[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 192
33 579
113
Nem kell az ng t tovabbfejleszteni.
Ott az alca l159 ;)
Annak van egy modernizalt valtozata /foleg izraeli avionikat kapva./ 259. Az a csucs gep. Nem az albat kell az m346 hoz hasonlitani hanem az l159 est.

Csak akkor nem lehet nerezni nem lehet letenni a termeket...
Nem lehet morgolodni hanem ki kell momdani nem is rossz...
259 brimost integracioval /amit mar a 159 el is mutogattak./ nem igenyelne manpad zonas berepulest. Az esetben a gep egy fegyverhordozo platform.
Nem kell invedelmi rendszereket raaplikalni az alap konstruktciora mert a tervezesetol kezdve integralva van ra.

Jo par oldallal ezelott olvastam hogy elavult konstruktcio az egyenes szarnyaival.... Hat pont nem mivel hangsebesseg alatti gep pont a nyilazott szarny lenne az elcseszese a gepnek... Sokkal rosszabb teljesitmenyt nyuljtana bar kullemre modernebnek teccetosebbnek tunne.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 192
33 579
113
Ja, a rohadt gyár eltitkolja a világ elől, hogy valójában a csillagháborús programon dolgozik és az Xszárnyú prototípusa már ott figyel a hangárban, vagy ez így hogy! :D
Semmi ilyesmi de az alban es az ng n sem tudsz tullatni teljesen figyelmenkivul hagyod pl te is a nagyobb kategorias 159 est es az izraeliekkel eggyutt atelektronikazott 259 est /ami egy even bellul akar alhat is a hangarba./felteve ha az az egy utangyartott gep nem valami hasonlo celt szolgal./
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 422
46 290
113
Már féltucatszor leírtam itt, amit a gyárról tudunk amit a világon mindenki pontosan tud, mert a gyártó saját maga közli magáról, amikor eldicsekszik azzal a rettentő kevés dologgal, amit tud. Mit akarsz még! Ez a gyár nem fog nekünk semmi korszerűt gyártani, ez száz százalékos biztonsággal lehet állítani.

Meg szükségünk sincs rá, mert könyörgöm írja már le egy elmeroggyant, hogy a mi a lóalkatrész az, amit egy drónokat gyártani nem tudó repülőgépgyár (nincs kompozit technológiájuk és tapasztalatuk ilyesmiben) nekünk produkálhat!
Hello blogen! Nekem testhezálló lesz az "elmeroggyant" megnevezés. Én büszkén viselem. Nekem a cimkék nem ártanak.
Szerintem hagyd abba a fröcsögést, mert jöhetsz hozzám a klubba! :D
Annyira nincsen kompozit technológiájuk, hogy az Airbus A340-be és az A400M-be véletlenül pont kompozit alkatrészeket szállítanak be. De az NG is tartalmaz saját fejlesztésű kompozit alkatrészeket.
Annyira béna szarok különben, hogy 8 éven keresztül a Sikorsky MH-60-as és S-70-es helikoptereinek is ők gyártották a cockpit-et:
Aero supplies fully equipped cockpits for the UH-60M andS-70i helicopters.• Aero manufactures parts and assembles the cockpits,including installation of electrical harnesses and flightsafety parts.• At the end of 2018, Sikorsky decided to stop workingwith Aero and move the production of helicopters to theUnited States, in line with US administration requirements to return production of strategic military programs home. The production of Black Hawk helicopters in Aero willbe thus stopped in the first half of 2019.
Forrás
2016-ban még 41db-ot szállítottak le.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 690
6 461
113
Hello blogen! Nekem testhezálló lesz az "elmeroggyant" megnevezés. Én büszkén viselem. Nekem a cimkék nem ártanak.
Szerintem hagyd abba a fröcsögést, mert jöhetsz hozzám a klubba! :D
Annyira nincsen kompozit technológiájuk, hogy az Airbus A340-be és az A400M-be véletlenül pont kompozit alkatrészeket szállítanak be. De az NG is tartalmaz saját fejlesztésű kompozit alkatrészeket.
Annyira béna szarok különben, hogy 8 éven keresztül a Sikorsky MH-60-as és S-70-es helikoptereinek is ők gyártották a cockpit-et:

Forrás
2016-ban még 41db-ot szállítottak le.
szerintem ez az új kedvenc hozzászólásom az egész fórumon :D :D :D
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 422
46 290
113
Mitől lenne jó, ha a kétüléses Gripeneket nem szabadítja fel a kiképzés terhe alól! Viszont annyiba kerül a nyolc gép, amiből jónéhány együléses Gripent vehetnénk pluszba!
Mennyibe is kerülnek ezek? - Csak hogy mindenki tisztán lásson, hogy miből vonsz le ilyen magvas kijelentéseket.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 048
26 595
113
Mennyibe is kerülnek ezek? - Csak hogy mindenki tisztán lásson, hogy miből vonsz le ilyen magvas kijelentéseket.
Tíz és húszmillió közötti árral biztosan lehet számolni, mert nem modernizált gépek lesznek, hanem új gyártásúak.

Hello blogen! Nekem testhezálló lesz az "elmeroggyant" megnevezés. Én büszkén viselem. Nekem a cimkék nem ártanak.
Szerintem hagyd abba a fröcsögést, mert jöhetsz hozzám a klubba! :D
Annyira nincsen kompozit technológiájuk, hogy az Airbus A340-be és az A400M-be véletlenül pont kompozit alkatrészeket szállítanak be. De az NG is tartalmaz saját fejlesztésű kompozit alkatrészeket.
Igen, csakhogy ezek nem fő szerkezeti elemek. Hanem csak egy beömlőnyílás ha jól látom például. Korszerű harci gépeketen fő szerkezeti elemek készülnek kompozit anyagokból, ez lenne egy előremutató technológia. Amit a videón látni, azt egy tucat műanyagmegmunkáló cég tudja Magyarországon.

Annyira béna szarok különben, hogy 8 éven keresztül a Sikorsky MH-60-as és S-70-es helikoptereinek is ők gyártották a cockpit-et:
Forrás
2016-ban még 41db-ot szállítottak le.
Egy újabb szegecselt fémmunka, ennél komolyabb például a Spartan szárnydarab. De feljebb is írtam, hogy ehhez értenek, ám ebben semmi előremutató nincs, ez minimum elvárható ipari szinvonal a XX. század második feléből!
 

Tegin

Well-Known Member
2020. június 2.
399
1 332
93
Nem bizony, mert az Albatrosz kategóriája elavult. Ez régen így nézett ki:

motoros kisgép és/vagy motors kiképzőgép (Jak-52 például) --> jet trainer (Albatrosz például) --> kétüléses kiképző verziói a vadászgépeknek

Csak aztán a világ megváltozott, korszerűbb technikák kerültek előtérbe, a kétüléses gépek ma teljes értékű harci gépek, amiken max típusképzést végeznek és nem pilótaképzést, stb. Szóval ez van most:

motors kisgép (például Zlin Z-242) --> turboprop trainer --> korszerű jet trainer (T-50 vagy M-346)

Nincs már hely az Albatrosznak a rendszerben, mert a rendszer célja, hogy teljesen kiképzett harci pilótát bocsájtson ki. Maga a harci gép immár csak típusképzés, azon pilótaképzés nem zajlik, nem is történhet, mert túl drága ahhoz, hogy erre pazarolják!


És ez a súlyos probléma.


Itt minden szint vízválasztó is. A Zlinen kiderül, hogy tud e repülni, a turbopropon, hogy mennyire tud repülni, míg a sugárhajtású kiképzőn, hogy harci pilótának alkalmas e. Egy korszerű turboprophoz képest túl lomha és kezes bárány az Albatrosz, nem analógiák. Az Albatrosz arra volt, hogy a növendék szokja a sebességet és a technikát a szovjet rendszerben és nem arra, hogy kiderüljenek milyen képességei vannak. Ez utóbbira a keleti blokk nagyon kevés figyelmet fordított, mert más volt a szisztéma.


Mitől lenne jó, ha a kétüléses Gripeneket nem szabadítja fel a kiképzés terhe alól! Viszont annyiba kerül a nyolc gép, amiből jónéhány együléses Gripent vehetnénk pluszba!


Csak mi nem az Omnipolt vesszük meg!
Értem én, hogy nagy légierőknél az ideális a 4 fokozatú kiképzési rendszer. Csak arra gondoltam, ilyen kis számú gépnél, amire nekünk szükség lehet, nagyobb súllyal esik latba, hogy kihagyhatunk egy lépcsőfokot, nem kell Lead in Trainer gépeket beszerezni.
Megkockáztatom, hogy egy Gripen C/D beszerzése és fenntartása jelenleg megoldható annyi (akár kevesebb) pénzből, mint amibe egy T-50 vagy M-346 kerül. Részben újdonság volt a hozzászólásodban, hogy a turbopropok nagyobb mozgékonysága jelentős előny a kiképzésben. Jó lenne, ha valaki tudna erről írni/linkelni valamilyen anyagot, mert én még sehol sem láttam, hogy arról írtak volna, az L-39 nem elég mozgékony az Advanced training feladatokhoz.

Szóval én arra gondolok, hogy számunkra a Gripen, és a légierő mérete miatt megfelelő lehet az NG, akkor is, ha a nagyobb, komolyabb légierők okkal más képzési szisztámát, típust alkalmaznak.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 048
26 595
113
Értem én, hogy nagy légierőknél az ideális a 4 fokozatú kiképzési rendszer. Csak arra gondoltam, ilyen kis számú gépnél, amire nekünk szükség lehet, nagyobb súllyal esik latba, hogy kihagyhatunk egy lépcsőfokot, nem kell Lead in Trainer gépeket beszerezni.
Megkockáztatom, hogy egy Gripen C/D beszerzése és fenntartása jelenleg megoldható annyi (akár kevesebb) pénzből, mint amibe egy T-50 vagy M-346 kerül. Részben újdonság volt a hozzászólásodban, hogy a turbopropok nagyobb mozgékonysága jelentős előny a kiképzésben. Jó lenne, ha valaki tudna erről írni/linkelni valamilyen anyagot, mert én még sehol sem láttam, hogy arról írtak volna, az L-39 nem elég mozgékony az Advanced training feladatokhoz.

Szóval én arra gondolok, hogy számunkra a Gripen, és a légierő mérete miatt megfelelő lehet az NG, akkor is, ha a nagyobb, komolyabb légierők okkal más képzési szisztámát, típust alkalmaznak.
Nálunk az az ideális, ha nincs saját kiképző infrastruktúránk, hanem valamilyen közös iskolában képezzük a pilótáinkat! Pont azért, hogy ne a kiképzőgépek jelentsék darabra a légierő felét! Ha viszont mindenáron erre akarunk pénzt pazarolni, akkor legalább ne degradált struktúrák legyenek, hanem valami, ami hosszú távon megállja a helyét. Például egy ilyen beszerzésnél nekünk már az F-35-re vagy valamilyen leendő nem amerikai analógiájára is gondolnunk kell, mert ott jó eséllyel nem lesz kétüléses és akkor az egész pilótaiskolánk, amit felépítettünk az elavult jet trainerre semmirevaló lesz, mert éppen a legdrágább eleme, a jet trainer lesz degradált a feladathoz, amit nem fog tudni ellátni!
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 192
33 579
113
En meg mimdig aztmondom hogy pilotaellatotsagi okokbol is hasznos egy konnyu ta!adogep.

Nem kepeznek egybol vadaszpilotat mint most.
4-5 evet toltson el konnyu tamadon. Mielott gripenre kerul a pilota. Igy mindig lenne azonnal ember a kilepo vadaszpilotak helyere./mimdig a legjobb./
Nem art ha nagyobb tapasztalattal remdelkezik valaki...
Majd az oreg vadaszpilotak akik arendszerben kivannak maradni mehetnenek vissza szinten kommyu tamadora.
En 8-10 konmyu tamado kikepzogepet tartanak elegsegesnek./4-6 egyulleses tisztan tamado gyakorlo es 4 db ketulleses tamado kikepzo felallasba. Ezekhez kellene csapni a mar meglevo 4 ketulless gripent letrehozva egy uj kikepzo bombazo szazadot... Termeszetesen ujrepterre vagy mar meglevore /papa/ pl. Ezzel a hasznalhato reptereink szama is novekedne...
A pumaktol elvett 4 db 2 ulleses gripent 4 db delafrikaival potolnam amit a saab a mi szintunkre hozhatna.../a delafrikai gepbeszerzessel johetne egyeb hasznos dolog is hazankba es mehetne akar aerotol konnyutamado /ha mar fegyvert gyartanak hangsebesseg alatti gepekhez./
 
W

Wilson

Guest
Ja, a rohadt gyár eltitkolja a világ elől, hogy valójában a csillagháborús programon dolgozik és az Xszárnyú prototípusa már ott figyel a hangárban, vagy ez így hogy! :D

Mondjuk egy x szárnyú századnak sokan örülnénk magyar felségjellel:),mint már írtam nulla információ alapján alkotsz véleményt amihez természetesen jogod van,és én tiszteletben tartom a véleményedet,de sajtóanyagokból amelyekben nulla információ van nem lehet megítélni egyetlen tranzakciót sem,pláne nem egy 250 millió dolláros üzletet.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 048
26 595
113
Mondjuk egy x szárnyú századnak sokan örülnénk magyar felségjellel:),mint már írtam nulla információ alapján alkotsz véleményt amihez természetesen jogod van,és én tiszteletben tartom a véleményedet,de sajtóanyagokból amelyekben nulla információ van nem lehet megítélni egyetlen tranzakciót sem,pláne nem egy 250 millió dolláros üzletet.
Továbbra is minden információnk meg van, maga a gyártó kiáltja világgá, mit tud. Ha nem vagy képes felmenni az Aero oldalára és végignézni mivel büszkélkednek, akkor minek írogatsz!
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Igen, csakhogy ezek nem fő szerkezeti elemek. Hanem csak egy beömlőnyílás ha jól látom például. Korszerű harci gépeketen fő szerkezeti elemek készülnek kompozit anyagokból, ez lenne egy előremutató technológia. Amit a videón látni, azt egy tucat műanyagmegmunkáló cég tudja Magyarországon.
Az AV-nak sima kézi laminálásos technológiája van. Ezt bármelyik műanyagos szakember meg tudja csinálni hátul a garázsában.
Ez megfelelő lehet az ajtók meg hasonló kisebb elemek elemek gyártásához de a komolyabb composit technológia a gépi laminálásnál kezdedődik.
lsd.lent:
 
  • Tetszik
Reactions: blogen

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 192
33 579
113
Az AV-nak sima kézi laminálásos technológiája van. Ezt bármelyik műanyagos szakember meg tudja csinálni hátul a garázsában.
Ez megfelelő lehet az ajtók meg hasonló kisebb elemek elemek gyártásához de a komolyabb composit technológia a gépi laminálásnál kezdedődik.
lsd.lent:
A szomszedom kompozitokka foglalkozik /ma mar csak hajokat csonakokat es mezogazdasagi silokat tartajokat keszit./ regebben gyorsulasi motorokra gyartott elemeket meg buszmegallokat csinalt zomeben./

Neki vannak tok egyszeru gepei /meg a szamitogepesitett vilag elottrol./ programozo lapos megoldas /ugyan az mimt a kezi gravirozonal csak nagyobb./amin kicsibe fut a kar vegen ugyan azt futja csak nagyba./ van egy anyagteritofej egy anyag szabo fej es egy kopresszoros mugyanta szoro fejegyseg... Mestermintaval dolgozik. Ha minden megvan behzza egy zacskoba es vakumkezeli. /egy 200 l es abroncsos acelhordo a vakumtartaj /bekebeli vastagfalu/

Igazabol ugyanazt tudja mint a robotizalt verzio /ami a videoban is szerepel egy sima uatogyarba is megtalalhato mas fehjel mas programmal.../

Amnyi a kulonbseg hogy a robothoz programozok kellenek.../de o oreg motoros./ ezert neki a mesterdarabhoz kezimunka kell a programozolapot meg cnc vagja ki /kiszamolt adatok alapjan./
Egy hatranya van a mesterdarabon altalaba egymaga dolgozik sok ifot vesz igenybe mig egy program megirasan akar 100 programozo is dolgozhat igy uj termek hamarabb legordulhet a sorrol... De tomeggyartas eseten az az egy ket het csuszas a mesterdarab elkeszitesere belefer.
 
W

Wilson

Guest
Továbbra is minden információnk meg van, maga a gyártó kiáltja világgá, mit tud. Ha nem vagy képes felmenni az Aero oldalára és végignézni mivel büszkélkednek, akkor minek írogatsz!

Azért szerintem vegyél egy kicsit visszább,ne lépd át a személyeskedés vékony mezsgyéjét,akkor elárulom neked megnéztem a gyártó honlapját,de bárhogy is meresztettem a szemem ezek a dörzsölt csehek nem írták ki,hogy Tomborék miért vették meg a cég 51%-t,de ha te megtaláltad kérlek jelezd nekem azonnal rákeresek:).
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and arcas

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 192
33 579
113
Nem azt momdom hogy meg kell maradni a mult technologiajanal csak ra akartam rflektalni hogy a regi technologia ami kiforrott is alkalmas lehet tomegtermelesre. A szomszedom mondjuk nem haladt a korba nem robotizalt cserebe fizette a bevalt melosokat. O meg talpon van az uzem megy vitorlashajok motorcsonakok vizibiciklik es a mezogazdaag igemyei fizetnek a legjobban... Meselte prszor volt osztalytarsai egy resze akik szinten /keresett emberek voltak anno./ robotizaltak a 2000 es evekbe be is buktak. O leepitett azoknan viszont a robot torlesztolyet tovabbra is fizetni kellett.../de ez mar 20 eve azota a robotok lehet olcsosodtak./
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 048
26 595
113
Azért szerintem vegyél egy kicsit visszább,ne lépd át a személyeskedés vékony mezsgyéjét,akkor elárulom neked megnéztem a gyártó honlapját,de bárhogy is meresztettem a szemem ezek a dörzsölt csehek nem írták ki,hogy Tomborék miért vették meg a cég 51%-t,de ha te megtaláltad kérlek jelezd nekem azonnal rákeresek:).
Amiért Mészáros Lőrinc is mindent összevásárol, amiben a kormányzati fantázia lát valamit. Aztán egy része semmit se ér. Az Aero ér valamit, nem az a lényeg, hogy Tomborék megvették, hanem az, hogy mi a kormányzati szándék vele! Merthogy ez aggasztó, ugyanis ha kormányzati szándék van, akkor legvalószínűbb, hogy valamilyen elavult cseh gyakorlógépet kapunk, csak minek! Az egész kérdés itt senkit nem érdekelne, ha nem erre vezetne a folyamat logikája.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 422
46 290
113
Tíz és húszmillió közötti árral biztosan lehet számolni, mert nem modernizált gépek lesznek, hanem új gyártásúak.
De ugye azt elmondhatjuk, hogy nem mindegy, hogy 12 vagy hogy 19!
Mert ugye a nyilvános infók szerint az NG RLIP-ben kerül 12M USD körül. A Gripen meg valahol 45-50M USD környékén indul még használtan is (abból próbáltam levezetni, hogy a kútbaesett horvát-izraeli F-16-os ügylet 42M USD-s darabáron tudott jobb lenni a Gripeneknél.). Tehát ha azt nézzük, hogy 2 Gripen árából megvan a hazai pilótaképzés (és végszükség esetén CAS-t is kapsz), akkor nekem ez nem tűnik olyan rossz üzletnek. Ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne, és kellene második Gripen században gondolkodni, de annak költségeit is csökkenteni lehetne vele.
Másrészről viszont valamelyest előre is vetítheti a légierőnk jövőjét.... ;)
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 048
26 595
113
De ugye azt elmondhatjuk, hogy nem mindegy, hogy 12 vagy hogy 19!
Mert ugye a nyilvános infók szerint az NG RLIP-ben kerül 12M USD körül. A Gripen meg valahol 45-50M USD környékén indul még használtan is (abból próbáltam levezetni, hogy a kútbaesett horvát-izraeli F-16-os ügylet 42M USD-s darabáron tudott jobb lenni a Gripeneknél.). Tehát ha azt nézzük, hogy 2 Gripen árából megvan a hazai pilótaképzés (és végszükség esetén CAS-t is kapsz), akkor nekem ez nem tűnik olyan rossz üzletnek. Ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne, és kellene második Gripen században gondolkodni, de annak költségeit is csökkenteni lehetne vele.
Másrészről viszont valamelyest előre is vetítheti a légierőnk jövőjét.... ;)

A két Gripen sokkal többet ér. A hazai pilótaképzésre nincs szükség, mert nincs hozzá méretes légierőnk csak tizennégy Gripenünk, továbbá tucatnyi iskola kínál képzést a világban, ezek közül egyben benne is vagyunk! Annak semmi értelme, hogy végül több iskolagép legyen a légierbőben, mint harci gép, merthogy az NG egyszerhasználatos koporsó lehet, de légitámogatást nem fog tudni nyújtani senkinek akinek van légvédelme, az biztos. Akit te NG-vel akarsz harcba küldeni egy kelet-európai ország csapatlégvédelme ellen, azt kegyelemből lődd már inkább agyon a reptér kapujában!
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord