[HUN] Mi-24 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 991
32 311
113
Az amerikaiakról ilyen téren meg ne beszélj mert semmit nem tudsz róluk.Ők úgy képeznek katonát mintha 6 éves kisgyerek lenne(tudom miről beszélek volt már benne részem)...Ott még nagyobb a papírháború mint itthon.

Amcsi katonának is le kell vizsgáznia külön minden HMMWV változat vezetéséhez?
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 222
119 881
113
Tudod a Honvédségben ha van típusvizsgásd 3 literes G Mercire de 2,7 literes G Mercire nincs akkor az utóbbit nem vezetheted pedig a kettő tökéletesen ugyan az csak a motor más*!Ilyen hely a honvédség,aki nincs benne annak felfoghatatlan.Természetesen egy ilyen képzés nem egy NASA program(tényleg 15-perc,ha valaki túlbuzgó és leírja aharcászattechnikai adatokat akkor 20 perc meg a társai örök gyűlölete) de attól még meg kell csinálni.

*Figyele!Nem szerelésrőr hanem sima vezetésről van szó.Amíg voltak Fábiák meg Astrák(sima Fábia meg Astra amit a kereskedésben vehettél)csak akkor vezethetted mindkettőt ha volt típusvizsgád mindkettőre,ha nem volt csak az egyikre akkor csak azt vezethetted.
Most a sima személyautókra, (octáviák, vitarák) egyféle kell, de pl a Hiluxra kell külön.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 334
76 978
113
Jó szöveg, csak a látott képen alapszik a megfejtés, az meg nem igaz se a Mi-24V-re, se a P-re. Ez a kép ugyanis egy Mi-24D helikoptervezető kabinja az ősrégi PKV célzóval.
Itt van a V és P ASzP-17V komplexuma. Ez azért egy kissé összetettebb:

74ae5c1c722229e95b408ea44189d962.jpg

Mióta vászon a MI-24 függőleges vezérsíkja?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 416
46 268
113
Jó szöveg, csak a látott képen alapszik a megfejtés, az meg nem igaz se a Mi-24V-re, se a P-re. Ez a kép ugyanis egy Mi-24D helikoptervezető kabinja az ősrégi PKV célzóval.
Itt van a V és P ASzP-17V komplexuma. Ez azért egy kissé összetettebb:

74ae5c1c722229e95b408ea44189d962.jpg
Nagyon fontos: Nem kötözködés képpen kérdezem.
Mennyiben változtat a 30-as gépágyú célzása szempontjából?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 334
76 978
113
Kforban volt, hogy én ürítettem az amcsi berettáját.
Azt mondta neki az m16 a fegyvere ehhez nem ért.:D:D:D

Kérdeztem nem látta a halálos fegyvert?
Nézett rám bután:D:D:D

A pisztoly elég kardinális az US ARMY-nál mert soha nem volt elég nekik belőle így altiszttől lefelé senkinek nincs,de lehet ,hogy a rajparancsnokoknak sem jut hiába altiszt.
KFOR-ban pedig pisztollyal kell mászkálni ha elhagyod a tábort,nem lehet nálad karabély csak a kocsiban.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 006
53 980
113
Off:
Angolszász berkekben félelmetes a közember töketlensége,ebből fakadóan félelmetes a papírháború a civil szférában,ezen belül az építőiparban,mint húzóágazat.
Nem dolgozhatsz építkezésen,ill mára már kb semmilyen fizikai munkát igényló munkaterületen ha nincs safe pass-od,ez 1 napos tréning,kb a szakmunkásképző első munkavédelem óráján megtudhattál mindent,ami ebben van,ha kifejezetten fizikai,emelő,anyagmozgató munkát végzel,akkor kell mellé egy manual handling cert is,ez egy jó fél napos tréning,hogy hogy kell dobozokat emelni,arrább vinni,letenni,meg,hogyan kell teamban ezt csinálni,ugye ha már ketten vagytok,akkor egyik a pk,ő vezényel,stb.
A gépek használata az igazi dzsungel,pl külön fél napos tréningek vannak a sarokcsiszolóhoz,döngölő békához,fúrógéphez,betonkeverőhöz,lánc/körfűrészhez,létrához,emelőkosárhoz,még a kézi vésőgéphez(otthon a köznyelv csak hiltinek aposztrofálja,itt kangoo),a nejem ahol dolgozik hús feldolgozó,és csomagoló üzem,ott még a lánckesztyű,a kés,a bárd használatához is fél napos tréningek kellenek,az üzemen belül,szóval egy angolszász seregben bele sem merek gondolni a dzsungelbe....:D
On.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and gergo55

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 334
76 978
113
Off:
Angolszász berkekben félelmetes a közember töketlensége,ebből fakadóan félelmetes a papírháború a civil szférában,ezen belül az építőiparban,mint húzóágazat.
Nem dolgozhatsz építkezésen,ill mára már kb semmilyen fizikai munkát igényló munkaterületen ha nincs safe pass-od,ez 1 napos tréning,kb a szakmunkásképző első munkavédelem óráján megtudhattál mindent,ami ebben van,ha kifejezetten fizikai,emelő,anyagmozgató munkát végzel,akkor kell mellé egy manual handling cert is,ez egy jó fél napos tréning,hogy hogy kell dobozokat emelni,arrább vinni,letenni,meg,hogyan kell teamban ezt csinálni,ugye ha már ketten vagytok,akkor egyik a pk,ő vezényel,stb.
A gépek használata az igazi dzsungel,pl külön fél napos tréningek vannak a sarokcsiszolóhoz,döngölő békához,fúrógéphez,betonkeverőhöz,lánc/körfűrészhez,létrához,emelőkosárhoz,még a kézi vésőgéphez(otthon a köznyelv csak hiltinek aposztrofálja,itt kangoo),a nejem ahol dolgozik hús feldolgozó,és csomagoló üzem,ott még a lánckesztyű,a kés,a bárd használatához is fél napos tréningek kellenek,az üzemen belül,szóval egy angolszász seregben bele sem merek gondolni a dzsungelbe....:D
On.

Ugyan ez van ott is és mielőtt valaki azzal jön,hogy jó oké de a pilóta az mégis csak tiszt meg diplomás,na az senkit nem érdekel mert ezeket a szabályokat a haderő saját védelme érdekében hozta(arrafelé nagy divat minden szarért perelni)és egyetemesek azaz mindenkire vonatkoznak mindenre (rendfokozat,beosztás stb)való tekintet nélkül.
 

tindalos

Well-Known Member
2011. október 8.
1 612
5 315
113
Tudod a Honvédségben ha van típusvizsgásd 3 literes G Mercire de 2,7 literes G Mercire nincs akkor az utóbbit nem vezetheted pedig a kettő tökéletesen ugyan az csak a motor más*!Ilyen hely a honvédség,aki nincs benne annak felfoghatatlan.Természetesen egy ilyen képzés nem egy NASA program(tényleg 15-perc,ha valaki túlbuzgó és leírja aharcászattechnikai adatokat akkor 20 perc meg a társai örök gyűlölete) de attól még meg kell csinálni.

*Figyele!Nem szerelésrőr hanem sima vezetésről van szó.Amíg voltak Fábiák meg Astrák(sima Fábia meg Astra amit a kereskedésben vehettél)csak akkor vezethetted mindkettőt ha volt típusvizsgád mindkettőre,ha nem volt csak az egyikre akkor csak azt vezethetted.

Megerősítem.
+ hogy cifrázzam ha mondjuk egy reptéri spec járműhöz kell okj- s bizonyítvány de az nem létezik civilben (pl repgép szennyvíz leürítő,jégolvasztó) akkor....vizsgázzzzunk le mondjukkk ..........FÖLDMUNKAGÉP-re! :hadonaszos:
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Megerősítem.
+ hogy cifrázzam ha mondjuk egy reptéri spec járműhöz kell okj- s bizonyítvány de az nem létezik civilben (pl repgép szennyvíz leürítő,jégolvasztó) akkor....vizsgázzzzunk le mondjukkk ..........FÖLDMUNKAGÉP-re! :hadonaszos:

Ezt akár civil oldalról is meg tudom erősíteni, mind Neked, mind @dudi -nak.
Tehát van hivatalos nehéz gép kezelői jogsim, alapvetően nagy teherbírású csarnoki futódarukra (40 tonnáig), mind szintén bazi nagy 12-16 tonnás homlokvillás targoncára. Egészen a közel múltig ahány fajta típus került a kezem alá, annyi fajta típus vizsgát kellett tennem. A leg durvább 2 story
- csarnoki futódaru, 25/12,5 tonnás emelő művel, amelynél egyszerűen az emelési korlát változtatással és 1-2 alkatrész cseréjével lett a daruból 25/16,5 tonnás daru. Semmilyen kezelő szerv nem változott
- 13 és 16 tonna névleges teherbírású Kalmar homlokvillás targonca nulla kezelő fülke változtatással, de talán még a motor és a hidraulika szivattyú (fő szivattyú) sem változott, csak a szeleptömbök határolói változtak és a farpáncélhoz (így hívjuk a far súlyt) hozzáadtak 500 kilót
Mindét esetben típus vizsga köteles volt a "változás".....
A jó öreg bürokrácia.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Nem fixre van belőve az ágyú, hanem kézzel van beállítva a pilóta HUD-ja melletti (arra ráaplikált) mechanikus (kör alakú tárcsa) irányzékon a távolság.
img_9224-2.jpg

Mivel a JTAC-tól kap egy viszonylag pontos távolsági adatot még azelőtt, hogy meglátná a megjelölt célt (mivel jó esetben takarásból érkezik, alacsonyan). Erre az értékre számolva állítja előre magának a HUD irányzékát. Megközelítés alatt erre van ideje. Amint meglátja a megjelölt célt, neki csak a HUD-dal kell céloznia.
Az éjszakai gyakorlás pont arra jó, hogy már elsőre is eltalálja a célt. Ha meg nem, akkor fényjelzők becsapódása alapján módosít. Ez "sajnos" a rögzített 30mm-es sajátossága, mivel az ágyú csövét az analóg kormányművekkel irányítják.
Még egyszer: ez gyakorlással még gyorsabb is lehet, mintha egy kijelzőn kellene célt kijelölni, majd azt analóg módon a géptesttel lekövetni. Egy komputeres segítség is csak segítség lehet, nem lehet a gép irányítását a komputerre bízni.
A mozgó kisebb gépágyúval más a helyzet, de ott is van pilótacélzó üzemmód.
Alapvetően ez inkább tényleg a merevszárnyúak rögzített gépágyús módszerére hajaz, csak mivel kisebb a sebesség, így hatékonyabb lehet.
Mindenképpen javítsatok, ha valamit rosszul írtam!!!
Kézzel tud irányzékot állitani.Északa,mélyreplésben,harchelyzetben?Háp-háp.Honnan veszitek,hogy a JTAC pontosan tudja a heli helyzetét?Ahoz kiépitett harctéri infórmációs rendszer kéne,data--linkel.És akkor nem azt irnám,hogy szinház,hanem azt,ez mán döfi!Data link nélkül,csak max szóban beolvassa a célpont koordinátáit,azt a pilóta manuálisan beviszi a saját GPSébe,és az alapján szintén manuálisan irányzékot állit.Azthiszem nem kell részleteznem,hogy ez valódi,pláne bonyorult harchelyzetben mennyire nem egyszerű dolog.
Na,egy darabig nem idegesitelek benneteket,nem lesz internet
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 334
76 978
113
Kézzel tud irányzékot állitani.Északa,mélyreplésben,harchelyzetben?Háp-háp.Honnan veszitek,hogy a JTAC pontosan tudja a heli helyzetét?Ahoz kiépitett harctéri infórmációs rendszer kéne,data--linkel.És akkor nem azt irnám,hogy szinház,hanem azt,ez mán döfi!Data link nélkül,csak max szóban beolvassa a célpont koordinátáit,azt a pilóta manuálisan beviszi a saját GPSébe,és az alapján szintén manuálisan irányzékot állit.Azthiszem nem kell részleteznem,hogy ez valódi,pláne bonyorult harchelyzetben mennyire nem egyszerű dolog.
Na,egy darabig nem idegesitelek benneteket,nem lesz internet

Onnan,hogy az a dolga nem pedig a lézerrel világítás...Vagy szerinted hogyan ad meg magasságot vagy beérkezési irányt meg hasonlókat?
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 466
23 987
113
Kézzel tud irányzékot állitani.Északa,mélyreplésben,harchelyzetben?Háp-háp.
A többire már dudi írt egy rövidet, én csak erre reagálnék.
Az ugye megvan hogy éjjellátó eszközön keresztül bambul a pilóta és a fülkében gondolom erre van még valami csökkentett fényadó eszköz vagy foszforeszkáló anyaggal be vannak vonva a mutatók/kapcsolók végei.
A másik azért van a gyakorlás, hogy készségszinten tudja mihez kell nyúlni akció közben.
Olyan ez mint a vezetés, ha kézi váltós vagy reflexből nyúlsz a váltóhoz ha változik a motor hangja...
btw kibaszott idegesítő már a rosszmájú hápháp a szövegeidben
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 416
46 268
113
Kézzel tud irányzékot állitani.Északa,mélyreplésben,harchelyzetben?Háp-háp.Honnan veszitek,hogy a JTAC pontosan tudja a heli helyzetét?Ahoz kiépitett harctéri infórmációs rendszer kéne,data--linkel.És akkor nem azt irnám,hogy szinház,hanem azt,ez mán döfi!Data link nélkül,csak max szóban beolvassa a célpont koordinátáit,azt a pilóta manuálisan beviszi a saját GPSébe,és az alapján szintén manuálisan irányzékot állit.Azthiszem nem kell részleteznem,hogy ez valódi,pláne bonyorult harchelyzetben mennyire nem egyszerű dolog.
Na,egy darabig nem idegesitelek benneteket,nem lesz internet
Ha tudja a berepülő támadó helikopter irányát (márpedig Ő irányítja a vektorra) akkor tudja, hogy a fedezékül szolgáló (tegyük fel) domb/hegy/erdősáv keresztezési pontja hol lesz. Ezt meg a térképen kiméri. Így a helikopternek a célterület előtt már jóval megadhatja a belépési pont és a cél objektum távolságát. Amikor belép a helikopter a célterületre, már csak az a dolga, hogy meglássa a lézerrel megjelölt célpontot, és az előre beállított irányzékkal leküzdje a célt.
Ez kb olyan, mint amikor védekezésben a rajparancsnok a lövészrajnak kijelöli a tűzkörletet. Így már az ellenség megjelenése előtt mindenki tudja, hogy mire kell állítani az irányzékot, hogy el is találja az ellenséget.
Ha nincs JTAC, akkor már sokkal nehezebb a helyzet.
Ekkor van előnye egy Longbow jellegű fejlett helikopternek, mert takarásban is ki tudja magának jelölni a célokat, anélkül, hogy veszélyben lenne, JTAC nélkül is.
Egy modern gépnek persze sokkal nagyobb a mozgástere, de ha tisztában vagy az eszközöd képességeivel, akkor elég hatékony tudsz lenni, még egy ilyen "precíziós" :rolleyes: eszközzel is, mint ez a rögzített 30-as...
Ráadásul - ahogy olvastam a megjelent cikkekből - azt is gyakorolták a lövészetek alkalmával, hogy hogyan kordinálják a megjelölést, ezáltal csökkentsék a JTAC veszélyeztetettségét.
 

Tano

New Member
2010. május 7.
20
22
3
Látva a sok okoskodást a célzás kapcsán, úgy érzem ideje némi tiszta vizet önteni a pohárba.:)
Először is, a JTAC valóban megadja a célkoordinátát, de maga a célzás végrehajtása teljesen a pilótÁK (kiemelve a többes szám, mivel ez csapatmunka a fedélzeten) feladata. A JTAC-nek sem módja sem eszköze nem lenne ezt diktálni. Ő még inkább bizonyos korlátozásokat, feltételeket megad amit figyelembe kell venni.
Hiába öreg technika, de azért a Mi-24 is rendelkezik a fedélzeten "számítógéppel", ami a célzókészülék számára kidolgozza (trigonometria RULZ) és megjeleníti a helyesbítési szögeket és céltávolságot különféle paraméterek (pl. bedöntés, bólintás, csúszás, állásszög, elsodrás, terep feletti magasság stb.) alapján, mégpedig viszonylag pontosan. Ráadásul ezt meg tudja tenni álló és mozgó célra is egy bizonyos mértékig.
Természetesen adott a lehetőség a teljesen kézi beállításra is ha valaki mazochista hajlamokkal rendelkezik, vagy esetleg meghibásodás van, ekkor a típus kézikönyvében szereplő táblázatokat kell használni, amik meghatározzák a szükséges célzási szögeket meghatározott tűzmegnyitási paraméterekhez (magasság, sebesség, távolság). Ekkor ezt kézzel beállítva a pilóta dolga hogy a megfelelő paramétereket tartva tüzeljen, vagy a célzási pontosság nyilván romlik.
Remélem sikerült kicsi fényt gyújtanom néhány elmében, és nem kell oldalakon át tartó vitát olvasgatni küszködve a nevetőgörccsel.;)