Lavi (IAI, Izrael)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 785
8 381
113
IAI_Lavi_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 949
30 816
113
A sok beszolast felreteve, nincs sok mindent tudni roluk, mert nemigen volt egy sem. Ahogy a masikban is irtam, a Kefir egy Mirage hekkeles volt, nem sajat, a Lavibol meg semmi nem lett, mert nem is lehetett, nem volt meg hozza sem a know-how, sem a szurkeallomany, sem az anyagi hatter.
Kfir annyira Mirage "hekkelés",hogy a fejlesztésében és a gyártásában is részut vett a Dassault.
Lavi szintén drága lett Izraelnek,saját zsebből fizetve.Különben egy sikeres fejlesztés volt,nagyon korszerű gép volt az akkoriban.
Zsidó vadászgép fejlesztések elsősorban biztonsági megfontolásból folytak.Franci "embargó" rámutatott,hogy egy a haderő kulcselmeét jelentő szegmens bármikor blokkolható egy alkatrészszállitási zárlattal.Ezért futtatták a Kfir/Lávi programot.(eredetileg a Kfir váltására egy igen potens multi-role vadászt akartak csinálni-de arra már végképpen nem volt pénzük,Lavi vesztét is az amcsi pénzügyi programtámogatás megvonása okozta.)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 949
30 816
113
(eredetileg a Kfir váltására egy igen potens multi-role vadászt akartak csinálni-de arra már végképpen nem volt pénzük
184096-a271b5244e968a902cab7d7714953b40.jpg

184098-8711058dde9a26d0d1f70234f152ddcf.jpg

Van különben fent a neten egy könyv,online módon olvashatóan,ami az izraeli repülőgép"gyártás" történetével foglalkozik.Valahol,de szokás szerint most nem találom. @molnibalage talán tudja,neki való mű.Spec nost csak ennyit találtam belőle.Eredetileg a megvalósult Lavinál jóval potensebb gépet akartak.
@Terminator ,nemtudom ez hova illene.
 
M

molnibalage

Guest
184096-a271b5244e968a902cab7d7714953b40.jpg

184098-8711058dde9a26d0d1f70234f152ddcf.jpg

Van különben fent a neten egy könyv,online módon olvashatóan,ami az izraeli repülőgép"gyártás" történetével foglalkozik.Valahol,de szokás szerint most nem találom. @molnibalage talán tudja,neki való mű.Spec nost csak ennyit találtam belőle.Eredetileg a megvalósult Lavinál jóval potensebb gépet akartak.
@Terminator ,nemtudom ez hova illene.
Nem ismerem.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 949
30 816
113
Anno a Secretprojekt blogon volt egy link,ami rávitt a könyv online oldalára,de már nincs meg,csak ez a könyvböl kimásolt két oldal.Anno a zsidók mertek nagyot álmodni,egy valahol az EF és az F15 közötti kategóriás gép tervezésének álltak neki-de elég hamar rájöttek,hogy túl nagy falat az nekik.
 
M

molnibalage

Guest
Anno a Secretprojekt blogon volt egy link,ami rávitt a könyv online oldalára,de már nincs meg,csak ez a könyvböl kimásolt két oldal.Anno a zsidók mertek nagyot álmodni,egy valahol az EF és az F15 közötti kategóriás gép tervezésének álltak neki-de elég hamar rájöttek,hogy túl nagy falat az nekik.
A Lavin kívül semmit nem terveztek és igen hamar kiderült, hogy az F-16A Block 1-től is messze lenne a repteljesítménye és egy Block 25-höz képes az avionikája meg nem lett volna nagy szám. Cserébe drága lett volna. Ejtették is.
 
  • Tetszik
Reactions: Fundin

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 949
30 816
113
A Lavin kívül semmit nem terveztek és igen hamar kiderült, hogy az F-16A Block 1-től is messze lenne a repteljesítménye és egy Block 25-höz képes az avionikája meg nem lett volna nagy szám. Cserébe drága lett volna. Ejtették is.
Tervezni terveztek,csak nem épitettek-nem volt rá se pénzük,se iparuk.Szálcsatorna maketteken egyik terv se jutott túl.
Lavi technikailag kb a Gripen szintje,csak korábban.Kicsi mérete miatt persze a teljesitménye elmaradt az F16tól.Elektronikailag viszont jobb volt a Block 25nél.Elta 2032 lokátor ahoz készült eredetileg,és a Derby ARH bvr rakéta is.A zsidó repüléselektronikai ipar lényegében a Lavi programon fejlődött fel a világ élvonalába.
 
M

molnibalage

Guest
Tervezni terveztek,csak nem épitettek-nem volt rá se pénzük,se iparuk.Szálcsatorna maketteken egyik terv se jutott túl.
Lavi technikailag kb a Gripen szintje,csak korábban.Kicsi mérete miatt persze a teljesitménye elmaradt az F16tól.Elektronikailag viszont jobb volt a Block 25nél.Elta 2032 lokátor ahoz készült eredetileg,és a Derby ARH bvr rakéta is.A zsidó repüléselektronikai ipar lényegében a Lavi programon fejlődött fel a világ élvonalába.
És mi alapján derviálódik le, hogy a Elta 2032 jobb, mint a Block 25 AN/APG-68-a? Nem ma, akkor.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 949
30 816
113
És mi alapján derviálódik le, hogy a Elta 2032 jobb, mint a Block 25 AN/APG-68-a? Nem ma, akkor.
Block 25be már 68 volt?Block 25 az még nem A változat volt 66 lokátorral?
2032 első változata már egy többfeladatú lokátor volt,SAR,tengeri felderitő,és a légi üzemmódok.Lavihoz teljeskörű elketronikai harcrendszert terveztek,fedélzeti zavaróadóval.Fegyverzete meg a Gabriel ASM-től a Derbyig terjedt volna.
Lavi egy kis gép volt.Gripen A/C,F20 kategóriája.Alapvetően az A4/Kfir gépeket tervezték leváltani velük,nem az F16 helyére tervezték.
Az még egy más világ volt akkoriban.Izraelen kivűl a 80as években még Taivan,Svédország,Dél Afrika,Jugoszlávia meg Románia is fejlesztett könnyűvadászokat.Gripen és F-CK-1 szolgálatba állt (egyik sem önálló fejlesztés,Gripennek a BAe P106 terv az alapja....),Lavi elkészült,de sorozatgyártásra nem került.Többit meg a hh vége elfújta.
Alapvetően mindegyik géppel ugyan az volt a gond.Jóval drágábbak lettek(lettek volna),mint eredetileg tervezték.80as évekre korszerű szinten kivitelezni még egy könnyűvadászt is túl nagy falat lett kifejleszteni kis országoknak.Lavi korszerű gép volt,F414 hajtóművel még ma is az lenne a 4+ok katjában.De az amcsi Kongresszus megvonta a program anyagi támogatását,Izrael meg magában nem tudta fizetni a gyártást.Meg értelme se nagyon lett volna.Önállóságot a gép nem biztositott (ahogy a többi,a Gripen se),amcsi beszállitások nélkül nem tudták volna gyártani.Ahoz meg túl drága lett,hogy kiegészitő gépnek gyártsák.Igy dobták a programot.A Lavihoz kifejlesztett elektronikát meg beépitették az F16osaikba.
 
M

molnibalage

Guest
Block 25be már 68 volt?Block 25 az még nem A változat volt 66 lokátorral?
2032 első változata már egy többfeladatú lokátor volt,SAR,tengeri felderitő,és a légi üzemmódok.Lavihoz teljeskörű elketronikai harcrendszert terveztek,fedélzeti zavaróadóval.Fegyverzete meg a Gabriel ASM-től a Derbyig terjedt volna.
Lavi egy kis gép volt.Gripen A/C,F20 kategóriája.Alapvetően az A4/Kfir gépeket tervezték leváltani velük,nem az F16 helyére tervezték.
Az még egy más világ volt akkoriban.Izraelen kivűl a 80as években még Taivan,Svédország,Dél Afrika,Jugoszlávia meg Románia is fejlesztett könnyűvadászokat.Gripen és F-CK-1 szolgálatba állt (egyik sem önálló fejlesztés,Gripennek a BAe P106 terv az alapja....),Lavi elkészült,de sorozatgyártásra nem került.Többit meg a hh vége elfújta.
Alapvetően mindegyik géppel ugyan az volt a gond.Jóval drágábbak lettek(lettek volna),mint eredetileg tervezték.80as évekre korszerű szinten kivitelezni még egy könnyűvadászt is túl nagy falat lett kifejleszteni kis országoknak.Lavi korszerű gép volt,F414 hajtóművel még ma is az lenne a 4+ok katjában.De az amcsi Kongresszus megvonta a program anyagi támogatását,Izrael meg magában nem tudta fizetni a gyártást.Meg értelme se nagyon lett volna.Önállóságot a gép nem biztositott (ahogy a többi,a Gripen se),amcsi beszállitások nélkül nem tudták volna gyártani.Ahoz meg túl drága lett,hogy kiegészitő gépnek gyártsák.Igy dobták a programot.A Lavihoz kifejlesztett elektronikát meg beépitették az F16osaikba.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 162
60 903
113
Milyen érdekes a fúvócsöve a Lavi Pratt&Whitney PW1120-as hajtóművének.
Igen, ez a típus csak kereskedelmi forgalomban létezett (innen a polgári jelölés), az amerikai fegyveres erő egyik haderőneme se rendszeresítette, pedig a Hornet-be komoly tolóerő többletet biztosított volna a maga 90kN teljesítményével. Ahogy a svédek is választhatták volna ezt a Gripenbe.
A PW1120-as lényegében az F-15 és F-16-os gépek F100-asának "háromnegyedes", leskálazott méretű változata volt.
Egyedül csak a Lavi és a szintén izraeli projekt F-4 Kurnas 2000 (modernizált F-4 Phantom) használta.


Mind a kettő megmaradt prototípusnak.
Hanem miért érdekes a Lavi fúvócsöve?
Nos, itt van a PW1120:

0142.jpg

01.jpg


Ez meg a kínai J-10-es TVC fúvócsöve:

EIge-RUUYAAevcI.jpg

Igaz, hogy ez TVC-s, de a külső lamellakialakítás nagyon hasonló.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 962
32 246
113
Ma már egy kis országnak egyszerűen túl nagy falat egy korszerű vadászgép kifejlesztése.Gripen legalább annyira BAe,mint SAAB.Kfir egy francia gép,amerikai hajtóművel.Lavi se készült volna el a Grumman nélkül (és a bukását is az okozta,hogy végül az USMC mégse rendelte meg az A4 gépek váltására.Izraelnek magában meg egyszerűen nem volt rá pénze,hogy sorozatgyártásba kerűljön-pedig most F414 hajtóművel milyen jol jönne nekünk.....)

Nem tudok róla, hogy felmerült volna, hogy az USMC vagy más amerikai repülős fegyvernem megrendelje a Lavit, nem is volt hordozón üzemelésre tervezve, legalábbis elnézve a futóműveit. Izraelben váltotta volna a Skyhawkokat. Az USMC-nél az AV-8 Harrier váltotta őket alapvetően, amik tudtak üzemelni az LHD hajókról is (sőt a korábbi Iwo Jima és Tarawa osztály tagjairól is).

Az amerikaiak egyszerűen csak azt mondták a zsidóknak, hogy az már túlzás, hogy a mi pénzünkből gyártsatok F-16 versenytársat az exportpiacra, vegyetek inkább tőlünk sok F-16-ost jutányos áron. Csak saját használatra meg nem érte meg, úgy döntöttek.
Bár a Gripen eddigi gyártási mennyiségét lehet, hogy elérte volna a Lavi akkor is, ha nem exportálják. Csak amerikai katonai segély, és abból diszkont áron F-15 és F-16 századok jobban megérte.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 949
30 816
113
Nem tudok róla, hogy felmerült volna, hogy az USMC vagy más amerikai repülős fegyvernem megrendelje a Lavit, nem is volt hordozón üzemelésre tervezve, legalábbis elnézve a futóműveit. Izraelben váltotta volna a Skyhawkokat. Az USMC-nél az AV-8 Harrier váltotta őket alapvetően, amik tudtak üzemelni az LHD hajókról is (sőt a korábbi Iwo Jima és Tarawa osztály tagjairól is).

Az amerikaiak egyszerűen csak azt mondták a zsidóknak, hogy az már túlzás, hogy a mi pénzünkből gyártsatok F-16 versenytársat az exportpiacra, vegyetek inkább tőlünk sok F-16-ost jutányos áron. Csak saját használatra meg nem érte meg, úgy döntöttek.
Bár a Gripen eddigi gyártási mennyiségét lehet, hogy elérte volna a Lavi akkor is, ha nem exportálják.
De,felmerult.Az USAF A7 , és az USMC A4 gepeinek váltására.Elobb a légierő, utána aTGY is visszalépett.
Nem hordozokrol uzemeltettek volna őket.TGY F18 asai se hordozókrol üzemeltek.Mert vegul Horneteket vettek.
Lavi nem volt önálló IAI fejlesztés,a Grummannal dolgoztak össze.Ha rendszeresitette volna az USA,akkor helyben,a Grumman is gyartotta volna.
USA az utan vonta meg az anyagi támogatást,miutan elfontottek,hogy naluk nem lesz rendszeresitve sehol.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 962
32 246
113
De,felmerult.Az USAF A7 , és az USMC A4 gepeinek váltására.Elobb a légierő, utána aTGY is visszalépett.
Nem hordozokrol uzemeltettek volna őket.TGY F18 asai se hordozókrol üzemeltek.Mert vegul Horneteket vettek.
Lavi nem volt önálló IAI fejlesztés,a Grummannal dolgoztak össze.Ha rendszeresitette volna az USA,akkor helyben,a Grumman is gyartotta volna.
USA az utan vonta meg az anyagi támogatást,miutan elfontottek,hogy naluk nem lesz rendszeresitve sehol.

Lehet, a mainstream forrásokban nincs ilyen említve. Ahogy az sem, hogy hogy került volna F414 a Laviba, amikor PW1120-assal tervezték, ami az F100 egyszerűsített változata volt. Izrael ennek a gyártására volt berendezkedve.