[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 805
4 023
113
Szerintem ez egyáltalán nem vállalható kompromisszum.
Az F-35 mind AA mind AG taktikája nagyrészt erre épül.


Hát, ha vehetsz mondjuk Leo 2 A7+ tankot data linkkel, hálózatos képességekkel, mindig aktualizált fedélzeti harctéri adatbázissal, amikre a taktikádat is építed, de ezt a képességét a gyártó letilthatja, ha összeveszel vele (és akkor kénytelen vagy alternatív taktikákat alkalmazni), ugyanakkor hasonló áron csak olyan tankok érhetőek el, amik semmiben nem jobbak, és amikben a hálózatos képesség is kimerül a szöveges és hangüzenetek fogadására/küldésére képes rádióban, a szenzoraik fejletlenebbek, vagy nincsenek is (DAS pl.) nos, nekem ez vállalhatónak tűnik. De nem vagyunk egyformák...


Miért kellene ott szobroznia? Az ALIS rendszernek pont az a lényege (ill. az ürügye, hogy a supporthoz szükséges információk már a levegőből feltöltésre kerüljenek.) Ezzel csökkenthető a 2 felszállás közötti állásidő.
Alapvetően az ALIS rendszer adatainak nincs köze az MDF-hoz. Viszont mindkettő real time adatkapcsolattal rendelkezik.

Az ALIS a levegőben csak a legszükségesebb rövid üzeneteket küldi el. A komoly adatmozgás a földön történik.
Azt nem tudom, honnan veszed, hogy az MDF real-time adatkapcsolattal rendelkezik (mármint egymással és más platformokkal kommunikálnak a gépek a levegőben is, de itt most az RPL-lel történő kapcsolatról van szó). Hiszen a linkelt írásban is az van, hogy a földön, interneten keresztül történik az MDF frissítése, és pont az ehhez szükséges időt és infrastruktúrát nevezték meg gondnak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 356
43 817
113
Szerintem a HUN Gripen topikból a Gripen és konkurenciái témát inkább a Gripen topikban kéne folytatni, míg onnan a magyar specifikus társalgást meg ide kéne áthozni.
Különben is, a nagy ALIS-ozás közepette elsikkadt, hogy megjött az új Delta Szolnokra.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag 1586

Guest
Hát, ha vehetsz mondjuk Leo 2 A7+ tankot data linkkel, hálózatos képességekkel, mindig aktualizált fedélzeti harctéri adatbázissal, amikre a taktikádat is építed, de ezt a képességét a gyártó letilthatja, ha összeveszel vele (és akkor kénytelen vagy alternatív taktikákat alkalmazni), ugyanakkor hasonló áron csak olyan tankok érhetőek el, amik semmiben nem jobbak, és amikben a hálózatos képesség is kimerül a szöveges és hangüzenetek fogadására/küldésére képes rádióban, a szenzoraik fejletlenebbek, vagy nincsenek is (DAS pl.) nos, nekem ez vállalhatónak tűnik. De nem vagyunk egyformák...

Az ALIS a levegőben csak a legszükségesebb rövid üzeneteket küldi el. A komoly adatmozgás a földön történik.
Azt nem tudom, honnan veszed, hogy az MDF real-time adatkapcsolattal rendelkezik (mármint egymással és más platformokkal kommunikálnak a gépek a levegőben is, de itt most az RPL-lel történő kapcsolatról van szó). Hiszen a linkelt írásban is az van, hogy a földön, interneten keresztül történik az MDF frissítése, és pont az ehhez szükséges időt és infrastruktúrát nevezték meg gondnak.
- Leo2A7 példa: az F35-nek Mission Data fileok nélkül nem tudom milyen olyan taktikát lehetne kidolgozni amivel lehetne továbbra is hozni a jelenleg gyakorlatokon igazolt 20:1-es kill/death arányt. A gép BVR képessége annyiban csökkenne hogy nem tudná megmondani hogy a radar által érzékelt célpont milyen ellenséges célpont (milyen taktikával harcoljon ellene), nem tudná megmondani hogy a földön érzékelt új aktív rádió forrás veszélyes vagy nem, mekkora távolságot kell tartania tőle hogy a STELTH még működjön, stb...Lehet hogy még így id tudna hozni egy 1:1-es arányt, de ezt a gépet nem erre találták ki,.

- ALIS üzenetek: az ALIS egy karbantartó rendszer (volt - mert ugyebár már megvan az utódja) Megkockáztatom az ALIS a levegőben egyáltalán nem küld és fogad üzeneteket. A Mission Data filok letöltéséért nem az ALIS rendszer felelős. Ha visszaolvasol én is azt írtam hogy a Mission Data Filokat a felszállás előtt, közben tölti le a gép és a levegőben csak frissítéseket kap, vagyis igen...jó eséllyel a gép még a földön, indulásnál, emelkedés közben kapja meg az adatokat (ld.: F35-topicban volt linkelve egy riport egy Izraeli pilótával aki valami olyasmit nyilatkozott hogy mire eléri az X ezer ft. magasságot kitárul előtte a K.Kelet teljes légi, földi taktikai helyzetképe…)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
38 643
50 544
113
- Leo2A7 példa: az F35-nek Mission Data fileok nélkül nem tudom milyen olyan taktikát lehetne kidolgozni amivel lehetne továbbra is hozni a jelenleg gyakorlatokon igazolt 20:1-es kill/death arányt. A gép BVR képessége annyiban csökkenne hogy nem tudná megmondani hogy a radar által érzékelt célpont milyen ellenséges célpont (milyen taktikával harcoljon ellene), nem tudná megmondani hogy a földön érzékelt új aktív rádió forrás veszélyes vagy nem, mekkora távolságot kell tartania tőle hogy a STELTH még működjön, stb...Lehet hogy még így id tudna hozni egy 1:1-es arányt, de ezt a gépet nem erre találták ki,.

Na ezt magyarázd meg!
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
4 645
8 579
113
- Leo2A7 példa: az F35-nek Mission Data fileok nélkül nem tudom milyen olyan taktikát lehetne kidolgozni amivel lehetne továbbra is hozni a jelenleg gyakorlatokon igazolt 20:1-es kill/death arányt. A gép BVR képessége annyiban csökkenne hogy nem tudná megmondani hogy a radar által érzékelt célpont milyen ellenséges célpont (milyen taktikával harcoljon ellene), nem tudná megmondani hogy a földön érzékelt új aktív rádió forrás veszélyes vagy nem, mekkora távolságot kell tartania tőle hogy a STEALTH még működjön, stb...Lehet hogy még így id tudna hozni egy 1:1-es arányt, de ezt a gépet nem erre találták ki,.

- ALIS üzenetek: az ALIS egy karbantartó rendszer (volt - mert ugyebár már megvan az utódja) Megkockáztatom az ALIS a levegőben egyáltalán nem küld és fogad üzeneteket. A Mission Data filok letöltéséért nem az ALIS rendszer felelős. Ha visszaolvasol én is azt írtam hogy a Mission Data Filokat a felszállás előtt, közben tölti le a gép és a levegőben csak frissítéseket kap, vagyis igen...jó eséllyel a gép még a földön, indulásnál, emelkedés közben kapja meg az adatokat (ld.: F35-topicban volt linkelve egy riport egy Izraeli pilótával aki valami olyasmit nyilatkozott hogy mire eléri az X ezer ft. magasságot kitárul előtte a K.Kelet teljes légi, földi taktikai helyzetképe…)

A lengyelek nem a "szokásos" F-35 konstrukcióban vették a gépeiket. Esküt nem teszek rá, de mintha a Mission Data file-ok nélkül (és/vagy az USA szerver szolgáltatás nélkül), ami abból a szempontból nem hülyeség, ha így megszűnik az USA függőség. Ebben az esetben -gondolom- saját adatbázist építenek. Így inkább van szerintem értelme az "olcsó" F-35-nek mint a kicsivel drágábbnak USA "remote controllal". Tudomásom szerint a holland, olasz, spanyol. norvég üzlet az USA szerveres, Mission Data-s verzió.
"ŐK" tudják, de mi lesz ha változik az óceán túloldalán a "széljárás" Európának: nem számítunk, leszünk "érdekesek". :eek:

u.i: Ezzel a témával nem kellene "átugranunk" az F-35-be? Nem öt perces...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A lengyelek nem a "szokásos" F-35 konstrukcióban vették a gépeiket. Esküt nem teszek rá, de mintha a Mission Data file-ok nélkül (és/vagy az USA szerver szolgáltatás nélkül), a
Ez nem így van.
Az ajánlatban benne volt az USA beli Reprogmaning Laboratory is.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
4 645
8 579
113
Ez nem így van.
Az ajánlatban benne volt az USA beli Reprogmaning Laboratory is.


Na ezért nem tettem rá esküt. :) kösssssz.

Arra viszont határozottan emléxem, hogy vmit nem kértek, amit mások szoktak.
1, Nem tudod mi volt az?
2, "Lehet" venni pl. az F-35-t az adatbázis nélkül? Reális költség, idő alatt, fel lehet építeni ilyet? (V4 kb. ???)
Ha jól fordítom magamnak, ez a Mission Data file.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
41 809
62 111
113
- Leo2A7 példa: az F35-nek Mission Data fileok nélkül nem tudom milyen olyan taktikát lehetne kidolgozni amivel lehetne továbbra is hozni a jelenleg gyakorlatokon igazolt 20:1-es kill/death arányt. A gép BVR képessége annyiban csökkenne hogy nem tudná megmondani hogy a radar által érzékelt célpont milyen ellenséges célpont (milyen taktikával harcoljon ellene), nem tudná megmondani hogy a földön érzékelt új aktív rádió forrás veszélyes vagy nem, mekkora távolságot kell tartania tőle hogy a STELTH még működjön, stb...Lehet hogy még így id tudna hozni egy 1:1-es arányt, de ezt a gépet nem erre találták ki,.
Továbbra is azt érzem, hogy ennyi írás után sem derül ki, hogy akkor milyen adatok maradnak a gépen. A te összes kommented kb. olyan beállítottságot sugall, hogy a MD fájlok nélkül a gép azonnal egy üres hardver szintjére zuhan, hogy semmit nem tárol magában. Tehát azt RWR-nak semmi könyvtára nincs ,stb.

Illetve költői túlzásokban esel. A NCTR előtt is létezett BVR... Nem lesz teljesen hülye a gép ennek hiányában...
A tűzpontos RWR előtt is létezett azért azonosítási képesség, mert a hullámhossz és a hullámforma a fő. A gépbe, meg ha egyszer betöltöttek egy könyvtárat, na nehogy már ne lehessen sehogy kiszedni...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Arra viszont határozottan emléxem, hogy vmit nem kértek, amit mások szoktak.
1, Nem tudod mi volt az?
2, "Lehet" venni pl. az F-35-t az adatbázis nélkül? Reális költség, idő alatt, fel lehet építeni ilyet? (V4 kb. ???)
Ha jól fordítom magamnak, ez a Mission Data file.
1.) Nem tudom mire gondolsz, de itt van a teljes lista:
"...WASHINGTON, September 11, 2019
The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to Poland of thirty-two (32) F-35 Joint Strike Fighter aircraft with support for an estimated cost of $6.5 billion. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale on September 10, 2019.


Poland has requested to buy
- thirty-two (32) F-35 Joint Strike Fighter Conventional Take Off and Landing (CTOL) Aircraft and
- thirty-three (33) Pratt & Whitney F-135 Engines.
Also included are
- Electronic Warfare Systems;
- Command, Control,
- Communications,
- Computer, and Intelligence/Communications,
- Navigational, and Identification (C4I/CNI);
- Autonomic Logistics Global Support System (ALGS);
- Autonomic Logistics Information System (ALIS);
- Full Mission Trainer;
- Weapons Employment Capability, and other Subsystems,
Features, and Capabilities:
- F-35 unique infrared flares;
- reprogramming center;
- F-35 Performance Based Logistics;
- software development/integration;
- aircraft ferry and tanker support;
- support equipment; tools and test equipment;
- communications equipment;
- spares and repair parts;
- personnel training and training equipment;
- publications and technical documents;
- U.S. Government and contractor engineering,
- logistics, and personnel services and other related elements of logistics and program support.
The estimated cost is $6.5 billion
..."
2.) Nem. Minden alkalmazó ország kap egy alap csomagot de minden ország külön-külön, vagy közösen létrehozza a magad software központját az USA-ban. Izrael kivétel. Neki odahaza van a központja.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Miből gondolod,hogy 20:1-ről 1:1-re esik vissza a gép?Attól,hogy nincs data file az erzékelői 1000×jobbak mint a konkurenciának meg ott van a stealth is..
Az F-35 előnye a többi géppel szemben:
- STEALTH
- Saját szenzorok fejlettsége (radar, EOTS, DAS, EW system)
- kommunikáció (MADL és én ide teszem a MDF-at is)
- szenzor fúzió - a saját szenzorotoktól és a kommunikáció során kapott adatokat összefűzi rendezi és a helyzetképet a pilóta elé vetíti (HMCS illetve műszerfal)

A légi harcászatban Oswald Boelcke óta a taktika nem változott:
- vedd észre elsőnek az ellenséget,
- támadj elsőnek (lehetőleg úgy hogy téged nem vesznek észre)
- lőj elsőnek
- húzz el a francba elsőnek

Ahhoz hogy az F35 elsőnek vegye észre az ellenséget (beleértve a földi veszélyforrásokat is) kellenek a jó szenzorok.
Ahhoz hogy megértse hogy a szenzorok által szállított óriási mennyiségű adatból mi az ami veszélyt jelent rá ahhoz kellenek a MDF-ok
Ahhoz hogy a MDF-ok naprakészek legyenek kell az állandó kapcsolat a RPL-val.
Ahhoz hogy a felderített veszélyforrások ellen hatékonyan taktikát tudjon kitalálni a pilcsi kell a szenzorfúzió. A pilcsi olyan taktikát fog kitalálni amivel legjobban ki tudja aknázni a STEALTH ból fakadó előnyt.

Ha nincsenek MDF-ok vagy azok elavultak mert nincs kapcsolat az RPL-val, akkor ez az egész egymásra épülő folyamat megszakad ott hogy a rendszer nem tudja megfelelően értelmezni a szenzorok által szállított adattömeget, ami kihat a taktikára, ami végső soron kihat arra hogy a gép és a pilcsi túléli e a bevetést.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Továbbra is azt érzem, hogy ennyi írás után sem derül ki, hogy akkor milyen adatok maradnak a gépen. A te összes kommented kb. olyan beállítottságot sugall, hogy a MD fájlok nélkül a gép azonnal egy üres hardver szintjére zuhan, hogy semmit nem tárol magában. Tehát azt RWR-nak semmi könyvtára nincs ,stb.

Illetve költői túlzásokban esel. A NCTR előtt is létezett BVR... Nem lesz teljesen hülye a gép ennek hiányában...
A tűzpontos RWR előtt is létezett azért azonosítási képesség, mert a hullámhossz és a hullámforma a fő. A gépbe, meg ha egyszer betöltöttek egy könyvtárat, na nehogy már ne lehessen sehogy kiszedni...
- Milyen adatok maradnak a gépen: szerintem semmi, de az biztos hogy semmi olyan ami komolyan fájna ami az ellenség kezébe kerülne
- MDF fileok nincsenek: a hardware feladata hogy szállítsa a nyers adatokat. Ha az RWR könyvtárad hiányzik, vagy elavult akkor önmagában a hardware nem sokat ér.
- NCTR előtti BVR: mint feljebb eggyel...a gép nem lesz teljesen hülye, de ahhoz hogy a pilcsi a nyerő taktikát tudja alkalmazni AA vayg AG viszonylatban kell a teljes képesség
 

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
25 274
61 718
113
Az F-35 előnye a többi géppel szemben:
- STEALTH
- Saját szenzorok fejlettsége (radar, EOTS, DAS, EW system)
- kommunikáció (MADL és én ide teszem a MDF-at is)
- szenzor fúzió - a saját szenzorotoktól és a kommunikáció során kapott adatokat összefűzi rendezi és a helyzetképet a pilóta elé vetíti (HMCS illetve műszerfal)

A légi harcászatban Oswald Boelcke óta a taktika nem változott:
- vedd észre elsőnek az ellenséget,
- támadj elsőnek (lehetőleg úgy hogy téged nem vesznek észre)
- lőj elsőnek
- húzz el a francba elsőnek

Ahhoz hogy az F35 elsőnek vegye észre az ellenséget (beleértve a földi veszélyforrásokat is) kellenek a jó szenzorok.
Ahhoz hogy megértse hogy a szenzorok által szállított óriási mennyiségű adatból mi az ami veszélyt jelent rá ahhoz kellenek a MDF-ok
Ahhoz hogy a MDF-ok naprakészek legyenek kell az állandó kapcsolat a RPL-val.
Ahhoz hogy a felderített veszélyforrások ellen hatékonyan taktikát tudjon kitalálni a pilcsi kell a szenzorfúzió. A pilcsi olyan taktikát fog kitalálni amivel legjobban ki tudja aknázni a STEALTH ból fakadó előnyt.

Ha nincsenek MDF-ok vagy azok elavultak mert nincs kapcsolat az RPL-val, akkor ez az egész egymásra épülő folyamat megszakad ott hogy a rendszer nem tudja megfelelően értelmezni a szenzorok által szállított adattömeget, ami kihat a taktikára, ami végső soron kihat arra hogy a gép és a pilcsi túléli e a bevetést.

Jól összefoglaltad az F35 lényegét.