Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
HMGtXo9G6Acj24qCBnJn1HA2jmrGasb_oqO2jRYcNFflcV5kPtHE5Yl0MVPJ_KOYQ0zc_Ig9RFftpJ_k0UdD0A8XjtbUizs

Ez csak promóciós függesztés lehetett.
Nem tudom, hogy a kép látszik-e.
Mármint ebben a posztban. Itt ugyanis megfigyelhető (lenne) az is, hogy az R-27-esből a hosszabbik, ET verziót rakták fel.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
"Érdekes" elképzelés van az U.S. Army tervezők fejében arról hogyan is kívánják majd használni a jövendőbeli Future Attack and Reconnaissance Aircraft (FARA) helikoptert.
A lényeg hogy a tank elhárító szerepben repülő AH-64 kísérő helikoptere lenne és az lenne a feladata hogy megtisztsa a harcmezőt a SHORAD rendszerektől a lassabb AH-64 számára...o_O

Mindenesetre az lázszik hogy az USA tervezőknek is súlyos kétségei vannak a hagyományos harci helikopterek túlélő képességével kapcsolatban a modern harcmezőn..

https://www.flightglobal.com/helico...efield-for-slower-ah-64-apache/145891.article
Fast-flying FARA to clear path on battlefield for slower AH-64 Apache

The US Army envisions its fast-flying Future Attack and Reconnaissance Aircraft (FARA) destroying enemy air defences, clearing a path through the battlefield for the slower Boeing AH-64E Apache attack helicopter.

The out-front role the service envisions for FARA is a must because the Apache cannot keep up. The US Army has a mismatch between the capabilities of FARA, which has a requirement for a cruise speed of 180kt (333km/h), and the older AH-64E, which only has a top speed of 164kt.
82428_sikorskyraiderx_225408.jpg


The service wants FARA to play a leading role in the suppression of enemy air defences, in particular, short-range air defence systems, such as the Russian-made Pantsir-S1 gun/missile system. After that it has said it plans for FARA to attack command and control vehicles, and then long-range fires.

FARA is the US Army’s replacement for the Bell OH-58 Kiowa Warrior scout helicopter that was retired in 2017. The service wants the next-generation scout to use air-launched effects and long-range air-to-ground missiles to hit targets while outside the reach of enemy weapons.

Despite its attack role, FARA is not supplanting the AH-64.

“We aren’t replacing the attack helicopter at this time,” says Major General David Francis, commanding general of the US Army Aviation Center of Excellence. “The AH-64 Apache, that is our tank killer, and will still be performing that role well into the future.”

Instead, the service wants FARA to generate freedom of maneouvre for the AH-64 much like the US Air Force’s Lockheed Martin F-35 stealth fighter would for fourth-generation types like the Lockheed F-16 or Boeing F-15, says Brigadier General Walter Rugen, director of the US Army’s Future Vertical Lift Cross Functional Team.

The Apache is “very much in the heavy attack role,” he says. “[That] is how we’re fighting in our simulations, once we set the conditions.”

The US Army says FARA is its top aviation priority. Bell’s 360 Invictus is competing against Sikorsky’s Raider X for the programme’s production contract. The service has said it aims to select a winner by the fall of 2023 after a fly-off competition. It wants the winning rotorcraft fielded to its first unit by 2028.
 
M

molnibalage

Guest
"Érdekes" elképzelés van az U.S. Army tervezők fejében arról hogyan is kívánják majd használni a jövendőbeli Future Attack and Reconnaissance Aircraft (FARA) helikoptert.
A lényeg hogy a tank elhárító szerepben repülő AH-64 kísérő helikoptere lenne és az lenne a feladata hogy megtisztsa a harcmezőt a SHORAD rendszerektől a lassabb AH-64 számára...o_O

Mindenesetre az lázszik hogy az USA tervezőknek is súlyos kétségei vannak a hagyományos harci helikopterek túlélő képességével kapcsolatban a modern harcmezőn..

https://www.flightglobal.com/helico...efield-for-slower-ah-64-apache/145891.article
Fast-flying FARA to clear path on battlefield for slower AH-64 Apache

The US Army envisions its fast-flying Future Attack and Reconnaissance Aircraft (FARA) destroying enemy air defences, clearing a path through the battlefield for the slower Boeing AH-64E Apache attack helicopter.

The out-front role the service envisions for FARA is a must because the Apache cannot keep up. The US Army has a mismatch between the capabilities of FARA, which has a requirement for a cruise speed of 180kt (333km/h), and the older AH-64E, which only has a top speed of 164kt.
82428_sikorskyraiderx_225408.jpg


The service wants FARA to play a leading role in the suppression of enemy air defences, in particular, short-range air defence systems, such as the Russian-made Pantsir-S1 gun/missile system. After that it has said it plans for FARA to attack command and control vehicles, and then long-range fires.

FARA is the US Army’s replacement for the Bell OH-58 Kiowa Warrior scout helicopter that was retired in 2017. The service wants the next-generation scout to use air-launched effects and long-range air-to-ground missiles to hit targets while outside the reach of enemy weapons.

Despite its attack role, FARA is not supplanting the AH-64.

“We aren’t replacing the attack helicopter at this time,” says Major General David Francis, commanding general of the US Army Aviation Center of Excellence. “The AH-64 Apache, that is our tank killer, and will still be performing that role well into the future.”

Instead, the service wants FARA to generate freedom of maneouvre for the AH-64 much like the US Air Force’s Lockheed Martin F-35 stealth fighter would for fourth-generation types like the Lockheed F-16 or Boeing F-15, says Brigadier General Walter Rugen, director of the US Army’s Future Vertical Lift Cross Functional Team.

The Apache is “very much in the heavy attack role,” he says. “[That] is how we’re fighting in our simulations, once we set the conditions.”

The US Army says FARA is its top aviation priority. Bell’s 360 Invictus is competing against Sikorsky’s Raider X for the programme’s production contract. The service has said it aims to select a winner by the fall of 2023 after a fly-off competition. It wants the winning rotorcraft fielded to its first unit by 2028.
Hát, szerintem hülyeség az egész elképzelés.
Nem LOS rakéták kell haszálni, meg messzebbről és csá.
Meg a mai haderő méreteket nézve úgysem kell 16 db egy helire, de még talán 8 sem. Ergo lehet nagyobb is, nehezebb is, repülhet messzebbre is.

Mert rohadtul érdekelne, hogy az IR SHORAD és MANPAD elnyomását és kinyírását hogyan képzelik el...
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586
T

Törölt tag 1586

Guest
Hát, szerintem hülyeség az egész elképzelés.
Nem LOS rakéták kell haszálni, meg messzebbről és csá.
Az...
Az Apache hoz most integrálták az NLOS rakétákat amivel az már bőven kivül tud maradni bármilyen SHORAD rendszer hatósugarán.

Itt szerintem sokkal inkább arról van szó hogy a FARA projektnek próbálnak valami célt találni, mert ők sem nagyon tudják mit kéne majd azokkal kezdeni.
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán
M

molnibalage

Guest
Eddig bírtam ezt a csatornát, de 1:55-ig annyi hülyeséget hordott össze, hogy röhögés nélkül nehéz megállni...

  • A Szu-57, mint példája a gyors orosz fejlesztésnek...
  • A kínai PL-15 hatótávolság adata...
  • De a jenki rendszerben levő fékek és ellensúlyok, amik nem engedik a pénzszórást. Na, kb. ott estem ki a székből. Az F-15EX mellett ki bírja ezt röhögés nélkül kimondani...?

 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 368
113
Eddig bírtam ezt a csatornát, de 1:55-ig annyi hülyeséget hordott össze, hogy röhögés nélkül nehéz megállni...

  • A Szu-57, mint példája a gyors orosz fejlesztésnek...
  • A kínai PL-15 hatótávolság adata...
  • De a jenki rendszerben levő fékek és ellensúlyok, amik nem engedik a pénzszórást. Na, kb. ott estem ki a székből. Az F-15EX mellett ki bírja ezt röhögés nélkül kimondani...?


Bánhatod nem nézted végig, lemaradtál a végéről, ahol Muskot szopkodja körbe, hogy tervezzen ő 6.th gen gépet :D

Egyébként a videóból nekem ugyan az jön le, ami már régóta körvonalazódik bennem, hogy a haderőnek fogalma sincs, hogyan bírja rá az ipart, hogy újra kiszolgálja a haderőt. Az ipar ma már CSAK pénzt akar csinálni, míg régen leaglább figyeltek arra is, hogy használható végeredmény jöjjön ki. Ez amúgy nem egyedi jelenség ma a nyugaton, játékipartól idáig terjed ez az eltorzult szemlélet (DLC, microtransaction, de a gamek félkész szarok).

Az egész "új százas" széria gondolatmenetben bújtatva ugyan ez, valahogy olyan versenyt akarnak teremteni, hogy a cégek kénytelenek legyenek folyamatos nyomás alatt dolgozni, nem elengedni magukat a tender megnyerése után, mint random csaj a hűtő előtt az esküvő után. Mára tényleg kínszenvedés nézni a hadiipari vergődést sok esetben - ami nem is lenne baj, ha nem jött volna egy kihívó, aki a legjobban vegyíti a társadalmi vasszigort és a technológiai rohanást, ráadásul hosszútávra tervez. Na ezzel a szemlélettel a nyereséges negyedévet hajszoló részvényesek uralta ipar nem lesz versenyképes - hogy is lenne, mikor a jó pénügyi jelentésekért eladták 50+ év R&D-jét Kínának.

Szóval amiről beszél, az egy egyfajta kétsegbeesett restrukturálás, hogy valahogy sikerüljön versenyképes maradni, mert valami nagyon csúnyán mellément az elmúlt évtizedekben odakinn, és ez lassan, de biztosan kezdi éreztetni a hatását a katonai szektorban is.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Egyébként a videóból nekem ugyan az jön le, ami már régóta körvonalazódik bennem, hogy a haderőnek fogalma sincs, hogyan bírja rá az ipart, hogy újra kiszolgálja a haderőt. Az ipar ma már CSAK pénzt akar csinálni, míg régen leaglább figyeltek arra is, hogy használható végeredmény jöjjön ki. Ez amúgy nem egyedi jelenség ma a nyugaton, játékipartól idáig terjed ez az eltorzult szemlélet (DLC, microtransaction, de a gamek félkész szarok).

Nem értek egyet, több tényezős a dolog. Régen verseny volt, nem egy-kettő, hanem tucatnyi cég foglalkozott a fejlesztéssel és gyártással. Aztán jöttek az összeolvadások és a verseny miatti csődök. E mellé jött az a szomorú valóság, hogy a megrendelő is hülye volt sokszor, nem a képesség volt a fontos, hanem a különféle saját hülyeségek, lásd A400M vagy LCS.

Ehhez hozzájön, hogy a politikának a haderőt kell szolgálnia, nem az ipart. Itt megint az A400M vagy az LCS a jó példa, más-más okokból.

Szóval én nem a haderőt nevezném meg problémának, hanem inkább a politikát.

A szomorú inkább az, hogy sok innovatív fejlesztés elbukik, mert nem kap megrendelést, miközben mindenféle marhaságokra iszonyatos pénzeket szórnak el...

Az egész "új százas" széria gondolatmenetben bújtatva ugyan ez, valahogy olyan versenyt akarnak teremteni, hogy a cégek kénytelenek legyenek folyamatos nyomás alatt dolgozni, nem elengedni magukat a tender megnyerése után, mint random csaj a hűtő előtt az esküvő után. Mára tényleg kínszenvedés nézni a hadiipari vergődést sok esetben - ami nem is lenne baj, ha nem jött volna egy kihívó, aki a legjobban vegyíti a társadalmi vasszigort és a technológiai rohanást, ráadásul hosszútávra tervez. Na ezzel a szemlélettel a nyereséges negyedévet hajszoló részvényesek uralta ipar nem lesz versenyképes - hogy is lenne, mikor a jó pénügyi jelentésekért eladták 50+ év R&D-jét Kínának.

Szóval amiről beszél, az egy egyfajta kétsegbeesett restrukturálás, hogy valahogy sikerüljön versenyképes maradni, mert valami nagyon csúnyán mellément az elmúlt évtizedekben odakinn, és ez lassan, de biztosan kezdi éreztetni a hatását a katonai szektorban is.

Ez évtizedek óta megvan, és el lehet dönteni, hogy mit csinálsz, mert a fejlesztések költségei egyre magasabbak, ahogy egyre bonyolultabb rendszert szeretnél megépíttetni. Ha bevállalod a kockázatot, akkor fel kell készülni arra, hogy pofára esik a megrendelő és a beszállító is. Lásd RAH-66 Commanche vagy Crusader, esetleg US ARMY FCS program...

Vagy marad a reszelgetés, annak minden hátrányával együtt...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 368
113
Nem értek egyet, több tényezős a dolog. Régen verseny volt, nem egy-kettő, hanem tucatnyi cég foglalkozott a fejlesztéssel és gyártással. Aztán jöttek az összeolvadások és a verseny miatti csődök. E mellé jött az a szomorú valóság, hogy a megrendelő is hülye volt sokszor, nem a képesség volt a fontos, hanem a különféle saját hülyeségek, lásd A400M vagy LCS.

Igen, és ezt a versenyt kéne valahogy - ha nem is a régi formában - visszahozni. Ha nem megy több céggel, megy rövidebb életciklusos eszközökkel...
A megrendelő pedig... lásd lejjebb.

Ehhez hozzájön, hogy a politikának a haderőt kell szolgálnia, nem az ipart. Itt megint az A400M vagy az LCS a jó példa, más-más okokból.

Szóval én nem a haderőt nevezném meg problémának, hanem inkább a politikát.
Az utolsó sort aranyba lehet foglalni - de srácok fognak meghalni továbbra is a csatamezőn, mert az iparnak egy terméken a pénz fontosabb volt, mint a hatékonyság.
A saját politika minden hadsereg legnagyobb ellensége - ahogy Hitler vagy Sztálin is a leghatékonyabban csökkentették saját haderejük hatékonyságát (és ma a Fehér Ház teszi ugyanolyan hévvel).

Ez évtizedek óta megvan, és el lehet dönteni, hogy mit csinálsz, mert a fejlesztések költségei egyre magasabbak, ahogy egyre bonyolultabb rendszert szeretnél megépíttetni. Ha bevállalod a kockázatot, akkor fel kell készülni arra, hogy pofára esik a megrendelő és a beszállító is. Lásd RAH-66 Commanche vagy Crusader, esetleg US ARMY FCS program...

Vagy marad a reszelgetés, annak minden hátrányával együtt...
Ok, de most van egy újabb, lassan USSRhez mérhető ellenség. Évtizedekig meg volt ellenségnek a nagy felfújt semmi, olyan iszonyatos előnye volt az USA haderőnek (ma is jókora). Az LCS azért lehet az, ami, mert egyszerűen nem volt olyan ellenség megfelelő számban, amit elé lehetetett volna tenni, hogy tessék, ez megeszi reggelire - ha meg igen, akkor meg jött a válasz, hogy AB Flight III...
Most már igény van a valódi képességekre, nem mert nem egy csapat koszos huszadszorosan újragondolt MiG-21 áll szembe velük, hanem olyasvalaki, aki bizony készül kihívni őket azon a téren, ahol eddig sebezhetetlennek tartották magukat (nyílt nagy hadserek összecsapása).
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Ok, de most van egy újabb, lassan USSRhez mérhető ellenség. Évtizedekig meg volt ellenségnek a nagy felfújt semmi, olyan iszonyatos előnye volt az USA haderőnek (ma is jókora). Az LCS azért lehet az, ami, mert egyszerűen nem volt olyan ellenség megfelelő számban, amit elé lehetetett volna tenni, hogy tessék, ez megeszi reggelire - ha meg igen, akkor meg jött a válasz, hogy AB Flight III...
Most már igény van a valódi képességekre, nem mert nem egy csapat koszos huszadszorosan újragondolt MiG-21 áll szembe velük, hanem olyasvalaki, aki bizony készül kihívni őket azon a téren, ahol eddig sebezhetetlennek tartották magukat (nyílt nagy hadserek összecsapása).

Más a megközelítés. Az LCS koncepciója önmagában nem lett volna rossz, ha sikerült volna normális áron megoldani, eleve a kulcs az "inexpensive" vagyis más szóval olcsó hajóosztály lett volna. Ugyanígy az eredeti koncepció 1000 tonna körüli vízkiszorítást tartott volna ideálisnak. De ahogy lenni szokott, a kiírásban pár tényezőt sikeresen nem vezettek le - ennek az eredménye egy feleslegesen nagy és feleslegesen drága megoldás.

Az LCS eredeti koncepciója teljesen megfelelt volna az 1990-es és 2000-es évek kihívásainak. Az, hogy a 2020-as évek kihívásainak az sem felelt volna meg, nem igazán róható fel. Partmenti járőrözés, alacsony intenzitású harcoknál részt venni, drogfutárokat kergetni tökéletesen elég lett volna a Streetfighter koncepciója.

A másik oldalról viszont ez egy alapvetően innovatív megközelítése volt a helyzetnek. Olykor a kísérletezések visznek előre...
 
M

molnibalage

Guest
Más a megközelítés. Az LCS koncepciója önmagában nem lett volna rossz, ha sikerült volna normális áron megoldani, eleve a kulcs az "inexpensive" vagyis más szóval olcsó hajóosztály lett volna. Ugyanígy az eredeti koncepció 1000 tonna körüli vízkiszorítást tartott volna ideálisnak. De ahogy lenni szokott, a kiírásban pár tényezőt sikeresen nem vezettek le - ennek az eredménye egy feleslegesen nagy és feleslegesen drága megoldás.

Az LCS eredeti koncepciója teljesen megfelelt volna az 1990-es és 2000-es évek kihívásainak. Az, hogy a 2020-as évek kihívásainak az sem felelt volna meg, nem igazán róható fel. Partmenti járőrözés, alacsony intenzitású harcoknál részt venni, drogfutárokat kergetni tökéletesen elég lett volna a Streetfighter koncepciója.

A másik oldalról viszont ez egy alapvetően innovatív megközelítése volt a helyzetnek. Olykor a kísérletezések visznek előre...
Hát, nem tudom.
Szerintem motorcsónak / 10-20 tonna alatti nagy gyorsjáratú hajót nem 1000 tonnás hajónak kell üldöznie 40+ csomóval.
Arra ott a helije.
Ami nem áll meg, szétlövi és csá.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Látom binkov is oylan dús fantáziájú mint én :D

Picit több gondolkodással...

6 db lézeres bombával hátulról a hajók seggét eltalálni.
Ott a legnehezebb a kárelhárítás és egy 2000 fontos találata után garantáltan kormányzásképtelen lesz mind.
Az összes CV-t vagy hátra kell hagyni vagy legfeljebb vontatni tudnák, de akkor a vontatók meg hazáig nem húzzák ki.
Volt nincs japán hordozó flotta.
Mindezt 8-10 km magasan 600-800 km/h-val. A gépre leselkedő veszély pontosan 0.
 
M

molnibalage

Guest
@ozymandias a MIL-DTL-32332 szabványú UHA (ULTRA-HIGH-HARDNESS), 600BHN feletti acélban gyártási szempontból van valami kunszt (esetleg ipari titok), vagy ezek is csak VAR/ESR technológiával készültek, és csak a vékonyságuk miatt edzhetőek keményebbre mint az 500BHN-es HHS acél?

Eddig egyedül a Svédeknél láttam ilyet.

2021-11-09-21-18-48-Armox-The-steel-you-want-beteween-you-and-the-risk-V1-2020-Solodesign-pdf-Adob.jpg
És ez az, amit nem értek. A szerkezeti anyagok fejlődése ellenére egy F-16 Block 70 vagy az F-15EX miért nem képes "fogyni"?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
És ez az, amit nem értek. A szerkezeti anyagok fejlődése ellenére egy F-16 Block 70 vagy az F-15EX miért nem képes "fogyni"?
Mert nem alkalmazzák őket. Van egy gyártástechnológia amit reszelgettek egy ideig és annyi, azóta az van. Nem elképzehetetle, hogy van olyan részegyége ezekneek a gépeknek ami azóta áltozatlan amióta a gép létezik.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
És ez az, amit nem értek. A szerkezeti anyagok fejlődése ellenére egy F-16 Block 70 vagy az F-15EX miért nem képes "fogyni"?

Csak a saját kis meglátásaim a partvonalról:

A nulladik pont az, hogy egy páncél és egy repülőgép szerkezeti elemei külön kategóriába esnek...
De...
Először is mert eleve (méregdrága) csúcstechnikát használtak, az F-16-nál pl. a Al-Li 2297 és 2397 ötvözetet.
Másodszor, mert egy szerkezeti anyag lecserélése nem olyan egyszerű egy meglévő típusnál, lehet újra és újra és újra számolni, tesztelni mindent.
Harmadszor mert a nyerhető előnyök nem állnak arányban a befektetett erőforrásokkal.

Az utóbbi teljesen egyértelmű, ha belegondolsz. Mi az olcsóbb és hatékonyabb: lecserélni a fedélzeti elektronikát egy könnyebb, modernebb egységre, vagy a sárkányszerkezet gyártási folyamatát megváltoztatva, új szerkezeti anyagra áttérni? Tutibiztos, hogy nem az utóbbi fog történni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Bleroka
M

molnibalage

Guest
Csak a saját kis meglátásaim a partvonalról:

A nulladik pont az, hogy egy páncél és egy repülőgép szerkezeti elemei külön kategóriába esnek...
De...
Először is mert eleve (méregdrága) csúcstechnikát használtak, az F-16-nál pl. a Al-Li 2297 és 2397 ötvözetet.
Másodszor, mert egy szerkezeti anyag lecserélése nem olyan egyszerű egy meglévő típusnál, lehet újra és újra és újra számolni, tesztelni mindent.
Harmadszor mert a nyerhető előnyök nem állnak arányban a befektetett erőforrásokkal.

Az utóbbi teljesen egyértelmű, ha belegondolsz. Mi az olcsóbb és hatékonyabb: lecserélni a fedélzeti elektronikát egy könnyebb, modernebb egységre, vagy a sárkányszerkezet gyártási folyamatát megváltoztatva, új szerkezeti anyagra áttérni? Tutibiztos, hogy nem az utóbbi fog történni.
Ez felmerült bennem, de hogy 50+ év után sem? Hogy akkor egy F-15EX is abból az anyagból készül kb, mint az F-15E?
Ez szerintem vegytiszta jele akkor annak, hogy kb. senkit nem érdekel a repülési teljesítmény növelése.
Pedig azt nézve, ma pusztán a szakítószilárdságot nézve alsó hangon 20%-kal lehetne könnyebb egy F-15 sárkány.

Ehhez képest a Szu-35 is laza 2 tonnával nehezebb a Szu-27-nél.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Ez felmerült bennem, de hogy 50+ év után sem? Hogy akkor egy F-15EX is abból az anyagból készül kb, mint az F-15E?
Ez szerintem vegytiszta jele akkor annak, hogy kb. senkit nem érdekel a repülési teljesítmény növelése.
Pedig azt nézve, ma pusztán a szakítószilárdságot nézve alsó hangon 20%-kal lehetne könnyebb egy F-15 sárkány.

Ehhez képest a Szu-35 is laza 2 tonnával nehezebb a Szu-27-nél.

Azért érzek némi problémát abban, hogy az üres tömeget nézed, amiben más típusú hajtóművek, más avionika, stb. található.
Így nem lehet összehasonlítani két gép sárkányszerkezetének a tömegét, ahhoz ugyanis ezeket ki kellene vonni belőlük.

Az pedig ebből leszűrni, hogy "kb. senkit nem érdekel" a repülési teljesítmény növelése már megbocsáss, de minimum hanyattvágós eset. A repülési teljesítmény csak a szerkezeti tömegtől függ? Ugye hogy nem. Akkor hogy a fenébe sikerült ezt a gondolatmenetet megszülni?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
T

Törölt tag 1945

Guest
És ez az, amit nem értek. A szerkezeti anyagok fejlődése ellenére egy F-16 Block 70 vagy az F-15EX miért nem képes "fogyni"?

Hát ehhez @ozymandias kellene, de amit eddig láttam az a fejlődés az az acélpáncélokat érintette, amit nem használnak a repülőknél.
Az alumínium esetén az újabb, erősebb 7039-es a repedési hajlama miatt inkább hátrébb szorult a régebbi 5083-ashoz képest, szóval lehet hogy alu fronton nincs ekkora fejlődés.
Az F117-es fémet nem tartalmazó üvegszálas függőleges vezérsíkja (nyilván a radar visszaverő felület csökkentése miatt) komoly előrelépés de ott is limitált a túlterhelhetőség a békeidős alu vezérsíkhoz képest.