[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
27 663
51 561
113
A következő Aranysasban lesz majd egy ilyen cikk...

280519670_163294762825882_2596242167229383887_n.jpg

Végtelen látóhatár - A magyar Gripen-hajózók is új sisakot kapnak
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
20 221
69 051
113
Bekopizom a sisakos részt, mert később igy rá lehet keresni.

Új rakéták - új sisak!
Nem titok, hogy a kecskeméti JAS 39EBS HU Gripen negyedik generációs vadászbombázó repülőgépek igen komoly képességnövelést kapnak hamarosan. Ha a bejelentett vásárlások mindegyike megvalósul, gyökeresen változik majd meg a - többek között a Baltikumban, a NATO légtérrendészeti feladatában orosz katonai gépek elfogásánál is többszörösen tesztelt - magyar gépek fegyverzete és fedélzeti rendszere. A már ismertetett beszerzések között szerepel egy új, korszerű sisakcélzó rendszer. Nem véletlenül, hiszen a kimagasló manőverezőképességéről ismert, infravörös önirányítású IRIS-T megvásárlásával jogos igény merült fel egy modern, integrált sisakcélzó rendszeresítésére is. Az új rakéta, az eddig hadrendben álló AIM-9L/I-1 Sidewinder-ekhez képest már sokkal nagyobb szögeltéréssel indítható: a rakéta fejének nem kell „látnia” a célt a pilonról leválás pillanatában, hanem képes azt már a repülés közben, a repülőgép számítógépétől kapott adatok alapján kanyarodva befogni és követni. A gyártó szerint az IRIS-T alkalmas a saját gép hátsó légterében haladó ellenséges célok befogására és semlegesítésére is.

A jelenleg Kecskeméten rendszeresített hajózósisak egy kevlár-kompozit műanyag héjszerkezetű védőeszköz, melynek elsődleges feladata a pilóta fejének megóvása katapultáláskor. A Gripen esetében ugyanis - a nyugati vadászgépek többségéhez hasonlóan - nem egyben „távozik” a fülketető a katapultkar meghúzását követően, hanem egy, a plexibe ágyazott speciális robbanótöltet működik el. A visszaható ellenerők és persze a robbanás során keletkező milliónyi, aprócska fülketetődarab mellett veszélyezteti a pilóta fejét a légellenállás is, így a sisak és a lehajtható szemellenző létfontosságú védelmi vonalat biztosít a hajózó számára.

Ez jó dolog, de még jobb, ha a sisak abban is tud segíteni, hogy ne lőjék ki a vadászgépet a pilóta alól. Ehhez azonban már egy olyan sisakrendszerre van szükség, amely a XXI. század elvárásainak megfelelően képes a pilóta „orra elé”, gyorsan és azonnal átlátható formában tálalni a létfontosságú információkat.

Érdekes módon eddig egyetlen alkalommal, méghozzá dr. Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos 2022 januári bejelentésekor hangzott csak el konkrét típusmegnevezés a kecskeméti hajózók leendő, új sisakjával kapcsolatban. Ekkor a kormánybiztos elmondta: tárgyalásokat folytatnak az izraeli Elbit Systems-szel a TARGO-II-es célzóeszközök beszerzéséről. Emellett arról is szó esett, hogy a sisakcélzó-rendszer fejlesztésében való részvételről is zajlik egyeztetés a két fél között.

A TARGO-II érdekessége, hogy azt - a jól ismert JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System) családjától eltérően - nem kifejezetten vadászbombázó repülőgépek pilótáinak fejlesztették ki, hanem egyfajta általános eszközként, a katonai és a polgári piac számos szereplőjének ajánlva. Ha ezt összekötjük a megszellőztetett, közös magyar-izraeli fejlesztésről kapott információval, akkor az sem tűnik lehetetlennek, hogy más, a Magyar Honvédségben hadrendbe álló légi jármű hajózói is használhatják majd a TARGO II-est. Legyen szó akár az április 20-án bejelentett, leendő magyar Aero Vodochody L-39NG kiképző- és felderítőgépekről, a KC-390-es teherszállító és tankergépről vagy éppen a H145M és a H225M helikopterekről. Mivel az Elbit Systems katonai és polgári helikopterekhez is ajánlja ezt a sisakrendszert, így vélhetően kellő szándék és pénzügyi forrás esetén talán egy, a légierőben egységes megoldás is kialakulhat, annak minden előnyével együtt.

TARGO II-es kifejlesztésénél a mérnökök több évtizedes tapasztalatra támaszkodhattak, így nem véletlen, hogy a magyar szakértők figyelmét is sikerült megragadni a végeredménnyel. A sisakra rögzíthető rendszer a minél könnyebb felismerhetőség követelményeinek megfelelően eltérő színű szimbólumokkal dolgozik.

Természetesen alkalmazható éjjellátó szemüveggel is, hiszen ennek készségszintű használata ma már alapelvárás egy modern légierő megfelelően kiképzett hajózójától. A sisak könnyített kialakítású és a mérnökök szerint szuperkomfortos - erről persze azért illik majd megkérdezni a pilótákat is. A tömeg mellett nyilván a pontosság sem másodlagos: egy kombinált inerciális és optikai rendszer méri igen precízen, hogy hol van a pilóta feje és merre néz éppen. A gyártó szerint a pilóták életfunkcióit figyelő - például az oxigénhiányos állapot vagy a túlterhelések miatt fellépő eszméletvesztését észlelő - beépített „kanári” (valóban Canary a rendszer neve) nem csupán figyelmeztetheti a pilótát az esemény bekövetkezte előtt, de megfelelő integrálás esetén a repülőgép fly-by-wire rendszerébe „belenyúlva” képes a gépet biztonságos repülési helyzetbe visszahozni.

Ez eddig csodálatos, de minden túlságosan szép történetnek van egy árnyoldala is. Esetünkben sincs ez másképp: a papíron kiváló TARGO-II-esek eddig meglehetősen szerény exportsikerekkel büszkélkedhetnek, mondjuk a szintén Elbit Sytems-féle JHMCS-családhoz képest. A rendszert eddig Katar és India vásárolta meg, mindketten a Dassault Rafale F3R vadászbombázó repülőgépeken alkalmazzák. 2021-ben a francia légierő is tesztelte ezt a kijelzőt a modernizált F4-1 változatú gépek fedélzetén, de 2021 júliusában végül a hazai terméket, a Thales Defense által kifejlesztett Scorpion-t választották - rögtön 350 darabot megrendelve. Azaz egy nem túl széles felhasználói bázissal rendelkező megoldást „hoztak hírbe” a továbbfejlesztett magyar Gripenekkel a lehető leghivatalosabb helyről. Ami egyben azt is jelentené, hogy a TARGO-II-est egy esetleges hazai beszerzést követően még integrálni kellene a JAS 39EBS HU repülőgéptípushoz. Ez viszont kérdéseket vet fel, nem is keveset. Az ilyen jellegű, azaz igen komplex eszközök (mint amilyen a sisakkijelző maga, illetve a Gripen fedélzeti számítógéprendszere) összekötése hosszadalmas és meglehetősen bonyolult folyamat. Optimális esetben ezeket a költségeket „szét lehet dobni”, ha egy típus több üzemeltetője dönt egy közös fejlesztésről. A Gripen-Felhasználók Klubjával kapcsolatban - legalábbis a cikk írásának pillanatáig - ilyen jellegű, együtt végrehajtandó programról nem került még információ nyilvánosságra. Ezzel együtt elképzelhető, hogy a háttérben már folynak bizonyos egyeztetések. A dolog azért sem lehetetlen, hiszen a védelmi beszerzésekért felelős svéd kormányszervezet, a Försvarets materielverk (FMV) már 2016 júliusában megbízta a Saab-ot, hogy a JAS 39 Gripen NG néven a világpiacra kiröppent, alaposan továbbfejlesztett vadászbombázó fedélzeti rendszereihez illessze az Elbit Systems TARGO sisakkijelzőjét. Nem volt véletlen a 13,2 millió dolláros megrendelés, hiszen ezt a megoldást választotta 2016 novemberében a típus másik felhasználója és egyben a fejlesztésben és gyártásban partner Brazília légiereje is. A novemberi svéd megrendelés mennyiségét nem közölték, de azt igen, hogy a TARGO-kat az Elbit Systems brazil leányvállalata, az AEL Sistemas gyártja le és adja át mind a svéd, mind a brazil légierő számára. A Flygvapnet példányait 2022 és 2026 között kell leszállítani, alkalmazkodva a Gripen NG-k hadrendbe állításának tervezett üzeméhez. Mint ismeretes, a skandináv állam 60 darab együléses JAS 39E változatot rendelt meg, míg Brazília a 28 darab F-39E mellé 8, helyben fejlesztett és gyártott, kétüléses F-39F verziót is megvásárolt.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
14 804
12 798
113
Szép napot mindenkinek !
Összefoglalnátok a gripennel kapcsolatos új beszerzéseket pár mondatban ? Látom új HMD ami már nagyon jó ! Esetlkeg további gripenek ? Új precíz bombák SDB beszerzése van tervben ?
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
42 050
62 833
113
Szép napot mindenkinek !
Összefoglalnátok a gripennel kapcsolatos új beszerzéseket pár mondatban ? Látom új HMD ami már nagyon jó ! Esetlkeg további gripenek ? Új precíz bombák SDB beszerzése van tervben ?
IRIS-T
Meteor

Ezek vannak asszem megerősítve és semmi más.
Kb. 10-15 oldalt kell csak visszaolvasni, a tavalyi repnap óta talán annyi komment volt.
 

balou84

Well-Known Member
2010. május 31.
385
855
93
Az L-39NG beszerzés ellenére továbbra is benne van a pakliban a második Gripen század.

"A magyar parancsnok hangsúlyozta, hogy a két ország közötti Logisztikai Szerződés 2036-ig történő meghosszabbításával a magyar fél továbbra is biztosítja elkötelezettségét a Gripenek mellett, illetve a közös, jövőbeni fejlesztéseken túl egy esetleges újabb Gripen század megalakítása is meghatározó együttműködést eredményezhet."

https://honvedelem.hu/hirek/legiero...atogatast-a-magyar-honvedseg-parancsnoka.html
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
17 111
29 158
113
Az L-39NG beszerzés ellenére továbbra is benne van a pakliban a második Gripen század.

"A magyar parancsnok hangsúlyozta, hogy a két ország közötti Logisztikai Szerződés 2036-ig történő meghosszabbításával a magyar fél továbbra is biztosítja elkötelezettségét a Gripenek mellett, illetve a közös, jövőbeni fejlesztéseken túl egy esetleges újabb Gripen század megalakítása is meghatározó együttműködést eredményezhet."

https://honvedelem.hu/hirek/legiero...atogatast-a-magyar-honvedseg-parancsnoka.html
Nem csak ide kellene ezt betenni, hanem a magyar fejlesztős topicba is?
És ha beteszed akkor szerintem ne csak a most megvastagított részt emeld ki!
Bár csak egyetlen szám, ami érdekesség, de azt pl. nem is emelted ki. Az a kis 3-as a cikk idézetében. :oops:
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
9 069
15 815
113
A cikket olvasva eléggé úgy tűnik, hogy második század beszerzése eldöntött dolog. Ilyen maga szinten még senki nem emlegette ezt. Kilián tábornok is kitért kérdés elől még pár hónapja egy interjúban.
Az tűnne logikusnak, ha mostani lízing kifutásával egyszerűen indítanánk egy újat 2036-ig jó állapotú modernizált Gripen C gépekre.
2026-ig lenne is idő kiképezni a pilótákat hozzá - ha jól tudom jó néhányan várnak Gripen kiképzésre, szóval a most mással repkedőket lehetne tovább képezni 2-3 év alatt.

Már csak a levegő föld-fegyverzeten kellene fejleszteni: 24 gép esetén már lenne kapacitás a légtérvédelem mellett földi célokat is támadni.
Pláne ha az Albatroszokat is bevetjük - elvégre ugyanannyi bombát tudnak vinni mint a Gripen. :p
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
678
799
93
A cikket olvasva eléggé úgy tűnik, hogy második század beszerzése eldöntött dolog. Ilyen maga szinten még senki nem emlegette ezt. Kilián tábornok is kitért kérdés elől még pár hónapja egy interjúban.
Az tűnne logikusnak, ha mostani lízing kifutásával egyszerűen indítanánk egy újat 2036-ig jó állapotú modernizált Gripen C gépekre.
2026-ig lenne is idő kiképezni a pilótákat hozzá - ha jól tudom jó néhányan várnak Gripen kiképzésre, szóval a most mással repkedőket lehetne tovább képezni 2-3 év alatt.

Már csak a levegő föld-fegyverzeten kellene fejleszteni: 24 gép esetén már lenne kapacitás a légtérvédelem mellett földi célokat is támadni.
Pláne ha az Albatroszokat is bevetjük - elvégre ugyanannyi bombát tudnak vinni mint a Gripen. :p
Taurus felkészül...
 
  • Imádom
Reactions: Kim Philby

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
15 736
22 424
113
Szép napot mindenkinek !
Összefoglalnátok a gripennel kapcsolatos új beszerzéseket pár mondatban ? Látom új HMD ami már nagyon jó ! Esetlkeg további gripenek ? Új precíz bombák SDB beszerzése van tervben ?
o_O
A cikket olvasva eléggé úgy tűnik, hogy második század beszerzése eldöntött dolog. Ilyen maga szinten még senki nem emlegette ezt. Kilián tábornok is kitért kérdés elől még pár hónapja egy interjúban.
Az tűnne logikusnak, ha mostani lízing kifutásával egyszerűen indítanánk egy újat 2036-ig jó állapotú modernizált Gripen C gépekre.
giphy.gif

51o97l.jpg

buzz-woody.gif

42980179.jpg


2026-ig lenne is idő kiképezni a pilótákat hozzá - ha jól tudom jó néhányan várnak Gripen kiképzésre, szóval a most mással repkedőket lehetne tovább képezni 2-3 év alatt.
o_Oo_Oo_O


Már csak a levegő föld-fegyverzeten kellene fejleszteni: 24 gép esetén már lenne kapacitás a légtérvédelem mellett földi célokat is támadni.
:confused::confused::confused:

Pláne ha az Albatroszokat is bevetjük - elvégre ugyanannyi bombát tudnak vinni mint a Gripen. :p
:confused::confused::confused:
 
  • Imádom
Reactions: Roni

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
469
1 184
93
A cikket olvasva eléggé úgy tűnik, hogy második század beszerzése eldöntött dolog. Ilyen maga szinten még senki nem emlegette ezt. Kilián tábornok is kitért kérdés elől még pár hónapja egy interjúban.
Az tűnne logikusnak, ha mostani lízing kifutásával egyszerűen indítanánk egy újat 2036-ig jó állapotú modernizált Gripen C gépekre.
2026-ig lenne is idő kiképezni a pilótákat hozzá - ha jól tudom jó néhányan várnak Gripen kiképzésre, szóval a most mással repkedőket lehetne tovább képezni 2-3 év alatt.

Már csak a levegő föld-fegyverzeten kellene fejleszteni: 24 gép esetén már lenne kapacitás a légtérvédelem mellett földi célokat is támadni.
Pláne ha az Albatroszokat is bevetjük - elvégre ugyanannyi bombát tudnak vinni mint a Gripen. :p
Ki beszél itt 24 gépről? Ha a jelenlegi 14 gépünk egy század, akkor 28 géppel kellene számolni. 12 C és 2 D. De ha 12 gépes században gondolkodnak, akkor sem jó a matek. Abban az esetben "csak" 10 darab gépet vennénk. Sokkal jobb döntés lenne 14 új (legalábbis számunkra új...) gépet venni, amikben még kevés a repóra és modernebbek. 24 gépes ezrednél pedig a régiek közül kellene inkább leállítani.
Nagy falat lesz, mert fegyverzet is kell hozzájuk bőven, és lehet, hogy már fedett hangárból sem lenne elég Kecsón. De legalább már terveznek előre, és ez jó.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
9 069
15 815
113
Ki beszél itt 24 gépről? Ha a jelenlegi 14 gépünk egy század, akkor 28 géppel kellene számolni. 12 C és 2 D. De ha 12 gépes században gondolkodnak, akkor sem jó a matek. Abban az esetben "csak" 10 darab gépet vennénk. Sokkal jobb döntés lenne 14 új (legalábbis számunkra új...) gépet venni, amikben még kevés a repóra és modernebbek. 24 gépes ezrednél pedig a régiek közül kellene inkább leállítani.
Nagy falat lesz, mert fegyverzet is kell hozzájuk bőven, és lehet, hogy már fedett hangárból sem lenne elég Kecsón. De legalább már terveznek előre, és ez jó.
A szám nem ismert egyelőre. További 8-14 gép jöhet szerintem.
Mondjuk nem feltétlen kell további 2 kétüléses: annyi kiképzési feladat nincsen, hogy két D géppel ne lehetne ellátni. Pláne hogy más hol is fogunk vadász pilótákat képeztetni (NFTC/NFTE).
 
  • Vicces
Reactions: kamm

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
15 736
22 424
113
A szám nem ismert egyelőre. További 8-14 gép jöhet szerintem.
Mondjuk nem feltétlen kell további 2 kétüléses: annyi kiképzési feladat nincsen, hogy két D géppel ne lehetne ellátni. Pláne hogy más hol is fogunk vadász pilótákat képeztetni (NFTC/NFTE).

images
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
17 111
29 158
113
A szám nem ismert egyelőre. További 8-14 gép jöhet szerintem.
Mondjuk nem feltétlen kell további 2 kétüléses: annyi kiképzési feladat nincsen, hogy két D géppel ne lehetne ellátni. Pláne hogy más hol is fogunk vadász pilótákat képeztetni (NFTC/NFTE).
A kettőnek semmi köze egymáshoz.
A jelenlegi 2db kétüléses (és úgy általában a 2D/1 század) messze nem ideális. A hírek szerint a 2 ülésesek fajlagosan sokkal többet vannak használva.
Én a 16-18 gépet tartanám optimálisnak az adott pénzügyi keretből. Ebből 4-6 kétüléses lenne.
A kérdés, hogy kapnánk-e ennyi D-t, mivel a kezdeti infók szerint F-et nem akartak a svédek, és a D-kkel oldották volna meg a kétüléses feladatokat.
Viszont lehet, hogy ez most változik azzal, hogy az F-ek fejlesztését, gyártását visszairányították Brazíliából Svédországba.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
3 768
6 419
113
A kettőnek semmi köze egymáshoz.
A jelenlegi 2db kétüléses (és úgy általában a 2D/1 század) messze nem ideális. A hírek szerint a 2 ülésesek fajlagosan sokkal többet vannak használva.
Én a 16-18 gépet tartanám optimálisnak az adott pénzügyi keretből. Ebből 4-6 kétüléses lenne.
A kérdés, hogy kapnánk-e ennyi D-t, mivel a kezdeti infók szerint F-et nem akartak a svédek, és a D-kkel oldották volna meg a kétüléses feladatokat.
Viszont lehet, hogy ez most változik azzal, hogy az F-ek fejlesztését, gyártását visszairányították Brazíliából Svédországba.
Én is úgy tudom, hogy a D-jeink csapágyasra vannak hajtva.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
678
799
93
Ha ez igaz , akkor a Gripen konstrukció keksz!Amit kétlek , nem hiszem hogy többet repülnek mint a "C"- k , vagy annyival többet!De lehet hogy én tévedek!Nyílván többösszetevõs , de akkor is.Akik nálunknál is többet reülnek , azok a csehek!
 

szasa30

Well-Known Member
2013. augusztus 9.
123
439
63
Kissé feszült volt a hangulat...balti misszió ősszel.
Rövid időn belül ez a második olyan megnyilvánulás ami egyfajta érzelmi töltettel megspékelve kifejezetten őszinte, hiteles lett. Látszik hogy őszintén foglalkoztatja MG-t a helyzet.
(A másik ilyen RSZR beszéde volt Gaál Szabolcs temetésén)
Ilyenkor azért azt gondolom, náluk kettojuknel jó kezekben van a Honvédség.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
9 069
15 815
113
Rövid időn belül ez a második olyan megnyilvánulás ami egyfajta érzelmi töltettel megspékelve kifejezetten őszinte, hiteles lett. Látszik hogy őszintén foglalkoztatja MG-t a helyzet.
(A másik ilyen RSZR beszéde volt Gaál Szabolcs temetésén)
Ilyenkor azért azt gondolom, náluk kettojuknel jó kezekben van a Honvédség.
Mondjuk jobban mutatott volna ha miniszteri szalagot a miniszter köti fel...ha már róla nevezték el.
MG meg RSZR amúgy jól végzik a dolgukat szerintem is.