[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
2 487
5 683
113
Az általam fentebb leírt rendszerben a PC-21 kiképző pilóták feladata nem csak a kiképzés lenne, hanem a light-attackká felszerelt gépek harci repülése is.
Egyetértek annyiban, hogy a PPL szint felett már a MH kereteiben legyen a képzés turbóprop gépen.
De a PPL mehet dugattyús gépen is, piaci alapon..
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 035
41 686
113
A 23-es esetén az üzemidő és a háttér tűnt el A 29-esnek igazi háttere itthon soha nem volt és elavult. A Gripen D check nincs, de nem avult el és kb. az "idők végezetéig" van bennük az évi 120 órával repidő...
Így van.
És nézd meg az egyszázados típusainkat: MiG-19, MiG-23, Szu-22 és a két századnyi gép, mint donnorból üzemeltetett egyszázadnyi MiG-29-es.
Egyik se bírta sokkal tovább másfél évtizednél, vagy még addig se. A csehszlovákoknak több MiG-19-esük volt és tovább is bírták.
Igen is van közvetett korreláció a darabszám és az üzembentartás ideje közt.

Erre most mondhatnátok, hogy nade nem úgy van az, most bőven hátra lehet dőlni, mert a 14 Gripen az összes magyar légierő, ez már a fal, ezalatt már a nettó megszűnés jön. Tehát nincs miért izgulni, mert ez alá már biztos nem züllünk.
Nos pont ezaz. Ez így már csak névleges képesség, ahogy volt ez a MiG-23-asok, mint BVR, Szu-22-esek, mint csapásmérő és a MiG-29-esek, mint negyedik generációs gépek idején.

A Gripen darabszámokra még egy reláció.
A lengyelek első F-35-öse kb 2023-ban lesz kész. A gépek várható rendszerbe állítása 2030 lesz. Ez a gép hivatott váltani a MiG-29-est és a Szu-22-est (egy duplasvancút és egy tömzsi egyhajtóműves rakétát egy duplasvancú, tömzsi egyhajtóműves rakéta fog váltani. Tökéletes választás! :) ).
2030-ban a MiG-29-eseik már ötven, míg a Szu-22-eseik már hatvan évesek lesznek, így biztos, hogy nem érik már meg a váltótípusukat.
Erre a hátralevő tíz évre valószínű ők is bővítik az első nyugati flottájukat és rárendelnek a 48 darab F-16C-re úgy, hogy az F-35A várható rendszerbeállításakor az első F-16-osaik már közel negyedszázadosak lesznek!
Vagyis alig öt évvel lesznek átlag fiatalabbak, mint a mostani MiG-29-eseik!

Hogy értsük jól, 2030 itt van tíz éven belül és nem engedhetjük meg magunknak, hogy egyhelyben toporogjunk 14 így-úgy üzemben tartott közel negyed évszázados géppel, meg emiatt folyton kevés pilótával és elvándorló műszakival. Szép volt, jó volt ez az alulfinanszírozott szerénykedés, de egy idő után már semmi értelme.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 035
41 686
113
Jelenleg akármilyen kiképzőgépről beszélünk, akárhol elvégzett alapkiképzéssel, a Gripen szakszót idehaza lehet csak megszerezni a két darab Delta egyikén.
Ez a szűk keresztmetszet.
A Hawk után is lehet, hogy valaki Airbus-ra kerül, vagy Falcon-ra, egyszerűen a kanadai, vagy azzal egyenértékű akármilyen jövőbeni pilótaképzés nem helyettesíti a Gripen típusképzést.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
6 566
7 359
113
Mégtovább megyek.
Molnibalage a “négy Gripen árából..” véleményével behozta a képbe a reálpolitikát. Jól tette? Jól tette, mondhatná most mindenki.

A helyzet az, hogy nem. A reálpolitika az mindig az adott kor realitásán alapszik, azaz végignézünk a kül- és belpolitika horizontján és ameddig ellátunk, az a reálpolitika hatótávja.
Ez ma, idehaza, az immáron tíz éves Fidesz 2/3 ellenére sem több egy-két évnél.
Egy, már üzemelő Gripen mellé továbbiak beszerzése is alsó hangon öt év, miközben a típussal a saját jól felfogott érdekünk, hogy legalább húsz évre, de inkább többre tervezzünk.
(...)

Szóval látszik, hogy ide távolról sem az aktuális reálpolitika szerinti koncepció kell, mert azzal csak a földbe áll az üzemeltető.
Ide legalább két további évtizednyi terv kell, azt meg nekem ne mondja senki, hogy ezt a következő húsz évet is ilyen kis darabszámmal akarjuk végigszerencsétlenkedni.

Szerintem ez inkább aktuálpolitika, vagy egyszerű rövidlátás. Ami nagyon hiányzik, az a stratégiai tervezés.

Ha maradnának a Griffek, mint "nehéz vasak", akkor olasz Mastert vagy két Hyundai autó és Samsung teló között 20 db KAI Golden Eagle-t is vehetnénk. Modern, olcsóbb a griffnél. Ide pont jó akár légirendésznek vagy könnyű harcinak vagy trainernek is. Néhány drónnal és némi légvédelemmel kiegészítve combos kis kombó lenne. Árban meg a másik század Gripen E-vel pariban lenne..... Sőt, amennyire csípnek minket Koreában, még ide is hozhatnák a gyártást.... Lehet, hülyeség, de nekem szimpi lenne...

Sajnos hülyeség. :D
Nem jók az ilyenek légirendészetre. Úgy egyáltalán csak az erőforrások szétforgácsolása lenne. A drónok teljesen más tészta, abból kellene több kategória is, de momentán kb. semmi sincs abból se.

Az általam fentebb leírt rendszerben a PC-21 kiképző pilóták feladata nem csak a kiképzés lenne, hanem a light-attackká felszerelt gépek harci repülése is.

Úgy látom, hogy ez a PC-21 rendszer inkább ilyen marketing süketelés.
Szimulátorról kurva élet, hogy nem engednék senkit egy ilyen gépre. szépen körözgessen Zlinnel, DA-20-al, akármivel, amíg kiderül, hogy van-e hozzá érzéke, és ha igen, akkor mire lehet majd jó. Teherszállítókra meg inkább kiöregedett vadászokat raknék, vagy legalább is fenntartanám a lehetőséget, hogy egy részük oda kerüljön, ott repkedjenek még 5-10 évet, ha már jó pénzért ki lettek képezve és rendszerben tartva.

Visszatérve a PC-21-hez, erős csúsztatás a rajz, hogy a hagyományos modellben 4 külön típus lenne. Hárommal simán összejön, de akár kettővel is. Vadászt képezni, meg igen is vadászon kell.

Szerintem még legalább 2 D kellene itthon egy rendes utóképzéshez. Nyilván, hogy ebből legalább kettő mindig elérhető legyen. De az egésznek feltétele, hogy legyen, aki üzemben tartja ezeket. És akkor beszélhetünk a bázis védelmének a megerősítéséről is már. Én első körben mondjuk néhány NASAMS indítót telepítenék, meg persze a szükséges hozzávalókat, így azonos rakétákat lehetne használni a vadászokkal. Vagy csöves légvédelmet drónok ellen, akár több kaliberrel vegyesen. Nem tudom, van-e értelme mondjuk egy 80 ezres kis bolti quadkopterre 23-mm-essel lőni, pl.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
T

Törölt tag 1586

Guest
Úgy látom, hogy ez a PC-21 rendszer inkább ilyen marketing süketelés.
Szimulátorról kurva élet, hogy nem engednék senkit egy ilyen gépre. szépen körözgessen Zlinnel, DA-20-al, akármivel, amíg kiderül, hogy van-e hozzá érzéke, és ha igen, akkor mire lehet majd jó. Teherszállítókra meg inkább kiöregedett vadászokat raknék, vagy legalább is fenntartanám a lehetőséget, hogy egy részük oda kerüljön, ott repkedjenek még 5-10 évet, ha már jó pénzért ki lettek képezve és rendszerben tartva.
Ezzel abszolút egyet értek.
A kiképzésben a leg fontosabb a fokozatosság.
Az hogy majd PC-21-gyel végigoktatják szoktató repüléstől vadászgépig tökéletes marhaság.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
14 314
20 651
113
Ezzel abszolút egyet értek.
A kiképzésben a leg fontosabb a fokozatosság.
Az hogy majd PC-21-gyel végigoktatják szoktató repüléstől vadászgépig tökéletes marhaság.
Turboproppal meg lehet és kell is spórolni, hogy sugárhajtású trénerre küldjünk valakit, aki alkalmatlan. Túl nagy a szakadék egy kis Zlin és egy sugárhajtású között! A Zlin vezetése amolyan B jogsi, bárki megugorja, de a sugárhajtású harci gép egy Forma egyes versenyautó, legalább egy sportkocsit tudjon uralni az, aki ebbe az irányba megy, ez lenne a turboprop szerepe!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
16 291
27 208
113
Úgy látom, hogy ez a PC-21 rendszer inkább ilyen marketing süketelés.
Szimulátorról kurva élet, hogy nem engednék senkit egy ilyen gépre. szépen körözgessen Zlinnel, DA-20-al, akármivel, amíg kiderül, hogy van-e hozzá érzéke, és ha igen, akkor mire lehet majd jó. Teherszállítókra meg inkább kiöregedett vadászokat raknék, vagy legalább is fenntartanám a lehetőséget, hogy egy részük oda kerüljön, ott repkedjenek még 5-10 évet, ha már jó pénzért ki lettek képezve és rendszerben tartva.
Az a baj, hogy okosabb akarsz lenni a különböző légierőknél.
Nem elég, hogy a spanyolok is sugárhajtású kiképző gépeket IS váltanak ki vele, de a franciák is éppen azon dolgoznak, hogy a teljes kiképzési sémát áttegyék turbopropra. Ők az Alphajeteket váltják ki vele.
A PC-21 fedélzeti integrált kiképző rendszeribe szimulálják a Rafale fedélzeti rendszereit, és teljes fegyverzetét. De a svájciak vállalják pl.a Gripen ilyen jellegű integrációját is. A gép képességeiről meg annyit, hogy -4/+8G terhelésre van hitelesítve.
Természetesen nem lehet PC-21 után azonnal együléses Gripenre kerülni, de ez az NFTC-ből visszatért pilótáknál sincs így. Tehát a D-n való képzés így sem kivehető a rendszerből. Ne feledjük, hogy az angolok advanced fast jet trainernek vették. ;)
A szimulátor egy opció a Zlin jellegű dugattyús iskolagépekre. Akinek már van az azt használja.
A Pc-21 előnye pont az, hogy a gép digitális/ programozható kijelzőit a képzési szintek szerint lehet konfigurálni. Akár arra is képes, hogy a hátul ülő oktató teljes műszeres információ tartalmat kap, mígy a növendék csak azon műszereket, amire a szintjéhez szükség van.
Én el tudnék egy olyan rendszert képzelni, hogy az iskolagépekkel és a szimulátorokkal meg lehet szűrni a jelentkezőket, hogy mennyire alkalmasak egyáltalán a repülésre. A PC-21-en történő többlépcsős képzésen pedig el lehet dönteni, hogy ki mire alkalmas.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
6 566
7 359
113
Az a baj, hogy okosabb akarsz lenni a különböző légierőknél.
Nem elég, hogy a spanyolok is sugárhajtású kiképző gépeket IS váltanak ki vele, de a franciák is éppen azon dolgoznak, hogy a teljes kiképzési sémát áttegyék turbopropra. Ők az Alphajeteket váltják ki vele.
A PC-21 fedélzeti integrált kiképző rendszeribe szimulálják a Rafale fedélzeti rendszereit, és teljes fegyverzetét. De a svájciak vállalják pl.a Gripen ilyen jellegű integrációját is. A gép képességeiről meg annyit, hogy -4/+8G terhelésre van hitelesítve.
Természetesen nem lehet PC-21 után azonnal együléses Gripenre kerülni, de ez az NFTC-ből visszatért pilótáknál sincs így. Tehát a D-n való képzés így sem kivehető a rendszerből. Ne feledjük, hogy az angolok advanced fast jet trainernek vették. ;)
A szimulátor egy opció a Zlin jellegű dugattyús iskolagépekre. Akinek már van az azt használja.
A Pc-21 előnye pont az, hogy a gép digitális/ programozható kijelzőit a képzési szintek szerint lehet konfigurálni. Akár arra is képes, hogy a hátul ülő oktató teljes műszeres információ tartalmat kap, mígy a növendék csak azon műszereket, amire a szintjéhez szükség van.
Én el tudnék egy olyan rendszert képzelni, hogy az iskolagépekkel és a szimulátorokkal meg lehet szűrni a jelentkezőket, hogy mennyire alkalmasak egyáltalán a repülésre. A PC-21-en történő többlépcsős képzésen pedig el lehet dönteni, hogy ki mire alkalmas.


Nem igazán.
Nincs velem baj, és nem én akarok okosabb lenni náluk. A baj az, hogy meggyőződésed, hogy helyes az éppen aktuális divat-hóbortjuk, holott kb. minden légierőnél volt már példa óriási baromságra. Mert ez is csak egy modernista hübrisz.
Értem én, hogy jól műrepülhető, de ezt nem is vitattam. Meg az sem, hogy mit mire lehet integrálni, meg szimulálni.
Egy büdös szóval nem írtam, hogy, HAWK-ról együléses Gripenre tennék bárkit is. Honnan vetted?
A szimulátor nem lehet alternatívája a valódi repülőgépnek. Kiegészítésnek, előszűrésnek, megfelel, de nem valódi.
Motorozni sem úgy tanul az ember, hogy felül egy 250-esre, aztán mambó.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Turboproppal meg lehet és kell is spórolni, hogy sugárhajtású trénerre küldjünk valakit, aki alkalmatlan. Túl nagy a szakadék egy kis Zlin és egy sugárhajtású között! A Zlin vezetése amolyan B jogsi, bárki megugorja, de a sugárhajtású harci gép egy Forma egyes versenyautó, legalább egy sportkocsit tudjon uralni az, aki ebbe az irányba megy, ez lenne a turboprop szerepe!
Abszolút...
A repülést mindenkinek tanulnia kell.
Nem is elsősorban a repülőgép vezetés technikáját hanem a stressz helyzetben való munkát és döntéshozatalt.
Ez a képesség különböző az egyes egyéneknél de fejleszthető.
A kiképzés lényege hogy el kell vinni a növendéket az aktuális képességei hátáráig, majd egy lépéssel - DE csakis egy lépéssel - tovább.
Így szépen, fokozatosan ki lehet alakítani azt amit "légijártasság"nak hívnak ami a manuális képességeknek, döntéshozatali képességnek és az önbizalomnak egy érdekes keveréke.
Ebben a folyamarban nem lehetnek nagy ugrások. Nem lehet a növendéket olyan feladatok elé állítani amire még nincs kész.

Igazodva a növendékek képsségeihez teljesen más tulajdonságokkal bíró gép kell az alapképzéshez (0-50 óra) mint a későbbi haladó képzéshez.
A PC21 bizonyára egy kiváló gép ami esetleg kiválthatja a jet trainert de alapképzésre nem megfelelő.
 
  • Tetszik
Reactions: blogen

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
16 291
27 208
113
Nem igazán.
Nincs velem baj, és nem én akarok okosabb lenni náluk. A baj az, hogy meggyőződésed, hogy helyes az éppen aktuális divat-hóbortjuk, holott kb. minden légierőnél volt már példa óriási baromságra. Mert ez is csak egy modernista hübrisz.
Értem én, hogy jól műrepülhető, de ezt nem is vitattam. Meg az sem, hogy mit mire lehet integrálni, meg szimulálni.
Egy büdös szóval nem írtam, hogy, HAWK-ról együléses Gripenre tennék bárkit is. Honnan vetted?
A szimulátor nem lehet alternatívája a valódi repülőgépnek. Kiegészítésnek, előszűrésnek, megfelel, de nem valódi.
Motorozni sem úgy tanul az ember, hogy felül egy 250-esre, aztán mambó.
Össze vissza beszélsz. o_O
Tehát a spanyolokról 2 vel ezelőtt írtam. Az előbb a franciákról írtam. De beteszem neked a svájci légierőt is, akik direktben képzik az F-18 alá a pilótákat rajta - 2008 óta!!!. Ők a 3. 4. fázist csinálják a PC-21-gyel.
Az ausztrál légierő 42 db Pc-21-et rendelt a teljes training csomaggal. (ők a 2.-3. fázist intézik velük)
Szóval a 2008-óta tartó "divathóbortról" beszélgetünk, amit közben olyan légierők rendeltek meg mint amiket fentebb említettem, és a saját rendszerük szerint használják az oktatás különböző szintjein.
Az a vicces, hogy az angol ETPS is 2 ilyen gépet használ már a Hawk-ok leváltására, és ha jól értelmezem, akkor pont a Gripen D-k alá dolgoznak velük... :)
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
6 566
7 359
113
Össze vissza beszélsz. o_O
Tehát a spanyolokról 2 vel ezelőtt írtam. Az előbb a franciákról írtam. De beteszem neked a svájci légierőt is, akik direktben képzik az F-18 alá a pilótákat rajta - 2008 óta!!!. Ők a 3. 4. fázist csinálják a PC-21-gyel.
Az ausztrál légierő 42 db Pc-21-et rendelt a teljes training csomaggal. (ők a 2.-3. fázist intézik velük)
Szóval a 2008-óta tartó "divathóbortról" beszélgetünk, amit közben olyan légierők rendeltek meg mint amiket fentebb említettem, és a saját rendszerük szerint használják az oktatás különböző szintjein.
Az a vicces, hogy az angol ETPS is 2 ilyen gépet használ már a Hawk-ok leváltására, és ha jól értelmezem, akkor pont a Gripen D-k alá dolgoznak velük... :)

Lószart beszélek össze-vissza. Esetleg nem érted, de az nem az én dolgom.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
14 314
20 651
113
Abszolút...
A repülést mindenkinek tanulnia kell.
Nem is elsősorban a repülőgép vezetés technikáját hanem a stressz helyzetben való munkát és döntéshozatalt.
Ez a képesség különböző az egyes egyéneknél de fejleszthető.
A kiképzés lényege hogy el kell vinni a növendéket az aktuális képességei hátáráig, majd egy lépéssel - DE csakis egy lépéssel - tovább.
Így szépen, fokozatosan ki lehet alakítani azt amit "légijártasság"nak hívnak ami a manuális képességeknek, döntéshozatali képességnek és az önbizalomnak egy érdekes keveréke.
Ebben a folyamarban nem lehetnek nagy ugrások. Nem lehet a növendéket olyan feladatok elé állítani amire még nincs kész.

Igazodva a növendékek képsségeihez teljesen más tulajdonságokkal bíró gép kell az alapképzéshez (0-50 óra) mint a későbbi haladó képzéshez.
A PC21 bizonyára egy kiváló gép ami esetleg kiválthatja a jet trainert de alapképzésre nem megfelelő.
A turbopropon elhasalók számát a honvédelmi szövetségben vitorlázórepüléssel lehetne csökkenteni. Kisgépes repüléshez jóval kevesebb képesség kell, mint a vitorlázáshoz. Ilyen láncot tudnák elképzelni:

0. szint: 10/12-14/16 éves korig HSZ vitorlázórepülő képzés. A legjobbaknak 16-18 éves kor között ultralight/kisgépes alapképzés. Az első selejtező, lényegében a tud e repülni szint.

1. szint: katonai kisgépes képzés

2. szint: turboprop műrepülő, majd arra épülve harci alapképzés. A második vízválasztó, uralja e a komoly teljesítményű eszközöket, képesség és döntéshozatal. Innen mehetnek tovább a legjobbak harci gép (forgó és merevszárnyas) vagy a kevésbé jók szállító irányba, míg a szintet meg nem ütők sehova.

3. szint: jet trainer, egy Master szintű gépen megtanulják a teljes szakmát. A full repülő és harci képzés. (forgószárnyasoknál H145-ön)

4. szint: típusképzés a harci gépre annak minden velejárójával.

Ez azért jó, mert a kétüléses verzióval nem rendelkező harci gépek éppúgy bele illeszthetőek, mint Allesmor koncepciója. A lényeg a teljes fokozatosság ami a honvédelmi szövetséges előképzés után három szinten kibocsájt egy teljes szintű képzést kapott harci pilótát úgy, hogy jó eséllyel csak a következő szintre alkalmasok jutnak tovább, mert nincsenek nagy ugrások. Igaz, cserébe tovább tart. Mire valaki huszonévesen beül a harci gépbe már egy évtizedes repülő előélete van a legfogékonyabb gyerekkorától kezdve.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 035
41 686
113
Így van, feltaláltad a melegvizet, akarom mondani, pontosan leírtad azt a sémát, ami évtizedeken át jól működött nálunk és jól működik most is más országokban.
Csak mi szétcsesztük az egészet, a fürdővízzel együtt kiöntöttük a gyereket, mikor a nagy rendszerváltáskor a mámoros szédületben felszámoltuk az MHSz-t, majd utána a frissiben elkezdett hazai pilótaképzést az indulást követően beszántottuk, azóta meg feleslegesen koncepciózgatunk.

Nem is véletlen, hogy miközben a kanadai NFTC-ről hozzuk haza az embereket, a koncepciótlanul 12/2-es arányban rendszeresített Gripen-re nem tudjuk normálisan, gördülékenyen megcsinálni a típusátképzést.
Mert a csehek is így... nem a cseheknek is ugyanúgy 14 Gripenjük van, de nekik ott van az Alca, ami bár szemre ugyanaz, mint az NFTC Hawk-ja, de valójában már harci feladatra is alkalmas egység (illetve arra is tartják). Tehát, aki oda érkezik, az is már kvázi nagysebességű típuson szolgál, aztán még lehet belőle Gripenes is.
A mi Alcánk most úgy néz ki, hogy a frissen hazajött Hawk-szakszós NFTC-t végzett embereinket előbb leültetjük egy kisszékre a sarokba, hogy legyenek szívesek itt várakozni, majd visszaküldjük őket Kanadába, repkedjenek még Hawk-on, illetve elküldjük őket a svédekhez, hogy képezzenek ők belőlük Gripen-pilótát, mert mi nem tudunk.

Szóval, egyszerű, mint az egy 1x1, ha idehaza akarunk pilótákat képzeni, akkor vissza kell csinálni azt, ami korábban évtizedeken át jól működött. Az meg ne tévesszen meg senkit, hogy évtizedeken át a Szovjetúnióban meg Csehszlovákiában ment a kiképzés, mert az csak a lokáció.
A séma ott is ugyanaz volt: a kiképzés idehaza kezdődött az MHSz-ben, Békéscsabán Zlin Trénerrel előszűrés, majd Krasznodar-ban, L-39 és MiG-21UM/PFM/MF/bisz, illetve Frunzéban Mi-4 és Mi-8.
Akit menet közben szanáltak, az az említett magasabb típusokra sem jutott el, de aki végzett, az már azzal a szakszóval jött haza, amit idehaza repülnie kellett. Aztán, hogy idehaza átképzeték MiG-23-asra vagy Mi-24-esre, az már egy másik történet. A lényeg, hogy vadászgépen egyedülrepülésre alkalmas, illetve szállítóhelikopteren repülésre alkalmas szakszóval kaptuk vissza a végzőseinket.

Látható, hogy az már csak részletkérdés, hogy a kiképzés különböző fokai hol zajlanak. Csinálhatjuk az egészet idehaza, akkor nyilván az összes eleme idehaza kell, hogy rendelkezésre álljon. Jelenleg ez a helikoptereseknél még megoldható, de a Gripen esetében van egy foghíj a dologban, ezt valahogy át kéne hidalni.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
pontosan leírtad azt a sémát, ami évtizedeken át jól működött nálunk és jól működik most is más országokban.
Nem csak ez a séma létezhet...
Nagyon sok országban egyszerűen kiszervezik az egész katonai pilótaképzést külső - civil - vállalkozásokba.
Az adott ország védelmi minisztériuma megegyezik a céggel hogy mennyit fizet a kiképzett pilótáért és a többi a képző szervezet dolga.
Persze a képzést auditálják úgyhogy a színvonal biztosított.
Az légierő nem szórakozik MHSZ-szel, meg kisgépes flottával hanem elvárja hogy minden évben megkapja a megrendelt számú és minőségű új emberanyagot.
Előny hogy a dolog a honvédelmi vezetés szempontjából jól tervezhető. Ha tudják hány embert akarnak, akkor már csak egy szorzás és tudják hogy ennek mennyi lesz a klts.e
A légierő az alap feladatára fókuszálhat (harci repülés), nem kell alapfokú kiképzéssel és fakezű növendékekkel bajlódnia.
Hátrány hogy ki kell fizetni a magán vállalkozás elvárt profitját is és ezért ez a megoldás drágább lehet mintha saját szervezésben oldanák meg.
(nem feltétlenül ha a képző szervezet megfelelő méretet ér el és ezáltal hatékonyabbá válik)

Mivel az NFTC is egy civil vállalkozás kezében van (CAE) jelenleg tulajdonképp mi is ezt az utat járjuk.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
41 099
60 681
113
Nem csak ez a séma létezhet...
Nagyon sok országban egyszerűen kiszervezik az egész katonai pilótaképzést külső - civil - vállalkozásokba.
Az adott ország védelmi minisztériuma megegyezik a céggel hogy mennyit fizet a kiképzett pilótáért és a többi a képző szervezet dolga.
Persze a képzést auditálják úgyhogy a színvonal biztosított.
Az légierő nem szórakozik MHSZ-szel, meg kisgépes flottával hanem elvárja hogy minden évben megkapja a megrendelt számú és minőségű új emberanyagot.
Előny hogy a dolog a honvédelmi vezetés szempontjából jól tervezhető. Ha tudják hány embert akarnak, akkor már csak egy szorzás és tudják hogy ennek mennyi lesz a klts.e
A légierő az alap feladatára fókuszálhat (harci repülés), nem kell alapfokú kiképzéssel és fakezű növendékekkel bajlódnia.
Hátrány hogy ki kell fizetni a magán vállalkozás elvárt profitját is és ezért ez a megoldás drágább lehet mintha saját szervezésben oldanák meg.
(nem feltétlenül ha a képző szervezet megfelelő méretet ér el és ezáltal hatékonyabbá válik)

Mivel az NFTC is egy civil vállalkozás kezében van (CAE) jelenleg tulajdonképp mi is ezt az utat járjuk.
A probléma nem ezzel a résszel van Allesmor szerint. Az, amit nemigen tudsz kiszervezni, ha jól értem.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
26 193
48 179
113
A Gripen típusképzés Svédországban történik. A svédek csak olyan embert engednek Gripent vezetni, aki náluk elvégezte a képzést és levizsgázott. A 2012-es szerződésmódosítás óta már nem külön fizet érte a Honvédség, hanem a lízing része a képzés is. Ősszel és tavasszal indulnak kinn képzések. Onnan fél év után Gripen pilótaként jön haza, akit Kanada után odaküldtek. Utána itthon már csak a Honvédségnél alkalmazott harceljárásokat kell megtanulni és már mehet is készültséget adni? Persze az egyre komplexebb levegő-föld eljárások gyakorlására kell az idő és a sok repülés, de azt többségében nem együléses gépekkel gyakorolják már? A bemutató pilóta képzés is Svédországban volt. És vannak mindenféle egyéb továbbképző kurzusok is a svédeknél. Ha saját tulajdonba kerülnek a gépek, akkor majd bárki repülhet vele, akit itthon alkalmasnak találnak?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 035
41 686
113
A séma az ugyanaz, függetlenül attól, hogy ki csinálja az egyes fokozatokat. Végig, az alapoktól a légierő, vagy az állam kezdi az MHSz-szel, vagy az állam szerződik a civil repülőklubokkal, vagy magát a kiképzést egy külföldi magánszervezettel bonyolítja le, az mindegy.
Én se azt mondtam, hogy mindent feltétlenül a légierő csináljon.

A séma az az, hogy valaki elgyalogol az UL/kisgépes első egyedülitől a harci, vagy közepes szállítóhelikopterig, illetve az együléses szuperszonikus harcászati repülőgépig.

Én azt írtam, hogy foghíjas nálunk a dolog, mert totál mindegy, hogy ki, hol és hogyan képzi alapfokon a növendékeket, az is, hogy a köztes típussal hol repül a növendék, a baj az, hogy aki Gripen-re kész, de csak Hawk szakszóval érkezik vissza, annak okvetlenül megtorpan a karrierje, ide-oda tologatják. Ez a legrosszabb. Egyszerűen nem tudja gördülékenyen megkezdeni a Gripen-átképzést.
A H145 már egy olyan beszerzés, hogy az egyszerre kiképző és magasabb típus is lehet valakinek, hiszen annak már önálló feladatköre is van a kiképzésen túl.
A helikopteres vonalon jobban állunk, vagy már látszik, hogy jobban fogunk állni.

Gripen fronton kell ersőítés.