• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
810
2 098
93
Ez most nem beszólás akart lenni, csak mintha a Lynx esetén a cseheknél jött volna elő ez a torony-kérdés, a molotov koktélról pedig a Leopard hűtőnyilásai miatt ment a vita, ha jól emlékszem. A vége meg mintha az lett volna, hogy a Lynx/Leopard soha nem egyedül megy a városba, hanem van kísérő gyalogság is vagy több harcjármű.
Kell is a kíséret, mert tudok olyan városrészekről, ahol ennyi vassal be lehet menni, de ki már nem.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 910
73 320
113
Rheinmetall AG renews €500 million revolving credit facility

Rheinmetall AG has replaced its existing €500 million revolving credit facility with a new syndicated loan, substantially extending the maturity profile of Group funding. The new syndicated loan, also amounting to €500 million, has a term of five years, plus two one-year extension options ("5+1+1"). It can be used for general corporate financing purposes, while simultaneously serving as a back-up facility for Rheinmetall AG’s existing €500 million commercial paper programme.


Google fordítóval:
A Rheinmetall AG új, szindikált hitelre cserélte a meglévő 500 millió eurós forgóhitel -keretet, jelentősen meghosszabbítva a csoport finanszírozásának futamidejét. Az új, szintén 500 millió euró értékű szindikált hitel ötéves futamidejű, plusz két egyéves meghosszabbítási opció ("5+1+1"). Általános vállalati finanszírozási célokra használható fel, ugyanakkor a Rheinmetall AG meglévő 500 millió euró értékű kereskedelmi papírprogramjának kiegészítő eszközeként szolgálhat.

Aki ért a vállalati pénzügyekhez, lefordíthatná magyarra, hogy ez így miért jó. Valamilyen felvásárláshoz kellhet a pénz? Pl. RUAG? Vagy ahhoz ez kevés?
 
  • Tetszik
Reactions: anonim999

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 623
3 880
113
- 20-30 méter vagy kevesebb. OK, hogy 85 fokkal fellőhetnél 200 méter magasra is elméletileg, de a milyen célalakra is? Mondjuk egy a tízemeletes tetején álló emberre akinek a lábujja 20 cm -re van az épület szélétől. Gondold végig - kb. nem is látnád ... Azaz nem lenne "értékelhető" célalak. Erre céloztam, hogy ilyen 20 méterről lehetne kb. bármekkora emelkedésed.

Arról a mellékes tényről nem is beszélve, hogy itt már vissza tud dobni a molotovos ...
Szia,

Irtam a korabbi hozzaszolasomban, hogy a be nem idezett reszekkel egyetertek, azokkal meg mindig egyetertek. :)

Kezdem az utolso mondatoddal: talan az alap felallasban nem ertunk egyet: szerintem neha ugy alakul a helyzet, hogy el kell menni olyan helyen is, ami nem idealis. Tehat nem vissza tud dobni a molotovos, hanem haladnak a jarmuvek, egyszerszercsak tamadast kapnak felulrol molotov/58-K-100-zal, akkor a jarmunek kell visszatamadnia, illetve a fegyverzetevel elrettenteni a tamadokat.

Es az elejere visszaterve: ahhoz, hogy dobni tudjak a molotovot/58-K-100-t, latni kell a celt, tehat jo esellyel a tamado fejet, fegyvert dobo kezet lehet latni, ami 50 m koruli ferde tavolsagbol azert egy lathato celalak szerintem (noha sose probaltam).
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85 and Pogány

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 623
3 880
113
Egyébként a molotov-koktél hatásos még egyáltalán modern IFV-k és MBT-k ellen?
Szerintem elég jól szigeteltek, hogy ne follyon be a lángoló benzin, hanem elég a jármű külsején - aztán legfeljebb újra kell festeni...
Szia,

Arra gyanakszok, hogy egyre hatasosabb, ahogy egyre tobb erzekeny muszer kerul a jarmu kulsejere (hatasossag alatt ertve a jarmu reszleges vakitasat is).
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen and Pogány

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 385
8 928
113
Szia,

Irtam a korabbi hozzaszolasomban, hogy a be nem idezett reszekkel egyetertek, azokkal meg mindig egyetertek. :)

Kezdem az utolso mondatoddal: talan az alap felallasban nem ertunk egyet: szerintem neha ugy alakul a helyzet, hogy el kell menni olyan helyen is, ami nem idealis. Tehat nem vissza tud dobni a molotovos, hanem haladnak a jarmuvek, egyszerszercsak tamadast kapnak felulrol molotov/58-K-100-zal, akkor a jarmunek kell visszatamadnia, illetve a fegyverzetevel elrettenteni a tamadokat.

Es az elejere visszaterve: ahhoz, hogy dobni tudjak a molotovot/58-K-100-t, latni kell a celt, tehat jo esellyel a tamado fejet, fegyvert dobo kezet lehet latni, ami 50 m koruli ferde tavolsagbol azert egy lathato celalak szerintem (noha sose probaltam).

Sétálj el egy tízemeletes mellett. Avagy akár egy négyemeletes mellett. Aztán gondold végig mit csinálnál, ha egy IFV -ben ülve azt tapasztalnád, hogy záporoznak rád a molotovok ...

A célpontokat java részben nem látnád - maximum pillanatszerűen tűnnének fel számodra igen kedvezőtlen perspektívából (még amikor látod, akkor is "értékelhetetlen" célalakok). Rá se tudnál fordulni ... Ugye a 30 mm gépágyú emelkedésével kapcsolatos a diskurzus ... Azaz az, hogy "egy pillanatra látod/láthatod esetleg a molotovot dobó kezet", hááát ... :)

Nézd meg pl. a szíriai harcok videóit, ahol városi környezetben operálnak. Nyuszik mennek előre. T-72 -sek illetve BMP -k háttérbe húzódva - aránylag fedezékben. Amennyiben a nyuszik szólnak, hogy "találtak" valamit akkor előregurul az "ami a közelben" van és odapörköl párat abba az ablakba/épületrészbe amit jeleztek ...
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Persze, az ASCODnak olyan a hanja mit egy felszáló Spitfirenak, de szerintem nem is akkor hangzik legfortelmesebben, amikor fullra egyenes terepen megy es a leghangosab, hanem amikor sebességet vált és a és az akozben kiadot hangok. Az ember csak várja, hogy no most mi fog torténni. :D A Lynx pedig lehet akár valamivel halkabb is, de az ASCOD mély moralyáhosz képest folymatosan iritáloán kattog. CV-90nek pedig a halk motorja mellet minden nyikorgása meghallatsik, ami picit zavarja az élményt. :p

Nekem is a Lynx hangja a "legirritálóbb", de ennek a semminél is kevesebb jelentősége van egy céleszköz esetén szerintem.

Az a csettegő hang amit kiad a lynx rettenet. Bár azt mondta az RM hogy dolgoznsk rajta.
Nos, ha pár napja azon agyaltunk, hogy a Lynxnek lesznek-e gyermekbetegségei, hát ezt a kerregő hangot nem hiszem, hogy az első sorozatunk legyártásáig ki fognák tudni szedni belőle az RM-nél. Egyelőre nem tűnik olyan akut problémának, mint az Ajax rezgése, ami löveg stabira és emberi egészségre is kihat. Viszont érdemes foglalkozni vele.


Ez szerintem csak akkor számít, ha behallatszik a küzdőtérbe és ott zavarja a deszantot/személyzetet. @krisss , te erről többet tudhatsz és, ha igen, akkor ne fogd vissza magad ;)
Az, hogy kifelé mennyire "idétlen" hangot ad ki, az kurvára lényegtelen, amennyiben nem túl hangos a többi hasonló (értem ezalatt, hogy más IFV-k) járműhöz képest
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85 and Pogány

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 123
119 460
113
Nekem is a Lynx hangja a "legirritálóbb", de ennek a semminél is kevesebb jelentősége van egy céleszköz esetén szerintem.





Ez szerintem csak akkor számít, ha behallatszik a küzdőtérbe és ott zavarja a deszantot/személyzetet. @krisss , te erről többet tudhatsz és, ha igen, akkor ne fogd vissza magad ;)
Az, hogy kifelé mennyire "idétlen" hangot ad ki, az kurvára lényegtelen, amennyiben nem túl hangos a többi hasonló (értem ezalatt, hogy más IFV-k) járműhöz képest
Bent nem hallod.
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 062
13 433
113
Thx. Akkor csak esztétikai gond. :D
(Vagyis össze sem hasonlítható az ASCOD valós problémáival)
AJAXban az intercomomon keresztul volt felerosétve valami zaj, a deszant "csupán" meg volt rázva.

Ha egy gép folyamatossan olyan hangokat ad ki, mint ha valami el lenne benne torve, az azért tobb lesz, mint esztetikai gond. Ott valamilyen alkatrészek szenvednek, és még ha ez nincs is hatással jármú kozvetlen mukodésére, gyakrabban kelle majd szerviszelni.
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
AJAXban az intercomomon keresztul volt felerosétve valami zaj, a deszant "csupán" meg volt rázva.

Ha egy gép folyamatossan olyan hangokat ad ki, mint ha valami el lenne benne torve, az azért tobb lesz, mint esztetikai gond. Ott valamilyen alkatrészek szenvednek, és még ha ez nincs is hatással jármú kozvetlen mukodésére, gyakrabban kelle majd szerviszelni.

Na, természetesen Ajaxot (pimpelt ASCOD) akartam írni (mivel az eredeti ASCOD a tömegével nagyon karcsú már, pláne az elkövetkezendő 20-30 évre nézve), de az a "megrázás", ami tartós egészségkárosodással járt, meg a 20 centis tolatási korlát, stb. nem éppen a "csupán" kategória szerintem.

Hát kerreg, mint egy oldschool dízel Opel Kadett. Nekem fogalmam sincs, hogy ez a Liebherr (eredetileg ugye munkagépekbe szánt, ahol pont leszarják a kerregést, meg hasonló úri huncutságokat) motorjának alaphangja-e, vagy tényleg valami belső gondra utal.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Ez szerintem csak akkor számít, ha behallatszik a küzdőtérbe és ott zavarja a deszantot/személyzetet. @krisss , te erről többet tudhatsz és, ha igen, akkor ne fogd vissza magad ;)
Az, hogy kifelé mennyire "idétlen" hangot ad ki, az kurvára lényegtelen, amennyiben nem túl hangos a többi hasonló (értem ezalatt, hogy más IFV-k) járműhöz képest
Na, természetesen Ajaxot (pimpelt ASCOD) akartam írni

Nem a brit problémát akartuk nullára lecsökkenteni. És azt eddig is tudtuk, hogy a legénység jól érzi magát belül.

Ez inkább olyan itt a fórumon és Pavol is erre célzott, hogy nekünk fórumozóknak nagyon mostoha szerep jutott. Nem ülhetünk bele mind a három gépbe és még mindig késnek a gyártók a részletes tervrajzok elküldésével az irányunkba. És elvárja Prága tőlünk, hogy ennek ellenére lefolytassuk a tendert, győztest hirdessünk és tanácsot adjunk neki, hogy melyik gépet javasoljuk megvételre.
Tót atyafi barátommal és a többiekkel igyekszünk mindent kihozni áldatlanul rossz helyzetünkből. Nézzük videókról a mozgását, hallgatjuk a hangját. Igyekszünk egy első látásra benyomást szerezni róluk. (Ezért is volt nagy újdonság, hogy végre nem zenei aláfestés volt csupán, hanem hallhattuk hogyan muzsikál.) No meg minden dologért Krissst kérdezgetjük, mert ő közelebbről látta, tapasztalta.
Amikor Pavol azt emeli ki az ASCOD kapcsán, hogy a váltásnál milyen a hangja, akkor nem esztétikázni akarunk, hanem kívülről úgy tűnik, hogy küzd a tömegével. A konstrukció nem tűnik megfelelőnek sem Ajax, sem ASCOD II esetén sem a súlykategória kezelésére. Ne jelentsünk ki végérvényes és visszavonhatatlan következtetéseket, de valszeg új kaszni és egy teljesen az elejétől tervezett hajtás szerkezet kell.

Ezzel szemben a CV90-en látszik, hallatszik, hogy egy kiforrott konstrukció. Még ha továbbfejlesztésre már nincs sok keret benne. Ez a mostani közel a legtökéletesebb formája, ahová el tud jutni. A Lynx kattogása nem hiszem, hogy súlyos probléma, de dolgozzanak csak rajta az RM-nél, mert ez egy csiszolatlan gyémántra utal. Nem letisztult, de sokszor elmondtuk, hogy elnyírhatja idővel azt az alkatrészt, ami állandó ilyen terhelést kap. És még idő lesz, mire hozni fogja a legjobb formáját. (De a jelek szerint akkora viszont már sokkal jobb lesz, mint ahová az ASCOD és a CV el tud valamikor is jutni.)
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 274
113
AJAXban az intercomomon keresztul volt felerosétve valami zaj, a deszant "csupán" meg volt rázva.

Ha egy gép folyamatossan olyan hangokat ad ki, mint ha valami el lenne benne torve, az azért tobb lesz, mint esztetikai gond. Ott valamilyen alkatrészek szenvednek, és még ha ez nincs is hatással jármú kozvetlen mukodésére, gyakrabban kelle majd szerviszelni.
Hogymi'?
A Lynx-nek menet közben van egy jellegzetes csattogó hangja, aminek semmi köze a motorhoz. Érdemes pl. Youtube-n megnézni / meghallgatni több más német 'páncélos' menet közbeni hangját.
És ne aggódj, tökéletesen fognak muzsikálni a magyar Hiúzok, én inkább a 'nagy' szlovák 8x8-on aggódnék... :rolleyes: :oops: :D
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 655
35 770
113
Hogymi'?
A Lynx-nek menet közben van egy jellegzetes csattogó hangja, aminek semmi köze a motorhoz. Érdemes pl. Youtube-n megnézni / meghallgatni több más német 'páncélos' menet közbeni hangját.
És ne aggódj, tökéletesen fognak muzsikálni a magyar Hiúzok, én inkább a 'nagy' szlovák 8x8-on aggódnék... :rolleyes: :oops: :D
A másik Lynx topikban az a megfejtés született, hogy PZH futómű miatt kattog. A PZH állítólag ugyan ilyen hangot ad - mondjuk a front mögött 40 kilométerrel ez kevésbé probléma.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 075
33 331
113
A másik Lynx topikban az a megfejtés született, hogy PZH futómű miatt kattog. A PZH állítólag ugyan ilyen hangot ad - mondjuk a front mögött 40 kilométerrel ez kevésbé probléma.
Ja hogy ti a laza lánctagok hangját kifogásoljátok... :D az ilyen könnyű szerrel orvosolható... de nembiztos ám hogy a lazább lánc hátrány... :D persze ha túl laza az sem jó... ez nem típus kérdése hanem láncfeszességé. (persze gumilánctalpal nem állna ilyen fent de annak is megvannak a maga hátrányai.)
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 655
35 770
113
Ja hogy ti a laza lánctagok hangját kifogásoljátok... :D az ilyen könnyű szerrel orvosolható... de nembiztos ám hogy a lazább lánc hátrány... :D persze ha túl laza az sem jó... ez nem típus kérdése hanem láncfeszességé. (persze gumilánctalpal nem állna ilyen fent de annak is megvannak a maga hátrányai.)
Elvileg nem a lánc lazasága a gond, de ezt @krisss tudja jobban.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 075
33 331
113
Elvileg nem a lánc lazasága a gond, de ezt @krisss tudja jobban.
Harckocsin a lánc lazasága szokta okozni a csattogó hangot. Amikor laaza a lánc akkor hasa keletkezik így eltávolodik a csillagkeréktő/meghajtógőrgőtől így az mozgás közbe a foga rácsap a lánctagra. mivel ez a csapás feszítőhatást eredményes valójában nem minden lánctagra csap rá ezért lassabb a frekvenciája.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 011
11 834
113
Hogymi'?
A Lynx-nek menet közben van egy jellegzetes csattogó hangja, aminek semmi köze a motorhoz. Érdemes pl. Youtube-n megnézni / meghallgatni több más német 'páncélos' menet közbeni hangját.
És ne aggódj, tökéletesen fognak muzsikálni a magyar Hiúzok, én inkább a 'nagy' szlovák 8x8-on aggódnék... :rolleyes: :oops: :D
Ez olyan lehet, mint a stukáknál a jerikó szíréna, "szard össze magad, jövünk" üzenettel.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and zulu