Nem így van.
Először is:
"
...megállapodtak az orosz tengeri olaj hordónkénti 60 dolláros árplafonjáról egy olyan kiigazítási mechanizmussal, amely a plafont 5 százalékkal a piaci ár alatt tartja."
Az Európai Unió kormányai ideiglenesen megállapodtak az orosz tengeri olaj hordónkénti 60 dolláros árplafonjáról, viszont Lengyelország, Litvánia és Észtország első körben elutasította a szintet, a legfrissebb hírek szerint azonban mindenkivel sikerült megegyezni. Ursula von der Leyen üdvözölte...
www.portfolio.hu
Pontosabban:
"
The price cap is set at $60 with a provision to keep it 5% below market price for Russian crude, based on IEA figures," an EU diplomat said."
European Union governments tentatively agreed on Thursday on a $60 a barrel price cap on Russian seaborne oil - an idea of the Group of Seven (G7) nations - with an adjustment mechanism to keep the cap at 5% below the market price, according to diplomats and a document seen by Reuters.
www.reuters.com
Magyarán az IEA-nál (
Nemzetközi Energiaügynökség) nyilvántartott URAL típusú olaj áránál 5%-al olcsóbban vehetik meg az
eu tagállamok a tengeri szállítású olajat (ez főleg Máltát, Ciprust, a görögöket, az olaszokat és a spanyolokat érinti* - pontosabban ők voltak a legnagyobb ellenzők), de legfeljebb 60 dollárt adhatnak érte.
Másodszor:
"
Az uniós szankciók értelmében az orosz olajat szállító hajók nem jutnának biztosításhoz és szolgáltatásokhoz. A plafon lehetővé teszi a hozzáférést ezekhez a szolgáltatásokhoz, de csak akkor, ha a nyersolajat egy bizonyos szint alatt vásárolják meg. A tengeri biztosításokban a Nyugatnak gyakorlatilag monopóliuma van, ezért lehet effektív az árplafon."
Az Európai Unió diplomatái pénteken felfüggesztették az orosz olajár-sapkáról szóló tárgyalásokat, mivel Lengyelország és a balti államok ellenezték a Moszkvával szemben túl nagylelkűnek tartott javaslatot - írja a Bloomberg. A tárgyalásokat holnap folytatják.
www.portfolio.hu
Ennek van kihatása az
egész világpiacra, ugyanis nem arról van szó, amiről maga írt, hogy az adott tanker milyen zászló alatt hajózik, hanem arról van szó, hogy azok a hajók akik ezen ár felett vásárolnak azokat nem fogják biztosítani. Ennek rövidtávon az lesz a hatása, hogy a tengeri szállítások
vissza fognak esni, ugyanis az olajtankerekkel kapcsolatos balesetek ritkák, de egy-egy komolyabb szennyezés utáni helyreállítás költségeit egy cég nem képes finanszírozni és egyszerűen tönkremegy. Magyarán csak azok szállíthatnak, akik be merik vállalni, hogy az utat
biztosítás nélkül tegyék meg.
Hosszútávon persze jön majd egy "vagy", ugyanis bizonyosan törekedni fognak ennek a "résnek" a betöltésére, s ezzel ezek a nyugati biztosító cégek akár egy komoly piacot is elveszíthetnek.
De javítsanak ki nyugodtan, hogyha rosszul tudom.
*Ezért lenne fontos a kiegyezés a "cuclista" Venezuelával, hogy az ottani nehézolaj jöhessen az európai finomítókba, de erre eddig nem került sor, s egyébként még ez se oldaná meg a majd a finomított olajszármazékokra kivetett embargó következményeit...