Volt a DASA-RSK MiG korszerűsítési terv korrupciós ügye, amiből végül nem lett semmi, mert inkább bejelentették 2001-ben hogy Gripen lesz.
A DASA - MiG MAPO modernizációs csomagja, amihez 1 euróért a 20 darab NDK/Luftwaffe MiG-29-est is megkaptuk volna, az a Szabó János FkGP vezette Honvédelmi Minisztérium 2001 nyári ötlete volt, de ezt belpolitikai okokból a kolaíciós partner Fidesz lelőtte, hogy F-16 legyen helyette. Ami helyett lett a Gripen -> megintcsak belpolitikai okokból (mert azt az ellenzéki MSzP favorizálta és ki akarták fogni a vitorlájukból a szelet).
Szóval az FkGP MiG-29 modernizációs ügye az nem volt bizonyítottan korrupciós ügy, hanem erre hivatkozással lőtte le a nagyobbik kormányzópárt, mégpedig erőből.
Emlékszel még mi volt a narratíva 2003 és 2012 között? Gripen mutyi, sz@r a Gripen, ha mi kerülünk hatalomra akkor felülvizsgáljuk és megszabadulunk tőle... aztán váratlanul valahogy 2012-ben rájöttek hogy mégis jobb ha az eredetileg 2016-ig tartó szerződés lejárta után is marad a Gripen és módosították a szerződés végét 2026-ra, így lehetővé vált az addig bennragadt éves idők lerepülése.
Az nyilván fájt a Fidesznek, hogy az MSzP az ő fegyverükkel támadott vissza.
Történt ugyanis, hogy a Fidesz biztosra akart menni és nem bízott eléggé a Lockheed Martin kiállásában a "szenátorbotrány" után, holott a használt F-16-osok piaci beszerzésében a Lockheed nem is rendelkezett, nem is rendelkezhetett releváns ajánlattételi pozícióval. Magyarán, a Fidesz azzal, hogy 1998 nyarán, a hatalomrajutását követően lelőtte az új gyártású vadászrepülőgépek beszerzésének koncepcióját és maga módosította le használt példányokra, egyúttal be is faroltatta magát a sarokba, mert erre "jó gazdasági kapcsolatokat építő...khm-khm közös megyegyezésekben érdekelt partner" céget nagyon nehéz találni. Magyarán szólva saját maga lőtte ki a lehetséges korrupciós választék zömét. Lényegében a SAAB/FMV (szerkezetéből adódóan nettó korrupt) duón kívül (ezt képviselte a Wallember-csoport) senkinek se volt ilyen "megegyezési lehetősge".
Elvégre a használt, légierőknek továbbértékesített second hand harci gépeketet beszerezni az adott államok, illetve az azokat gyártó államok parlamentjeinek, törvényhozóinak hatásköre, nem a gyártócégeké.
Az új gépek esetében lehet alkudozni a gyártókkal ÉS mellesleg az anyaország kormányival, törvényhozásával.
Tehát ebben az öntökönlőtt helyzetben a Fidesznek nem maradt más, mint a 2002-es választások előtt a potenciálisan veszélyes MSzP egyik legfőbb külföldi támogatóját, a svéd Wallemberg-csoportot áttéríteni az ő oldalukra.
Csakhogy, miután ez a 2001 szeptember 10-i döntéssel úgy-ahogy sikerült, fél évvel később elbukták a választást és az MSzP 2003-ban "szakmai okokra hivatkozva" újratárgyalta a Gripen-programot, mégpedig kétszer olyan drágára és 110 helyett 130%-os ellentételezésre.
Már magának az ellentételezési program ötlete is egy nettó hazaárulással ért fel (és ez még a Fidesz sara, de az MSzP se tiltakozott ellene), elvégre ennek örömére jöhetett létre többek között mind a magyar bútoripar, mind pedig a magyar hűtőgépgyártás teljes megsemmisítése, a "svéd ellentételezés" égisze alatt.
Nemhogy befektetéshez nem jutottunk, hanem a magyar tulajdonú, magyar hozzádott érttéket teremtő cégeket adtuk fel, hogy a svéd által leuralt vááalkozások, átvéve a piacot, vihessék ki innen a profitot. Ami a hazai - jelenleg is érvényes - társasági törvények alapján akár a befektetett tőke 100 százaléka is lehet, nulla utólagos magyar részesedéssel. A kézen-közön megtömködött zsebeket most nem veszem ide.
Ezután, 2003-tól kezdve a Fidesz elkezdett egy óvatos ökölrázásba, hogy na majd ők kivizsgálják a "Gripen-mutyit", ami igen, két évvel a 2010-es hatalomrajutás után, 2012-ben lett lezárva, mégpedig azzal az eredménnyel, hogy "itt akkor kéremszépen nincs is semmi látnivaló"
Ugyanis mindenki saras volt.
De ezt a viszonylag egyszerű, fekete-fehér képet még tovább árnyalnám, mert a 2010 utáni gazdasági konszolidáció időszakában lényegében nemhogy zéró, de inkább mínusz 10 volt az esélye bárminemű alternatívának.
- A Gripen program alulfinanszírozottan zötyögött, kritikán aluli volt a hadrafoghatóság, alulméretezett a rendelkezésre álló fegyverzet
- Több Gripen beszerzésére esély se volt
- Alternatív típus beszerzésére esély se volt
A fentiek alapján pedig szépen beleragadtunk a Gripen-posványba, mert bár időközben önmagához képest felfejlődött a technika, azért a környék Rafale, F-16C block 70 és F-35 gépeihez képest ez már megint sereghajtó technológia, amely esetében váltótípusra esély talán még annyi sincs, mint 2012-ben, maximum csak 4 szerencsétlen plusz példányra, lényegében azonos, húsz évvel ezelőtti műszaki tartalommal.
Elment mellettünk a világ és nekünk nincs már pénzünk buszjegyre, hogy felszálljunk a következő járatra.