1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Mil Mi-24 "Hind"

Diskurzus a(z) 'Helikopterek' témában - Jeno által indítva @ 2013. január 6..

  1. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nem úgy működik a képesség fenntartása ahogy gondolod.
     
  2. felfoldi

    felfoldi Member

    Gondolom úgy működik mint a pilótáknál. Meg vannak nekik határozva feladatok, amiket x időközönként meg kell csinálniuk, különben "lejárnak" abból a feladatból, és arra az időre elveszítik a jogosításukat.
     
  3. felfoldi

    felfoldi Member

    Oké, ellentmondok magamnak, de nem találok semmit arról, hogy kötelező nekik a helikopteres irányítás is. (Pedig tuti olvastam valahol :) )

    Egyelőre annyit találtam, hogy:

    1, https://airbase.blog.hu/2012/03/25/munkaban_az_eloretolt_repulesiranyitok
    Mint minden JTAC-nek, így a magyaroknak is félévente hat rávezetést kell levezényelniük. Ebből három rávezetésnek 1-es típusúnak kell lenni, azaz a pilóta és a JTAC egyaránt látja a célt és legalább egy 2-es típusú rávezetés is kell, amikor a JTAC nem látja a repülőgépet és/vagy a célt. A maradék két rávezetést éjszaka valamint éles vagy gyakorló fegyverzetű légijárművel együttműködve hajtják végre. Ezek csak minimumok, ennél több rávezetés is kívánatos.

    Tehát 6 irányítás kell félévente (2012-ben),

    2, https://airbase.blog.hu/2012/03/09/cleared_hot_engedely_az_elesre
    A helyzet abból a szempontból jónak volt mondható, hogy az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és az MH 34. Bercsényi László Különleges Műveleti Zászlóalj előretolt repülésirányító (JTAC) katonái - Mi-24-es és JAS39-es éleslövészettel egybekötve - végre tudták hajtani a jogosításaik megtartásához szükséges éles rávezetéseket.

    Ez kétértelmű, lehet hogy csak az éleslövészet kell, de lehet hogy a helikopteres irányítás is,

    3, https://honvedelem.hu/hirek/hazai-hirek/helyi-teherdobasi-kikepzes-keszen-a-kuldetesre.html
    A Magyar Honvédség előretolt repülésirányítója (JTAC) a Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) felette repülő C-17-esével kommunikál.

    Illetve azért csak dobatnak terhet néha.
     
  4. Negan

    Negan Well-Known Member

    Bocsás meg,de szerintem ez a szerecsenmosdató duma.
    Ha ugyanannyi idő alatt legyártják a Mókusokat,ugyanannyiért mint a Mihukat restaurálták,miben jobb és "képességmegörzőbb" a Mihu?Semmiben.Ráadásul semmi értelme egy olyan tipusképességet megőrizni,ami harcban használhatatlan.
    Mihu restaurálásnak úgy lett volna értelme,ha korszerűsitéssel is párosul.A teljes harcelektronika és fegyverrendszert ki kellene ehez stafirungozni.Ahoz meg nincs bennűk elég szolgálati idő tartalék.
     
    fishbed and Ocses like this.
  5. dudi

    dudi Well-Known Member

    Éles fegyverhasználat kell.
     
  6. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Két nyugati fegyvert (gépágyú és lézeres rakéta) a gyártó marketing anyagai szerint már letesztelték, azok rajta lehettek volna a 2019 decemberében érkezett első négy magyar H145M-en is és alkalmazhatóak lettek volna. Nyilván kellett volna még vagy fél év a honvédségi eljárások kialakítására, ha előtte kinn a németeknél megtanulják a fegyverrendszerek használatát. Ha a csehek fél év alatt átvették a Gripenekkel a készültséget, akkor valószínűleg ezt is meg lehetett volna oldani jó szervezéssel. Magyarországon a Gripeneknek 4-5 év kellett. Úgy néz ki, a helikoptereknél is így lesz.
    Ha jól emlékszem 2019 áprilisától kezdődtek a Mi-24-esekkel az éleslövészetek. 2012-től számolva akkor 2019 helyett 2020-ig, azaz kb. 1 évvel tovább nem lett volna "harci helikopter" képessége a Honvédségnek. Illetve akkor csak 3 Mi-8 + 5 Mi-17 helikoptere lett volna 2019-ben. Persze nem látunk az Airbus marketingje mögé, mi az ami valódi képesség és mi az ami csak akkor lesz, ha a megrendelő kifizeti. Illetve azt sem tudjuk, hogy mennyire számított arra a kormány, hogy a felújítás megrendelése és a leszállítás között feloldják az oroszok elleni korlátozásokat.
     
    fishbed and pöcshuszár like this.
  7. Negan

    Negan Well-Known Member

    Ami azt illeti,lényegtelen az is,ha feloldották volna a korlátozást.Az orosz modernizáció ugyan sokat emelt volna a Mihu képességein önmagához képest,de nincs sorozatgyártásban stand off orosz rakéta.NATO szabványú datakom megint csak hiányozna.
    Megoldás lehetett volna,a heliknek mint repülőeszközöknek való Oo-i felújitása után izraeli harcrandszereket érintő korszerűsitésre küldeni őket.
     
  8. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Miért gyártották volna le ezeket a Mókusokat hamarabb? Talan ismered az Airbus Helicopters kapacitásait?
    És még egyszer megkérdezem, hogy honnan veszel hozzájuk pilótákat? Mert a Mi-24-es pilóták ugye pár hónap alatt megkapták a szakszolgálatit újra. Egy teljes átképzés mennyi idő is volt a H145M-re? Majdnem 1 év.
    Megint marhaságokat képzelegsz úgy, hogy fingod sincs az aktuális körülményekről lehetőségekről.
    Miért gondolod, hogy a magyar Mi-24-es pilóták hajlandóak lettek volna átülni egy Mókusba? Vagy inkább azt választja, hogy veszi a kalapot, és elmegy külföldre pilótának. Ott majd szépen átképződik, de jóval többet is kapna.
    Ez a H125M kb. akkora marhaság, mint a Kfires ötleted annak idején.
    Miért gondolod, hogy mindenki hülye, amikor H145M-met rendel light attack feladatokra?
    Az elmúlt 10 évben fel tudsz sorolni 3 olyan megrendelőt, aki fegyveres Mókust rendelt?
    Akik olyat rendeltek, azok meg max. azzal a képességgel, amivel a Mi-24-esek jelenleg is rendelkeznek.
    Ez akkora marhaság, mintha az új Teslad megérkezéséig veszel egy Velorexet, ahelyet, hogy a régi Ladával kihúznád a Tesláig.
     
    Gaudi likes this.
  9. Negan

    Negan Well-Known Member

    A Mókus sorozatgyártásban van,páncélvadász alapkivitel semmilyen fejlesztést nem igényel.
    Mihu pilóta mit ér?Semmit.Bevethetetlen a gép.Ha bevethető gépet raknak a segge alá,arra előbb át kell képezni.Műszakiakat detto.
    Fiatal pilóták alapképzésére a Mihu alkalmatlan.Jelen formájában,korszerűsitetlenűl semmire nem jó.Minden nap csak a pénzt pazarolják vele.Ja,de.Egyvalamire jó.Parasztvakitó röpködésre a Duna felett.
    Mőkus egy kategóriával kisebb gép,mint a H145M.Használata sikeres a Honvédségben is.A két tipus nem konkurense egymásnak,hanem kiegészitője.
     
  10. felfoldi

    felfoldi Member

    Azért nem hiszem, hogy fenntartható a képességük hivatalosan úgy, hogy akár soha nem irányítanak helikoptert.
    Biztos benne van a szabályzóikban, eléggé a józan ész ellen menne, ha nem lenne közte.
     
  11. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    Röviden egy faszt... A Mihu marha sokat ér, olyan képességei vannak ami nincs és vszeg nem is lesz a H145M-nek, sőt a 225M-nek sem. Pld. a légi sugárfelderítő képesség. Aztán amennyiben a döntéshozók bátrak lennének akkor pctörő képesség ATAKA rakétával (jelenleg a lézeres kisrakéta ami a H145M-hez van, az MB-hez kevés, bár tény, hogy megrongálhatja (futómű, motortér stb.) Aztán a CSAR képesség mert H45M-el nem fogsz berepülni csöves légvédelme ellen (elég egy 7,62-es vagy 12,4mm-es nehézgépuska…. A Mihu kibírja.. Hasonló a helyzet, a deszant térrel. Kis különleges műveleti tűzcsoport lerakása harci helikopterrel... Az éjszakai képesség is már jóval többet tud. Én voltam éjszakai gyakorlaton. sötét égen, sötét gép (nem látható, hallod de a pontos irányt nem tudod. A földről, vagy másik repülőeszközről pld. Gripen lézeres megvilágítással nagyon komoly tűzcsapást lehet vele a 30mm-es gá-val és a NIR-ekkel.. Szóval sok képessége hiányozni fog... Ráadásul a harci mókust meg kellett volna venni, kiképzni személyzetet, müszakiakat, fegyvereseket stb. A Mihu-hoz megvolt minden.. Szóval eche marhaság ez a H125M gondolat..
     
    vata, Gaudi, pöcshuszár and 2 others like this.
  12. dudi

    dudi Well-Known Member

    Mindezt a 70-es evek haditechnikai színvonalán...
     
    Pocok75 and blogen like this.
  13. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Megint felülsz az izraeli dilivonatra?
    A V4-en belül kész tervek voltak a Mi-24-es felújítására. Ehhez képest mindenki kilépett a projektből. Egyedül talán a lengyelek fogják végigvinni. A szerbek holnap elkezdhetnének a mi gépeinkre továbbfejlesztett Maljutkat rajuk szerelni, ahogy a sajátjaikkal is megteszik. Még az sem biztos, hogy nem ez volt a terv! Élő együttműködési szerződésünk van a szerbekkel is.
    Aztán mégsem ez maradt....
    A Mi-24-esek esete PONTOSAN megegyezik a T-72-esekkel. Annyi különbséggel, hogy amíg a T-72 akkor is elindítható, ha a személyzet lába kilóg a teknőből, mint a Flinstonéknak, addig a Mi-24-es megmozdításához egy halom engedély kell. A T-72-eseket is leállíthatták volna már 5 évvel ezelőtt is. A zászlóalj állományát meg beolvasztották volna a dandár másik zászlóaljaiba. Nagyon egyszerűen lehetett volna a 3 fős személyzetből pillanatok alatt BTR-80A személyzetet faragni.
    Mégsem tették. Pedig jelentős pénzügyi megtakarítást is el lehetett volna érni.
    Mégis nemrég írták alá a milliárdos tételű karbantartási, javítási közbeszerzéseket, valamint a T-72-esek aktív harckészültséget is adnak.
    Ha már előhoztam a harckocsis analógiát, akkor a H125M megrendelése annyira lett volna hasznos, mintha a Leok megérkezéséig újjáépített Leopard 1-eseket vettünk volna kiképzésre. Ez is német harckocsi, meg az is Airbus, de rohadtul nincs köze egyiknek sem a leendő végcélhez.
    A Mókust ki is vett egyáltalán light attacknak, mióta HForce került bele? És ebből hányra került ATGM? Akkor mennyivel is lennénk előrébb?
     
  14. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Aztán meg ez a "jelenleg" szintén a jövő ködébe vész...

    Valószínűleg a kishelikopterrel még évekig nemhogy a hetvenes, de a 40-es évek színvonalát sem tudjuk majd hozni, legalábbis fegyverhasználat szempontjából...
    De hátha...
     
    fishbed likes this.
  15. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    Igen, de ez lényegtelen. Nem mindig a világok harcára kell készülni. Másik helyen éppen ezt írtam, le, hogy a meglévő technikát a megfelelő fenyegetettséggel szemben kell értékelni, ez pedig azt jelenti, hogy kelet-közép europában, aszimmetrikus helyzetben, illetve CSAR-ra, sugárfelderítésre stb. még sokáig lehet használni..
     
  16. Negan

    Negan Well-Known Member

    Megbocsás,de büdös lófax.
    A gép elavult.Alapbol,konstrukciósan.Mélyrepulésre,a klasszikus bujkáló helikopteres páncélvadász taktikára a mérete és a lefele való rossz kilátás miatt alkalmatlan.Célzőkészülékének nincs éjszakai üzemmódja.Datalinkje nincs.Önvédelmi rendszerei elavultak.Ataka elavult.Irányitási mödja vezetősugaras,közvetlen rárepülést igényel folyamatos rávezetéssel.Az inditó-rávezető gép ezalatt végig kénytelen céltrepülni az ellen csapatlégvédelmének.
    Modern harctéren a gép bevethetetlen.Pont.A csapatlégvédelem seperc alatt leszedi.Bozótnégerek ellen meg felesleges.Északai NIRezés és gá-zás is csak azok ellen lenne használható.De még arra is képtelen önállóan.Gripen megha megvilágit valamit,azt szét is lőheti/bombázhatja.Felesleges beküldeni egy vaksi helikoptert még pluszban.Tehertere se ér sokat,inkább hátrány.Kihasználatlan tömeg és célfelületnövelő.Mérete meg kicsi,használata nehézkes.
    Minden felsorolt feladatot képes ellátni egy H125M,H145M,de még egy hasonlóan éjjelátó okula kompatibilisá tett modernizált Minyó is.Gá-zni,NIRezni azok is tudnak,az előbbiek ráadásul azt északa önállóan is.
    Egyetlen valós képessége van ami unikális,a sugárfelderitő konténer hordozása.Illetve nem is ez,hanem a fülke hermetizáltsága az unikális.De ezt meg kb a hajunkra kenhetjük.Egyrészt ezt a feladatkört átvették a dronok,másrészt ha atomháború lenne-úgyis mindegy,hogy tudjuk e,mekkora sugáradaktol küpedünk meg.(Mit kell csinálni,ha atomvillanást látunk?Jól nézzük meg,többet úgysem látunk olyat....).
    A tipust már a szovjetek is le akarták váltani,mert valójában nem vált be.Csatahelikopternek túl nagy dög,rohamdeszant gépnek meg rossz a kialakitása.
    Egy legenda a gép,de egy üres legenda.
    Nem véletlen,hogy a kinaiak se másolják.Inkább az amerikai UH/AH60 koppintását választották.
     
    Bleroka likes this.
  17. Negan

    Negan Well-Known Member

    Hát éppen KKE-ban használhatatlan.Osza,Pansir,Hawk XXI,Gepárd,
    TAM110PVO simán lekapja az égből.Mivel lehet hozzá IR célzókészüléket és ARV kapcsolatot is hozzá illeszteni,még újholdi vaksötét éjszakában is....
    [​IMG]
     
  18. dudi

    dudi Well-Known Member

    Ez már az ukranoknál is keves volt,az meg nem a vilagok harca...
     
  19. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Ezt senki nem vonja kétségbe. De milyen más alternatíva lett volna prompt ami lehetett volna helyette, és olcsóbban jön ki 8db gép belőle.
    Mert a H125M sem jött volna ki olcsóbban, és az EC550-ből egyedül talán a dánoknak van olyan gépük, ami ATGM-mel van felszerelve. Egészen pontosan az 1970-től rendszerben lévő TOW rakétával... :rolleyes:
    Mindenki más maximum NIR-rel használja, de legtöbben csak géppuska podokkal. Lehet, hogy az Airbus minden mást is lehetővé tesz, persze jó pénzért.
    Arról nem is beszélve, hogy az összes fegyvert újra meg kellett volna venni. Szerintem NIR, meg gépágyú lőszer akadt még raktáron...
     
  20. Negan

    Negan Well-Known Member

    Őőő...A Mókus és a H145M még mindig nem egy kategória.H145M inkább már az AS365,meg a Wesland Lynx kategóriája.Mókus még a kistestvér H135M-nél is kisebb egy kicsit.
    T72 hasonlatod is sántit.Modernizálva lenne értelme továbbéltetni gyalogsági kisérőhk szerepben.Csak sima restaurálással nem.
     

Ezen oldal megosztása