[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
440
1 126
93
Vagy pénz vagy akarat nincs további Gripen pilóták képzésére, mert szerintük elég jelenlegi 20 fő - melyik lehet?
Szerintem több pilótára egyszerűen nincs szükség. Vagy ha szükség épp volna is, de a megfelelő repülési gyakorlat biztosítását nem adja ki a matek:

Néhai Kővári László blogján, a jetplanes.blog.hu-n tavaly márciusban írt egy posztot a Gripen üzem első 15 évéről. Onnan vettem a számokat.
(Bocs, de telón Chrome-ban egyszerűen nem tudok linket bemásolni. Feljön, hogy "Beillesztés", csak épp utána nem csinál semmit.)

Ezen blog bejegyzés alapján 2021. év elején járt a flotta 24000 óránál. Ha jól tudom, akkor 2026-ig 32800 óra a kirepülhető keret. Azaz az akkor hátralévő 5 évre (21, 22, 23, 24, 25) jutott kb. 8800 repóra. Az 1760 óra évente a teljes flottára és 126 óra gépenként. Ha úgy számoljuk, hogy a kétüléses gépeken duplán gyűlik az "utaskilométer", akkor pont kijön, hogy évente ~2000 óra repülési tapasztalat gyűjthető a 14 gépes flottánk 16 ülésében. Ez ki is adja a 100óra/fő/évet.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
16 291
27 208
113
Szerintem több pilótára egyszerűen nincs szükség. Vagy ha szükség épp volna is, de a megfelelő repülési gyakorlat biztosítását nem adja ki a matek:

Néhai Kővári László blogján, a jetplanes.blog.hu-n tavaly márciusban írt egy posztot a Gripen üzem első 15 évéről. Onnan vettem a számokat.
(Bocs, de telón Chrome-ban egyszerűen nem tudok linket bemásolni. Feljön, hogy "Beillesztés", csak épp utána nem csinál semmit.)

Ezen blog bejegyzés alapján 2021. év elején járt a flotta 24000 óránál. Ha jól tudom, akkor 2026-ig 32800 óra a kirepülhető keret. Azaz az akkor hátralévő 5 évre (21, 22, 23, 24, 25) jutott kb. 8800 repóra. Az 1760 óra évente a teljes flottára és 126 óra gépenként. Ha úgy számoljuk, hogy a kétüléses gépeken duplán gyűlik az "utaskilométer", akkor pont kijön, hogy évente ~2000 óra repülési tapasztalat gyűjthető a 14 gépes flottánk 16 ülésében. Ez ki is adja a 100óra/fő/évet.
Off
Nézz be a visszajelzések topicba a linkmásolós problémád miatt! Ott leírtam a megoldást!
On
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
440
1 126
93
Néhai Kővári László blogján, a jetplanes.blog.hu-n tavaly márciusban írt egy posztot a Gripen üzem első 15 évéről. Onnan vettem a számokat.
(Bocs, de telón Chrome-ban egyszerűen nem tudok linket bemásolni. Feljön, hogy "Beillesztés", csak épp utána nem csinál semmit.)

@pöcshuszár segítségével itt a link! Köszi!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
26 193
48 179
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
26 193
48 179
113
"....a MH. 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis éves kiképzési tervének megfelelően, 2022.03.01-02-án 18 és 20 óra között az alakulat tűzoltó alegysége éjszakai tűzoltási gyakorlatot hajt végre a repülőtér északi végén: a Katonatelep felé eső oldalán kerül végrehajtásra."

274668178_5101319913264099_2395358917024153878_n.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
26 193
48 179
113
274936421_5104523222943768_5610103913057150644_n.jpg


Az elmúlt napokban számtalan levél, telefon, állampolgári megkeresés érkezett a szokatlan időben és nagyobb gyakorisággal látható és hallható Gripenek kapcsán...

"Ahogyan azt az elmúlt napokban több fórumon is elmondtuk, az Ukrajnában kialakult helyzet miatt katonákat és eszközöket csoportosít át a Magyar Honvédség az ország keleti régióiba, ezzel együtt megerősítette hazánk légterének védelmét is.

Magyarországon nincs háborús helyzet, béke van, amit szeretnénk megőrizni. Hazánk lakossága jelenleg nincs közvetlen veszélyben.
Azonban a Magyar Honvédségnek készen kell állnia minden eshetőségre az ország és az állampolgárok biztonságának garantálására érdekében. Ezért folytatja a technikai eszközök átcsoportosítását a keleti országrészbe, és ezért tűnnek fel gyakrabban az ország légterét biztosító repülőgépek is.

A Magyarország légterét őrző Gripenek továbbra is Kecskemétről látják el szolgálatukat, azonban az Ukrajnában kialakult háború miatt a megszokottnál többször szállnak fel, nemcsak napközben, hanem szükség esetén éjjel is.

Tudjuk, hogy ez zajjal jár: az emiatt okozott kellemetlenségért a környéken élők türelmét és megértését kérjük.
Mindezt úgy tekintsék, hogy a béke és a biztonság megőrzése érdekében, a magyar emberek védelmében tesszük."
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
16 291
27 208
113
Lízingelt tankkal lehet/szabad háborúzni? (A Gripennél vagy 10 évig ez a mantra ment hogy nem a miénk a gép, ezért a svédek nem engednék....)
A svédek max. a békeidős G limitet határozhatták meg. De gondolom azt is csak azokban az években, amikor konkrétan béreltük a gépeket, és nem az volt a konstrukció, hogy maradnak a gépek.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
19 372
65 077
113
Látványos hadibemutatót szervezett a Magyar Honvédség a Bakonyba. Hétfő óta hatalmas robbanások, gépfegyverek kerepelése, vadászgépek és harcihelikopterek robaja hallatszik az úgynevezett „0” ponti lőtér közelében, ami valamennyi közeli lakott településen élő, mit sem sejtő állampolgár nyugalmát megzavarta a jelenlegi orosz-ukrán háborús helyzetben. Az MH Bakony Harckiképző Központ lőtéri értesítőjéből csak találgatni lehet, hogy valószínűleg az Oltalmazó Menedék 2022 gyakorlat zajlik, azonban a Magyar Honvédség úgy gondolta, nem mutatja meg a civil sajtó számára mi is történik lőtéren, ugyanis megtudtuk, az esemény nem sajtónyilvános, és a lőtéri értesítőn túl semmilyen tájékoztatás nem áll rendelkezésre. A helyszín közelében azt tapasztaltuk, hogy nagyszabású szárazföldi éleslövészettel egybekötött harcászati bemutatót hajtanak végre a katonák, az elmúlt napok alapján láthatólag egy és ugyanazon forgatókönyv szerint, mely során egyébként levegő-föld éleslövészeti feladatokat: Mi-24-es helikopterekkel nemirányított rakéta lövészetet, a JAS-39 Gripen vadászrepülőgépekkel pedig éles GBU-12-es, lézerirányítású bombavetéseket is végrehajtottak.


Van sok jó kép.
 

hete

Well-Known Member
2021. január 7.
515
1 180
93
Látványos hadibemutatót szervezett a Magyar Honvédség a Bakonyba. Hétfő óta hatalmas robbanások, gépfegyverek kerepelése, vadászgépek és harcihelikopterek robaja hallatszik az úgynevezett „0” ponti lőtér közelében, ami valamennyi közeli lakott településen élő, mit sem sejtő állampolgár nyugalmát megzavarta a jelenlegi orosz-ukrán háborús helyzetben. Az MH Bakony Harckiképző Központ lőtéri értesítőjéből csak találgatni lehet, hogy valószínűleg az Oltalmazó Menedék 2022 gyakorlat zajlik, azonban a Magyar Honvédség úgy gondolta, nem mutatja meg a civil sajtó számára mi is történik lőtéren, ugyanis megtudtuk, az esemény nem sajtónyilvános, és a lőtéri értesítőn túl semmilyen tájékoztatás nem áll rendelkezésre. A helyszín közelében azt tapasztaltuk, hogy nagyszabású szárazföldi éleslövészettel egybekötött harcászati bemutatót hajtanak végre a katonák, az elmúlt napok alapján láthatólag egy és ugyanazon forgatókönyv szerint, mely során egyébként levegő-föld éleslövészeti feladatokat: Mi-24-es helikopterekkel nemirányított rakéta lövészetet, a JAS-39 Gripen vadászrepülőgépekkel pedig éles GBU-12-es, lézerirányítású bombavetéseket is végrehajtottak.


Van sok jó kép.
Törzs alatt a bomba? Ilyet se látni sokszor.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
1 546
3 033
113
Tovább néztem és valóban vannak képek, ahol a GBU–12 Paveway II lézer vezérlésű bomba az üzemanyag póttartály helyén van a Litening mögött.
 
  • Tetszik
Reactions: hete

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
26 193
48 179
113
Gripenek: nincs megállás! - A katonai repülés világában, így a vadászgépek fejlesztésében sincs megállás. A magyar Gripenek az MS 20 Block 2-es csomaggal nem csupán legalább tíz évnyi üzemidőt kapnak, de jelentős képességbővülést is...

A sokat emlegetett MS 20 Block 2-es csomag integrálását összekötjük a repült 800 óránként Svédországban végrehajtandó, hosszabb időt igénybe vevő alapos ellenőrzéssel és ipari szintű nagyjavítással. Mivel Magyarországon a Gripen repülőgépek évente körülbelül 150-170 órát repülnek, így erre 5-6 évente kerül sor. Megfelelő szervezéssel sikerült elérnünk, hogy az EBS HU-k nagyjavításán ezeket a minimális hardveres módosításokat is igénylő továbbfejlesztést is el fogják végezni.


Magyarország a felkínált három képességfejlesztési csomagból a legnagyobbat rendelte meg – emelte ki Kilián Nándor vezérőrnagy. Mint hangsúlyozta, a szakma döntését a kormány is támogatta, hiszen a jelentősen nagyobb ugrást jelentő csomag arányaiban nem járt jelentős többlettköltséggel a „minimálprogramhoz” képest. Ennek megfelelően a fedélzeti radar továbbfejlesztése mellett a gépek vadonatúj, modern beépített elektronikai hadviselési rendszert is kapnak, melyekkel ugrásszerűen nő az önvédelmi képességük. Emellé érkeznek majd az új légiharc-rakéták (Meteor, IRIS-T) és a GBU-49-es irányított bombák is.


Ehhez persze olyan, hardveresen és szoftveresen is továbbfejlesztett PS-05/A Mk 4 radar is kell a gép orrába, amely kétszer olyan messze lát majd el, mint a jelenleg használt.


Fontos szempont az is, hogy a megvásárolni tervezett fegyvereket már korábban integrálták a Gripenekhez, így hazánknak nem jelent újabb költséget a fegyverek „bevizsgálása”, tesztelése.


IRIS-T: A fegyverek beérkezése előtt már jóval korábban gyakorolhatnak majd velük a pilóták – persze csak virtuálisan. A gépek frissített fedélzeti rendszerei ugyanis képesek lesznek a Meteor vagy az IRIS-T működésének, indításának szimulálására, anélkül, hogy egy igazi rakétát fel kellene függeszteni a szárnyak alá. emellett, mint Kilián tábornok hozzátette, elképzelhető, hogy az IRIS-T esetében az „igazi” szállítmány előtt kisebb mennyiségű rakéta érkezik, melyekkel a hajózók a jelenlegi szoftverváltozattal is képesek lesznek a kiképzés bizonyos elemeit végrehajtani.


2026-ban, a jelenlegi lízingszerződés lejártakor a magyar Gripenek összes szervizidejük kétharmadánál járnak majd, ami azt jelenti, hogy legalább tíz évig még hadrendben tarthatók – mondta el Kilián Nándor.


A sajtóban sokat emlegetett, esetleges gépszámbővítéssel vagy új, egy második század felfegyverzésére alkalmas típus beszerzésével kapcsolatban Kilián tábornok kiemelte: önmagában a gépek darabszáma nem meghatározó. Rendszerben kell gondolkodni: mennyi fegyverzet van hozzájuk, milyen a hadrafoghatósági szint, az alkatrészellátás, s persze hány és mennyire kiképzett hajózó és műszaki szakember áll rendelkezésre a gépekhez.