[HUN] Mi-24 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Na látod, magadat minősíted, hogy kevered a "csapatrepülő" és a "csatarepülő" fogalmakat...

Ezek szerint félreolvastam. Az életben nem hallottam még olyat, hogy csapatrepülő... Ha magyar terminológia, akkor meg lefedi az A-10 és Su-25 kategóriát tehát nem tévedtem olyan nagyot. A magyar katonai terminológia meg szerintem sokszor roppant idióta.
 

pela2

New Member
2013. augusztus 10.
20
0
1
Molni: Tudtommal a Hollandok nem épp MH szinten vannak,bár az környékükön lévő országok sem, őket mégsem fenyegeti veszély,mert béke van.
Itt a béke csak "látszat" a szomszédos országok és a sajátállampolgáraink nem igazán szívelik egymást, ez mindig erős konfliktusokhoz vezet.
Tehát lehet benne valami,a szárazföldi támadás sem valószínű ahogy már leírták, tehát ezeket figyelembe véve,illetve a vízrajzot és a talajfelszínt nem hiszem,hogy olyan jó döntés lenne, a páncélos földi egységek előtérbe helyezése.

24-es: Valamiből ki kell indulni, a tény maga az,hogy a merevszárnyúval nem lehet forgószárnyas feladatokat ellátni és ez fordítva is igaz. Ahogy már leírták, Gripennel nem lehet MEDEVAC-ot /SAR-t vagy éppen konvoyt biztosítani, ugyanis nehezebb vele a felderítés. Lehet jó képet ad a konténer, de például egy ellenséges géppuskafészek felett ha elrepül a Gripen,arra újra rá kell fordulnia és ezt minden egyes célnál ami kicsit távolabb van az előző céltól.Amíg a griff fordulgat addig a 24-es csak a géppuskáját fordítja, vagy éppen a belsőtérből is oltalmazhatják a saját csapataikat vagy éppen ejtőernyősöket "eregethet" és szennyezett területekre is behatolhat(nem tudom ez a vadászgépeknél hogy van).Éjjellátó és tűzvezető ugyanúgy szerelhető a gépekbe, sőt korlátozottan de a helikopterek is képesek lehetne air to air üzemre. A nagyobb figyelmet igénylő felderítéshez (pl 1 folyó völgyének a felderítéséhez kevés a Gripen illetve a Gripen álló vagy lassú harchelyzetet sem tud tökéletesen biztosítani, a vízen való átkelést inkább helikopterekkel célszerűbb biztosítani, vagy szükség esetén 1 városba behatoló vagy a városban lévő csapatokat is csak helikopterrel lehet a levegőből oltalmazni. Mivel a Gripen nagyon gyors, és ott másféle oltalmazás kell,mert például mozgócélpont(elsősorban élőerőre gondolok) ellen hatástalan,mert a várost nem rombolhatod porrá.

A képességről annyit,hogy ha jól tudom 1 24-es még rendszerben marad, illetve a Mentor Team sem rég ért haza, illetve pl 2006-ban még voltak helikopterek.A Mentor Team is régi pilótákat készített fel újra a harcra így a magyar régi és új hajózókat is képesek lennének kiképezni,Mi24 vagy Mi35 típusokra, egy típus váltás esetén valóban nagyon kevés tudással és bázissal rendelkeznénk. Sőt talán képesség vesztés vagy képesség csere történne. Mivel a többi harcihelikopter nem képes embereket,terhet szállítani vagy éppen ejtőernyősöket dobatni,sőt az sem biztos,hogy túlnyomásosak, viszont az új technika modernebb fegyvereket használhat.. szóval kicsit bonyolult olyan szemszögből.

Véleményem szerint a Gripen nagyobb síkterepen történő(víz-, vagy földfelszíni) harccselekményeknél képes a támogatásra, de a biztosításra nem, ahova összpontosított földközeli támogatás kell, (megfigyelés, azonnali elbírálás szerinti támadás). Nem véletlen használtak az amerikaiak sem, a városok feletti őrjáratra helikoptereket. A helikopteresek azonnal betudnak avatkozni és nagyobb területet tudnak lefedni mint a Gripenek. Nem tudom a 24-es gépágyúja mekkora szögben forgatható de legyen 45-45fokban, ami azért közepes távolságban elég jelentős hosszúságú vonalat jelent,amit például a Gripen élőerő ellen nem tudna eredményesen a géppuskával megoldani.
 
M

molnibalage

Guest
nem gondolod, hogy kicsit unfair felhozni, hogy a norvégoknak nincs páncéltörő képességgel ellátott heliük, miközben én olyan országokról írtam aki háborúznak is (tudod USA, GB, FR, IZR)?

Más meg a NATO országokat kérte számon. Az alap felvetés az volt, hogy kinek mije van. Én érveltem azzal, hogy számtalan gazdag és vadászgépes államnak nincs dedikált harci helije, ami igaz.

Mellesleg kicsit utána néznél, igaz, hogy a norvégoknak nincs, de pl a belga A109-es egy része ellátható ipctr-rel, miért nem velük példálózunk?

Dedikált harci heliről volt szó eddig kérem. Az A109 nem az. Éppen ezért volt az, hogy a "milyen helink legyen" idején elsőre szimpi volt a USMC UH-1, mert annak volt lézeres célmegjelölési képessége, és mivel az új 2,75" rakétából is van már precíziós...

Ilyen multifunciós heli nekünk is jó lenne. Dedikált harci heli lenne ez? Nem. Tehát az érvrendszerem most sem dőlt meg sehol. Mindenhol azt írtam, hogy dedikált harci heli. Ez eddig nem tűnt fel senkinek?

A 20 km-ről (bár ez nagyfokú szarrágás, legyen 40km, OK megnyugodtál, így már jó? Bár azért azt az apróságot,ne feled, hogy annak az ellenséges tüzérségnek fel is kell ám 20 km mélységben a célt és be kell lőni, ez nem számítógépes játék ahol térképen látod az ellenséges csapatmozgásokat.

Ezt nem is tagadtam, azért mondtam, hogy meg kell találni őket. Viszont egyesek itt arról álmodtak régen, hogy diverzánsok a földön szétlövik Kecsón az összes gépet vagy Falkalndon. Tehát, ha ennyire "lyukas" az ország - mert területvédelmi képesség nincs, csak egyes helyeken erő összevonás - akkor mi akadályozza meg az ellenfelet, hogy felderítőkkel senkitől nem zavartatva megtalálja ezeket a helyeket. Persze ez már erősen hipotetikus, de senki ne monjda az, hogy a fronttól a ~100 km+ távolság az kevésbé biztonságos, mint a 20-40 km. Persze Kecsó fix és az előretolt valami az nem, csak Kecsón van infrastruktúra a semmi közepén meg nincs.

Szerinted megvalósíthatatlan feladat felvenni és kiképezni 50 katonát, arra, hogy felfegyverezzen és megtankoljon egy helikoptert (tudod ezt egy hivatásos irányítása mellett Svédországban sorkatonák végezték) és venni 5 APA kocsit, 5 tartálykocsit és 5 teherautót a fegyverzetnek, mert kb ez kell a kitelepülési képességhez (5 helyre,a melyek akár több helikoptert is kiszolgálhatnak)?

És ezek megint az extra költségek. Mert akkor hányszor is veszel meg mindent? Akkor hány katona van kiképezve csak a redundancia miatt? Nem mondtam, hogy lehetetlen. Viszont +2 Gripennek milyen extra igény lenne pl. Kecsón? Hát nem túl sok.

Mi ez állandó MANPAD-tól való rettegés, az elmúlt tíz év konfliktusaiban hány helikotert, vagy merevszárnyú repülőt lőttek le vele? valahogy nem hallottam, hogy akár Irakban, akár Afganisztánban, vagy akár Líbiámban naponta tucatszám hasítottak az ég felé.

Irakban és Afganisztánban tucatszám értek el találatot, a 2003-as hadműveletek alatt volt, hogy egy nap 30 heliből 10 esett ki találat miatt. A sérülésállóság jó volt, mert a nagyrésze túlélte komolyabb javítással.

Egyébként meg délre tőlünk egy Mirage és egy Harrier is bekapta, bár az egyikhez kellett az pilóta is, aki 7 (!) rácsapást végzett ugyanarra a célra.

A leépített képességekről, kapaszkodj meg és kicsit nézz utána, de nem mindenki bontotta szét az egymásra épülő tűzrendszerét, elég sokan, mégha nem is olyan mértékben de megtartották. Talán egy kicsit nézz utána a lengyel, a vagy a román csapatlégvédelemnek, nézzél már egy kicsit utána légyszives, hogy milyen eszközökkel is van felszerelve a sokak által lenézett, román tüzérség. Úgyhogy mielőtt kijelented, hogy máshol is leépítették talán egy kicsit utána kellene nézni az adatoknak.

A lengyeleket említettem, ugyhogy nem értem, hogy ezt miér vágod a fejemhez. A románok még ok, tehát akkor is az jön ki, hogy a VSZ-ből szinte senki...

A leépített harci helikopterképesség, akármennyire is sulykolod, nem szűnt még meg nálunk, lehet, hogy a gépek nem repképesek (amúgy minősített esetben azok, de ezt most hagyjuk), de az emberek még megvannak.

Igen, még. Mikor lesz harci heli feltámasztva, hogy repüljön? A jenkiknél 4-5 hónapos kihagyás után már úgy kezelik, hogy "ajjaj", az alapvető kézségek is kopnak, ennél hosszabb időnél meg a szakszó is ugrik. Tehát, ha lenne döntés 1 éven belül és 1 évben belül feltámadna a fegyvernem, akkor addig mi történne? Mi maradna meg? Milyen mélyről kellene feljönni? És az 1+1 év az még a villámgyors megoldás lenne, ami szerintem az ország mai állapotát nézve sci-fi.

<blockquote>Ugyan úgy nem igaz, hogy új helikoptereket kell vásárolni ami drága. Nem kell, vannak még nagyjavítható példányok, amely jóval kisebb költséggel még egy nagyjavítási ciklusra fel, bármit is állít Hende és az őt kiszolgáló talpnyalók.
</blockquote>

Ezzel a résszel is foglalkoztam. Ez esetben viszont megint ott vagyunk, hogy sem a helik képességei sem a túlélő képessége nem lesz köszönőviszonyban a Gripenével. Így meg akkor az jön be, hogy kinek és milyen tűzrendszere van? Biztos, hogy egy lassan 40 éves gépet állítanál szembe, ami csupasz és legfeljebb infracsapdája van meg a személyzet két szép szeme?


Nézd ha nagyon akarod én is lemehetek arra a szintre és minden egyes mondatodba beleköthetek és kifordíthatom.

Hol fordítottam ki? Nem tűnik fel, hogy koherens az érvrendszerem? Minden kijelentésem ugyanazon feltételrendszerből indul ki, hogy van X pénz és Y szint és mi a difi a kettő között, ha elköltöd.

Én is írhatnák olyanokat, hogy semmire sem jó Gripen, mert az AMRAAM nem tudja kilőni a harckocsit (tudod azért van a Mi-24esen is többféle fegyvervariáció, mert más-más cél ellen mást kell alkalmazni). Írhatnám azt, hogy nem jó a Gripen, hiszen nem tud elszállítani MEDEVAC akciót végrehajtani (de akkor a megint a Te szintedre süllyednék).

Apró gond, hogy ilyen marhaságoat soha nem írtam. Viszont pont ezért támogattam a multifunkciós helit anno, amiért lehurrogtak és azért mondtam azt, hogy a dedikált harci helitől a más fajta pct. képessége irányba kellene elmozdulni, mert arra talán még telik és rugalmasabb is talán.
 
M

molnibalage

Guest
Valamiért elsiklottál, az előtt a kijelentésem felett, hogy a 14 (jó legyen 16 Gripen, hogy fogja megoldani ha az Osztrák Szocialista Szövetségi Köztársaság (röviden OSzSzK) úgy dönt hogy végre saját kezébe adja az osztrák gazdáknak a zsebszerződésekkel megszerzett földeket, és a Haynau páncélos, a Windischgratz páncélgránátos dandár karöltve a horvát Jelasics gyalogdandárral átlépi a magyar határt. A 16 géped hogy fog egyidőben Kecskemétről felszállva csapást mérni a az osztrák és a horvát repterekre, oltalmazni Kecskemétet, Pápát és Szolnokot, védeni a duna-hidakat, lebombázni a Lajta és a Dráva hídjait, megütközni a Typhoonokkal és a MiG-ekkel, felderíteni az ellenséges csapatmozgásokat és még mellesleg a határt átlépő több száz páncélozott és talán ezres darabszámú egyéb gépjárművet támadni MK82-es bombákkal gépágyúval és Maverick-kel.

Ez viszont meg a trollkodás határa. Mert 14 Gripen mellett <b>teljesen mindegy, hogy mennyi reálisan beszerezehető harci helivel számolsz, mert ezt nem állítaná meg az sem amit te javasolsz és az sem amit én...</b> Szó se róla, a fent említett országok sem birkóznának meg azzal, ha ilyen támadás érné őket...

De akkor még egyszer leírom, a hozzászólásom lényegét, mert úgy látom csak az nem jött át: SIKERES HADVISELÉS, CSAK ÖSSZHADERŐNEMI ÉS ÖSSZFEGYVERNEMI KERETEK KÖZÖTT LEHETSÉGES, HA NEM ÍGY GONDOLOD, NÉZD MEG AZ USA ÉS IZRAEL ELMÚLT SIKERES HADJÁRATAIT!

Én is ezt mondom, csak én nem dedikált harci helivel képzelem el, hanem inkább multifunciós szállító helivel és gyalogsági pct képességgel és legalább a környéknek megfelelő harckocsival. Nem M1 Abrams meg Leo II-vel álmodok. A szlovén T-55 modernizáció az, amit követendő példának tartottam 5-6 éve.

http://maryus315.wordpress.com/tag/t-72/

Nem a világ legerősebb harckocsija, de sem nekik sem nekünk nem az kell. Azt nem tudom megítélni, hogy a hazai T-72-ők közül van olyan, ami érdemes -e ilyen szintfelhúzásra és arra, hogy legalább a '80-as éveknek megfelelő reaktív páncélblokkokat megkaphassák.

OFF
Nézd Te olyan könnyen letrollozol bárkit aki neked, vagy a fő véleménynek ellentmond, nézd végig az elmúlt két oldalt, szerinted Te mit csinálsz, főleg akkor amikor egy aktív helikopterpilótának magyarázod el, hogy mire kell használni egy helikoptert?
TG

Nem. Én azt magyaráztam el, hogy ha van X pénz, akkor miért mondom azt, hogy abból a pénzmagból más optimálisabb lenne. Ez nagyon nem ugyanaz. Becslésed szerint mennyibe kerülne az egyébként szerinted az, hogy a mostani Mi-24 gépek közül feltámassz évtizedes továbbszolgálással legalább 8 darabot, úgy hogy semmiféle modernizáció sincs rajta és lesz hozzá legalább Gripen arányú pct. fegyverzet? Ha csak darabonként 0,5-1 milliós USD - fegyver nélkül - már az is igen komoly költség. Mondom, egy szem SDB darabára 20-40 ezer dollár. A gép elvileg tudja használni, a szimultáro akkor képes szimulálni és a gép fedélzeti rendszerei is sanszosan. Még buta bombák vásárlása is belefér, hogy szokja a személyzet az éles lőszert és a pilóta meg gyakorolhasson. Ugyanis a PGM-mel is kell célozni legalább annyira, mint egy buta bombával, mert a PGM ugyabár főleg végfázis korrigálás. A Mi-24 gépek mivel tudnak gyakorolni ilyen olcsón?

Kicsit lépjünk már hátrébb, hogy lássuk azt, hogy mit mire akarunk cserélni és milyen áron.
 

h0ly

New Member
2013. augusztus 4.
18
0
1
Hú parázs eszmecsere folyik, kishal vagyok én itt. :) Mindenesetre csak annyit akarok itt halkan megjegyezni, hogyha egy harci helikoptert teljesen kiválthatna egy vadászgép onnantól mi a fenének találták volna fel a harci helikoptereket egyáltalán? Naugye.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 840
65 487
113
l. Ha 2 hét alatt elfogynak akkor mit csinálnánk a 3-ik héten???

<blockquote>Az elfogyás alatt a rendszer melyik részét érted? Ha heli lenne, az mitől nem fogyna el? Azok talál sérthetetlenek? Vagy iddqd és örök élet ingyen lőszer? Azoknál nincs repóra?

2 gripennel nem hiszem hogy tönkre lehetne bombázni egy mondjuk 100000-es inváziós erőt plusz a hátországát.

És ki mondta, hogy két Gripenünk van? Mind képes SDB alkalmazásra és tudtommal 5 vagy 6 db TGP pod van. Egyébként a fenti relációban nem értem, hogy a 8 heli mitől lenne több.
</blockquote>

2 hét alatt elfogynak: Mert a pilóta is ember pl, naponta 24 órát nem repkedhet. ( az alacsony gépállomány miatt) És a gépek szervizelése a megemelkedett repülési idő miatt. Amit valszeg mi csinálunk magunk swédek nélkül mert azok tipliznének innét az első lövés után.
8 heli az 2x4 tehát több. Többfelé mehet többet repülhet pl. És a heli ami mondjuk Mi 24 (legyen egy dél afrikai tuninggal feldobva mondjuk) egyszerűbb szerkezet mint a 4+ gripen. Itt van már 30 éve sokan értenek a szereléséhez. Mert a kiszolgáló személyzetnek is néha pihenni kell.
Az M55S1 viszont tényleg nagyon jó példa arra hogy 10-20 leo 2 vagy 150 ilyen upgrade harckocsi. Szerintem 1 leo árából 5-6 ilyen gép kihozható ( legyen a 72-es mert 55 már nincs) 6 db modernizált 72-s már jó eséllyel veszi fel a harcot a Leoval jó taktikával. Pár Merkavát régen tudtommal szétszedett. De a szomszédság ellen bőven elég lenne. Külföldre meg Hk-t eddig se vittünk. De ez már egy másik topic.
( Egy dolgot viszont nem értek. Hogy jár le egy harckocsi üzemideje? A múltkor egy kb 40 éve álló Isz-3-at röffentettek be a Youtubon. Mikor soros voltam mi is elkötöttünk egy Btr-50-est ami 9 éve a szabadban állt. Fél óra alatt életre kelt. A tank nem autó hogy a kaszni elrohadjon. Max motor, váltó, csapágy, fékcsere. Újravezetékezni se lenne gond van elég kábelüzem az országban. Ha egy helin lejár megértem de egy Hk-n?)
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
<blockquote>Na látod, magadat minősíted, hogy kevered a "csapatrepülő" és a "csatarepülő" fogalmakat...

Ezek szerint félreolvastam. Az életben nem hallottam még olyat, hogy csapatrepülő... Ha magyar terminológia, akkor meg lefedi az A-10 és Su-25 kategóriát tehát nem tévedtem olyan nagyot. A magyar katonai terminológia meg szerintem sokszor roppant idióta.</blockquote>

- Pedig elég alap fogalomnak számít a "csapatrepülő" kifejezés...
- Az elég gáz, hogy még csak nem is hallottál ilyenről...
- Az hogy melyik terminologia milyen, az viszonyítás kérdése. Mindben van hülyeség és jó dolog is... Azért vannak a szakemberek, hogy eldöntsék.
- Elég nagyot tévedtél, ugyanis bele tartozhat a könnyű helikoptertől kezdve a merevszárnyú szállító kapacitáson át akár még a nagysebességű vadászbombázó is...
- Csapatrepülő fegyvernem sokáig volt nálunk is. beletartozott az összes helikopter (futár, szállító, harci), a szállítógépek, a futárgépek és a Szu-22... De akkor gondolom a magyar repülő csapatok története se túl ismerős...
- angolban leginkább az "army aviation" kifejezés hasonlít hozzá, de az leginkább a szárazföldi hadsereg csapatrepülőire vonatkozik...
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
"Viszont +2 Gripennek milyen extra igény lenne pl. Kecsón?"

És +2 Gripen mit oldana meg?
Ahogy írtam az még az A-G igény miatti megnövekedett kiképzési szükségleteket se fedezné..
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
Szerinted megvalósíthatatlan feladat felvenni és kiképezni 50 katonát, arra, hogy felfegyverezzen és megtankoljon egy helikoptert (tudod ezt egy hivatásos irányítása mellett Svédországban sorkatonák végezték) és venni 5 APA kocsit, 5 tartálykocsit és 5 teherautót a fegyverzetnek, mert kb ez kell a kitelepülési képességhez (5 helyre,a melyek akár több helikoptert is kiszolgálhatnak)?

- Nem kell venni APA kocsit. Akksiról is vígan lehet indítani, ezek a gépek az elhagyott jeges tajgár
ól történő üzemeltetésre lettek tervezve. Amúgy normális helyeken kis kézikocsin lévő áramforrást használnak. Ebből egy is elég, az is a földön állva a különböző rendszer tesztek során a tápláláshoz...
- Nem kell felvenni senkit, ezért vannak a repülő műszakiak...
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
Ha nincs JTAC mit csinálsz? Mert attól még kell a tűztámogatás

"Egy helikoptert felderítés és földi irányítás nélkül előrezavarni igen bátor dolog. Ha belefut csak egy félkomoly légvédelembe a mai Mi-24-ünk akkor térdre imára."

- ne keverd az előretolt. rep. irányítót és a felderítést.
- a felderítésnek is igen sokféle változata és módja van. Az egyik mind a mai napig a vizuális felderítés, de létezik "harccal történő felderítés is". Ez utóbbira teljesen alkalmatlan a Gripen + konténer...

Radarral embercsoportot is fel tudsz deríteni? Mit csinálnak? Milyen fegyverzetük van? (ezért kell a heli, mert az le tud menni a felhő alá...)

"Rossz látási viszonyok között a helid lesz a felderítő. Jó látási viszonyok esetén 20 km-ről 1 méteresnél jobb felbontása van. Tehát egy gyerek megkülönböztethető egy fegyveres katonától is. A lengyel F-16 pilóta azt mondta, hogy 20 km-ről simán látta az asszonyt otthon ablakot pucolni. Hol van a mostani helijeinknek ilyen éles szeme?</blockquote>"

- Pont Te magad írtad: "rossz látási viszonyok között a helid lesz a felderítő" NO COMMENT
- Akkor Te csak jóidős képességre költenéd el a pénzt?
- igen, de a lengyel pilóta tudta, hol keresse az asszonyt. Ha valahol a lengyel erdőkben kirándult volna, talán még most is keresné...
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
<blockquote>Gyerekem , életedben elsütöttél már legalább egy vaklőszert????

És ennek mi a frászkarika köze van a katonai repüléshez?</blockquote>

Lehet, hogy Te nem érted, de igenis sok köze van a katonai repüléshez. Nem mindegy, hogy van valós tapasztalatod akár közvetlenül, akár közvetve. És nem csak "láttál olyat aki olvasott olyanról aki már hallott róla"...
Nem akarlak megbántani, de úgy látom inkább a második kategóriába tartozol...
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 313
17 434
113
Hát, én is csak nagyon amatőr szinten tudok hozzá szólni a témához, de szerintem mindkét félnek igaza van. Az ideális talán ez lenne:
1.: kb 20-24 Gripen, egy század légtérvédelemre, és egy csapásmérésre/felderítésre.
2.: 8-12 harci heli, minimum Mi-35, mint sokan mondták, minden idős.
3.:100-150 felújított tank, önjáró nehéz tüzérség hasonló menyiségben, megtámogatva tábori tüzérséggel.
4.:csapat páncéltörő képesség, csapat légvédelem és közepes légvédelem.
De ez álomország.
A Honvédség a Gripen program mellett kb semmit sem engedhet meg magának, de legalább az sínen van, és a környéken mindent maga mögé utasít.
A vita egy részét én nem is igazán értem. NATO tagok vagyunk, ez egy darabig nem is fog változni, ha krach lenne, nem csak a 14 Gripenre kellene számítanunk, de egy háborúban az első egy-két hullámot ki tudnák iktatni, meg tudnák tizedelni, alapvetően az AMRAAM-okkal erre lettek rendszeresítve. A többi szerintem csak "magyaros rizsa", egy század kevés légvédelemre és földi csapásmérésre, de ha már bekövetkezne CAS, azért az a 40 db Maverick is oda tudna csapni.
Abban egyetértek Molnival, hogy aránylag kevés pénzért durván fel lehetne fegyverezni a Griffeket, bár az igaz, hogy egy század ennyi feladatra kevés.
Nagyon jó lenne, ha lennének harci helik, de nincs rá pénz. És kell nekik a légi fedezet. Persze, egy vérbeli Apache, vagy pl Mi-35 , vagy Mi-28 el van egyedül is, ezért vannak agyon páncélozva és aktív védelemmel ellátva, de igazán akkor hatékonyak, ha légi fölény van, vagy legalább egy-két vadászgép van a környéken, akik azonnal rárepülnek az ellenségre, ha gáz van. Máskülönben durván megnő a lelövésük esélye.
Szerintem is egy harci technikát "tömegesen", egy integrált rendszeren belül éri csak meg fenntartani, pár darabban nem. Bár az is igaz, hogy néhány darab is fenn tartja a minimum jártasságot minimum létszámmal, amire lehet építkezni idővel, csak kérdés, hogy az ország megengedheti-e ezt. A sokszor emlegetett VSZ alatt sem egyedül mentünk volna neki a NATO-nak, hanem egy rendszeren belül, ahol kis túlzással élve az utolsó bakának is megvolt a pontos feladata háború esetére. És szerintem az az egyik rossz véglet volt, túl sok pénz ment el a seregre, manapság pedig túl kevés.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
( Egy dolgot viszont nem értek. Hogy jár le egy harckocsi üzemideje? A múltkor egy kb 40 éve álló Isz-3-at röffentettek be a Youtubon. Mikor soros voltam mi is elkötöttünk egy Btr-50-est ami 9 éve a szabadban állt. Fél óra alatt életre kelt. A tank nem autó hogy a kaszni elrohadjon. Max motor, váltó, csapágy, fékcsere. Újravezetékezni se lenne gond van elég kábelüzem az országban. Ha egy helin lejár megértem de egy Hk-n?)

Hát azért nagyon sok minden van még egy harckocsin, ami elöregedik, pl. a gumitömítések, de a fegyverzet is ilyen (csak tippelek, de szerintem harckocsi esetében a löveg hitelesítve van x lövésre, utána csere).
Illetve maga a kaszni is ténylegesen öregedik, ha rendeltetésszerűen van használva (tehát nem egy garázsban őrizgetik), mert folyamatosan ébrednek benne igénybevételek, amelyek következtében előbb-utóbb elfáradnak a főbb szerkezeti részek.


Szerintem is egy harci technikát "tömegesen", egy integrált rendszeren belül éri csak meg fenntartani, pár darabban nem.

Én is ezen a véleményen vagyok, mivel még ha vissza is rángatunk az életbe pár Mi-24-est (amit inkább tudnék elképzelni egy politikai kampány-döntésnek, mint szakmainak), akkor sem garantálja semmi a hosszabb távú üzemeltetésüket és két év múlva valószínűleg megint azon agyalnánk, hogy mit lehetne kezdeni a földön rohadó Hindekkel. A Gripeneknek ebben a helyzetben jelenleg pont az az előnye, hogy a működőképességük szavatolva van még jó tíz évig. Nyilván nem tudja kiváltani a Hindet, mert - mint ahogy ambasa is írta - rendszerben kéne alkalmazni a két típust, de jelenleg szerintem a vadászbombázó felé billenti a mérleget az, hogy valós képességet tudna nyújtani "csak" fegyverzetbeszerzéssel, míg a Mi-24 esetében felújítani, modernizálni(!) kéne, és fegyverzetet beszerezni, ez meg már így igen csak megdobja a végösszeget, és mivel a pénzkeret fix, ezért vagy kis számban, vagy csak félig történne meg ez az egész, vagy pedig más fegyvernemek rovására.

Én jelen esetben csak is egy működését tekintve biztos képességre költenék, aztán ha adottak az anyagi feltételek, akkor el lehet gondolkodni felfegyverzett helikopter nagyobb számú beszerzésén is (direkt nem harci helikoptert írtam).
 
M

molnibalage

Guest
Hú parázs eszmecsere folyik, kishal vagyok én itt. :) Mindenesetre csak annyit akarok itt halkan megjegyezni, hogyha egy harci helikoptert teljesen kiválthatna egy vadászgép onnantól mi a fenének találták volna fel a harci helikoptereket egyáltalán? Naugye.

Nem mondtam, hogy teljesen kiváltaná, de a 40 éves Mi-24-nél, aminek feltámasztása is drága és jobb alternatívának tartom azt, hogy ha lesz új szállító heli az legyen multifunkciós vagy ha az sem lesz, akkor a Gripennek legyen komolyabb csapásmérő fegyverzete vagy ennek kombinációja. És ez nem egyedi, eléggé elterjedt ez a fajta koncepció.
 
M

molnibalage

Guest
2 hét alatt elfogynak: Mert a pilóta is ember pl, naponta 24 órát nem repkedhet. ( az alacsony gépállomány miatt) És a gépek szervizelése a megemelkedett repülési idő miatt. Amit valszeg mi csinálunk magunk swédek nélkül mert azok tipliznének innét az első lövés után.

Ebből melyik rész nem igaz akkor, ha kevés harci helid van? Tehát ez mindkét megoldásnál egyenszilárd sőt, minden megoldásnál ez lesz, még a multifunkciós helinél is.

8 heli az 2x4 tehát több. Többfelé mehet többet repülhet pl. És a heli ami mondjuk Mi 24 (legyen egy dél afrikai tuninggal feldobva mondjuk) egyszerűbb szerkezet mint a 4+ gripen.

Tekintve, hogy a Gripenm utazó sebessége vagy 4-5-ször nagyobb, ezért az hogy ki merre megy, az eléggé relatív. Ugyanazon frontszakaszohoz ugyanahhoz a tűzerő biztosításához azonos reaktció idővel sokszor több heli kell. A Gripen 100 km-es távolságba percek alatt odaér, a heli meg nem.

( Egy dolgot viszont nem értek. Hogy jár le egy harckocsi üzemideje? A múltkor egy kb 40 éve álló Isz-3-at röffentettek be a Youtubon. Mikor soros voltam mi is elkötöttünk egy Btr-50-est ami 9 éve a szabadban állt. Fél óra alatt életre kelt. A tank nem autó hogy a kaszni elrohadjon. Max motor, váltó, csapágy, fékcsere. Újravezetékezni se lenne gond van elég kábelüzem az országban. Ha egy helin lejár megértem de egy Hk-n?)

És a fő fegyverzet is olyan állpotú marad és minden más, hogy azzal te pontosan tudsz lőni? Nekem a bringám állt 7 évig úgy, hogy hozzá sem nyúltam és első lépés az volt, hogy első-hátsó kerék és hajtáslánc csere, ha nem szenvedni akartam tekerés közben. Az, hogy fél órára beröffented az nem jelenti azt, hogy éles helyzetben arra te építhetsz. A 7 éve érintetlen bringámmal a három sarokra levő boltig én is elmentem volna. Viszont a napi x 17 km-es melóba járás eszembe sem jutott volna vele...
 
M

molnibalage

Guest
És +2 Gripen mit oldana meg?
Ahogy írtam az még az A-G igény miatti megnövekedett kiképzési szükségleteket se fedezné..

2 Gripen akkora területet képes azonos tűzerővel lefedni - vagy akár nagyobbal is - mint 6-8 darab harci heli. Persze egy adott pontban 6-8 heli tűzereje nagyobb összességében, de ha mind egy helyen van, akkor a többire meg nem jut semmit. A helik maximális tűzereje meg soha nem lesz egy szem Gripennel egyenértékű, mert az soha nem fog 2000 fontos bombákat hajigálni.

Szerinted megvalósíthatatlan feladat felvenni és kiképezni 50 katonát, arra, hogy felfegyverezzen és megtankoljon egy helikoptert (tudod ezt egy hivatásos irányítása mellett Svédországban sorkatonák végezték) és venni 5 APA kocsit, 5 tartálykocsit és 5 teherautót a fegyverzetnek, mert kb ez kell a kitelepülési képességhez (5 helyre,a melyek akár több helikoptert is kiszolgálhatnak)?

Mintha oda se figyelnétek arra, ami mondok. Azt mondtam, hogy ez plusz költség és nem azt, hogy lehetetlen. Ok, kiképzel egy rakás embert és szerzel be technikát. És ameddig nincs éles helyzet, addig őket valami másra is használni kell, mert az nem állapot, hogy addig csak lógatják a lábukat. Kecsóra érkezik +2 Gripen. Kell bármiféle radikális eszközbeszerzés? Nem.

- Nem kell felvenni senkit, ezért vannak a repülő műszakiak...

Tehát most is ennyivel több repműszaki van, akik gépek hiányában mégis a rendszerben vannak?
 
M

molnibalage

Guest
Radarral embercsoportot is fel tudsz deríteni? Mit csinálnak? Milyen fegyverzetük van? (ezért kell a heli, mert az le tud menni a felhő alá...)

Nem, nem tudsz. Litneninggel tudsz, bár elég felesleges. A földi csapatoknál senki nem derít fel jobban bujkáló ellenséget szerintem.

A heli melletti legerősebb érved az, hogy mi van, ha alacsony a felhőalap. Egy azért annyira nem túl gyakori helyzet miatt eltúlzod ennek jelentőségét. A korlátozott erőforrások miatt az én szemléletem az, hogy mindig a földi csapatok hívnák be a CAS-t, mert arra nem lehet pazarolni a kevés helit - mert 6-8 heli nem túl sok - hogy ők keresgéljenek és kockáztassák az épségüket.

- Pont Te magad írtad: "rossz látási viszonyok között a helid lesz a felderítő" NO COMMENT

Akkor ott egy kérdőjel lemaradt. Nem véletlenül volt az még a kőkazdag US Army-ban is OH-58 az AH-64 és AH-1 mellé...

- Akkor Te csak jóidős képességre költenéd el a pénzt?

Ja, mert szerinted mindig rossz idő van? Egyébként meg sarkítod a fogalmat, mert ember puha cél ellen nem jó szerinted a Gripen. Ha a földröd megmondják, hogy hova kell a support, akkor a GPS vezérlésű bombát maximálisan nem érdekli a felhőzet. SAR képpel meg 20 km-en belül a harcjárművek követhetőek. Tehát az alacsony felhőalap csak olyankor probléma, ami igazán a Gripennek nem is olyan fontos cél. Az egész beszélgetés alapja az, hogy milyen <b>páncéltörő képesség kell</b>. Márpedig az avionika és a fegyverzet miatt a Gripen pct. képessége minden idős...

- igen, de a lengyel pilóta tudta, hol keresse az asszonyt. Ha valahol a lengyel erdőkben kirándult volna, talán még most is keresné...

Miért? A helikopter pilótának röntgen szeme van? Túráztam én sokat a Mátráben és én nem láttam ki az ég felé rendesen, tehát minket fix, hogy semmiféle heli vagy repcsi nem szúrt volna ki, legfeljebb mákkal. Álcamintás ruhában meg legfeljebb fentről IR kamerával, de ennek esélye is igen elméleti. Mondjuk a Gripenen van TGP a Mi-24-en meg semmi ilyesmi nincs.

Az a baj, hogy te személyesnek veszed (?) azt, hogy a jelenlegi helyzetben én nem látom értelmét a dedikált harci helinek. A helikopter szerintem is kell, de nem a 40 éves csupasz Mi-24... Viszont kétfajta helire nincs pénz, jó ha talán egyre lesz, akkor az meg legyen multifunkciós szállítóheli.
 
M

molnibalage

Guest
Lehet, hogy Te nem érted, de igenis sok köze van a katonai repüléshez.

Egy kézifegyver elsütésének? Na ne vicceljünk már. Ez kb. olyan az, hogy úsztál már 1500 métert? Ja, ha nem, akkor ne szólj bele a hegyi kerképározásba. Na, ez kb. ilyen érv volt.

Kis hazánban meg divat lenézni az elméleti szakembereket. (Sajnos.)

Nem mindegy, hogy van valós tapasztalatod akár közvetlenül, akár közvetve. És nem csak "láttál olyat aki olvasott olyanról aki már hallott róla"...

Miért? Pista talán vadászrepülő, helikopter pilóta vagy bokorugró, esetleg mindhárom egyszerre?

Mivel a nagy többség itt sehol nem szolgált, ezért én nem állítok fel idióta mércéket. Logikus érvelést és koherens érvrendszert várok el. Tudod, ez az, ami miatt felbaszta az agyam az a barom F-35-öt fikázó cikk ami úgy változtatta az nézőpontját, ahogy neki jól esett.
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
<blockquote>Lehet, hogy Te nem érted, de igenis sok köze van a katonai repüléshez.

Egy kézifegyver elsütésének? Na ne vicceljünk már. Ez kb. olyan az, hogy úsztál már 1500 métert? Ja, ha nem, akkor ne szólj bele a hegyi kerképározásba. Na, ez kb. ilyen érv volt.

Kis hazánban meg divat lenézni az elméleti szakembereket. (Sajnos.)

Nem mindegy, hogy van valós tapasztalatod akár közvetlenül, akár közvetve. És nem csak "láttál olyat aki olvasott olyanról aki már hallott róla"...

</blockquote>

- Igenis sok köze van a katonai repüléshez, mivel az a "legutolsó" lövészbakánál kezdődik és ott is ér véget. Minden szempontból.
- Egy szárazföldi katona (harcoló!!!) tudja megmondani milyen támogatásra van szüksége, melyik gép mit nyújtott...

- Kis hazánkban már a fél ország elméleti szakember - ezért is tartunk ott ahol...
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
A korlátozott erőforrások miatt az én szemléletem az, hogy mindig a földi csapatok hívnák be a CAS-t, mert arra nem lehet pazarolni a kevés helit - mert 6-8 heli nem túl sok - hogy ők keresgéljenek és kockáztassák az épségüket.

Az a baj, hogy te személyesnek veszed (?) azt, hogy a jelenlegi helyzetben én nem látom értelmét a dedikált harci helinek. A helikopter szerintem is kell, de nem a 40 éves csupasz Mi-24... Viszont kétfajta helire nincs pénz, jó ha talán egyre lesz, akkor az meg legyen multifunkciós szállítóheli.</blockquote>

- Ha olyannyira a korlátozott erőforásokból indulsz honnan lesz mindenhová JTAC? Azt még az általad kőgazdagnak nevezett országok sem mindig tudják biztosítani...
- Mindig a CAS-szel jössz, holott vannak más módok is a tűztámogatásnak.

- Miért venném személyes sértésnek, pláne, hogy nincs közöm a Mi-24-hez?