[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 641
113
nem bánnám ha lenne egy dedikált felderítőnk valamilyen business jet platformon, de úgy tűnik nem lesz: helyette marad ez "Shyfox" meg állítólag Hermes900 van kinézve. Már ha egyszer valami csoda folytán lesz pénz...
Azt hiszem folyamatosan ugyanazokat a köröket járjuk: venni kell, mert ugye "magyar" gyár meg NER, aztán valahogy meg kell ideologizálni, hogy miért jó nekünk megvennünk a termékét. Csak a nagy ideologizálás közben a fogaskerékcsikorgás messzire hangzik. Szerintem.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 258
113
Azt hiszem folyamatosan ugyanazokat a köröket járjuk: venni kell, mert ugye "magyar" gyár meg NER, aztán valahogy meg kell ideologizálni, hogy miért jó nekünk megvennünk a termékét. Csak a nagy ideologizálás közben a fogaskerékcsikorgás messzire hangzik. Szerintem.

Mint anno a KGST-s autók nagy része. :D
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 631
42 033
113
Azt tudja valaki, hogy a könnyű támadó és felderítő változat valójában ugyanaz-e?
A prosi alapján úgy tűnik, hogy igen, de azért nem egyértelmű...
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

dzsoniboj

Member
2011. július 14.
36
84
18
Az osztrák SCAR-POD lényegében szinte bármilyen "gömböt" be tud fogadni. Nyilván nekünk az MX-15-ös lenne ideális - ha már ez az irány.


Pedig egyelőre ezt a SCAR-POD-ot nyomják, ami jóval olcsóbb vélhetően mint egy Litening.
Az MX-15D amúgy nem rossz "gömb" - katonai célra is.

Persze felderítőnek ez így nagyon sovány - ezt a szintet bármelyik drón is "tudja".


Hogy valamennyire használható legyen ez kellene:
1. Önvédelmi rendszer: besugárzás jelzők, rakéta indítás jelző, dipol és fáklyaszórók meg DIRCM.
Erre pl. Elbitnek vannak kész megoldásai - pár tízkiló az egész rendszer, simán elbírja a L-39-es
Legyengített légvédelem mellett így már talán használható lenne könnyű támadóként.
2. Megerősített felfüggesztők: agy régebbi ábra szerint 400 kg a legerősebb felfüggesztő pont a gépen. Azóta erről nem közöltek infót, de ezeknek a teher bírását meg kellene növelni legalább 500 kg-ra hogy komolyabb konténereket és bombákat is elbírjon.
3. Jó lenne ha "EOS gömböt" magára gépre építenék rá és így nem foglalna felfüggesztő pontot. Sztem radart tenni rá esélytelen meg valószínűleg felesleges is, de egy orrba behúzható "infra gömb" hasznos lenne földi célok megtalálásra és drón vadászatra is. Korábban láttam olyan képet ami alapján az orrkúp helyén sok a szabad hely. Akár behúzhatóvá is lehetne tenni a gömböt.
Konkrétan az osztrák SCARPOD-osok gyártanak ilyen "kamera-liftet" repülőkre:

A felderítő verziónak SAR randar konténer illetve SIGINT konténerek kellenének.
Pl. EL / M-2060P - ez 590 kg és elég komoly SAR radar földi célpontok felderítésére: 1-3 méteres felbontás, legalább 170 km-es látótáv, 100 fokos látószög.
Ez már olyan képesség lenne amit nem tudnak a drónjaink! 170 km-es hatótávval még az ellenséges légvédelemtől is kellő távolságra van.
Ehhez a has alatti felfüggesztőt kellene meg erősíteni, mert a legutolsó ismert infó szerint az csak 295 kilót bír...

Szárnytartókra meg lehet tenni ELINT-podokat - ezek max 200 kilósak ahogy néztem. Ezeket a legkülső függesztők is elbírják.

A támadó gépek esetén fegyverzetnek meg elég sovány a max 15 km-ről bevethető lézerbombák.
A rakéta-blokk meg géppuska-pod teljesen felejtő - utóbbi talán Shahed szerű drónok ellen lenne használható.

SPICE250 bombákat illetve BRIMSTONE rakétákat kellene integrálni rá, amik biztonságosabb távolságból bevethetőek.

Mindet persze scifi, mert biztos nem fognak annyi pénzt költeni erre, hogy egy kicsit is használható legyen.

Majd rádobnak egy SCARPOD-ot, aztán le van tudva ez a "felderítő verzió"...
Alapvetően egy sima mezei RWR bőven (pl. Leonardo SEER - a csehek úgyis ismerik a gyártó korábbi termékét lásd ALCA) elférne a kiképzőkön is - gyakorlatok esetén jó lenne. Valamint egy 40-es infra és dipól kivető is.. és akkor már egy Link-16 terminálról nem is beszélve. Ez nem növelné a gép súlyát, és újból mondom, gyakorlatok során is jól jönne. Persze nem győzöm hangsúlyozni, hogy mennyire az egész beszerzés ellen vagyok.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 631
42 033
113
Alapvetően egy sima mezei RWR bőven (pl. Leonardo SEER - a csehek úgyis ismerik a gyártó korábbi termékét lásd ALCA) elférne a kiképzőkön is - gyakorlatok esetén jó lenne. Valamint egy 40-es infra és dipól kivető is.. és akkor már egy Link-16 terminálról nem is beszélve. Ez nem növelné a gép súlyát, és újból mondom, gyakorlatok során is jól jönne. Persze nem győzöm hangsúlyozni, hogy mennyire az egész beszerzés ellen vagyok.
Az ELBIT komplett önvédelmi rendszere nincs 40 kiló - ez kb. a tökmindegy kategória egy repülőgépnél.
A felderítőre muszáj valamilyen önvédelmi rendszert tenni: legalább besugárzás és rakéta közeledés jelzőt meg dipol és infracsapda szórókat. Ezek simán elférnek benne rajta. Gyári fotókon azt láttam hogy pl, az orrkúp nagy része üres, van benne hely bőven.
 
  • Tetszik
Reactions: dzsoniboj

dzsoniboj

Member
2011. július 14.
36
84
18
Az ELBIT komplett önvédelmi rendszere nincs 40 kiló - ez kb. a tökmindegy kategória egy repülőgépnél.
A felderítőre muszáj valamilyen önvédelmi rendszert tenni: legalább besugárzás és rakéta közeledés jelzőt meg dipol és infracsapda szórókat. Ezek simán elférnek benne rajta. Gyári fotókon azt láttam hogy pl, az orrkúp nagy része üres, van benne hely bőven.
Pont én is erre gondoltam az RWR esetében - tök sok üres hely van ott. Az MWS érzékelők azért komolyabb téma, mert olyan helyre kell tenni ahol jó rálátása van, valamint ne feledjük el a légellenállást - ami ennél a gyenge gépnél számít.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 631
42 033
113
Pont én is erre gondoltam az RWR esetében - tök sok üres hely van ott. Az MWS érzékelők azért komolyabb téma, mert olyan helyre kell tenni ahol jó rálátása van, valamint ne feledjük el a légellenállást - ami ennél a gyenge gépnél számít.
pici "buborékokban" rá lehetne tenni - nagy dolgok ezek.
Pl. az ukránoknak adott dán F-16-osokban a külső pilonokra lettek rátéve. Ilyen pilont nem nehéz csinálni az AERO-nak sem...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 631
42 033
113
MAWS pilonba rejtve...

csm-MILDS-F-Belgium-F-16-PIDS-BD-26471f8e38.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 903
14 646
113
Az ELBIT komplett önvédelmi rendszere nincs 40 kiló - ez kb. a tökmindegy kategória egy repülőgépnél.
A felderítőre muszáj valamilyen önvédelmi rendszert tenni: legalább besugárzás és rakéta közeledés jelzőt meg dipol és infracsapda szórókat. Ezek simán elférnek benne rajta. Gyári fotókon azt láttam hogy pl, az orrkúp nagy része üres, van benne hely bőven.
Radart bele! :)
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 903
14 646
113
nem hiszem, hogy belefér. Az ALCA-t is nagyon át kellett tervezni hogy radar kapjon.
FLIR/IRST is elég lenne drón/helikopter vadászatra - léghelyzet képet kaphatna földi radaroktól is LINK16-on keresztül...
A.Raythen mini aesa radarja nem fér bele?
Ha mas nincs, akkor pár AMRAAM rakéta radarját kell feláldozni és beletenni, az is tud 10 km-t.
Ködben, felhôben nem repülne vakon.
Helik, drónok ellen megfelel.
 
  • Tetszik
Reactions: kaktusz

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 631
42 033
113
A.Raythen mini aesa radarja nem fér bele?
Ha mas nincs, akkor pár AMRAAM rakéta radarját kell feláldozni és beletenni, az is tud 10 km-t.
Ködben, felhôben nem repülne vakon.
Helik, drónok ellen megfelel.
ELTA-k meg mondják neki mi van körülötte - tök elég Shahed vadászatra. Komolyabb légi célok ellen úgy sincs esélye.
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
11 900
35 001
113
Valszeg nem éri meg erre kategóriára vadászgép radart tenni. Drónokra meg helikopterekre vadászni elég lehet IRST illetve a földi radaroktól kapott infók.
12,7mm géppuskákkal meg SIDEWINDER-el tud lassú légi célokra vadászni...talán a MISTRAL ATAM-ot is rá lehetne tenni...


Oldalra néző SAR radar konténer jó lenne a felderítőre mondjuk...
A hálózatos hadviselés korában, szerintem szükségtelen. Kell egy Aerosztát+műhold+felderítődrónok...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 631
42 033
113
A hálózatos hadviselés korában, szerintem szükségtelen. Kell egy Aerosztát+műhold+felderítődrónok...
szterintem is kiválthatnák drónok ezt a feladatkört, de ha mást muszáj megvenni ezt a cuccot, akkor legalább legyen valami haszna.
Önvédelmi rendszerrel és LINK16-ttal bizonyos helyzetekben (pl. légiuralom) még akár CAS-t is adhatna GBU-12-esekkel, amiből elvben 4 darabot elbír egy MX-15 gömb mellett.
Ha kevés a vadászgépünk akkor minden "levegőbe emelhető felfüggesztési pontra" szükség van...

Persze az ideális az lenne ha vennénk még legalább 8 Gripent, hogy legyen 24 együlésesünk...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

dzsoniboj

Member
2011. július 14.
36
84
18
szterintem is kiválthatnák drónok ezt a feladatkört, de ha mást muszáj megvenni ezt a cuccot, akkor legalább legyen valami haszna.
Önvédelmi rendszerrel és LINK16-ttal bizonyos helyzetekben (pl. légiuralom) még akár CAS-t is adhatna GBU-12-esekkel, amiből elvben 4 darabot elbír egy MX-15 gömb mellett.
Ha kevés a vadászgépünk akkor minden "levegőbe emelhető felfüggesztési pontra" szükség van...

Persze az ideális az lenne ha vennénk még legalább 8 Gripent, hogy legyen 24 együlésesünk...
Ebben a kategóriában sokkal értelmesebb lenne a Rafael újdonsült Aerospike rakétája. Nagyobb táv (kvázi jobb túlélőképesség), kisebb súly - ne feledd a rendkívül alacsony tolóerőt.

Vajon a csehek elvégezték az M vagy L/I-1 Sidewinder integrációját. Nem lehet nehéz az ALCA után. Csak azok a fránya anyagiak..

 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 631
42 033
113
Ebben a kategóriában sokkal értelmesebb lenne a Rafael újdonsült Aerospike rakétája. Nagyobb táv (kvázi jobb túlélőképesség), kisebb súly - ne feledd a rendkívül alacsony tolóerőt.

Vajon a csehek elvégezték az M vagy L/I-1 Sidewinder integrációját. Nem lehet nehéz az ALCA után. Csak azok a fránya anyagiak..

Elvben igen, csak az a baj, hogy nagy légellenállás miatt leszakadna róla vagy 300-400 km/h-ban kellene maximalizálni az Skyfox sebességét. Légcsavaros (pl. Super Tucano) haric gépekre, meg drónokra ajánlja az AEROSPIKE-ot a Rafael.

Akkor már HELLFIRE vagy Brimstone - bár utóbbihoz lehet, hogy radar kellene a gépre.
NIMROD is jó lett volna csak az IAI kiszedte a kínálatából...

SPICE-250-es jöhetne még szóba. Dupla indítókon ebből 8 darab rámenne, mert könnyű bombákról van szó, ráadásul elég nagy távolságról indítható. Az L-39 lassú gép lévén a Spice biztos nem tudná a 100 km-et, de 20-25-ről indítva mozgó célok ellen hatásos lehet SHORAD hatótávon kívül is.
Egyetlen gond az lehet ha cél fedezékbe vonul mire a siklóbomba odaér. Indítás után folyamatosan csökken a sebessége, de 400 km/h-ás átlagsebességet számolva rá 3-4 perc alatt siklana el 20 km-et. Ez alatt egy harcjármű terepen 2-2,5 km-et tesz meg.
Tehát van esélye megúszni a találatot, szóval a legjobb egy páncéltörő rakéta lenne, ami sokkal gyorsabb,

Brimstonon kívül sajnos nem tudok olyat ami nagy sebességű gépről indítható lenne. A Brimstone baromi drága is a radar miatt.
Egyszer lézere vagy elektrooptikai páncéltörő kellene rá - meg Gripenre is.

Amúgy Gripen fegyverterhelhetősége is gyalázatosan kicsi: konkrétan ugyan úgy 4 db GBU-12-es megy rá, mint a L-39 Skyfoxra. Elvben persze többet bír, de felfüggesztő pontok száma szinte ugyanannyi a szárnyévig IRIS-T/Sidewinder sineket nem számítva.

Ha nem lesz több Gripenünk, akkor érdemes minél többet kihozni a Skyfoxból levegő-föld viszonylatban. Önvédelmi rendszer, megerősített felfüggesztők meg Link-16 kellen rá 1-2 további fegyveruet integrálsával.
Bár GBU-12-vel is lehet CAS-t adni ha már csak MANPADS marad a harcmezőn mint légvédelem...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 631
42 033
113
Vajon a csehek elvégezték az M vagy L/I-1 Sidewinder integrációját. Nem lehet nehéz az ALCA után. Csak azok a fránya anyagiak..
Prosi szerint Sidwinder és IRIS-T ott van a fegyverzetek között - persze lehet hogy ez külön integráció lenne rá, amit ki kell fizetni.
"fitted for, but not with" - ahogy ezt mondani szokták
Még Mistral ATAM mehetne rá drón- illetve helikopter-vadász üzemmódben, bár a gyárót szerint az 370 km/h-nál indítható csak - alapvetően helikopterre tervezték.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 631
42 033
113
Ebben a kategóriában sokkal értelmesebb lenne a Rafael újdonsült Aerospike rakétája. Nagyobb táv (kvázi jobb túlélőképesség), kisebb súly - ne feledd a rendkívül alacsony tolóerőt.
Amúgy gépbe a Williams FJ44 hajtóművének gyengébb változatát rakták: a FJ44-4M-et 6,7 kN tolóerővel. A neve megtévesztő mert a FJ44-4M valójában a kisebb FJ44-1C egy változata - úgy tűnik ezt a verziót direkt az AERO-nak gyártja a Williams, mert a Skyfoxon kívül semmilyen más típus nem használja.
A valamivel nagyobb FJ44-4A 16 kN tud, de többi alverzió is bőven 10 kN fölött - úgy tűnik szándékosan lett viszonylag "alulmotorizált" ez a repülő.
Szóval gond nélkül lehet nagyobb tolóerejű hajtóművet bele tenni, ha kell: a 2 centivel szélesebb és 15 centivel hosszabb FJ44-2 max tolóereje 10-11 kN - vagyis másfélszerese a mostaninak.
Ha nagyobb terheléshez több "kakaó" kellene, akkor simán megoldható...

williams-engine.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

dzsoniboj

Member
2011. július 14.
36
84
18
Amúgy gépbe a Williams FJ44 hajtóművének gyengébb változatát rakták: a FJ44-4M-et 6,7 kN tolóerővel. A neve megtévesztő mert a FJ44-4M valójában a kisebb FJ44-1C egy változata - úgy tűnik ezt a verziót direkt az AERO-nak gyártja a Williams, mert a Skyfoxon kívül semmilyen más típus nem használja.
A valamivel nagyobb FJ44-4A 16 kN tud, de többi alverzió is bőven 10 kN fölött - úgy tűnik szándékosan lett viszonylag "alulmotorizált" ez a repülő.
Szóval gond nélkül lehet nagyobb tolóerejű hajtóművet bele tenni, ha kell: a 2 centivel szélesebb és 15 centivel hosszabb FJ44-2 max tolóereje 10-11 kN - vagyis másfélszerese a mostaninak.
Ha nagyobb terheléshez több "kakaó" kellene, akkor simán megoldható...

williams-engine.jpg
Bocs, de ki kell, hogy javítsalak. Az FJ44-4M 16.89 kN értéket tud. Szinte teljesen annyit, mind az előd AI-25. Cserébe sokkal jobb reakció idővel meg fogyasztással. Amit tetéz a kisebb légellenállás a hiányzó törővégi póttartályok végett, valamint a pár száz kg-al kisebb önsúly. De így is alacsony értékről beszélünk. Amúgy a Williams-nek ez a legerősebb rendelkezésre álló hajtóműve ebbe a kategóriában. Ha erősebbet akarsz, akkor marad az ALCA-ban megismert ITEC F-124.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 631
42 033
113
Bocs, de ki kell, hogy javítsalak. Az FJ44-4M 16.89 kN értéket tud. Szinte teljesen annyit, mind az előd AI-25. Cserébe sokkal jobb reakció idővel meg fogyasztással. Amit tetéz a kisebb légellenállás a hiányzó törővégi póttartályok végett, valamint a pár száz kg-al kisebb önsúly. De így is alacsony értékről beszélünk. Amúgy a Williams-nek ez a legerősebb rendelkezésre álló hajtóműve ebbe a kategóriában. Ha erősebbet akarsz, akkor marad az ALCA-ban megismert ITEC F-124.
Én innen néztem az infót:


FJ44-4M Williams-Rolls F129 Military designation for the derated FJ44-1C with 1,500 lbf (6.7 kN) thrust.