[HUN] AERO L-39NG Albatrosz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
Akkor tényleg én nem értem, mit akartál írni, mert nem derült ki, miért kéne együtt repülnie kötelékben egy kiképző-könnyű támadó gépnek meg egy könnyű vadászbombázónak. De biztos igazad volt, én is elengedem.

Nem bántásból, sokszor tényleg elbeszélsz a téma mellett, cserébe nagyon dagályosan.

Ertem az erveidet, de akkor miert tart fenn szinte minden europai allam jet kikepzo gepeket? Valami hasznuk csak van akkor, nem?

Oke, de pl. Csehorszagban is ez a helyzet, megis vannak kikepzo gepeik. Meg Ausztriaban is, stb.

Németországnak, Belgiumnak, Hollandiának Norvégiának nincs.
A balti államokat és Horvátországot nem is számítom.
Ausztria nem mostanában vonta ki a SAAB 105-öket?
Csehország gyártó.
Szlovákiában örökség.
A portugál, spanyol, francia, olasz, lengyel légierő sokkal nagyobb, mint a mienk.
Apropó, Ukrajnában is örökség, és talán szó sem volt arról, hogy bármit is alkossanak.
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 385
8 928
113
Nekem igazából a 4 felderítő konfigurációjú majd egy közös kutatás-fejlesztési projekt keretein belül megvalósuló gépek keltették fel előzetesen a figyelmemet. Mi lenne, ha ezek a "kutatás-fejlesztések" arra irányulnak, hogy akár opcionálisan ember-nélküli avagy teljesen ember nélküli működésre tervezik (azaz gyakorlatilag mint robotrepülőgép)?

Azaz felszabadulna egy csomó hely meg további hasznos teherhordó kapacitás válna elérhetővé. Első körben akár tényleg csak felderítés fő feladatkörrel. Aztán elképzelhető lenne ilyen csapásmérő, "helikoptervadász" vagy éppen CAS feladatkörökben is. A 8 emberes kiképzőgéppel szerzett gyakorlati tapasztalatok alapján meg addig ki tudják dolgozni a harceljárásokat, mely passzolna a gép alapvető paramétereihez ...

Persze lenne ez alatt is felderítődrón, sőt úgy néz ki csapásmérő is, de lehet ezzel együtt lenne ütős a drónflotta igazán ...

Fából vaskarika.
Minek egy emberes gépet drónná kendácsolni, amikor lehetne egy célgépet venni, ami jobban tudja ugyan azt?
Áruld már el, mi értelme lenne?

A korrekt válasz a részemről: nem tudom/tudjuk. Lehet, hogy valami egész komoly előremutató dolog lesz a nóta vége - lehet csak valami Saab/Embraer biznisz miatt kell és mondjuk abból lesz valami avagy tényleg csak az Aero -nak gyártjuk a referenciát.

Amit eredetileg írtam azt el tudom képzelni. Egy olyan felderítő/célmegjelölő ami MANPAD hatótávon kívülről is tud tevékenykedni. Célokat jelöl mondjuk a Gripen -eknek. Aztán azok csak akkor jönnek kvázi "bombakamionként", ha kell és még biztonságosabb távolságból eregetik az irányított muníciót ... Azaz a nagyobb értékű Gripen csak akkor száll fel vagy éppen megy a veszélyzónához közel, ha van is miért illetve konkrétan már célleküzdés van. Amennyiben meg vadászt küldenek ellene, akkor még mindig segíthet saját légvédelem illetve a Gripen -ek ...

Egyébként lehet egy ellenséges helikopteres művelet esetén is gyorsabb reakcióidővel tud felszállni egy pár ilyen gép IR AA raksikkal, mint mondjuk a Gripen.

Hogy konkrétan minek kendácsolni? Elméletileg most ilyen kutató-fejlesztő dolgok is igényünk általánosságban. Azaz gondolom hosszabb távú előnyök (akár nemcsak anyagi dolgokra gondolok) lebeghetnek a szemünk előtt ...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
A korrekt válasz a részemről: nem tudom/tudjuk. Lehet, hogy valami egész komoly előremutató dolog lesz a nóta vége - lehet csak valami Saab/Embraer biznisz miatt kell és mondjuk abból lesz valami avagy tényleg csak az Aero -nak gyártjuk a referenciát.

Amit eredetileg írtam azt el tudom képzelni. Egy olyan felderítő/célmegjelölő ami MANPAD hatótávon kívülről is tud tevékenykedni. Célokat jelöl mondjuk a Gripen -eknek. Aztán azok csak akkor jönnek kvázi "bombakamionként", ha kell és még biztonságosabb távolságból eregetik az irányított muníciót ... Azaz a nagyobb értékű Gripen csak akkor száll fel vagy éppen megy a veszélyzónához közel, ha van is miért illetve konkrétan már célleküzdés van. Amennyiben meg vadászt küldenek ellene, akkor még mindig segíthet saját légvédelem illetve a Gripen -ek ...

Egyébként lehet egy ellenséges helikopteres művelet esetén is gyorsabb reakcióidővel tud felszállni egy pár ilyen gép IR AA raksikkal, mint mondjuk a Gripen.

Hogy konkrétan minek kendácsolni? Elméletileg most ilyen kutató-fejlesztő dolgok is igényünk általánosságban. Azaz gondolom hosszabb távú előnyök (akár nemcsak anyagi dolgokra gondolok) lebeghetnek a szemünk előtt ...

De jelölgetni egy UAV is tud. Hovatovább kisebb IR képpel, megkockáztatom.
Miből gondolod, hogy hamarabb szállna fel, mint egy Gripen?
Mivel és hogyan derítené fel a légi célokat?

Egy dolgot remélek, hogy veszünk még vadászokat is szép számmal.
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 385
8 928
113
De jelölgetni egy UAV is tud. Hovatovább kisebb IR képpel, megkockáztatom.
Miből gondolod, hogy hamarabb szállna fel, mint egy Gripen?
Mivel és hogyan derítené fel a légi célokat?

Egy dolgot remélek, hogy veszünk még vadászokat is szép számmal.

Egy UAV -ot (amire gondolsz) egy parittyával is leszedsz. Aztán, ha mi csinálunk ebből UAV -ot, akkor meg lehet olcsóbb lesz, mint a polcról levehető megoldások. Igen, nyilván a pénz mellett idő meg humán erőforrás egyebek is kelleni fognak, de legalább nem arról szól a fáma, hogy ezt se tudjuk, akkor ez se lesz (pláne elegendő mennyiségben).

A horvátba szálló UAV -al mit is tudtunk kezdeni? 15 perces készültség volt vagy mennyi? Tudod, ember kibattyog, végignyálazzák a gépet meg egyéb tökkmakkolás és indulhat a felszállás. Egy UAV -nál meg a kényelmes üzemeltetőhelységben előretolod a gázkart ...

Azzal egyetértek, hogy vadászok kelleni fognak természetesen ...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
Egy UAV -ot (amire gondolsz) egy parittyával is leszedsz. Aztán, ha mi csinálunk ebből UAV -ot, akkor meg lehet olcsóbb lesz, mint a polcról levehető megoldások. Igen, nyilván a pénz mellett idő meg humán erőforrás egyebek is kelleni fognak, de legalább nem arról szól a fáma, hogy ezt se tudjuk, akkor ez se lesz (pláne elegendő mennyiségben).

Mennyiben van ennek komolyabb önvédelme, mint egy pilótanélküli gépnek?
Azt nem lehet önvédelemmel ellátni?
Nem is értem, hogy miért áll neki drónokat építeni, ha építhetne egy kiképzőgépet, hogy aztán átépítse egy felderítő drónnak...

A horvátba szálló UAV -al mit is tudtunk kezdeni? 15 perces készültség volt vagy mennyi? Tudod, ember kibattyog, végignyálazzák a gépet meg egyéb tökkmakkolás és indulhat a felszállás. Egy UAV -nál meg a kényelmes üzemeltetőhelységben előretolod a gázkart ...

Mit gondolsz, ennek mennyi lenne felszállnia?
Vagy szerinted riadókészültségben állnának?
A példádnál maradva, hogy érte volna utol a Tupoljevet ez a digitális Skoda Favorit?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Lengyel_nem_medik

Well-Known Member
2022. március 30.
520
1 513
93
Nem bántásból, sokszor tényleg elbeszélsz a téma mellett, cserébe nagyon dagályosan.





Németországnak, Belgiumnak, Hollandiának Norvégiának nincs.
A balti államokat és Horvátországot nem is számítom.
Ausztria nem mostanában vonta ki a SAAB 105-öket?
Csehország gyártó.
Szlovákiában örökség.
A portugál, spanyol, francia, olasz, lengyel légierő sokkal nagyobb, mint a mienk.
Apropó, Ukrajnában is örökség, és talán szó sem volt arról, hogy bármit is alkossanak.
Koszi, de a kerdes az volt, hogyha a szimulator sokkal jobb, akkor megis miert vannak. Sok nem orokseg, hanem modern. Amugy az meg nem jo erv szerintem, hogy X orszag nagyobb, abbol meg nem kovetkezik, hogy nem jok ezek, maximum a kicsinek nincs ra penze.
 

Agresszív Sügér

Well-Known Member
2020. december 8.
421
2 140
93
MG szerint a kecskeméti pilóták - akik elvileg már repületek vele - "dícsérték a típust"...
Összehasonlítási alapként repültek más típussal is (pl. M346 Master)?

Magán vélemény, de Maróthék ezzel, a Gestamennel is mellényúlt. Ha a Karayel-t megvennénk, az is elég nagy mellényúlás lenne.
Kezdem úgy érezni, hogy Maróth gárdájában a tanácsadók egy része inkompetens. A geopolitikai/katonai eseményeket figyelve, célszerű lenne a tervezett védelmi beszerzések felülvizsgálata.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 349
35 204
113
Összehasonlítási alapként repültek más típussal is (pl. M346 Master)?

Magán vélemény, de Maróthék ezzel, a Gestamennel is mellényúlt. Ha a Karayel-t megvennénk, az is elég nagy mellényúlás lenne.
Kezdem úgy érezni, hogy Maróth gárdájában a tanácsadók egy része inkompetens. A geopolitikai/katonai eseményeket figyelve, célszerű lenne a tervezett védelmi beszerzések felülvizsgálata.
A katonai-szakmai szempontok mellett gazdasági szempontok is vannak. M346-ost 2-3x annyiba kerül mint a L-39NG, nem is lenne közünk a legyártásához és két hajtóművesként a repültóra költsége is biztosan nagyobb.
(M346 darabára 50 millió dolcsi körül van - ennyiért feljavított használt Gipen-C vadászgép is kapható!)

Én nem látom annyira rossznak ezt a beszerzés - sztem itt túl sokat várnak tőle. Et megint olyan hogy "H145M nem Apache-szintű harcigép tehát szar!"
Kiképzésre és célt repülni szerintem jó lesz - másra nem nagyon, de nem is kell ennél többet tudjon - pláne nem ennyiért.
A felderítő változatot én sem értem mire jó egyelőre, de majd kiderül...
 

Koleszkaja

Well-Known Member
2020. szeptember 5.
1 911
7 609
113
A katonai-szakmai szempontok mellett gazdasági szempontok is vannak. M346-ost 2-3x annyiba kerül mint a L-39NG, nem is lenne közünk a legyártásához és két hajtóművesként a repültóra költsége is biztosan nagyobb.
(M346 darabára 50 millió dolcsi körül van - ennyiért feljavított használt Gipen-C vadászgép is kapható!)

Én nem látom annyira rossznak ezt a beszerzés - sztem itt túl sokat várnak tőle. Et megint olyan hogy "H145M nem Apache-szintű harcigép tehát szar!"
Kiképzésre és célt repülni szerintem jó lesz - másra nem nagyon, de nem is kell ennél többet tudjon - pláne nem ennyiért.
A felderítő változatot én sem értem mire jó egyelőre, de majd kiderül...
szerintem sokan úgy gondolják hogy ezzel le is van tudva minden és ennyi volt a móka , semmi mást már nem veszünk soha ... és ezért sajnálják rá azt 120 millió dollárt ...

phzknál is mondták hogy csak 24 önjáró tüzérünk lesz mert hát ennyike , nem lesz több , nincs lové meg egyébként is 24-el már úgy érzik a vezetésben hogy ez le is van tudva !! ezt hallgattuk a bejelentés óta vagy 3-4 évig itt forumon ... aztán most látjuk a Hx3-al hogy egyáltalán nincs letudva ...

Szóval nem kell fájlalni a 12 db gépet ...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 512
72 513
113
Mit akarnak felderíteni egy szubszonikus önvédelmi rendszerekkel nem rendelkező repülővel?
Nem igazán értelm ez a koncepciót...
Határmegfigyelés két szemmel a hátsó ülésből... a Zlin is felderítő és minden repülő eszköz amit eddig vettek, ha emlékszel a korábbi kommunikációra/bejelentésekre. :rolleyes:

Egyébként az egyik szakértő erre a megoldásra volt rákattanva néhány hónappal ezelőtt miután meglátta ezt képet és beleillett az elképzeléseibe...

A Litening konténer lenne még elképzelhető, de az integrációhoz lehet hogy kellenének az izraeliek is... akkor tényleg olcsóbban lehetne gyakorolni repülés közben a célkeresést és befogást.

Valamilyen önvédelmi rendszer (infracsapda, DIRCM vagy hasonló ) is kéne rá, komolyan gondolják hogy túl élje a felderítő akciót...

A SAAB ESTL-300-at mennyire lehet bonyolult feladat rátenni az L-39NG-re?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 512
72 513
113

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
2 541
14 304
113
Te meg katona...
Na ez a különbség! :cool:
Úgyhogy inkább ne neki higgy!
(@angelsoul : mielőtt magadra vennéd ezzel nem degradálni szeretnélek, csak szerintem @Filter volt a faroknak a kellemetlenebb végén is, és értékelni tudja azt, ha bárki is, de ad neki CAS-t, és nem abból indul ki, hogy "oda bemenni öngyilkosság")
Nézd...
Én éppen tudnám hasznosítani. Aztán hogy a gép karakterisztikája mit enged meg,illetve hová lehet kivezetni még ami benne van, az passz.
De a déli határ felett simán elrepkedhet, akár képzési időben is...
Fehérre festve mint UN gép is mehet bárhová a világon, akár csak tapasztalatszerzésre is a kiszolgálók,pilóták számára. Had szokják a port, a nedvességet, a fagyot,stb....
Illetve a dedikált " COIN" műveletekbe is be merném dobni , mint pl Mali.
De mint említettem kibic vagyok a repkedésben. Mindenesetre az hogy mozgatva legyen az állomány ezen része is, egy " Low Budget" kezdetnek szerintem rendeben van.
 

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
2 541
14 304
113
Most dedikáltam gyakorolni, vagy misszióban CAS-t adni?
Ezekkel nekimennél mondjuk a szerb légvédelemnek?
Dedikáltan gyakorolni....ahogyan írtam.
COIN műveletek, kitelepülés, hadi körülmények között való üzemelés, stb....Nem, nem a szerb légvédelem, ne told fullba.
Felderítés UN missziókban, a logisztikai állomány és a pilóta állomány mozgatása ,stb...
Több gépes kötelékek mozgatása. Időjárási körülmények, napszakok figyelembe vétele nélküli repülések több géppel,stb...
Csupa olyan dolog ami eddig nem volt, mert nem volt hozzá eszköz még minimum szinten sem.
Az árcéduláról meg inkább ne is beszéljünk. Most ezekkel el lehet kezdeni a kiképzést valódi terepen, nem a Bakonyban.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Egy valamire még jó lehet: légvédelmiseknek célt repülni!
Arra Gripen repülő órája drága lenne. Ha tesznek rá valamilyen zavaró konténert, akkor EW környzetben is gyakorolhatna légvédelem. A felderítéshez - amire szánják - amúgy is kell valamilyen zavaró konténer vagy különben gyorsan lelövik ez a madarat...


Én azt remélem, hogy itt is az az elképzelés valósul meg, hogy nem helyett, hanem mellett. Már csak azért is, mert vadászpilótáknak is kelleni fog a kiképzés légelhárítós környezetben, támadást próbálgatni ellenük, meg a győrieknek is szokniuk kell, hogy egy igazi vadászgép ellen más a reakcióidő, mint amit egy Albatrosz NG ellen megszoktak.
De egyetértek, amikor előre meghatározott útvonalon, meg a hadgyakorlat egyéb alacsonyabb szintje megy, arra tökéletesnek tűnik egy EW podos tréning.

Igen, de mi egy NATO ország vagyunk, és megvan a lehetőségünk, hogy ne ilyen kényszermegoldásokkal éljünk, hanem valódi, modern lehetőségekkel. Tulajdonképpen minden erre alkalmas drónt megvásárolhatunk és adhatunk a katonáknak az elérhető legjobb CASt - és anélkül, hogy halálba küldenénk a srácokat úgy, mint abban a 30 éves lemaradásban lévő konfliktusban a szomszédban. Mi a NATO részeként nem kell így gondolkozzunk.

Nem megbántani akarlak, ne is annak vedd ezt most, de kicsit hosszabban kifejtem, hogy miért gondolom, hogy teljesen más szemlélet miatt esélyünk nincs egyetérteni.

1, Elismerted, hogy a cseh szimulátorokkal ez kiképzésnek jó csomag tud majd lenni. Mivel Csehország ebből él, természetesnek veszem, hogy nem egy részét akarja eladni, hanem része lesz az egész. Mivel te is úgy láttad, hogy a cseh program jó, ezen nem is rugóznék tovább. Ebből a szempontból biztosnak tűnik, hogy megérte.

2, Szerintem fals az ukrán háború értelmezése a médiában és nálam megdöntötte azt a furcsa nézetet, ami itt a fórumon uralkodó volt előtte, hogy a berepülés korszaka meg a helikoptereké leáldozott és a jövő háborúiban csak merev szárnyas gépek és csak sand-off fegyvereket fognak használni még CAS-ra is.
Valaki abból indul ki, hogy Ukrajnában korszerű fegyverek hiányában kényszerből vannak radar alatt berepülések és komoly veszteséggel járó taktikák. Én nem látom ezt az elmaradottságot, az oroszoknak mind a mai napig vannak raktáron stand-off muníciójuk és köztük dedikált SEAD is. Megvolt a lehetőség, hogy egy amerikai harcászatához hasonló módszerrel előbb 2 hónap alatt lebontsák az ellenség légvédelmét, és utána indítsanak szárazföldi támadás. Mindenki ezt is várta tőlük. Viszont ők bizonyították a helikopterharcászat életképességét erős légvédelemmel szemben is, első nap már az ellenség fővárosánál voltak. És nem mondanak le a radar alatti berepülésekről sem, úgy tűnik, szerintük ez még mindig jobban megéri.
Itt nagyon falsnak érzem az érvelést, hogy Ukrajna miért nem veti be a kiképző gépeit, mert ezek csak gpú poddal szerelhetők fel, mint minden C, nem SBD-kről vagy bármi használhatóról. Az NG logikusan a Gripen levegő-föld fegyvereit kell hordozza, amire a kiképzést adni akarjuk. Másfelől arról sincs infonk, hogy Kijevnek tényleg meg vannak-e ezek a gépei.

3, Szerintem kár összehasonlítani egy Albatrosz NG-t egy Gripennel. És hibás az a hozzáállás, hogy NATO tagok vagyunk, ezért mi embargó nélkül megvehetünk bármit. Ezek a gépek valahol 1 db MBT ára körül vannak. Egy Gripen ára pedig közelíti egy század MBT árát. Visszautalva a 2,-re szerintem nem lehet azzal felkészülni egy háborúra, hogy mi megvehetjük a legjobb gépeket. Növelni kellett a bombákat és a podokat hordozni tudó platformok számát. Ha 1,-ben egyetértünk, hogy tréning gépnek jó, akkor az árából kiindulva nem jelentett túl nagy költségnövekedést a felfegyverzése. Ha berepül és kivág csupán 1-2 MBT-t vagy IFV-t már visszahozta az árát. Az elvesztése meg nem olyan drasztikus veszteség, mintha egy Gripen szaladt volna be radar alatt egy fel nem derített MANPADS-ba. Éles háborúban nem tréning gépek számbeli fölényére kell építenünk, ebben igazad van, de ezek egy könnyen, gyorsan, saját forrásból pótolható eszközök lesznek egy Gripen E-vel szemben. És pont abban reménykedem, hogy ezek a jövő légierő beszerzéséhez felkészülésnek kellenek. Nem a végleges megoldás, csupán a Dongók felkészítése új vasak megkapására.
Nálam teljesen már a megközelítés, ami egy Tempest beszerezéstől vagy akár csak egy Gripen E/F beszerzéstől elvárnék és más, ami egy alapvetően kiképzési céllal megvásárolt géptől remélek. Viszont szerintem mind a kettő jól fog jönni. (Benkő szerint ez a 2026 utáni időszak.)

4, A legnagyobb különbséget abban látom kettőnk megközelítésében, ami @Filter kollégával való vitátokból is kiviláglott. Én vele majdnem egyszerre írtam le, hogy ezeket a gépeket missziós küldetésekben is remélem, hogy bevetjük. A te érved az, és itt újfent hangsúlyoznám, hogy nem támadó szándékkal írok, hogy Mali veszélyes, ott lőnek és csak a legjobb fegyvereket lehet kivinni. Ha CAS-t akarunk éles helyzetben gyakorolni, akkor Gripen. (És érteni vélem a logikát ebben is, nem csak az Albatrosz NG költséghatékony voltában.)
Én más megközelítésben látom a dolgokat és Pöcshuszárral és Filterrel értek egyet. Ha egy pilóta nem hajlandó kimenni Afganisztánba vagy Maliba egy Albatrosz NG-vel, mert fél a MANPADStól, az valószínűleg pszichológiai alkat miatt teljesen alkalmatlan vadászpilótának. Nem kell elbocsátani, meg nem kell megkövezni, mert polgári gépre lehet tökéletes és még katonai szállítóra is akár. (Bár tudjuk, hogy Afganisztánban tűz alatt kellett leszállni a kimentésnél, de ez mellékes.) De egy légiharcra alkalmatlan és le kell tiltani őt a vadász kiképzés tovább folytatásától.
Nem tud senki vitatkozni azzal, hogy 100 sikeres Air Police küldetés végrehajtása nem fog annyi megbecsülést adni ezeknek a fiúknak, akik egyébként keményen dolgoznak, mint egyetlen GBU bombával megölt iszlám terrorista. És ne értsetek félre, nem azt mondom, hogy mint muslicák a szélvédőn kell küldeni meghalni a pilótanövendékeket SZ-300-asok ellen, de egy kézi indítású rakéta bármikor felbukkanhat, egy valódi háborúban meg pláne lesznek komolyabbak. Nem lehet abból kiindulni, hogy akkor vetem be a légierőt, ha biztosan nincs MANPADS sem. Visszautalnék 2,-re, hogy lassan 2 hónapja már az oroszok azzal küszködnek, hogy próbálják megtalálni az ukránok légvédelmi rendszereit. Ezek hol a fronttól 50 km-re bukkannak fel, hol közvetlenül légvédelmi ernyőt adnak a konvojok kíséretében. És addig a légiharcok is komoly lérak jelenlétben lesznek várhatóan megvívva, nem légüres térben.

5, Nem vesztegetnék túl sok szót a hadipari, K+F lehetőségekre. Főleg, mert egyetértek sok mindenben Kelepistivel, de az ő logikája szerint tényleg nem lenne soha semmi gyárunk és fejlesztésünk, mert jobb az meg biztosabb, ha más megcsinálja, mi meg polcról megvásároljuk. Már az elejétől fogva feszegettem a drón gyártást, a 6. gen fejlesztésben igaza van, hogy nem mi leszünk az ászok, de ha nem kellünk és AV-val csak a koreai vagy a japán 6. genbe tudunk társulni, én azzal is végtelenül boldog lennék, ha a hadseregünk megkapja. Csak jelenleg gazdaságilag nem tűnik bevállalhatónak polcról vásárolni 6. gen-t és mindent fizetni külföldre idegen pénznemben. Kell egy saját karbantartó üzem és gyártási részesedés.


Összefoglalva: Én egy szemlélet váltást is remélek ettől a beszerzéstől. A vadászpilótának alkalmas jelentkezőket nem elriasztja, hanem várhatóan növeli a jelentkezők számát, ha a Dongó század megkapja ezeket a gépeket. Az alkalmatlanokat meg lehet távol tartja, ha ilyeneket hall. Én inkább ezeket küldeném ki végzős diákokkal missziózni, bármilyen kegyetlennek hangzik. Óriási hiányosság, hogy jelenleg nincs semmi harci küldetés ennek a fegyvernemnek.