[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 140
10 848
113
Nem egészen. Fényévekkel jobban variálható lesz a hatótáv és a fegyverkonfig. A jelenlegi Gripen szárnypótos és AG konfig esetén nem bír BVR AAM-mel. Ez nagyon druva hátrány.

Azóta sem értem, miért nincs olyan függesztő, amire mehet egy kanna, meg egy rakéta.

Régebben én egetrengető marhaságnak tartottam azt, ha valaki az E/F Gripenekkel kapcsolatban megkérdőjelezi a Super Hornetek F414-esének installációját, a Volvo RM12-es után.
Való igaz, hogy így lehetett a lehető legkevesebbet faragni a sárkányon.
De ahogy a kilencvenes évek elején még fasorba se volt az európai EJ200-as, ami miatt a Volvo az RM12-es programjához jobb nem lévén a már bejáratott GE F404-est választotta, úgy nem volt sehol a Gripen NG/Demo megalkotása idején az EJ200-as prognosztizált, továbbfejlesztett változata se. Sőt, mivel a Typhoon komolyabb továbbgondolása is elmaradt, a 12 tonnás tolóerejű EJ200-as azóta is csak egy terv.

Jól látszik, hogyha jobban bevárják egymást az európai programok, akkor ma egy 9 tonna fékpadi tolóerőre képes európai EJ200-assal szerelt JAS-39A/B/C/D-ről és egy 12 tonna tolóerővel megáldott E/F-ről beszélünk. És akkor a Gripen mindenki szemében egy hagyományosan erőteljes kisgép lenne. Minimális USA-függéssel.

De nem így alakult, ahogy az se jött össze, hogy az NG Demo és az E/F a mégerősebb F414EPE hajtóművet kapja meg.
Az alap F414GE400-ason alapuló F414G-39 tolóereje annyival több az RM12-esnél, amennyivel az E/F nehezebb is a C/D-nél.
Ez így valahol egy igen drága helybenjárás, de nem is ez az igazi baj.

Anno a SAAB nem tudta az USA vétó miatt a nyolcvanas években eladni Indiának a Viggent (pakisztáni kérésre megfogták a gépet a Volvo RM8-asok alapját képező P&W JT8D okán) és állhat fenn ez a veszély most is.
Vagy ami mégroszabb, nagyon is engedik az üzletet, majd megfogják az üzemeltetőt...
Pedig adta volna magát, hogy olyan párost alkossanak, mint az F-16 és az F-15... Böszmék ezek.
 
K

kamm

Guest
Különböző időszakokat nézve 30 év alatt ennyit változott a technika. Így nézve 2026-ban ki akar egy olyan sárkánnyal bíró gépet beszerezni, ami nem tudja azt, amit egy 1991-es YF-22/23 techdemó már tudott észlelhetőség csökkentése szintjén, ami letöri akár a rávezetőállomásos, vagy akár anélküli SAM-ek uralmát? Azért az húzós...?
Így nézve fogalmazzunk úgy, hogy erősen homlokráncolós, hogy mire jó a Gripen E/F. Persze, ha nem akar az ember a full IADS orosz csapatlégvédelemnek neki menni (legyen bárkinél is hasonló) akkor el lehet karistolni egy ideig, de már néhány NASAMS indító vagy egyetlen Buk-M2 szintű osztály 3 db üteggel is elég lábremegetető erő tud lenni egy kis/középkategóriás légierőnek.
Ennek fényében most 30 évre tervezni egy olyan sárkánnyal, ami soha nem élvezheti a stealth előnyeit úgy, hogy egyre inkább szükséges az egyre brutálisan area denial SAM világában nálam erősen pislogásra késztető ötlet.

De csak azert, mert onkenyesen ignoralod a sajat teoriadnak - ti a technikai haladas gyorsasaga - masik oldalat, nevezetesen hogy milyen kozel van a stealth fukciokat negligalo radarmegoldasok megjelenese.
Mar leirtam korabban is, ma is lehet kovetni a stealth gepeket, a mai problema inkabb az, hogy ez a tracking info hogyan lesz atadva az elfogonak (vadasz vagy interceptor raketa, akarmi.) Egy amator peldaval a foldi legvedelemnek eleg betakarni egy regiot, ahol minden tobbszaz km-rel mozgo 'focilabdat" celpontta nyilvanit az AI es kilo feltucat raketat az utjaba ill mogotte, gyakorlatilag garantalva, hogy valamelyiknek biztosan az utjaba akad.
Ez draga, de nem lehetetlen, azaz a kulonbozo faktorokon dolgozva siman le lehet hozni olyan ktgszintre par ev alatt, ami utan mar messze tul draga lesz ezert F-35osoket venni.

Az hagyjan, de ha mindezt Kozep-Europaba helyezzuk, ahol, ahogy azt sokszor leirtuk mar, egymas torkaig latunk a valagunkon at kozepes radarokkal is, ahol korulottunk mindenki leharcolt, 40 eve tervezett F-16-osokkal erolkodik, nos akkor vegkepp megfajdul a szemem a sok eszement stealth storyt olvasgatva, plane a $44,000/ora PLUSZ vasarlasi ktg per F-35A gep szamokat osszeadva...

Az, hogy az F-35 és az ALIS politikai pórázként (?) való használata mennyire elfogadható, az már igen szürke zóna, hogy akkor ez most politikai kérdés-e vagy sem.

Ugyan, dehogy szurtke zona, ez kokemeny birodalmi kerdes, vaskos csatlospolitika, semmi mas. Az F-35-hoz allitolag kodot kell generalni, ha jol emlekszem, (maskulonben nem is repul?), es allitolag csak a britek tudnak sajatot generalni. Nem veletlenul zartak ki a nemetek azonnal a versenybol.

A Gripen E/F esetén a hajtómű amerikai függést jelent. Még, ha fel is tesszük, hogy teljesen európai csapásmérő fegyverzetet kap az E/F, akkor is marad amerikai függés. A kérdés az, hogy a kicsi vagy nagyobb amerikai függés között van-e valódi különbség-e. Ez kb. olyan, hogy lehet-e "kicsit terhes" vagy "kicsit halott" valaki. Mennyivel jobb az, hogy póráz rövidebb távon az ALIS vagy az, hogy a jenki fogja magát és nem támogatja tovább egyik Gripen hajtóműét sem...

Jezusom, hulyeseg a kobon, hogy szepen fogalmazzak. :) Egyreszt azonnal vilagos, eg es fold a hajtomutol fugges versus amerikai gepet venni, amihez csak nekik van inditokulcsuk, masreszt ahhoz mar a NATO nyiltszini felrobbanasa kellene, hogy az amerikaiak megtiltsak a repulogepmotorok exportjat a svedeknek avagy az azokkal szerelt sved fejlesztesu, sved vagy brazil gyartasu, vadonatuj gepek mas NATO-tagorszagok fele valo ertekesiteset.
Arrol mas nem is szolva, hogy ha egyszer megvetted, akkro a tied, a Gripenekben nem lesz remote kill, elteroen a masik geptol, khm.

Lehet teljesen európai fegyverzete a gépeknek, akkor is egyes részei Samu bácsitól függenek. Ráadásul perpillanat nincs alternatívája több amerikai fegyverzetnek is. Pl. AGM-88 helyett mi van ma Európában? Vagy a jövendő AARGM helyett...? Nincs generális alternatíva még a LGB vonalon sem, nemhogy SDB I/II helyett. Ha fegyver még létezne is, integrálva kérdéses, hogy mi és mennyiért lesz bármilyen más géphez. AIM-120 helyett lehet Meteor. Ok. Hol van JDAM/SDB/JSOW szerű európai fegyver? Franciáknak van saját AG fegyver családjuk (AASM), de olyan drága, hogy kb. másnak nem is kellett eddig, csak annak, aki Rafale üzemeltető...


Huh, ez hosszú lett, de szükségét éreztem.

Csak az a franya logika, az lenne benne... :D
 
K

kamm

Guest
Én úgy hallottam, hogy a Tempesthez már csatlakoztak is, de ahogy most rákerestem, még csak reménykednek az angolok.

Nem egeszen, a SAAB mar tavaly vilagosan megmondta, hogy ok barkivel hajlandoan egyuttmukodni, de akkor annak a Gripen E technologiajara kell epulnie (= smooth networking kozottuk): https://www.janes.com/article/81766...fighter-partnership-if-gripen-e-tech-included
“We are talking to everyone at the moment, and we are open to working with everyone,” Hjelm said, adding, “We are already developing the next-generation fighter with our Gripen E, and so we would need ‘E’ technology included in any partnership in which we are involved.”
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
M

molnibalage

Guest
Mar leirtam korabban is, ma is lehet kovetni a stealth gepeket,
Milyen távolságon? Milyen pontossággal? A radaregyenlet és fizika smafu?

És innentől fogva kb. szarok az összes hülyeségre, amit személyeskedéssel kombinálva ideböfögtél.
 

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 221
3 565
113
A SAAB a törökök TF-X programjába is bedolgozott, nem lenne meglepő, ha jórészt tőlük jött volna a komplett dizájn a leendő géphez.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 341
46 132
113
Nem egeszen, a SAAB mar tavaly vilagosan megmondta, hogy ok barkivel hajlandoan egyuttmukodni, de akkor annak a Gripen E technologiajara kell epulnie (= smooth networking kozottuk): https://www.janes.com/article/81766...fighter-partnership-if-gripen-e-tech-included
“We are talking to everyone at the moment, and we are open to working with everyone,” Hjelm said, adding, “We are already developing the next-generation fighter with our Gripen E, and so we would need ‘E’ technology included in any partnership in which we are involved.”
Mondjuk így végiggondolva azt hiszem, hogy talán a Gripenből az EW biztosan, valószínüleg a radar egy fejlesztett verziója, valamint az informatika, valmint egyes segédberendezések mehetnek át a 6. gen gépbe. Meg úgy általában a fejlesztés keretrendszere. (Megint csak a T-X példája miatt)
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 140
10 848
113
Mondjuk így végiggondolva azt hiszem, hogy talán a Gripenből az EW biztosan, valószínüleg a radar egy fejlesztett verziója, valamint az informatika, valmint egyes segédberendezések mehetnek át a 6. gen gépbe. Meg úgy általában a fejlesztés keretrendszere. (Megint csak a T-X példája miatt)
Mi az a 6. gen gép?
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 218
4 571
113
masreszt ahhoz mar a NATO nyiltszini felrobbanasa kellene, hogy az amerikaiak megtiltsak a repulogepmotorok exportjat a svedeknek avagy az azokkal szerelt sved fejlesztesu, sved vagy brazil gyartasu, vadonatuj gepek mas NATO-tagorszagok fele valo ertekesiteset.
Svédország NATO tagállam? Nem látom az összefüggést. Az biztos, hogy ha leállítják politikai okokból az amerikai támogatást, azért rövid idő alatt földre kényszerülne a Gripen-flotta. Ld. Viggen-export indiai elkaszálása...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
A Tempest (angol-olasz) és az FCAS (német-francia-spanyol) is 6. generációs gépnek készül. Európa kihagy egy generációt.
Maradjunk annyiban hogy ez egyenlőre még csak kívánságműsor, aztán vagy sikerül esetleg egy normális 5. generációs gépet összehozni (amibe az elfogadható ár is beletartozik!), vagy esetleg előfordulhat hogy még azt sem ... lásd az Eurofighter és a különutas francúz Rafale esetét. Ha Európa ipara nem fog össze, a kis széria miatti horribilis ár miatt még simán elbukhatja a technikailag életképes gyártmányokat is.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 896
8 165
113
A svéd biztos beszállító és részegység szállító lesz a következő generációs harci repülőgépbe, a kérdés csak, hogy melyikbe? A SAAB relatíve kis repülőgépgyártó cég, saját nemzeti tőkével. Amit Molni agymenéseit illetve a stealth-ról, annak azt már lejátszották szerintem a repülőgépgyártó csoportok.

Nagyhatalmak fejlesztései: USA, Kína, Oroszország: stealth, közép-hatalmak fejlesztése: 4+++ gen, elektronika és érzékelők fejlesztése..
Ha európa összefogott volna, akkor nagyhatalom lenne, így csak közép-hatalmak fejlesztése, nemzeközi keretben. Japán a szürke zóna, de szerintem ők nem fejlesztenek a demonstrátor után nemzeti lopakodót :).. (India, Malyazia, törökország, Irán - bohockódás, - illetve normálisan kifejezve, nincs se pénzügyi, de technologiai forrás stealth gyártásra.

Az teljesen más kérdés, hogy kinek és miért van szükséges 5. gen vagy későbbi repülőgépekre. Békebeli feladatokra semmiképpen nem szükséges, asszimetrikus háborúra sem. Amiről Molni írogaz, hogy ilyen olyan ruszki kinai dupladigit rendszerek stb, ez csak nagyobb intenzítású hagyományos háború esetén létezik, bár vannak kivételek.. pld. szíriai légtér..

Ugyanakkor a katonák mindig a NAGY Háborúra készülnek, tehát kicsit olyanok mint a jó mérnökember, -- bírja ki, biztonsági ráhagyás legyen.. Akik meg félig-meddig reálisan látják kockázatelemzéssel, azok úgy gondolják felesleges pénkidobás.. Ugyanakkor nem ők viszik a bőrüket a vásárra.

Kicsit hasonló a helyzet, mint a hidegháború idején az atomtengo fejlesztések, ki a halkabb, gyorsabb, vagy mélyebben merülő stb. És gyakorlatilag hála az istennek, és a humán faktornak, nem kellett éles helyzetben komolyan bizonyítaniuk, ténylegesen. (persze kemény keregetőzés folyt, de a végén, nem indultak, torpedók, rakéták) - kivéve a Belgrano elsüllyesztése.
Az biztos, hogy a 5. gen gépek, drágábbak, akár bekerülési költség, akár üzemeltetés vonatkozásában (molni olyan adatokat akar, amelyek szerin nem, de nem érdekes). Más kérdés, hogy az USA haderőinek a nagytömegű beszerzés miatt, - és a saját rep.ipar támogatása miatt is - nem nagyságrendekkel kerül többe sem az üzemeltetés, sem a beszerzés (de a kisebb üzemeltetőknek komoly érvágás, mert más áron kapják), valamint nagy távlatban azért látszik, hogy a katonai repülés mennyivel lett drágább a II. v-htól napjainkig, mennyibe kerülnek a repülőgépek (amelyek bár, sokkla többre képesebbek, de elvesztésük (humán faktorral együtt is) sokkal nagyobb veszteség mint régi időkben.
 
  • Tetszik
Reactions: therob

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 341
46 132
113
Maradjunk annyiban hogy ez egyenlőre még csak kívánságműsor, aztán vagy sikerül esetleg egy normális 5. generációs gépet összehozni (amibe az elfogadható ár is beletartozik!), vagy esetleg előfordulhat hogy még azt sem ... lásd az Eurofighter és a különutas francúz Rafale esetét. Ha Európa ipara nem fog össze, a kis széria miatti horribilis ár miatt még simán elbukhatja a technikailag életképes gyártmányokat is.
Ha sikerül a Saabot bevonni, akkor menni fog. Ha pedig egész Európában el tudják adni (ugye a Franciák is belátták, hogy nincs értelme külön gépnek).
Még azt sem érzem nagy tragédiának, ha 2 külön gép készül el, mert így legalább lesz választási lehetőség.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ha sikerül a Saabot bevonni, akkor menni fog. Ha pedig egész Európában el tudják adni (ugye a Franciák is belátták, hogy nincs értelme külön gépnek).
Még azt sem érzem nagy tragédiának, ha 2 külön gép készül el, mert így legalább lesz választási lehetőség.
Ezzel csak a probléma, hogy a SAAB már közölt némi feltételeket, mi az ára hogy beszálljon egy közös fejlesztésbe. Szóval mindenkinek lesznek feltételei, kérdés hogy sikerül-e megegyezni vagy megint lesz/nek külön úton járó/k? Ők az európai versenytárs szerepében ezzel agyon is csapják egy nagyobb szériás gyártású gép alacsonyabb árának lehetőségét.
 
M

molnibalage

Guest
Amit Molni agymenéseit illetve a stealth-ról, annak azt már lejátszották szerintem a repülőgépgyártó csoportok.
Köszönöm kedves szavaidat. Elég meredek az agymenés szó használata azon részről, aki az F-35-nél összekeverte az vontatott radaros csalit nem létező infravörös csalival és 5. gen elvárásnak vette a TVC-t, ami a F-35B-nél csak STOL/VTOL, de nem harcászati, közvetlenül a manőverezést befolyásoló képesség...

Nagyhatalmak fejlesztései: USA, Kína, Oroszország: stealth, közép-hatalmak fejlesztése: 4+++ gen, elektronika és érzékelők fejlesztése..
Ez így jól hangozna....
Ha az USAF F-15 nem kapna FLIR-t pod-ban, az F-35-ön nem lenne integrált a DAS+EOTS...


Amiről Molni írogaz, hogy ilyen olyan ruszki kinai dupladigit rendszerek stb, ez csak nagyobb intenzítású hagyományos háború esetén létezik, bár vannak kivételek.. pld. szíriai légtér..
Ahogy az idő telik és kikopnak a régi SAM-ek, akkor Magyarország súlycsoportban is NASAMS szerű fenyegetés lesz...

Az biztos, hogy a 5. gen gépek, drágábbak, akár bekerülési költség, akár üzemeltetés vonatkozásában (molni olyan adatokat akar, amelyek szerin nem, de nem érdekes). Más kérdés, hogy az USA haderőinek a nagytömegű beszerzés miatt, - és a saját rep.ipar támogatása miatt is - nem nagyságrendekkel kerül többe sem az üzemeltetés, sem a beszerzés
Most vagy könnyelműen használod vagy fogalmad sincs, hogy mint jelent a nagyságrend. Az 10-szeres szorzó. Semmilyen vadászgép között nincs tízszeres eltérés. Talán egy P-51 és egy F-22 között, de ez nem releváns.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Saabnak volt 5.generációs fejlesztése,csak a fránya anyagiak miatt feladták
saabjet_1.jpg

swedishconcept1.jpg

nVtBC.jpg

new-microsoft-power-point-presentation-3-9-638.jpg

saabjet_2.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Halfdan and Anti

sequadon

Active Member
2013. december 7.
354
220
43
A világ legdrágább és egyik legrosszabb vadászgépét veheti a kormány

"A becslések szerint egy F-35-ös 100 millió dollárba, vagyis 28-29 milliárd forintba kerül. Ha a 12 svéd Gripen helyett ugyanennyi F-35-öst vennék, az közel 350 milliárd forintba kerülne. A National Interest szerint az elképesztően drága, ár-érték arányban csapnivaló F-35 benne van minden idők öt legrosszabb vadászgépe között."
 
M

molnibalage

Guest
A világ legdrágább és egyik legrosszabb vadászgépét veheti a kormány

"A becslések szerint egy F-35-ös 100 millió dollárba, vagyis 28-29 milliárd forintba kerül. Ha a 12 svéd Gripen helyett ugyanennyi F-35-öst vennék, az közel 350 milliárd forintba kerülne. A National Interest szerint az elképesztően drága, ár-érték arányban csapnivaló F-35 benne van minden idők öt legrosszabb vadászgépe között."
Jézus, ekkora ökörséget.