, hogy bizony több kategória kell.
Csak a típusban nem értünk egyet.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 627
5 351
113
Azért ha jól tudom, akkor csak egyetlen egyszer raktak be a Mi8-ba egy lecsupaszított UAZ-t és azt is csak demonstrációs céllal.
Emlékeim szerint, valami cipőkanalat kerestek nagyon, amikor a ki és főleg a berakodást próbálták. :)
Azt a gépet sem arra találták ki.
Igazából nekünk (azok alapján ,amiket hallok) ,csak a teher emelése volt kihasználva a Mi8-nak, egyéb kapacitása nem.
Szóval nekünk egy 15-20 főt befogadó gépre lehet kb szükségünk.

Persze még mindig nem tudjuk, hogy mik az elvárások a géppel szemben!
Valószínűleg 4-6db hasonló teherbírású gépre is szüksége lenne a seregnek, de a nagyobb résznek egy kicsivel kisebbek is elegendőnek tűnnek, plusz a könnyű gépek.

Akár hogyan is csűrjük -csavarjuk itt a szót ,mindig csak oda lukadunk ki, hogy bizony több kategória kell.
Csak a típusban nem értünk egyet.

Ez igaz teljesen, csak 1 kategóriára sincs pénzünk, plusz nem mi fogunk dönteni... :-\
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
924
250
63
<blockquote rel="therob">Mi külön kategória az UH-60 és NH90 vagy az alap NH90 és magas kabinos?

UH-60 és S-70 könnyű
NH-90 közepes

Értelem szerűen ez jelentkezik a kabin méreteiben is.</blockquote>

Na ne már. Azért ez már erős csúsztatás. Az UH-60 mint könnyű helikopter??? Ezt ugye te se mondtad komolyan?
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
773
1 911
93
Én wolfram-mal vagyok egy hullámhosszon a koncepciót tekintve.
Szerintem az EC(145)645T2-nél nincs tökéletesebb szakmai megoldás, ami is passzol a politikai vonalhoz. Értelmes megoldás a mentőknek, MH-nak, rendőröknek (katasztrófavédelemnek teljesen felesleges heli, arra ott az MH).

Szerintem a 645T2 jobban hasonlít az UH-1-hez, használati értékét tekintve. Az eredeti 1 hajtóműves Huey-k sokkal kókányabbak voltak (1x1100 Le).
Az N verzió sem sokkal erősebb, nagyobb:

max. tömeg: <b>EC645T2</b> 3700 kg - <b>UH-1N</b> 4760 kg
hasznos tömeg: 1770 kg - 2040 kg
foly. teljesítmény: 2x771 Le - 900 Le (max.: 1072 - 1250)
max. férőhely: 2+9 fő - 2+10 fő

A fenestron-os 645 nagyon csöndes (itt Veszprémben a mentős 135-ös akkor hangosabb, mikor felszáll a kórházról, de ez is csak oldalirányból, hosszirányból szinte semmit sem lehet hallani, menetben pedig kb. 10 mp-el korábban lehet csak hallani, hogy jön, távolodva is nagyon gyorsan "eltűnik" a hang).
A kis méret, a halk üzem, szerintem ér annyit mint a páncélozás egy hangosabb, nagyobb gépen. Az intelligensebb fegyverek ellen pedig mindenképpen önvédelmi rendszer kell, de itt sem mindegy a fizikai méret, hőkép nagysága, zaj. Egy csöndes,alacsonyan szálló helire egyszerűen nincs elég idő manpads-ot indítani.
A Huey egyetlen előnye, hogy van dedikált helye a lövésznek, de a 645 ajtajában is lehet lövész és még ott van a hátsó ajtó ki/beszállásra. Ez a konfig még jobb is pl. medevac esetben, hátul berakják a hordágyat, senki sem futkosik az oldalajtónál a lövész tűzvonalában.
És szükség esetén besorozhatók lennének a mentő/rendőr helik is!
Az össz példányszám kb. 25-30 db lenne? Erre talán már megérné a hazai javítóbázis kiépítése is.

Én az Ah-6i mintájára 5-6 db-ot erősen felhúznék harci heli célra.

Ha kifutnak a Mi-8/17 verziók, utána jöhetne egy közepes vagy nehéz típus. Logikus lenne az akkorra már gondolom kiforrottabb NH-90.

De elképzelhetőnek tartom, hogy alacsonyabb számban (3-5) az EC-k mellé jó lenne a Chinook (az AW gyártja, ennyit a szar digó minőségről!). Még az is előfordulhat, hogy lehetne találni alkalmi civil (értsd: fizetős) feladatokat, felhasználást is a gépeknek: teherbeemelés, műszaki mentés, ilyenek. Távoli példának ott a Ruszlán flotta alkalmazása.
A harci értékét, alkalmazási potenciálját pedig gondolom nem kell ecsetelnem. A Chinook egyszerűen tökéletes masina, nem véletlenül a saját váltótípusa. Tudom, hogy rohadt drága, de szerintem 1 példány ér annyit mint 2-3 közepes gép.
 

tindalos

Well-Known Member
2011. október 8.
1 614
5 352
113
A belgák is a 109-est használják, azon tow is van, plusz szenzorcsomag a kabin fölött. Nem lehet rossz.
Ez a TTH pilonokkal nekem új infó, gondolom a NFH-tól kapta, remélem valami fegyver is lesz hozzá.

Emiatt voltak kénytelenek 100+ km/h-val átszelniük a fél kontinenst amikor Szolnokra mentek...
 

czulu

Well-Known Member
2014. február 1.
2 274
95
48
Na ne már. Azért ez már erős csúsztatás. Az UH-60 mint könnyű helikopter??? Ezt ugye te se mondtad komolyan?

Lehet hogy nem könnyű helikopter, de nálam nem fér bele egy kategóriába az NH-90 és MI-8/17-el.
Mikor a medic verziót néztem élőben egyértelműen kis gépnek tűnt. Hátul egymás fölött 3 hordágy elöl ülések és felszerelés a eüs-nek, közöttük egy kis közlekedő rész.
Igazából lehet akármilyen kategóriába sorolni a heliket, de a belmérete a UH-60-nak kicsi.
 

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 723
2 495
113
Én czulu -val értek egyet katonai szállító helikopternek <b>bűn</b> lenne NH90 -nél kisebb gépet beszerezni. Az lenne az igazán pénz pocsékolás ha valamilyen kisebb típust szereznék be erre a célra. Egyedül a kutatómentő szolgálat ellátására lenne jó uh-60, Aw139 ...stb kategória. És ne gyertek azzal (hülyeséggel), hogy nem tudnánk kihasználni, mert igenis kitudnák használni. Sajnos nagy többség még csak a médiában látott igazi gyakorlatot.
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
924
250
63
Nem értem ezt a kisebb dolgot. Azért mert a raktér kisebb? Az UH-60 is elvisz 4000kg-ot igaz külső függesztéssel, mert így tervezték. Az NH90 is egy "kisebb helikopter" mégis jól kihasználható. Akkor kezdjünk trollkodni, hogy miért nem veszünk Mi-26-ot?
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 001
113
Az NH-90 nem valószínű, hogy magyar felsègjellel valaha is repkedni fog. A 100 mrd Ft ahhoz édeskevés. Kisebb gépet vesznek, ha egyàltalàn.
 

czulu

Well-Known Member
2014. február 1.
2 274
95
48
Nem értem ezt a kisebb dolgot. Azért mert a raktér kisebb?

Igen, azért. Fizikailag kisebb. Jelentősen.

Szó volt már róla itt a topicban is, hogy a súlyterhelés nem volt kihasználva a minyókra. A raktérméret viszont igen. Ráadásul repülés szempontjából nem mindegy, hogy külső vagy belső terheléssel repül egy heli.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 937
18 425
113
Az NH-90 nem valószínű, hogy magyar felsègjellel valaha is repkedni fog. A 100 mrd Ft ahhoz édeskevés. Kisebb gépet vesznek, ha egyàltalàn.

Egyrészt ez igaz.

Valamint, NATO tagok vagyunk, de óvatos duhajként nem nagyon venném be a számításba az amerikai és Orosz gépeket.
Gondolkodjunk hosszú távon.
Az ördög nem alszik, ki tudja mikor áll elő olyan helyzet, amikor egy nagyhatalom bele szeretne majd szólni az ország életébe.
Meg tudja persze tenni, de a lehető legkisebb felületet adjuk erre, ha lehetséges.
Szubjektív álláspontom, a két nagyhatalom gépeit mellőzzük.
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 823
2 542
113
Szerintem meg, ha egy Belgium tud mit kezdeni egy NH-90 méretű helikopterrel akkor nekünk is tudni kéne üzemeltetni kb 5-8 példányt. Mellé meg jöhetne a kedve EC-tekből kb plusz 15 darab. Szvsz! :)