[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 210
2 865
113
Igen! Olyannyira nem repülnek, hogy 2008-tól 2013-ig 3500 órát repültek ÖSSZESEN a teljes Gripen flottával.
Találtam erről egy cikket is, ami egy régebbi kérdésre is választ adhat.
A megrendelt 26 gépből csak 12-őt tartanak aktív szolgálatban, a többi le van tárolva. És forgatják az aktív gépeket. Mondjuk én már olyat is olvastam, hogy elég rossz állapotban vannak a gépeik... :(
És a régebbi kérdés: A Gripen repült órája 135.400rand-ra van megadva a cikkben (üzemanyaggal!). Ez mai árfolyamon olyan 7.300 USD. Akkor ezek szerint a svéd ilyen irányú adatok stimmelhetnek...
Ha a 26 gép összesen repült 5 év alatt 3500 órát akkor tényleg alig használtak. Nem is értem minek vettek ennyi gépet.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
3 260
4 901
113
Difficult times call for alternative solutions

The world is a very unfamiliar place right now. We are all affected by the Covid-19 pandemic in one way or another. Due to this, we are figuring out various alternative solutions for things that cannot be done in the usual way. An example of such a solution is last week’s special delivery of two Gripen aircraft to the Hungarian Air Force.
Every ten weeks, the Hungarians come here to drop off aircraft for inspection or collect them following an inspection. Just before travel restrictions were implemented in Hungary, two aircraft had been dropped off in Linköping. An inspection takes between ten and twelve weeks and, last week, the Gripen aircraft were ready.

https://saabgroup.com/media/stories...fficult-times-call-for-alternative-solutions/

Ez milyen check pontosan? Lehet átsiklottam felette.
Illetve ezt nem lehetne itthon végezni?

Amcsikbol ezt mondjuk nem neznem ki, tudom hogy a svedek sem a ket szep szemunkert csinaltak de szep gesztus volt.
 
  • Tetszik
Reactions: hollywood

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
41 099
60 681
113
Difficult times call for alternative solutions

The world is a very unfamiliar place right now. We are all affected by the Covid-19 pandemic in one way or another. Due to this, we are figuring out various alternative solutions for things that cannot be done in the usual way. An example of such a solution is last week’s special delivery of two Gripen aircraft to the Hungarian Air Force.
Every ten weeks, the Hungarians come here to drop off aircraft for inspection or collect them following an inspection. Just before travel restrictions were implemented in Hungary, two aircraft had been dropped off in Linköping. An inspection takes between ten and twelve weeks and, last week, the Gripen aircraft were ready.

https://saabgroup.com/media/stories...fficult-times-call-for-alternative-solutions/

Ez milyen check pontosan? Lehet átsiklottam felette.
Illetve ezt nem lehetne itthon végezni?
Ezek a 800 órás check-k szerintem. Mivel úgy 1800 órát tesznek a gépekbe és elosztva jönnek így jön ki kb. a matek.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
26 193
48 179
113
Difficult times call for alternative solutions

The world is a very unfamiliar place right now. We are all affected by the Covid-19 pandemic in one way or another. Due to this, we are figuring out various alternative solutions for things that cannot be done in the usual way. An example of such a solution is last week’s special delivery of two Gripen aircraft to the Hungarian Air Force.
Every ten weeks, the Hungarians come here to drop off aircraft for inspection or collect them following an inspection. Just before travel restrictions were implemented in Hungary, two aircraft had been dropped off in Linköping. An inspection takes between ten and twelve weeks and, last week, the Gripen aircraft were ready.

https://saabgroup.com/media/stories...fficult-times-call-for-alternative-solutions/

Ez milyen check pontosan? Lehet átsiklottam felette.
Illetve ezt nem lehetne itthon végezni?

Szerintem ez a 800 órás ipari nagyjavítás. Azt csak a gyártó tudja elvégezni.
Érdekes hogy most két gép volt kinn, nem egy.

A 44-es gép 2016 július 1-én érkezett Kecskemétre az összetört 42-es pótlására. Gondolom, átadás előtt átalakították, rendbetették és onnan indult a 800 órás cikllus. Ezek szerint 2020 februárjában érte el a 800 órát. 3 év és 7 hónap alatt repült 800 órát? Az 223 óra/év-es átlag, ha jól számolom. Azaz legalább 50%-kal repült többet, mint egy együléses gép átlagosan.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and hollywood

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
1 546
3 033
113
A Foci VB indokolta a beszerzést, és a leállítást is. o_O

A leállításukat részben az is indokolta, hogy nincs elég pilótájuk, lásd:
https://htka.hu/2013/03/14/lekonzervaltak-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
"A 26 üzembe állított gépből jelenleg 10 (vagy még annál is kevesebb) bevethető, 6 kiképzett pilóta alkotja az állományt, melynek évi teljes (!) repült óra kerete összesen 150 óra"

Itt van pár további HTKA-s cikk a kálváriájukról, az első rögtön arról szól, hogy kanibalizálják a gépeket, mert lejárt a támogatás a SAAB-bal:
https://htka.hu/2013/07/18/a-saab-nelkul-uzemeltetik-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
https://htka.hu/2013/07/25/eladja-gripenjeit-a-del-afrikai-koztarsasag/
https://htka.hu/2013/10/04/del-afrika-nem-adja-el-griffjeit/
https://htka.hu/2016/03/31/nyugdijazhatja-gripenjeit-a-saaf/
 

hollywood

Member
2013. március 30.
38
25
18
Szerintem ez a 800 órás ipari nagyjavítás. Azt csak a gyártó tudja elvégezni.
Érdekes hogy most két gép volt kinn, nem egy.

A 44-es gép 2016 július 1-én érkezett Kecskemétre az összetört 42-es pótlására. Gondolom, átadás előtt átalakították, rendbetették és onnan indult a 800 órás cikllus. Ezek szerint 2020 februárjában érte el a 800 órát. 3 év és 7 hónap alatt repült 800 órát? Az 223 óra/év-es átlag, ha jól számolom. Azaz legalább 50%-kal repült többet, mint egy együléses gép átlagosan.

Ezek a 800 órás check-k szerintem. Mivel úgy 1800 órát tesznek a gépekbe és elosztva jönnek így jön ki kb. a matek.

Köszönöm a választ mindenkinek!
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 210
2 865
113
A leállításukat részben az is indokolta, hogy nincs elég pilótájuk, lásd:
https://htka.hu/2013/03/14/lekonzervaltak-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
"A 26 üzembe állított gépből jelenleg 10 (vagy még annál is kevesebb) bevethető, 6 kiképzett pilóta alkotja az állományt, melynek évi teljes (!) repült óra kerete összesen 150 óra"

Itt van pár további HTKA-s cikk a kálváriájukról, az első rögtön arról szól, hogy kanibalizálják a gépeket, mert lejárt a támogatás a SAAB-bal:
https://htka.hu/2013/07/18/a-saab-nelkul-uzemeltetik-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
https://htka.hu/2013/07/25/eladja-gripenjeit-a-del-afrikai-koztarsasag/
https://htka.hu/2013/10/04/del-afrika-nem-adja-el-griffjeit/
https://htka.hu/2016/03/31/nyugdijazhatja-gripenjeit-a-saaf/
A Saab adta a supportot 2017. november és 2020. február között. 2 kommentel ezelőtt már írtam.
https://www.defenceweb.co.za/aerosp...ce/saab-awarded-saaf-gripen-support-contract/
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
1 546
3 033
113
A Saab adta a supportot 2017. november és 2020. február között. 2 kommentel ezelőtt már írtam.
https://www.defenceweb.co.za/aerosp...ce/saab-awarded-saaf-gripen-support-contract/

2013-tól 4 éven át maguknak kellett megoldaniuk a gépek karbantartását és akkor kannibalizáltak, a csatolt cikkeknél ott vannak a dátumok.

De azt gondolom, hogy a 6 db kiképzett pilóta, akik együtt összesen repülhettek 150 órát évente sokkal nagyobb gond, mint az, hogy 14-16 gépet donornak használtak.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 210
2 865
113
2013-tól 4 éven át maguknak kellett megoldaniuk a gépek karbantartását és akkor kannibalizáltak, a csatolt cikkeknél ott vannak a dátumok.

De azt gondolom, hogy a 6 db kiképzett pilóta, akik együtt összesen repülhettek 150 órát évente sokkal nagyobb gond, mint az, hogy 14-16 gépet donornak használtak.
2013 és 2016 között is a Saab adta a supportot. Az ár 180 millió SEK volt. Benne van a cikkben amit az előző kommentben csatoltam. El kellene olvasni.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
1 546
3 033
113
2013 és 2016 között is a Saab adta a supportot. Az ár 180 millió SEK volt. Benne van a cikkben amit az előző kommentben csatoltam. El kellene olvasni.

Igaz, ezek szerint 2012 Márciustól 2013 év végéig nem volt gyártói támogatás tehát több mint másfél évig egyedül kellett megoldaniuk az üzemeltetést és ekkor kannibalizáltak:
"It was awarded at the end of 2013 – for much of that year the SAAF had no Gripen support contracts with the SAAF doing hands on maintenance work"
Továbbá:
https://saabgroup.com/media/news-pr...rded-gripen-support-contract-in-south-africa/
https://www.defenceweb.co.za/aerosp...ded-gripens-support-contract-in-south-africa/
(Nem találok 2012 Március utáni támogatást.)

Az utolsó gépet 2012-ben vették át: https://htka.hu/2012/09/10/htka-hirhalom-2012-36-het/
Miközben ekkora már egyes gépeik 2010 óta lekonzerválva álltak: https://htka.hu/2013/03/14/lekonzervaltak-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 754
3 910
113
Szerintem ez egyáltalán nem vállalható kompromisszum.
Az F-35 mind AA mind AG taktikája nagyrészt erre épül.


Hát, ha vehetsz mondjuk Leo 2 A7+ tankot data linkkel, hálózatos képességekkel, mindig aktualizált fedélzeti harctéri adatbázissal, amikre a taktikádat is építed, de ezt a képességét a gyártó letilthatja, ha összeveszel vele (és akkor kénytelen vagy alternatív taktikákat alkalmazni), ugyanakkor hasonló áron csak olyan tankok érhetőek el, amik semmiben nem jobbak, és amikben a hálózatos képesség is kimerül a szöveges és hangüzenetek fogadására/küldésére képes rádióban, a szenzoraik fejletlenebbek, vagy nincsenek is (DAS pl.) nos, nekem ez vállalhatónak tűnik. De nem vagyunk egyformák...


Miért kellene ott szobroznia? Az ALIS rendszernek pont az a lényege (ill. az ürügye, hogy a supporthoz szükséges információk már a levegőből feltöltésre kerüljenek.) Ezzel csökkenthető a 2 felszállás közötti állásidő.
Alapvetően az ALIS rendszer adatainak nincs köze az MDF-hoz. Viszont mindkettő real time adatkapcsolattal rendelkezik.

Az ALIS a levegőben csak a legszükségesebb rövid üzeneteket küldi el. A komoly adatmozgás a földön történik.
Azt nem tudom, honnan veszed, hogy az MDF real-time adatkapcsolattal rendelkezik (mármint egymással és más platformokkal kommunikálnak a gépek a levegőben is, de itt most az RPL-lel történő kapcsolatról van szó). Hiszen a linkelt írásban is az van, hogy a földön, interneten keresztül történik az MDF frissítése, és pont az ehhez szükséges időt és infrastruktúrát nevezték meg gondnak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 035
41 686
113
Szerintem a HUN Gripen topikból a Gripen és konkurenciái témát inkább a Gripen topikban kéne folytatni, míg onnan a magyar specifikus társalgást meg ide kéne áthozni.
Különben is, a nagy ALIS-ozás közepette elsikkadt, hogy megjött az új Delta Szolnokra.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag 1586

Guest
Hát, ha vehetsz mondjuk Leo 2 A7+ tankot data linkkel, hálózatos képességekkel, mindig aktualizált fedélzeti harctéri adatbázissal, amikre a taktikádat is építed, de ezt a képességét a gyártó letilthatja, ha összeveszel vele (és akkor kénytelen vagy alternatív taktikákat alkalmazni), ugyanakkor hasonló áron csak olyan tankok érhetőek el, amik semmiben nem jobbak, és amikben a hálózatos képesség is kimerül a szöveges és hangüzenetek fogadására/küldésére képes rádióban, a szenzoraik fejletlenebbek, vagy nincsenek is (DAS pl.) nos, nekem ez vállalhatónak tűnik. De nem vagyunk egyformák...

Az ALIS a levegőben csak a legszükségesebb rövid üzeneteket küldi el. A komoly adatmozgás a földön történik.
Azt nem tudom, honnan veszed, hogy az MDF real-time adatkapcsolattal rendelkezik (mármint egymással és más platformokkal kommunikálnak a gépek a levegőben is, de itt most az RPL-lel történő kapcsolatról van szó). Hiszen a linkelt írásban is az van, hogy a földön, interneten keresztül történik az MDF frissítése, és pont az ehhez szükséges időt és infrastruktúrát nevezték meg gondnak.
- Leo2A7 példa: az F35-nek Mission Data fileok nélkül nem tudom milyen olyan taktikát lehetne kidolgozni amivel lehetne továbbra is hozni a jelenleg gyakorlatokon igazolt 20:1-es kill/death arányt. A gép BVR képessége annyiban csökkenne hogy nem tudná megmondani hogy a radar által érzékelt célpont milyen ellenséges célpont (milyen taktikával harcoljon ellene), nem tudná megmondani hogy a földön érzékelt új aktív rádió forrás veszélyes vagy nem, mekkora távolságot kell tartania tőle hogy a STELTH még működjön, stb...Lehet hogy még így id tudna hozni egy 1:1-es arányt, de ezt a gépet nem erre találták ki,.

- ALIS üzenetek: az ALIS egy karbantartó rendszer (volt - mert ugyebár már megvan az utódja) Megkockáztatom az ALIS a levegőben egyáltalán nem küld és fogad üzeneteket. A Mission Data filok letöltéséért nem az ALIS rendszer felelős. Ha visszaolvasol én is azt írtam hogy a Mission Data Filokat a felszállás előtt, közben tölti le a gép és a levegőben csak frissítéseket kap, vagyis igen...jó eséllyel a gép még a földön, indulásnál, emelkedés közben kapja meg az adatokat (ld.: F35-topicban volt linkelve egy riport egy Izraeli pilótával aki valami olyasmit nyilatkozott hogy mire eléri az X ezer ft. magasságot kitárul előtte a K.Kelet teljes légi, földi taktikai helyzetképe…)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
37 593
46 772
113
- Leo2A7 példa: az F35-nek Mission Data fileok nélkül nem tudom milyen olyan taktikát lehetne kidolgozni amivel lehetne továbbra is hozni a jelenleg gyakorlatokon igazolt 20:1-es kill/death arányt. A gép BVR képessége annyiban csökkenne hogy nem tudná megmondani hogy a radar által érzékelt célpont milyen ellenséges célpont (milyen taktikával harcoljon ellene), nem tudná megmondani hogy a földön érzékelt új aktív rádió forrás veszélyes vagy nem, mekkora távolságot kell tartania tőle hogy a STELTH még működjön, stb...Lehet hogy még így id tudna hozni egy 1:1-es arányt, de ezt a gépet nem erre találták ki,.

Na ezt magyarázd meg!
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
4 566
8 429
113
- Leo2A7 példa: az F35-nek Mission Data fileok nélkül nem tudom milyen olyan taktikát lehetne kidolgozni amivel lehetne továbbra is hozni a jelenleg gyakorlatokon igazolt 20:1-es kill/death arányt. A gép BVR képessége annyiban csökkenne hogy nem tudná megmondani hogy a radar által érzékelt célpont milyen ellenséges célpont (milyen taktikával harcoljon ellene), nem tudná megmondani hogy a földön érzékelt új aktív rádió forrás veszélyes vagy nem, mekkora távolságot kell tartania tőle hogy a STEALTH még működjön, stb...Lehet hogy még így id tudna hozni egy 1:1-es arányt, de ezt a gépet nem erre találták ki,.

- ALIS üzenetek: az ALIS egy karbantartó rendszer (volt - mert ugyebár már megvan az utódja) Megkockáztatom az ALIS a levegőben egyáltalán nem küld és fogad üzeneteket. A Mission Data filok letöltéséért nem az ALIS rendszer felelős. Ha visszaolvasol én is azt írtam hogy a Mission Data Filokat a felszállás előtt, közben tölti le a gép és a levegőben csak frissítéseket kap, vagyis igen...jó eséllyel a gép még a földön, indulásnál, emelkedés közben kapja meg az adatokat (ld.: F35-topicban volt linkelve egy riport egy Izraeli pilótával aki valami olyasmit nyilatkozott hogy mire eléri az X ezer ft. magasságot kitárul előtte a K.Kelet teljes légi, földi taktikai helyzetképe…)

A lengyelek nem a "szokásos" F-35 konstrukcióban vették a gépeiket. Esküt nem teszek rá, de mintha a Mission Data file-ok nélkül (és/vagy az USA szerver szolgáltatás nélkül), ami abból a szempontból nem hülyeség, ha így megszűnik az USA függőség. Ebben az esetben -gondolom- saját adatbázist építenek. Így inkább van szerintem értelme az "olcsó" F-35-nek mint a kicsivel drágábbnak USA "remote controllal". Tudomásom szerint a holland, olasz, spanyol. norvég üzlet az USA szerveres, Mission Data-s verzió.
"ŐK" tudják, de mi lesz ha változik az óceán túloldalán a "széljárás" Európának: nem számítunk, leszünk "érdekesek". :eek:

u.i: Ezzel a témával nem kellene "átugranunk" az F-35-be? Nem öt perces...