[HUN] BTR-80, -80A

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

ZeiG

Well-Known Member
2017. április 4.
283
971
93
A BTR a Honvédségnél a PSZH (D-944) váltótípusa lett, nem a BMP-é. Utóbbit anélkül vonták ki, hogy bármit a helyére állítottak volna.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
6 374
7 033
113
Új, valamivel modernebb BTR-ek. Vagy szerinted tök fölösleges volt?

Páncélzata nem jobb, menetteljesítménye terepen, főleg laza talajon rosszabb, ATGM nincs, ami a BMP-1 harcjárműnek volt. Oldalról van a be és kiszállás, ez totál harcászati kudarc éles helyzetben. Magasabb, nagyobb, jobb célt mutat az ellennek. Még nyílván van más is...
 

fonak9

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
3 690
6 363
113
Elég sok mindent kérhettünk ha jól emlékszem. Talán még 2 ezred MIG-29 is jöhetett volna, mert adtak volna. 1 ezred lett végül is. Illetve a szárazföldi eszközök. Vagy 500 db BTR. Az SZ-300 légvédelmi rendszert még a VSZ idején talán adták volna, de a rendszerváltás után már nem lett belőle semmi. Lehetett volna biztos BMP-2 harcjárműveket is kérni. Sajnos nem az lett.

Csak azt kérhettünk, amit nem tudtak eladni. MiG-29-ből lehet hogy kérhettünk volna még, de minek, ha 28 gépet sem tudtunk üzemeltetni. Hétszer annyiba került egy "Fulcrum" üzemeltetése, mint egy "Fishbed"-é, nem véletlenül vonták ki a csehek és a románok. Szárazföldi eszközökből még jött 100 T-72 a belaruszoktól szintén adósságtörlesztésként (az összeválogatásukat viszont állítólag elrontottuk, mindenesetre többféle változat jött, ERA csak néhány darabon volt ezek közül, a most még elvileg rendszerben lévők között egyiken sem látni ERA-t soha, nyilván nincs is, vagy kivontuk a rendszerből (lehet annak is van "üzemideje", nem tudom).
SZ-300 téma már előkerült egyszer itt a htka-n, úgy emlékszem adósságtörlesztésként már szóba sem jöhetett komolyan. A rendszerváltás előtt terveztük a rendszeresítését (ahogy pl. egy század Szu-25-ösét is Taszáron), de aztán az események és a honvédelmi kiadások visszavágása miatt nem lett belőle semmi.
BMP-2-t gondolom kérhettünk volna, ezért mondtam, hogy talán a "nem kell láncos többet" jelszó miatt nem kellett. Drágább is gondolom, az üzemeltetése is a BTR-nél.
 
  • Tetszik
Reactions: honved

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
6 374
7 033
113
Csak azt kérhettünk, amit nem tudtak eladni. MiG-29-ből lehet hogy kérhettünk volna még, de minek, ha 28 gépet sem tudtunk üzemeltetni. Hétszer annyiba került egy "Fulcrum" üzemeltetése, mint egy "Fishbed"-é, nem véletlenül vonták ki a csehek és a románok. Szárazföldi eszközökből még jött 100 T-72 a belaruszoktól szintén adósságtörlesztésként (az összeválogatásukat viszont állítólag elrontottuk, mindenesetre többféle változat jött, ERA csak néhány darabon volt ezek közül, a most még elvileg rendszerben lévők között egyiken sem látni ERA-t soha, nyilván nincs is, vagy kivontuk a rendszerből (lehet annak is van "üzemideje", nem tudom).
SZ-300 téma már előkerült egyszer itt a htka-n, úgy emlékszem adósságtörlesztésként már szóba sem jöhetett komolyan. A rendszerváltás előtt terveztük a rendszeresítését (ahogy pl. egy század Szu-25-ösét is Taszáron), de aztán az események és a honvédelmi kiadások visszavágása miatt nem lett belőle semmi.
BMP-2-t gondolom kérhettünk volna, ezért mondtam, hogy talán a "nem kell láncos többet" jelszó miatt nem kellett. Drágább is gondolom, az üzemeltetése is a BTR-nél.

Talán még 1db T-72 AV lehet még, mert azt mintha mutogatni szokták volna különféle rendezvényken.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
6 374
7 033
113
Talán még 1db T-72 AV lehet még, mert azt mintha mutogatni szokták volna különféle rendezvényken.

Na itt egy friss kép, elvileg, még gyakorolnak is az említett típussal.

 
  • Tetszik
Reactions: fonak9

ZeiG

Well-Known Member
2017. április 4.
283
971
93
A szerencsétlen BTR-beszerzésekre az "olajgate" botrány is vet picinyke árnyékot.
Ennek lényege nagyjából abban ragadható meg, hogy a Horn-kormány idején az orosz államadósság rendezésére létrehozott bizottságban helyet kaptak az ügyletek haszonélvezői is, pontosabban azok a cégek, amelyeket ezek lebonyolítására hoztak létre. Dunai Imre, akkori ipari-, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter fia Moszkvában dolgozott az orosz államadósság lebontását végző cégnél. Egy másik miniszer, Kaponyi László cégei is kivették a részüket az államadósság lebontásából. (Utóbbiak kifejezetten olajszállításokkal kapcsolatos ügyletekre szakosodtak, innen az "olajgate" elnevezés.) Az okosság abban volt, hogy az orosz fél ezeknek a cégeknek szállított, illetve fizetett, ezek a cégek azonban az orosz államadósság lebontásából befolyó pénz jelentős részével nem tudtak elszámolni, a Magyar Államkincstárba cirka 44 millió USD nem került befizetésre, a cégek megszűntek, csődbe mentek, miközben az orosz fél mossa kezeit, ő szállított, fizetett. Az ügyleteket 80(!) évre titkosnak minősítették, tehát 2076 előtt nem valószínű, hogy kiderül, voltak-e visszaélések ezekben az ügyekben.
Érdekesség: Az orosz államadósság fejében többek között tengerjáró hajókat is kaptunk (Kétlem, hogy kértük volna, lásd: Magyarország domborzata és vízrajza térkép!), amiket persze nem tudtunk érdemben használni, de Pannon Star és a Pannon Sun, ha minden igaz, legalább beszerzési áron ment el, és nem csak a rozsda hízott rajtuk.

A BTR-ügylet közvetlenül nem tartozik ebbe a vonulatba és persze nyilván hadititok IS, de a magamfajta bizalmatlan szkeptikusokban azért felveti a (költői) kérdést: Lehet, hogy a beszerzéskor nem is a használhatóság volt az elsődleges szempont?
 

fonak9

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
3 690
6 363
113

A BTR-ügylet közvetlenül nem tartozik ebbe a vonulatba és persze nyilván hadititok IS, de a magamfajta bizalmatlan szkeptikusokban azért felveti a (költői) kérdést: Lehet, hogy a beszerzéskor nem is a használhatóság volt az elsődleges szempont?

Hát nem tudom, hogy kereshetett-e valaki rajtuk, mindenesetre továbbértékesítés nem történt. Esetleg az orosz gyártó életben tartása volt akkor szempont az oroszoknak, és ezért tukmálták ránk.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

Faboo78

Active Member
2018. január 4.
59
128
33
A szerencsétlen BTR-beszerzésekre az "olajgate" botrány is vet picinyke árnyékot.
Ennek lényege nagyjából abban ragadható meg, hogy a Horn-kormány idején az orosz államadósság rendezésére létrehozott bizottságban helyet kaptak az ügyletek haszonélvezői is, pontosabban azok a cégek, amelyeket ezek lebonyolítására hoztak létre. Dunai Imre, akkori ipari-, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter fia Moszkvában dolgozott az orosz államadósság lebontását végző cégnél. Egy másik miniszer, Kaponyi László cégei is kivették a részüket az államadósság lebontásából. (Utóbbiak kifejezetten olajszállításokkal kapcsolatos ügyletekre szakosodtak, innen az "olajgate" elnevezés.) Az okosság abban volt, hogy az orosz fél ezeknek a cégeknek szállított, illetve fizetett, ezek a cégek azonban az orosz államadósság lebontásából befolyó pénz jelentős részével nem tudtak elszámolni, a Magyar Államkincstárba cirka 44 millió USD nem került befizetésre, a cégek megszűntek, csődbe mentek, miközben az orosz fél mossa kezeit, ő szállított, fizetett. Az ügyleteket 80(!) évre titkosnak minősítették, tehát 2076 előtt nem valószínű, hogy kiderül, voltak-e visszaélések ezekben az ügyekben.
Érdekesség: Az orosz államadósság fejében többek között tengerjáró hajókat is kaptunk (Kétlem, hogy kértük volna, lásd: Magyarország domborzata és vízrajza térkép!), amiket persze nem tudtunk érdemben használni, de Pannon Star és a Pannon Sun, ha minden igaz, legalább beszerzési áron ment el, és nem csak a rozsda hízott rajtuk.

A BTR-ügylet közvetlenül nem tartozik ebbe a vonulatba és persze nyilván hadititok IS, de a magamfajta bizalmatlan szkeptikusokban azért felveti a (költői) kérdést: Lehet, hogy a beszerzéskor nem is a használhatóság volt az elsődleges szempont?


Igen, jól emlékszel, az orosz államadósság terhére az akkor még létező MAHART tengerhajózási része kapott három darab Projekt 00221 tengeri általános áruszállító hajót a nevük Pannon Sky, Pannon Star, és Pannon Sun volt. A hajókat a MAHART tengerhajózás tönkremenetele, bezárása előtt kapta közvetlenül, az utolsónak 2003-ban átadott Pannon Sun-t már a gyárból adták el. A másik kettő pár út erejéig használta még a MAHRT, utána adták el 2002-2003-ban őket.

Bocs az OFF-ért...
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 359
1 931
113
talán még annyi kiegészítés, hogy ezekre a hajókra szükség lett volna, tekintve, hogy korábban a tengerhajózásból termelt pénz tartotta el a Mahart többi részét és még maradt is nyereség...
 

Faboo78

Active Member
2018. január 4.
59
128
33
Egyáltalán van néhány egyforma T-72 kishazánkban? Vettünk a szojúzból, belaruszból, lengyelből..


T-72 AV változatból 4 darab érkezett a "belorusz" szállításból. Rengeteg változat volt, a "belorusz" szállításban is ötféle T-72-es változat érkezett. Róluk, és a változatokról egyes változatok közötti különbségekről egy remek kis összeállítás van itt:

https://www.makettinfo.hu/index.php?jobb=makettek/harci/t-72_rejto/index.htm&&hash=

Én úgy láttam, hogy a mostani hadgyakorlatok során elsősorban orosz/ T-72-esek szerepeltek, azok lehetnek most használatban. Én a képeken az "M2" változatot vélem felfedezni, a fotók többségén jól látható a toronytetőn a pótpáncélzat.
 

Faboo78

Active Member
2018. január 4.
59
128
33
talán még annyi kiegészítés, hogy ezekre a hajókra szükség lett volna, tekintve, hogy korábban a tengerhajózásból termelt pénz tartotta el a Mahart többi részét és még maradt is nyereség...

OFF

Igen, a MAHART szétdarabolás, majd részben tudatos, tönkretétele is megérne egy mesét. A tengerhajózást tudatosan tették tönkre, a Dunai flottát pedig a délszláv háborúban Dunába robbantott hidak. A régi flotta jelentős része ma is hajózik, a tengeri flotta zöme maláj, fülöp-szigeteki, vagy más délkekelt-ázsiai lobogó alatt hajózik, amit nem küldtek bontóba. A dunai flotta zömében román, részben bolgár és német zászló alatt hajózik.

Maradt a személyszállítás, ami most került nemrég ismét eladásra "jó kezekbe", illetve a Szabadkikötő...

OFF
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and vilmoci