[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Reméljük ez csak az első lépcsője a korszerűsítésnek.
Azt tudjuk hogy a SAAB dolgozik a C D gépek fejlesztésén (is)
Amit a Svédek megrendelnek a rendszerben maradó C/D gépeikhez, azokat nekünk is meg kellene majd rendelni.

Én sem lattam meg marketing anyagot, de szerintem az E/F MAWS megoldása a C/D nél is alkalmazható lenne
EPdWcRDX0AAUJ_c



Ugyan így az E/F EW rendszerét is szívesen látnám a C/D gepeken egy mélyebb upgrade után:
aa.jpg
Hát az, hogy azt a pod-ot ajánlgatják a gép sárkányba épített helyett sajnos beszédes.
Ez alapján nem úgy tűnik, hogy svéd C/D gépeken lesz ilyen.

És mivel ma a kötelék nem egymáshoz közeli gépeket jelent sokszor még azt sem lehet mondani, hogy egy ilyen konténer két gépet fedezne...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Hát az, hogy azt a pod-ot ajánlgatják a gép sárkányba épített helyett sajnos beszédes.
Ez alapján nem úgy tűnik, hogy svéd C/D gépeken lesz ilyen.

És mivel ma a kötelék nem egymáshoz közeli gépeket jelent sokszor még azt sem lehet mondani, hogy egy ilyen konténer két gépet fedezne...
Meglatjuk...
Egyenlőre a Svédek sem mutatták még meg hogyan korszerűsítik a marado C/D gépeiket
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
1 654
3 690
113
MK4-ről szól a cikk.

Én mondjuk úgy értelmeztem a cikket
"The host aircraft during the air trial was a Gripen D aircraft, which is currently offered with Saab’s latest Mk4 radar. The new version of the radar can be offered to Gripen C/D operators, as an upgrade."

Hogy egy alapban MK4 radarral szerelt Gripen D-t upgrade-eltek fel az új radarral tesztként és ezért az új radar adható a Gripen C/D-khez is.
De lehet, hogy tévedek.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
10 390
18 696
113
A magyar gépek radarjainak upgradeje Mk4-re szoftverfejlesztéssel valósul meg, vagy konkrétan a radar hardwaret is cserélik részebn vagy egészben?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Én mondjuk úgy értelmeztem a cikket
"The host aircraft during the air trial was a Gripen D aircraft, which is currently offered with Saab’s latest Mk4 radar. The new version of the radar can be offered to Gripen C/D operators, as an upgrade."

Hogy egy alapban MK4 radarral szerelt Gripen D-t upgrade-eltek fel az új radarral tesztként és ezért az új radar adható a Gripen C/D-khez is.
De lehet, hogy tévedek.
Ugyan ne csináljátok már...
A cikk az új AESA antennával ellátott PS-05 /A Mk.5 radar berepüléséről szól
A teljes cikk magyarul

A Saab új vadász radarja a levegőben​

A Saab sikeresen befejezte az első légi kísérleteket az új, vadászgépekbe szánt, X-sávú Active Electronic Scanned Array (AESA) radarral, amelyet a Saab PS-05 /A radarcsaládjának új tagjakent kínálnak.

A Saab folytatja az alapvető AESA technológia fejlesztését, és most sikeresen befejezte az első légi kísérleteket az új X-sávú AESA radarral. A kísérleteket sikeresen lerepülték, adatokat gyűjtöttek az objektumok észlelése és nyomon követése során.

A radar vadászgépekhez készült, és számos platformhoz igazítható. Amint azt a Saab korábban bejelentette,az új AESA antenna egy változatát eladták egy amerikai kormányzati ügyfélnek.

"Ez egy fontos lépés az új vadászgép AESA radar fejlesztésében. Nagyszerű lehetőségeket látunk a radar számára, moduláris, alkalmazkodó és méretezhető kialakítása azt jelenti, hogy számos más alkalmazáshoz is használható" – mondja Anders Carp, az SVP és a Saab felügyeleti üzletágának vezetője.

A légi próba során a fogadó repülőgép egy Gripen D repülőgép volt, amelyet jelenleg a Saab legújabb Mk4 radarjával kínálnak. A radar új verziója a Gripen C/D operátorainak is elérhető frissítésként.

Az új AESA radar GaN-t tartalmaz, egy olyan anyagot, amely alacsonyabb energiafogyasztást és jobb hőállóságot biztosít. Ez nagyobb sávszélességet és nagyobb megbízhatóságot, rendelkezésre állást és hatékonyságot tesz lehetővé. Az új vadászgép X-sávú AESA radar például jobb teljesítményt nyújt a kis célpontokkal szemben, továbbfejlesztett elektronikus ellenintézkedések (ECCM) képességgel, valamint jobb képességgel rendelkezik a fejlettebb fegyverek támogatására.
A PS-05 /A Mk.5 fejlesztési lépései az alábbiak voltak:
Mk.3 --> Mk.4 (erre szerződtek most) elektronikai blokkok cseréje, de marad a hagyományos mechanikusan mozgatott antenna.
Mk.4 --> Mk.5 a hagyományos mecha. antenna cseréje az új AESA antennára
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
28 859
54 423
113
Ha jól látom, az FMV közleménye még nem volt...

"
FMV orders upgrade of JAS 39 Gripen for Hungary

The Hungarian state leases JAS 39 Gripen from Sweden and the aircraft will be transferred to Hungary in 2026, delivery of this contract will take place continuously during the period. FMV has now signed a contract with Saab AB for the upgrade and modification of JAS 39 C / D for Hungary.

The order is coordinated and in addition to FMV's previously ordered operations for JAS 39 C / D. The contract includes, for example, upgrading and modification of communication and sensor systems.

- This upgrade means a real boost in the capabilities of Hungary's fighter aircraft. The upgrade is important for the entire Gripen project, says Ingela Mathiasson, Head of Aviation Equipment at FMV."
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A magyar gépek radarjainak upgradeje Mk4-re szoftverfejlesztéssel valósul meg, vagy konkrétan a radar hardwaret is cserélik részebn vagy egészben?
Az Mk.4 upgrade komoly hardware cserét jelent.
"...A new hardware configuration with a complete new radar back-end gives significantly improved radar performance and operational range,..."
DssdEk_WkAErGeN

FishEye.net-Simple-Radar-Diagram.png
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
5 169
9 758
113
ez se valami jo, de leagalább latszik valami
aa.jpg

Erről a képről az a kérdés jutott eszembe, hogy a távolodó gépnél, a farkasfogazott --lopakodó-/csökkentett radarhullám visszaverő-kialakítású-- turbina kiömlö keresztmetszetet szabályozó szerkezetnek arányaiban mennyivel kisebb a radarkeresztmetszete a hagyományoshoz képest és ez mennyit jelent az ide vonatkoztatható teljes Gripen értékben.

Gondolom ez titkos, de az arányokat "megszakérthetné" valaki nekünk!



...ami "fogayás" az F-35 hajtóműnél így néz ki:
S6CO5VGLGJD35GUHAT4KAUGJHY.jpg
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
6 617
20 338
113
A magyar gépek radarjainak upgradeje Mk4-re szoftverfejlesztéssel valósul meg, vagy konkrétan a radar hardwaret is cserélik részebn vagy egészben?
"JETfly | 2020. 05. 11., 14:35
Végrehajtotta első repülését a Saab X sávú, aktív fázisvezérelt (AESA) típusú radarja a 800-as oldalszámú JAS 39D Gripen fedélzetén.
lg.php

A 90 perces repülésre még 2020. április 8-án került sor, melynek során a radart légi és földi célok ellen egyaránt tesztelték, az eredményekkel pedig a szakemberek elégedettek voltak."
.........
" A jelenleg még egyszerűen csak „Saab AESA vadászrepülőgép radarként” ismert eszköz a GaN technológiájú radarantenna és a hagyományos PS-05/A Mk 4 (a Gripen C/D radarja) egyéb alkatrészeinek házasításából keletkezett a göteborgi egykori Ericsson gyárban, ami a Saab radarjainak tervezője és gyártója."
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
10 390
18 696
113
Jól értem, hogy akkor semmi komoly korszerűsítés nem lesz? Pláne nem új század.
Dehogy nem lesz korszerűsítés!
2021 augusztusában megállapodás született a magyar Gripenek tovább fejlesztéséről: a gépek új MS20 block 2 szoftver-csomagot kapnak, modernizálják a radarokat (+70% felderítési távolság) illetve a METEOR és IRIS-T rakéták valamint a GBU-49 lézer-GPS kombinált vezérlésű bombák is bevethetővé válnak a fejlesztés után.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti and Catles

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
9 348
8 535
113
Dehogy nem lesz korszerűsítés!
2021 augusztusában megállapodás született a magyar Gripenek tovább fejlesztéséről: a gépek új MS20 block 2 szoftver-csomagot kapnak, modernizálják a radarokat (+70% felderítési távolság) illetve a METEOR és IRIS-T rakéták valamint a GBU-49 lézer-GPS kombinált vezérlésű bombák is bevethetővé válnak a fejlesztés után.

Úgy értem se AESA se MAWS nem lesz hozzájuk, sem az a korszerű elektronikai zavaró egység aminek nem jut eszembe a neve,

Magyarul nem hozzák elektronikailag egy szintre a Gripen-E-kkel.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Catles

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
18 000
31 168
113
Úgy értem se AESA se MAWS nem lesz hozzájuk, sem az a korszerű elektronikai zavaró egység aminek nem jut eszembe a neve,

Magyarul nem hozzák elektronikailag egy szintre a Gripen-E-kkel.
Ehhez először annak a csomagnak kellene kész lenni. Szerintem nem olyan nagy baj, ha nem mi akarjuk kifizetni - a svédek előtt! - az integrációs költséget.
Ezt a fejlesztési lépcsőt még a svédek sem kapják. Még csak a kidolgozását rendelték meg.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen and zsolti
T

Törölt tag 1586

Guest
Magyarul nem hozzák elektronikailag egy szintre a Gripen-E-kkel.
Most annyi történt hogy a Svéd C/D gépekkel hozzák egy szintre a Magyar gépeket.
Azt is tudjuk hogy a SAAB dolgozik a Svédek számára is egy további fejlesztési csomagon.
Ennek a részleteit még nem tudjuk, de azt is meg kellene majd rendelni.

Amúgy jó eséllyel pl. radar téren a C/D gépek nem lesznek egy szinten az E/F gépekkel. Az E/F gépek Captor-E radarja fejlettebb mint a SAAB altal mostanában tesztelt AESA Mk.5 radar.