[HUN] T-72 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 315
54 789
113
Utána lestem, a Leopárd 1 motorja 37.4 literes 10 hengeres motor, 830 LE, mechanikus ikerkompresszoros.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
S

speziale

Guest
Igen, 2x írtam le, hogy maga a konstrukció megelozte a korát,egy hiperhajtómu a z mtu mellett, de a megvalósítás olyan szovjetes lett.
A német motor meg hozta az akkori nszk gyártási minoséget, anyagokat,megmunkálást, stb, de a konstrukció 2 generációval a szovjet mögött volt /van.
A szovjetek 25+ évvel, a bmw, mercedes szgk-k elott szériában megtervezték, és gyártották a Doch felépítésu turbó dízelt.
Az mtu motor ha jól emlékszem 69literes,a Szergely meg 38,és így is közel hozta amit az mtu.
Fejbol nem tudom, hogy a T55-ben még lokorudas, alulvezérelt e ez a motor, vagy már ott is Doch volt e, abban szinte biztos vagyok, hogy az még nem volt turbós, viszont sanszosan ott találtak vagy 200 lóerot a T34 - hez képest, hogy 4 szelepes lett, ami akkor szintén olyan lehetett, mint ha verdunnál már T34/85-el nyomták volna.
Nem véletlenül nem lehettek kapitalisták a szovjetek, egyedul megették volna technikailag a nyugatot, meg ázsiát is.
Gyk:túlzok, de majdnem.
Szerintem nincsen sok értelme azt nézegetni hogy az szgk-ba egy megoldás mikor jelent meg… a Leo2 motorja duplaturbós… ide mikor is jutottak el az szgk dízelmotorok?
 
S

speziale

Guest
A szovjet motor mechanikus kompresszoros, a Leopárd 1 turbós (talán ikerturbós, ebben most nem vagyok biztos)
Amikor a T-72-es motorja turbós lett, akkor 840 LE-t tudott. Pusztán anyagi okokból nem lett turbós eredetileg, mivel kb. 10 szer annyit gyártottak belőle, mint a Leopárd 1-ből....
De szerintem még a kompresszorosnak is jobb volt a tömeg/teljesítmény aránya, mint a Leopárd 1 motorjáé.

megint kicsit sok lett a népmesei motívum...ezzel szemben a valóság:

1) a 840 le-s V84-es motor 1984-ben jelent meg 12 évvel a T72 bemutatása és 10 évvel a sorozatgyártás beindulását követően...ennyi ideig tartott az a +60Le kiizzadása...

2) "The same N-46-6 centrifugal supercharger from the V-46-6 engine was used"
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 167
7 993
113
Csak a tisztánlátás végett: A T-72 Uralba (1972) V-46 jelű motor került ami 780 lóerő és 38,89cm³ hengerűrtartalmú. A Leopard 1 (1965) motorja az MTU MB 838 CaM 500 ami 860 lóerős és 38,8cm³ a hengerűrtaltalma.

Kell még tovább magyarázni vagy sem?
Kell egy kis magyarázat: miért írsz cm³-t (millilitert) a liter (dm³) helyett az űrtartalomra....;)
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 920
13 911
113
.

Érdekességképpen, hogy mire lenne képes a néhányunk által összerakott T-72/Hu(nyadi):

hRxnjnFSHP4Elx8uTrrdT_IiXKqPPqfZOrmS3GVrX-w.jpg
...
t72m1_03.jpg



ah35a039a.jpg
...
ABLy4EzJwl_Y2XoMk6izGI2kyJOAhTTZiYJAUG1ZAuB-4SKcDVwlYKv0YmR26zujEVNgMEwfkVGHB5Twe_lAZWGZ8CTPIMVzcU-_26ZTY3RqjPZSi_UcgJH58Q=s0-d




...az alább látható videó-hoz képest:



közelítőleg ennyivel többet tudnánk:

  1. a harckocsi ágyú töltése alatti 5-10 másodperces szünetekben a két torony-gépágyú lefogná --tűzerővel-- a célzott területet,
  2. így nem lenne lehetséges, hogy egy képzett katona --a tankra akár végzetes-- ATGM/RPG lövést tudjon leadni a "szabad" 5-10 másodpercben,
  3. ezzel gyakorlatilag két egyidejű célpont leküzdésére is alkalmas a modernizált T-72/Hu --ellentétben a Leo-val--,
  4. a magyar modernizált verzió az eredeti tolató sebességének a kétszeresére képes (a javasolt/tervezett nagyobb és megbízhatóbb motorteljesítmény és a módosított hátrameneti áttétel miatt együttesen), ezért nem kell a harckocsitestet megfordítania a vezetőnek, ezzel az első oldalnál sokkal gyengébb oldalát és motorterét adva meg lehetséges cél-felületként a kilövést és/vagy a mozgásképtelenséget kockáztatva,
  5. a T-72-Hu(nyadira) "javasolt" 2(-4) ATGM(Spike/Carl Gustaf, ...) ezt a kettős célleküzdést szintén támogatja, az eredetinél sokkal nagyobb képességgel és túlélési eséllyel ruházva fel a tankot.

A két gépágyú másodlagos előnye, hogy pozíciója miatt gyakorlatilag "golyó-fogó"/páncélként viselkedik, a torony oldalsó/hátsó felületét védve, amire az oroszok a modernizált t-72B1/-2//-3 modernizálások esetén is "csak" rácsot és tároló dobozokat tettek.

Ezt a többszörös célleküzdést lehet nagyobb szintre emelni, a mostanában feltűnt --és még jobb megoldással--, ahol a torony hátsó részén lévő "puttony"-ra került egy távvezérelt fegyverzet/szenzortorony egység!
Ebben az esetben a "kimaradó" torony-oldal felületet lehet egyszerűen NERA/ARE védelemmel ellátni.
...puttony: +APU(kisegítő áramforrás, a Gidran-é "pölö", gépágyú ehhez hasonló megoldással a "puttony"-ra:

iu



Megjegyzés: A jelenlegi állásban a Leo-kra bármilyen ilyen --bármennyire jónak és szükségesnek tűnő-- átalakítás garanciavesztéssel jár!!! Ahogy @fip7 is írta, a megrendelt Leo-ink nem túl erős torony-oldal-védelmét nincs lehetőségünk saját erőből/megoldással --gyorsan é hatékonyan-- megoldani! ...ahogy semmi mást sem!!! ...csaka gyártó megoldásaira van lehetőség,
majd amikor lesz,
annyiért amennyit mond,
akkor amikor mondja,
és ahogy neki jó, és nem nekünk!!!

A jelenlegi rohanó technológiai fejlődés miatt a gyorsan olvadó "minőség" --politikailag jól hangzó és egyszerűn megvalósítható-- hajszolása miatt elveszíthetjük a hosszú távon előnyösebb rugalmasságot, a megfizethetőséget és a mennyiséget!

Nem jó dolog egy kiragadott jellemző miatt a többit elhanyagolni!
Itt is érvényes a klasszikus: "...annyira erős, mint a leggyengébb láncszem!"

Ezért kell a "minőség" mellé a "mennyiség" a rugalmas alkalmazhatóság/fejleszthetőség!!!
Ha nem lesz ezek aránya megfelelő, akkor --bármilyen 100+ milliárdos PR/média-háttér is "tolja" az ellenkezőjét-- fennmarad a jelenlegi függőség, zsarolhatóság, amivel kiszivattyúzható a civil gazdaság sikeres milliárdjai.

Összefüggéseiben próbáltam mutatni a lehetséges előnyöket és lehetséges kockázatokat.




U.I.: Az APU-s "puttony"-ra gépágyút megoldás alkalmas csapat-légvédelemre és drón-vadászatra is!!!

..."csak úgy", mellesleg!!! :oops:




.
 

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
677
1 877
93
Igen, 2x írtam le, hogy maga a konstrukció megelozte a korát,egy hiperhajtómu a z mtu mellett, de a megvalósítás olyan szovjetes lett.
A német motor meg hozta az akkori nszk gyártási minoséget, anyagokat,megmunkálást, stb, de a konstrukció 2 generációval a szovjet mögött volt /van.
A szovjetek 25+ évvel, a bmw, mercedes szgk-k elott szériában megtervezték, és gyártották a Doch felépítésu turbó dízelt.
Az mtu motor ha jól emlékszem 69literes,a Szergely meg 38,és így is közel hozta amit az mtu.
Fejbol nem tudom, hogy a T55-ben még lokorudas, alulvezérelt e ez a motor, vagy már ott is Doch volt e, abban szinte biztos vagyok, hogy az még nem volt turbós, viszont sanszosan ott találtak vagy 200 lóerot a T34 - hez képest, hogy 4 szelepes lett, ami akkor szintén olyan lehetett, mint ha verdunnál már T34/85-el nyomták volna.
Nem véletlenül nem lehettek kapitalisták a szovjetek, egyedul megették volna technikailag a nyugatot, meg ázsiát is.
Gyk:túlzok, de majdnem.
Ehhez képest most ott tartanak, hogy a legújabb személyautóik is alig hozzák a 30 evvel ezelőtti nyugat színvonalat. Minősegben pedig értékrlhetetlenek.
 

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
677
1 877
93
Szerintem nincsen sok értelme azt nézegetni hogy az szgk-ba egy megoldás mikor jelent meg… a Leo2 motorja duplaturbós… ide mikor is jutottak el az szgk dízelmotorok?
Régen nem feltétlenűl azért voltak duplaturbósak a nagy motorok mint ma a szgk motorok. Sőt! Semmi köze a két dolognsk egymáshoz.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 994
53 886
113
Szerintem nincsen sok értelme azt nézegetni hogy az szgk-ba egy megoldás mikor jelent meg… a Leo2 motorja duplaturbós… ide mikor is jutottak el az szgk dízelmotorok?




De,3x olyan gyorsan fejlődtek/fejlődnek a szgk-k,mkp‐k,mint a nehéz árúszállítók,stabil motorok.
Hétvégén kicsit kifejtem a dízel evolúciót,ha van rá igény.
Azért,hogy minden kocka értse miért volt ez a motor F1 a maga korában.
 

nani1980

Well-Known Member
2010. október 30.
677
1 877
93
Igen,és?
3x írtam le.
Bocs! Nem figyeltem!
De,3x olyan gyorsan fejlődtek/fejlődnek a szgk-k,mkp‐k,mint a nehéz árúszállítók,stabil motorok.
Hétvégén kicsit kifejtem a dízel evolúciót,ha van rá igény.
Azért,hogy minden kocka értse miért volt ez a motor F1 a maga korában.
Azert fejlődtek gyorsabban, mert sokkal több dolognak kellett mindíg jobbnak lenni. Haszonjárműveknél nagyjából az hatásfok , élettartam , környezetszennyezés volt a fő hajtóereje a fejlődésnek, szgk-nál pedig ezekhez meg rengeteg dolog jött plusszban, akár nagyobb hangsúllyal is. Gázreakció, hang, járáskultúra, kényelmi, és státusz szempontok. Stb stb.