[HUN] Magyar katonai pilóták képzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
Dudi, egy pilótaképző szervezet NEM csak a Griffről szól ami jelenleg 14 gép. Pilóta kell a helikopterekre is, most csak kb 14-16 gép, de pár év múlva lesz 30+!!, kell a szállítókra is, ma csak 5 gép, de ez is lesz a tervek szerint 6-8 gép. A fentiek többsége ráadásul nem is egy hanem két pilótával repül, és ugye kell váltás is mert ezek az aljas pilóták néha alszanak (gondolom te is szoktál), szabira mennek, betegek, továbbképzésre vezénylik őket, letiltják a repülésről egészségügyi okból stb. Ilyen gépszámhoz nem elég évi 2-3 kiképzett újonc pilóta akkor sem, ha a Gripenre meg várni kell a kiképzett pilótának - de neki is csak azért mert kevés a kétüléses Griff ... vagyis kellene az az újonc, csak nincs alá kétüléses!!

Ebben igazad van, de azért viszonylag gyorsan szétválnak az utak.
Helikopterpilótából fog kelleni bazi sok. Ők meg Zlin után szerintem egyből mehetnek valamilyen helikopterre, további merevszárnyú képzésnek nem látom értelmét.
Aki tehergépre kerül, annak meg inkább valami kéthajtóműves kellene. Azt mondjuk talán itthon ki is lehetne szervezni valami civil cégnek.
 

Halfdan

Well-Known Member
2019. január 9.
2 030
2 707
113
Ez elvben, papíron oké, mégis van, aki a Hawk után két évig helyben jár. Ez szerintem nem a svédek követelményének hibája. Ők kiképzik azt, akit odaküldenek.
Ha megszűnik, vagy átalakul Kanada, netán máshová kerül át a kiképzés, például az UK-ba, akkor ott lehetne egészen a Gripen-ig képezni a növendékeket, amit biztos, hogy a svédek (is) tudnak felügyelni.
Egyszerűbb lenne, bár ettől még muszáj lesz további kétüléseseket szerezni idahaza is.

Nem lenne olcsóbb-egyszerűbb, a meglévő kétüléses gépek repóráját növelni, akár a szerződések újratárgyalásával?
Igazából nekem az jött le, -a kommentjeitek alapján- hogy belátható időn belül "nem fogjuk szétrepülni- a gépeket.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Nem lenne olcsóbb-egyszerűbb, a meglévő kétüléses gépek repóráját növelni, akár a szerződések újratárgyalásával?
Igazából nekem az jött le, -a kommentjeitek alapján- hogy belátható időn belül "nem fogjuk szétrepülni- a gépeket.
Attól nem lesz több a kétüléses gép, csak előbb éri el az újabb 800 órás nagyjavítási limitet és amíg el nem készül addig már csak 1 lesz ...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 789
75 836
113
Dudi, egy pilótaképző szervezet NEM csak a Griffről szól ami jelenleg 14 gép. Pilóta kell a helikopterekre is, most csak kb 14-16 gép, de pár év múlva lesz 30+!!, kell a szállítókra is, ma csak 5 gép, de ez is lesz a tervek szerint 6-8 gép. A fentiek többsége ráadásul nem is egy hanem két pilótával repül, és ugye kell váltás is mert ezek az aljas pilóták néha alszanak (gondolom te is szoktál), szabira mennek, betegek, továbbképzésre vezénylik őket, letiltják a repülésről egészségügyi okból stb. Ilyen gépszámhoz nem elég évi 2-3 kiképzett újonc pilóta akkor sem, ha a Gripenre meg várni kell a kiképzett pilótának - de neki is csak azért mert kevés a kétüléses Griff ... vagyis kellene az az újonc, csak nincs alá kétüléses!!

Azt tudunk magunknak kepezni lesz hozzá eleg helikopter.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

nanemaa

Member
2020. május 8.
49
62
18
Érdekes cikk. Viszont szomorú, hogy a rendszerbe kerülés az elmúlt harmincöt évben szinte jottányit sem változott.
X embert behoznak a rendszerbe, nagy a lemorzsolódás, ami természetes, de utána aki alkalmas, az is hosszabb-rövidebb időre ilyen-olyan parkolópályára kerül.
Ez nem normális.
Ez a srác még szerencsés is volt, hogy a két év helybenjárás alatt is aktívan repülhetett, de azért az látszik, hogy a normális, minimálisan is rentábilis utánpótlás neveléshez a 14 Gripen kevés. A felvevő oldal kapacitása túl szűkös.

Üdv.
A gèplètszàm emelèse nem oldanà meg a problèmàt (legalàbbis csak önmagàban az) mivel nem az a problèma ebben az esetben, hanem a menedzsment. (Nehezíti a dolgot a sok különböző orszàgokkal kötött szerződèsek adta korlátok)

2000 óra/èv...arra akkor hány pilótát szeretnèl? 30? Hú ha leosztjuk a repidőt akkor fejenkènt nem valami jó. 20? Repidő alakul de mi van ha elküldenek valakit kèpzèsre, meg kiesik 1-2 ember pl orvosilag, vagy simàn leszerel? Pikk pakk kevès lesz az ember. (A pilótànak nem abból àll a munkàja hogy beül a gèpbe ès szórakozik.)

Utànpótlàst erre hogy tervezel? Hàny embert küldesz Kanadàba? Abból hàny ember fog úgy teljesíteni hogy mehet vadàszra? Tudhatod előre? A Gripenre àtkèpzèsre mikor hàny embert tervezel? Mi kerül a szerződèsbe..? A svèdeknek van kapacitàsa bàrmikor fogadni embereket? Nem nagyon, most volt cikk hogy a kikepző szàzaduk leterhelt lett mert harcivá alakultak ès a Saab-ot bevonják a kèpzèsbe (veteràn vadàszpilotàkkal, amcsi pèlda alapjàn)

Na ezèrt vannak hullámzàsok..egyszer sok az ember, egyszer kevès..minèl kisebb a lègierő annàl jobban megèrzi ha van 1-2 ember csúszàs.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 434
113
Ment a like, és jó a gondolati sor, de van pár megjegyzésem:
A gèplètszàm emelèse nem oldanà meg a problèmàt (legalàbbis csak önmagàban az) mivel nem az a problèma ebben az esetben, hanem a menedzsment. (Nehezíti a dolgot a sok különböző orszàgokkal kötött szerződèsek adta korlátok)
Pont ezért lenne értelme kiváltani itthon az NFTC-t. Mert akkor a végső svéd Gripen képzésen kívül minden mást lehetne itthon csinálni.
Utànpótlàst erre hogy tervezel? Hàny embert küldesz Kanadàba? Abból hàny ember fog úgy teljesíteni hogy mehet vadàszra? Tudhatod előre? A Gripenre àtkèpzèsre mikor hàny embert tervezel? Mi kerül a szerződèsbe..? A svèdeknek van kapacitàsa bàrmikor fogadni embereket? Nem nagyon, most volt cikk hogy a kikepző szàzaduk leterhelt lett mert harcivá alakultak ès a Saab-ot bevonják a kèpzèsbe (veteràn vadàszpilotàkkal, amcsi pèlda alapjàn)
Viszont a svédek pont most vannak benne a SAJÁT rendszerük átalakításában. Nem csak szervezeti szinten, de gép szinten is. Ugyebár a SAAB 105-ösöket (átlagosan 50 év felettiek) nagyon gyorsan '25-ig ki kell vonni! És érdekes módon pontosan azt a sémát tervezik átvenni kísérleti jelleggel, amit én is felvázoltam a PC-21-gyel, hogy egy turbóprop gép után azonnal Gripenre (D) tennék át a képzést. Ez most még nincs kőbe vésve, de nagyon szorítja őket az idő, így már egy kipróbált rendszert akarnak átvenni. Hogy később visszaváltanak-e a TX gépekre, az még kérdés, de nagyon kézenfekvő lenne, hogy új gépek beszerzése nélkül is megoldják a saját D-ikkel.
Lehet, hogy nekünk is le kellene másolnunk? Ha velük párhuzamos rendszert hozunk létre, akkor pl. könnyebb lenne az átjárás. Nem lenne szükség még szintre hozó képzésekre.
Emellett nincs nyomás a rendszeren, mert nem az van, hogy minden évben kell 2-3 embert küldeni NFTC-re, meg ugyan ennyit a svédekhez. Ha kell a pilóta, ha nem.
Mert vegyük csak a korábban vadászpilótának készülő hölgyet, aki most az A319-esen repül. A képességei meglettek volna a vadászgéphez, de akkor és ott nem volt hely neki, mint Gripen pilóta. Most elkezdett egy másik képzést, de ha SOS kellene egy új Gripen pilóta, akkor megint mehetne ki először az NFTC-be, majd a svédekhez.
Ha viszont lenne itthon egy egységes rendszer, akkor nem kell az aktuálisan már futó NFTC-s képzésbe egy + embert beszuszakolni, hanem gyakorlatilag a saját rendszerünkben akkor képezzük fel a Gripen lépcső aljáig, amikor akarjuk. (és továbbra se felejtsük, hogy ezek a nagy teljesítményű turboprop gépek nem csak oktatásra jók ;))
2000 óra/èv...arra akkor hány pilótát szeretnèl? 30? Hú ha leosztjuk a repidőt akkor fejenkènt nem valami jó. 20? Repidő alakul de mi van ha elküldenek valakit kèpzèsre, meg kiesik 1-2 ember pl orvosilag, vagy simàn leszerel? Pikk pakk kevès lesz az ember. (A pilótànak nem abból àll a munkàja hogy beül a gèpbe ès szórakozik.)
Háát ha nem készült újabb szerződésmódosítás, akkor per pillanat ennél több a lehetőségünk. Úgy tudom, hogy 10 évre 32800 lesz a lerepülhető óraszám.
Ez azt jelent, hogy az általad említett 2000 óra/év már, hanem 3280óra/év. Ott azért már van egy majdnem dupla szorzó;).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 168
113
A gèplètszàm emelèse nem oldanà meg a problèmàt (legalàbbis csak önmagàban az) mivel nem az a problèma ebben az esetben, hanem a menedzsment. (Nehezíti a dolgot a sok különböző orszàgokkal kötött szerződèsek adta korlátok)
Na ezèrt vannak hullámzàsok..egyszer sok az ember, egyszer kevès..minèl kisebb a lègierő annàl jobban megèrzi ha van 1-2 ember csúszàs.

Ezért mondom, hogy jó dolog a fillérbaszás, csak nem akkor, mikor légierőt akarunk menedzselni.
A légierő az nem 14 gép. Már vázoltam, hogy a kiegyenlített humán és technikai folyamatkontrollhoz nem14 gép, meg alig 20 pilóta kell, hanem ennek minimum a duplája.
És a dupla géphez tripla állomány.
Ez működött korábban, most meg ahogy van, úgy nem működik.
Akkor nyilván a korábbi, magasabb létszámú légierő lesz a megoldás.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 168
113
A "légierő üzemtana" az se más, mint egyszerű matematika.

A legegyszerűbb légierő, mint szervezet, a legegyszerűbb séma szerint áll egy hadrafogató gépből, egy rendelkezésre álló üzemeltető szakszemélyzetből és egy hadrafogató pilótából.
Ebben a képletben mindaddig nem lesz repülés és nem lesz légierő sem, amíg vagy a repülőgép nem hadrafogható, vagy a személyzet nem áll rendelkezésre, vagy a pilóta van dögrováson épp.

Ennek analógiájára egyszerűen belátható, hogy mivel mind a három alapvető komponens esetében lehet hiány, így mind a három tényező esetében a redundancia minél nagyobb fokára kell törekedni, hogy a szervezet szintjén a hadrafoghatóság közelítsen az állandó 1-hez.

Vagyis, minél több repülőgépünk, műszakink és pilótánk van, annál biztosabban lesz hadrafogható a légierőnk a nap 24 órájában.
Ez magyar viszonylatban közel 50 gépet jelentene, két ezrednyi pilótával és műszakival, no meg a járulékos háttér állománnyal karöltve.

És innen vissza a gyakorlatias megközelítéshez.
  • Meg kell nézni, hogy a jelenlegi szerződést alapul véve milyen összefüggés van a flotta létszáma és a hadrafoghatósági arány között. Például dupla ennyi géppel hogyan változna a hadrafogható gépek száma
  • Ennek függvényében hány fős műszaki állományt kell biztosítani, hogy a mindig rendelkezésre álló géplétszámot meg is tudják reptetni
  • Az így kijövő teljesen hadrafogható gépszámmal és az azokat biztosan kiszolgálni képes műszaki állománnyal hány fős hajózói állományt kell fenntartani, hogy a feladatok maradéktalanul végrehajthatók legyenek -> ebből lehet meghatározni az utánpótlás ütemét
  • Végezetül: egyátalán mennyi és milyen feladatot szánunk a gépeknek és a pilótáiknak?
Mivel nem ezek voltak idáig meghatározva, hanem az egész a 14 darab Gripen repülőgép lízingelésével, mint gazdaságpolitikai döntéssel indult, azaz a gombhoz varrták a kabátot, így nem csoda, hogy a "légierő" menedzselése ennyi sebből vérzik.

Korábban, évtizedeken át a légierőt vegyesen, de nagyobb részt VSz és kisebb részt magyar igények szerint, a magasabbegységek felől tervezték.
Azaz, meghatározták, hogy mik a feladatok, ehhez mennyi ezredre, ezredeken belül századokra, milyen feladatokra, részfeladatokra és kiképzési sillabuszra van szükség. Ezen számok mentén vásároltak géptípusokat, azok váltótípusait és határoztak meg a mennyiségeket. Értelemszerűen a driver a feladatkör volt, ahhoz állították össze a szükséges és elégséges humán és technikai létszámot, határozták meg a tartalékot, tervezték meg az üzemeltetést. Ezek függvényében állt össze az éves, havi, heti, napi tervtábla, az előmenetel, az állomány nyugdíjazása, a kiképzés üteme, a gépek forgatása, a különféle javítások tervezése.

Ezzel szemben, most van egy valamilyen, de állandóan változó NATO direktíva, meg egy majdnem húsz évvel ezelőtti pillanatnyi gazdaságpolitikia okból 14 gépesre meghatározott lízingelt flotta, amelynek az üzemeltetése függ a műszaki és hajózó állomány szociális és munkaerőpiaci helyzetétől, a svéd karbantartó cég fogadási készségétől, a lízingszerződés keretrendszerétől és ezen keretek adta egyéb mozgástértől.
Csak a magyar védelempolitikai igényeket nem látom sehol...
 

nanemaa

Member
2020. május 8.
49
62
18
A hazai kèpzès felejtős. Marha sok pènz kellene hozzá, komoly infrastruktúra. Mèg ha lenne is rà pènz, iszonyú ràfizetèsesen lehetne működtetni. Ha van ismerős a rendszerben kèrdezzetek rà hogy a mai magyar honvèdsègnèl màr ott elbukik a dolog hogy színes nyomtató vagy megfelelő minősègű projektor kellene..

Na meg honnan veszel hozzà embert? NFTC-ből a magyar oktatók meg lettek tartva, vagy leszereltek? Magasabb szinten ki fogja menedzselni a dolgokat? Nem tudom mi mehet most pl az NKE-n pilótakèpzès címèn, de tartok tőle hogy az ősi generàció oktatja őket 1-2 alapra. De hogy nyugati szintű elmèletet kapnànak...kitől?

Be kell fizetni egy jól működő nemzetközi suliba az embereket. Ennyi.
 

nanemaa

Member
2020. május 8.
49
62
18
Mert vegyük csak a korábban vadászpilótának készülő hölgyet, aki most az A319-esen repül. A képességei meglettek volna a vadászgéphez, de akkor és ott nem volt hely neki, mint Gripen pilóta

Ez az àbra megvan?
http://nftc.hu/kepek/prog02.jpg

Mikortól lehet szó arról, hogy vadàszgèpre kerülhet valaki? Amikor elvègezte a IV.fàzist. Amikor leszàllt az utolsó feladatról ès nem bukott meg.

Az említett hölgy egy 2A szintű kèpzèst csinàlt meg. Lehet hogy ott ügyes volt, nem tudom. De mèg 48x kieshet valaki a IV. vègèig.

Szval hagyjuk már hogy ő csak úgy mehetett volna Gripenre.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Az említett hölgy egy 2A szintű kèpzèst csinàlt meg. Lehet hogy ott ügyes volt, nem tudom. De mèg 48x kieshet valaki a IV. vègèig.
"Huszonöt órában a Cessna-172-t repültük, majd következett százhatvan óra a turbólégcsavaros T–6-ossal. A felkészítésnek úgy a vége felé járhattunk, amikor az elöljáró közölte: mivel még nem fejeztem be a vadászpilóta-képzést, ezért nem Gripent, hanem a légierőben hadrendbe álló Airbus A319-est fogom repülni. Nem ez volt ugyan a tervem, de elfogadtam a döntést. Tudomásul vettem, hogy hazaérkezésem után a csapatszállító flottánál van rám szükség. Az álmomat azonban tovább dédelgetem: nagyon szeretnék majd Gripent repülni – mondta az ifjú tiszt."
https://www.jetfly.hu/mh-59.-kecskemet/a-magyar-honvedseg-elso-noi-szallitorepulogep-vezetoje
https://honvedelem.hu/cikk/eltokeltsegbol-jeles/
"A külföldiek százhatvan órát kapnak a T-6-oson, az amerikaiak nyolcvanat. Ők azután továbbmennek a T-38-asra, ami a vadászgépre készít fel, vagy a T-1-esre, ami a szállítógépre. Mivel nekünk ilyen opció nem volt, maradtunk a T-6-oson és kaptunk egy másik osztályt. Ők a nulláról kezdték, mi folytattuk tovább, és még azelőtt befejeztük, hogy ők kirepülték volna a nyolcvan órát."
"Közben itthon a többiek elkezdték a Zlin-képzést, egy részük már ki is ment Kanadába. Eredetileg úgy lett volna, hogy hazatértem után én is Kanadában, a Hawkon folytatom a képzést, ahogy az előttem végzett srác is, és onnan hazatérve a Gripenre kerülök. Azonban mielőtt végeztem volna, kaptam egy e-mailt, hogy jönnek az Airbusok, kell az ember, és miután vége a kinti képzésnek és hazaérkezem, a szállítórepülő századnál kapok beosztást. Nem örültem, mert más volt a cél. Amerikai oktatóim is javasolták a vadász irányt, de természetesen nem akartak beleszólni a hazai döntésbe."
https://airbase.blog.hu/2018/12/27/amerikai_tortenet_627
Zolnai Lea simán mehetett volna tovább Gripenre...az, hogy valaki menet közben kieshet, az érvényes az összes jelöltre.
f090b95099015b64a477346399bd0446.jpg

Ő spec. kimondottan vadászpilóta lett volna és minden adottsága meg volt hozzá. Nekem egy a rendszer által elpazarolt tehetség mintapéldája...sajnálom, hogy még most is, amikor pilótákat keresnek nem adatik meg a lehetőség neki botkormányt váltani...:(
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
"Huszonöt órában a Cessna-172-t repültük, majd következett százhatvan óra a turbólégcsavaros T–6-ossal. A felkészítésnek úgy a vége felé járhattunk, amikor az elöljáró közölte: mivel még nem fejeztem be a vadászpilóta-képzést, ezért nem Gripent, hanem a légierőben hadrendbe álló Airbus A319-est fogom repülni. Nem ez volt ugyan a tervem, de elfogadtam a döntést. Tudomásul vettem, hogy hazaérkezésem után a csapatszállító flottánál van rám szükség. Az álmomat azonban tovább dédelgetem: nagyon szeretnék majd Gripent repülni – mondta az ifjú tiszt."
https://www.jetfly.hu/mh-59.-kecskemet/a-magyar-honvedseg-elso-noi-szallitorepulogep-vezetoje
https://honvedelem.hu/cikk/eltokeltsegbol-jeles/
"A külföldiek százhatvan órát kapnak a T-6-oson, az amerikaiak nyolcvanat. Ők azután továbbmennek a T-38-asra, ami a vadászgépre készít fel, vagy a T-1-esre, ami a szállítógépre. Mivel nekünk ilyen opció nem volt, maradtunk a T-6-oson és kaptunk egy másik osztályt. Ők a nulláról kezdték, mi folytattuk tovább, és még azelőtt befejeztük, hogy ők kirepülték volna a nyolcvan órát."
"Közben itthon a többiek elkezdték a Zlin-képzést, egy részük már ki is ment Kanadába. Eredetileg úgy lett volna, hogy hazatértem után én is Kanadában, a Hawkon folytatom a képzést, ahogy az előttem végzett srác is, és onnan hazatérve a Gripenre kerülök. Azonban mielőtt végeztem volna, kaptam egy e-mailt, hogy jönnek az Airbusok, kell az ember, és miután vége a kinti képzésnek és hazaérkezem, a szállítórepülő századnál kapok beosztást. Nem örültem, mert más volt a cél. Amerikai oktatóim is javasolták a vadász irányt, de természetesen nem akartak beleszólni a hazai döntésbe."
https://airbase.blog.hu/2018/12/27/amerikai_tortenet_627
Zolnai Lea simán mehetett volna tovább Gripenre...az, hogy valaki menet közben kieshet, az érvényes az összes jelöltre.
f090b95099015b64a477346399bd0446.jpg

Ő spec. kimondottan vadászpilóta lett volna és minden adottsága meg volt hozzá. Nekem egy a rendszer által elpazarolt tehetség mintapéldája...sajnálom, hogy még most is, amikor pilótákat keresnek nem adatik meg a lehetőség neki botkormányt váltani...:(


Szerintem eklatáns példája annak, hogy mennyire folyik stratégiai cselekvés.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

hollywood

Member
2013. március 30.
39
25
18
Ment a like, és jó a gondolati sor, de van pár megjegyzésem:

Pont ezért lenne értelme kiváltani itthon az NFTC-t. Mert akkor a végső svéd Gripen képzésen kívül minden mást lehetne itthon csinálni.

Viszont a svédek pont most vannak benne a SAJÁT rendszerük átalakításában. Nem csak szervezeti szinten, de gép szinten is. Ugyebár a SAAB 105-ösöket (átlagosan 50 év felettiek) nagyon gyorsan '25-ig ki kell vonni! És érdekes módon pontosan azt a sémát tervezik átvenni kísérleti jelleggel, amit én is felvázoltam a PC-21-gyel, hogy egy turbóprop gép után azonnal Gripenre (D) tennék át a képzést. Ez most még nincs kőbe vésve, de nagyon szorítja őket az idő, így már egy kipróbált rendszert akarnak átvenni. Hogy később visszaváltanak-e a TX gépekre, az még kérdés, de nagyon kézenfekvő lenne, hogy új gépek beszerzése nélkül is megoldják a saját D-ikkel.
Lehet, hogy nekünk is le kellene másolnunk? Ha velük párhuzamos rendszert hozunk létre, akkor pl. könnyebb lenne az átjárás. Nem lenne szükség még szintre hozó képzésekre.
Emellett nincs nyomás a rendszeren, mert nem az van, hogy minden évben kell 2-3 embert küldeni NFTC-re, meg ugyan ennyit a svédekhez. Ha kell a pilóta, ha nem.
Mert vegyük csak a korábban vadászpilótának készülő hölgyet, aki most az A319-esen repül. A képességei meglettek volna a vadászgéphez, de akkor és ott nem volt hely neki, mint Gripen pilóta. Most elkezdett egy másik képzést, de ha SOS kellene egy új Gripen pilóta, akkor megint mehetne ki először az NFTC-be, majd a svédekhez.
Ha viszont lenne itthon egy egységes rendszer, akkor nem kell az aktuálisan már futó NFTC-s képzésbe egy + embert beszuszakolni, hanem gyakorlatilag a saját rendszerünkben akkor képezzük fel a Gripen lépcső aljáig, amikor akarjuk. (és továbbra se felejtsük, hogy ezek a nagy teljesítményű turboprop gépek nem csak oktatásra jók ;))

Háát ha nem készült újabb szerződésmódosítás, akkor per pillanat ennél több a lehetőségünk. Úgy tudom, hogy 10 évre 32800 lesz a lerepülhető óraszám.
Ez azt jelent, hogy az általad említett 2000 óra/év már, hanem 3280óra/év. Ott azért már van egy majdnem dupla szorzó;).

Ez az óraszám biztos.?Nekem a korábbi hírekből úgy jött le hogy a 32800 óra az húsz évre vonatkozik. Tehát az eredeti 16800 óra mellé még vettünk kb ugyan annyit a második 10 évre is (2026-ig). További hírekből pedig én úgy következtettem hogy a mostani többlet repülési idő a korábbi fel nem használt órákból jön ki. Vagy nem jól tudom?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 434
113
Ez az àbra megvan?
http://nftc.hu/kepek/prog02.jpg

Mikortól lehet szó arról, hogy vadàszgèpre kerülhet valaki? Amikor elvègezte a IV.fàzist. Amikor leszàllt az utolsó feladatról ès nem bukott meg.

Az említett hölgy egy 2A szintű kèpzèst csinàlt meg. Lehet hogy ott ügyes volt, nem tudom. De mèg 48x kieshet valaki a IV. vègèig.

Szval hagyjuk már hogy ő csak úgy mehetett volna Gripenre.
Én nem azt mondtam, hogy "csak úgy" mehetett volna Gripenre. DE ha mégis hirtelen szükség lett volna további Gripen pilótákra, akkor értelem szerűen először Őt kellett volna kiküldeni tovább folytatni a képzést - ezt írtam is, hogy nem csak úgy átkerül, hanem utánképzésre lett volna szükség, pl. Hawk-on. Viszont a modern képzési rendszerben ahol AKÁR 1 gépen is végigtolhatod - értelemszerűen lépcsőzetesen - a II-IV-ig a teljes folyamatot akár itthon is. Ebben az esetben viszont sokkal rugalmasabb a dolog, ugyanis ha itthon folyik a képzés, akkor akár több időt is kaphat egy jelölt az egyes szintek megugrására. Ahhoz képest, ahogy a kinti blokkosított képzésben erre szerintem nem nagyon van lehetőség. Odakint persze blokkonként kell fizetni, ráadásul egy HAWK-on való képzés lényegesen többe kerül, mint a turboprop párja.
Gyanítom, hogy Zoltai Lea esetében is arról volt szó, hogy úgy küldték ki az NFTC-re, hogy a rendelkezésre álló képzési helyet mindenképpen ki akarták használni, még ha nem is volt szükség akkor Gripen pilótára. Ha magad viszed a képzést, akkor és olyan képzést szervezel, amilyet akarsz, és az igényeidnek, valamint a jelöltjeid képességeihez illik. Arról nem is beszélve, hogy a modern, csökkentett géptípusú képzés esetén lerövidül (és ezzel olcsóbbá is válik) a képzés időtartama. Mert ugye nem igényel + repült órákat, hogy egyik gépről átszokjon a növendék a másikra.
Hagy ne mondjam, hogy a földi személyzeten is spórolni lehet, ha mondjuk csak 1 v. 2 kiképző típust kell karbantartani (azokra szakszolgálatit szerezni).
Egyetértek veled, hogy egy NFTC jellegű hagyományos képzési rendszer fenntartása 14-28 de még talán egy 40 gépes flottára sem érné meg itthon.
A modern, csökkentett géptípusos viszont már egy olyan alternatíva, ami nem csak be lehetne vállalni, de amennyiben tényleg valós a harci gépek mennyiségének bővítési igénye (és a jövendőben szükséges más típusok pilóta igénye), szerintem komoly költségcsökkentés is elérhető lehetne. Pláne, ha olyan kisebb légierők is beszállnak növendékekkel (és ezzel pénzzel) a képzésbe, mint mondjuk a bolgár, a szlovák, vagy a jövőbeni horvát.
 

nanemaa

Member
2020. május 8.
49
62
18
"
simán mehetett volna tovább Gripenre...

Ezt a IV-es fàzis utàn lehet kijelenteni...ez a tèny.

Lehet hogy te jobban belelàtsz, esetleg van szemèlyes kontaktod. De egy cikk alapjàn szerintem nem reàlis megmondani ki mennyire tehetsèges :) főleg hogy ordít a cikkben a sèrtettsège. Passz.

Amúgy amin ő rèszt vett az a USAF egy "promo" helye volt, amit időnkèt kap a Magyar Lègierő.

De ugyanez a helyzet Koller Kinga cikkèvel kapcsolatban..ott is ment a "Gripenre mehetett volna" szöveg. Mèg 1x, Gripenre az jöhet szóba aki elvègezte a IV-es fàzist. Elbukhatsz te a IV-es fàzison is, hidd el. Attól hogy jól csinàlod a bukfencet T-6oson, lehet hogy nem tudsz felpörögni ahhoz ami a sugàrhajtàsún 2-3x olyan gyorsan törtènik..vagy szarul lègiharcolsz..az ott fog kiderülni a IV-esen.

Persze, sajnàlandó ha az akart lenni ès nem jött össze ès szarul èrez ez irànt
De azèrt vannak tènyek is.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 434
113
Ez az óraszám biztos.?Nekem a korábbi hírekből úgy jött le hogy a 32800 óra az húsz évre vonatkozik. Tehát az eredeti 16800 óra mellé még vettünk kb ugyan annyit a második 10 évre is (2026-ig). További hírekből pedig én úgy következtettem hogy a mostani többlet repülési idő a korábbi fel nem használt órákból jön ki. Vagy nem jól tudom?
Link
De a keret növekedése - a hírek szerint -, a gyakorlatban is jelentkezett tényleges repült idő növekedésében.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Ezt a IV-es fàzis utàn lehet kijelenteni...ez a tèny.

Lehet hogy te jobban belelàtsz, esetleg van szemèlyes kontaktod. De egy cikk alapjàn szerintem nem reàlis megmondani ki mennyire tehetsèges :) főleg hogy ordít a cikkben a sèrtettsège. Passz.

Amúgy amin ő rèszt vett az a USAF egy "promo" helye volt, amit időnkèt kap a Magyar Lègierő.

De ugyanez a helyzet Koller Kinga cikkèvel kapcsolatban..ott is ment a "Gripenre mehetett volna" szöveg. Mèg 1x, Gripenre az jöhet szóba aki elvègezte a IV-es fàzist. Elbukhatsz te a IV-es fàzison is, hidd el. Attól hogy jól csinàlod a bukfencet T-6oson, lehet hogy nem tudsz felpörögni ahhoz ami a sugàrhajtàsún 2-3x olyan gyorsan törtènik..vagy szarul lègiharcolsz..az ott fog kiderülni a IV-esen.

Persze, sajnàlandó ha az akart lenni ès nem jött össze ès szarul èrez ez irànt
De azèrt vannak tènyek is.
"De azèrt vannak tènyek is."
Remélem ebben a frissen regisztrált accountodban egy magyar Gripen pilótát köszönthetünk aki közli velünk végre a tényeket.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 789
75 836
113
"De azèrt vannak tènyek is."
Remélem ebben a frissen regisztrált accountodban egy magyar Gripen pilótát köszönthetünk aki közli velünk végre a tényeket.

Még ha az is akkor sem fogja kirúgatni magát.
Gondolkodjunk már mielőtt ilyen blődseget leírunk.
Még ha mi csinálnank ezt a világon a legjobban és egy tökéletesen optimalizált rendszerünk lenne lenne akkor sem mondhatna semmit!!!
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Még ha az is akkor sem fogja kirúgatni magát.
Gondolkodjunk már mielőtt ilyen blődseget leírunk.
Még ha mi csinálnank ezt a világon a legjobban és egy tökéletesen optimalizált rendszerünk lenne lenne akkor sem mondhatna semmit!!!
Tudom, nyugi...;)