1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] BTR-80, -80A

Diskurzus a(z) 'Harckocsik, harc- és szállítójárművek' témában - Jeno által indítva @ 2013. január 6..

  1. ZeiG

    ZeiG Well-Known Member

    A BTR a Honvédségnél a PSZH (D-944) váltótípusa lett, nem a BMP-é. Utóbbit anélkül vonták ki, hogy bármit a helyére állítottak volna.
     
    Parapitecus likes this.
  2. honved

    honved Well-Known Member

    Páncélzata nem jobb, menetteljesítménye terepen, főleg laza talajon rosszabb, ATGM nincs, ami a BMP-1 harcjárműnek volt. Oldalról van a be és kiszállás, ez totál harcászati kudarc éles helyzetben. Magasabb, nagyobb, jobb célt mutat az ellennek. Még nyílván van más is...
     
  3. Parapitecus

    Parapitecus Well-Known Member

    Ez pontosan így van.
     
  4. Parapitecus

    Parapitecus Well-Known Member

    Igen!!!
     
  5. fonak9

    fonak9 Well-Known Member

    Csak azt kérhettünk, amit nem tudtak eladni. MiG-29-ből lehet hogy kérhettünk volna még, de minek, ha 28 gépet sem tudtunk üzemeltetni. Hétszer annyiba került egy "Fulcrum" üzemeltetése, mint egy "Fishbed"-é, nem véletlenül vonták ki a csehek és a románok. Szárazföldi eszközökből még jött 100 T-72 a belaruszoktól szintén adósságtörlesztésként (az összeválogatásukat viszont állítólag elrontottuk, mindenesetre többféle változat jött, ERA csak néhány darabon volt ezek közül, a most még elvileg rendszerben lévők között egyiken sem látni ERA-t soha, nyilván nincs is, vagy kivontuk a rendszerből (lehet annak is van "üzemideje", nem tudom).
    SZ-300 téma már előkerült egyszer itt a htka-n, úgy emlékszem adósságtörlesztésként már szóba sem jöhetett komolyan. A rendszerváltás előtt terveztük a rendszeresítését (ahogy pl. egy század Szu-25-ösét is Taszáron), de aztán az események és a honvédelmi kiadások visszavágása miatt nem lett belőle semmi.
    BMP-2-t gondolom kérhettünk volna, ezért mondtam, hogy talán a "nem kell láncos többet" jelszó miatt nem kellett. Drágább is gondolom, az üzemeltetése is a BTR-nél.
     
    honved likes this.
  6. Robur

    Robur Well-Known Member

    Volt valami alternatíva?
    Közben olvastam a többi kommentet. Lehetett volna helyette BMP-2?
     
  7. Gaudi

    Gaudi Well-Known Member

    Felmerült a Szmercs is.
     
    honved likes this.
  8. honved

    honved Well-Known Member

    Talán még 1db T-72 AV lehet még, mert azt mintha mutogatni szokták volna különféle rendezvényken.
     
  9. dudi

    dudi Well-Known Member

    Volt egy halom alternatíva,akár BMP-1 is jöhetett volna,azzal is 1000x jobban járunk.
     
    tonyo and honved like this.
  10. honved

    honved Well-Known Member

    Na itt egy friss kép, elvileg, még gyakorolnak is az említett típussal.

    [​IMG]
     
    fonak9 likes this.
  11. Parapitecus

    Parapitecus Well-Known Member

    Nekünk volt, vagy van ilyen ?
     
  12. Parapitecus

    Parapitecus Well-Known Member

    Egyáltalán van néhány egyforma T-72 kishazánkban? Vettünk a szojúzból, belaruszból, lengyelből..
     
    vasszekely likes this.
  13. honved

    honved Well-Known Member

    Amit beraktam fotót, azon a 2. harckocsi szerintem az.
     
  14. honved

    honved Well-Known Member

    Ma már talán csak a Fehéroroszból vettek vannak. Mondjuk azok kiválogatása a Honvédség egyik legnagyobb legendája. :)
     
  15. ZeiG

    ZeiG Well-Known Member

    A szerencsétlen BTR-beszerzésekre az "olajgate" botrány is vet picinyke árnyékot.
    Ennek lényege nagyjából abban ragadható meg, hogy a Horn-kormány idején az orosz államadósság rendezésére létrehozott bizottságban helyet kaptak az ügyletek haszonélvezői is, pontosabban azok a cégek, amelyeket ezek lebonyolítására hoztak létre. Dunai Imre, akkori ipari-, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter fia Moszkvában dolgozott az orosz államadósság lebontását végző cégnél. Egy másik miniszer, Kaponyi László cégei is kivették a részüket az államadósság lebontásából. (Utóbbiak kifejezetten olajszállításokkal kapcsolatos ügyletekre szakosodtak, innen az "olajgate" elnevezés.) Az okosság abban volt, hogy az orosz fél ezeknek a cégeknek szállított, illetve fizetett, ezek a cégek azonban az orosz államadósság lebontásából befolyó pénz jelentős részével nem tudtak elszámolni, a Magyar Államkincstárba cirka 44 millió USD nem került befizetésre, a cégek megszűntek, csődbe mentek, miközben az orosz fél mossa kezeit, ő szállított, fizetett. Az ügyleteket 80(!) évre titkosnak minősítették, tehát 2076 előtt nem valószínű, hogy kiderül, voltak-e visszaélések ezekben az ügyekben.
    Érdekesség: Az orosz államadósság fejében többek között tengerjáró hajókat is kaptunk (Kétlem, hogy kértük volna, lásd: Magyarország domborzata és vízrajza térkép!), amiket persze nem tudtunk érdemben használni, de Pannon Star és a Pannon Sun, ha minden igaz, legalább beszerzési áron ment el, és nem csak a rozsda hízott rajtuk.
    [​IMG]
    A BTR-ügylet közvetlenül nem tartozik ebbe a vonulatba és persze nyilván hadititok IS, de a magamfajta bizalmatlan szkeptikusokban azért felveti a (költői) kérdést: Lehet, hogy a beszerzéskor nem is a használhatóság volt az elsődleges szempont?
     
    Pogány, tonyo, svajcibeka and 2 others like this.
  16. fonak9

    fonak9 Well-Known Member

    Hát nem tudom, hogy kereshetett-e valaki rajtuk, mindenesetre továbbértékesítés nem történt. Esetleg az orosz gyártó életben tartása volt akkor szempont az oroszoknak, és ezért tukmálták ránk.
     
    ravenlord likes this.
  17. Faboo78

    Faboo78 Active Member


    Igen, jól emlékszel, az orosz államadósság terhére az akkor még létező MAHART tengerhajózási része kapott három darab Projekt 00221 tengeri általános áruszállító hajót a nevük Pannon Sky, Pannon Star, és Pannon Sun volt. A hajókat a MAHART tengerhajózás tönkremenetele, bezárása előtt kapta közvetlenül, az utolsónak 2003-ban átadott Pannon Sun-t már a gyárból adták el. A másik kettő pár út erejéig használta még a MAHRT, utána adták el 2002-2003-ban őket.

    Bocs az OFF-ért...
     
    Rotten878 and pöcshuszár like this.
  18. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    talán még annyi kiegészítés, hogy ezekre a hajókra szükség lett volna, tekintve, hogy korábban a tengerhajózásból termelt pénz tartotta el a Mahart többi részét és még maradt is nyereség...
     
    fishbed, Galthran and Faboo78 like this.
  19. Faboo78

    Faboo78 Active Member


    T-72 AV változatból 4 darab érkezett a "belorusz" szállításból. Rengeteg változat volt, a "belorusz" szállításban is ötféle T-72-es változat érkezett. Róluk, és a változatokról egyes változatok közötti különbségekről egy remek kis összeállítás van itt:

    https://www.makettinfo.hu/index.php?jobb=makettek/harci/t-72_rejto/index.htm&&hash=

    Én úgy láttam, hogy a mostani hadgyakorlatok során elsősorban orosz/ T-72-esek szerepeltek, azok lehetnek most használatban. Én a képeken az "M2" változatot vélem felfedezni, a fotók többségén jól látható a toronytetőn a pótpáncélzat.
     
    fishbed, tonyo, Parapitecus and 2 others like this.
  20. Faboo78

    Faboo78 Active Member

    OFF

    Igen, a MAHART szétdarabolás, majd részben tudatos, tönkretétele is megérne egy mesét. A tengerhajózást tudatosan tették tönkre, a Dunai flottát pedig a délszláv háborúban Dunába robbantott hidak. A régi flotta jelentős része ma is hajózik, a tengeri flotta zöme maláj, fülöp-szigeteki, vagy más délkekelt-ázsiai lobogó alatt hajózik, amit nem küldtek bontóba. A dunai flotta zömében román, részben bolgár és német zászló alatt hajózik.

    Maradt a személyszállítás, ami most került nemrég ismét eladásra "jó kezekbe", illetve a Szabadkikötő...

    OFF
     
    fishbed and vilmoci like this.

Ezen oldal megosztása