1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Jak-28 vadászrepülőgép

Diskurzus a(z) '2. generációs típusok' témában - ghostrider által indítva @ 2016. október 8..

  1. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Az '50-es években kifejleszett szovjet vadászrepülőgép. Több változatából kb. 700 db készült. Vadász, bombázó, felderítő, rádióelektronikai zavaró és kiképzőváltozati ismertek. Két gázturbinás sugárhajtóműve van aszárnyak alatt.

    [​IMG]

    PP változat

    [​IMG]

    [​IMG]


    L

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    misinator likes this.
  2. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Jak-28 P

    [​IMG]

    [​IMG]

    PM

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    PP

    [​IMG]

    [​IMG]

    L

    [​IMG]

    U

    [​IMG]
     
    misinator, zeal and ghostface like this.
  3. emel

    emel Well-Known Member

    Gyönyörű madár, örök élményen marad hogy Debrecenben közelről megismerkedhettem egyik példányukkal!!
    Viszont néhány hiba: a fenti rajz egy soha szériában nem gyártott proto-változatot ábrázol, ami nem nagy gond, ha oda lenne írva, és valamelyik széria-változatról is ott lenne egy ábra. :)
    A "22"-es számú terepszínű gép pedig nem P, hanem R-változat, pont egy ilyennel ismerkedtem élőben sok évvel ezelőtt - tudom cirillben megfelelne, csak akkor a Jak-hoz is kellene a Ja-betű :).
     
  4. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    PP

    [​IMG]

    P

    [​IMG]

    PM
    PM[​IMG]

    Fentről lefelé B, I (proto), I, IM, N;

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Nagy Csaba likes this.
  5. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Jak-28 "28B" gyártmány (изделие 28Б).
    Típus változatok: B, BI, I, L, N, P (NATO kód: Fireball), PP, R, RR, U;
    [​IMG]

    L

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Az ominózus Jak-28 R (emel, köszönöm a kiegészítést)

    [​IMG]

    1958

    [​IMG]
     
  6. misinator

    misinator Well-Known Member

    Emel; osztom a véleményed.
    Nekem is nagyon tetszik ez a madár.
    Annak ellenére, hogy - az én szememben - esztétikailag tipikusan szovjet: Bizonyos szögekből gyönyörű - a szovjet/orosz gépek többsége felülnézetben szerintem kifejezetten esztétikus, de egyes nézetekből már nem annyira tetszetős. S akkor még nem is beszéltünk arról, hogy pontosan szemből nézve tud úgy kinézni, mint egy légcsavarjától megfosztott II. VH-s bombázó...
    http://www.boxartden.com/gallery/in...r/Aerofax-Yakovlev-Yak-25-series_Page_048-960

    De mondom, kifejezetten szívem csücske a jószág.
    Sajnos már Alsónémedi határából eltűnt a harcászati felderítő - is.:(
    Pedig arra lőttem el az utolsó képkockákat a Smena Symbolból.
     
    fishbed likes this.
  7. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  8. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    [​IMG]

    FullHD
     
    Last edited by a moderator: 2017. április 14.
    misinator and fishbed like this.
  9. misinator

    misinator Well-Known Member

    Idézet az Eurofighter Typhoon topikból, kiemelés tőlem:
    Molni, már régen szerettem volna feltenni neked egy, az áramlástannal kapcsolatos kérdést; a mostani mondataid eszembe juttatták, hát nekiveselkedek.
    De előtte egy laikus gondolatsor:
    Az ötvenes és a hatvanas években nem egy - harci repülőgépek megvalósítására - kiírt feltételrendszer elsődleges követelménye a maximális sebesség elvárt értéke volt.
    Mondhatni bármi áron.
    Ennek pedig a konstruktőrök - mind Nyugaton, mind a Szovjetunióban - próbáltak is megfelelni akár azon az áron is, hogy más fontos képességeket, tulajdonságokat, értékeket jobb híján "hanyagoltak", hátrébb soroltak.
    Gondolok itt például a vezethetőségre, dugóhúzóból való kivezethetőségre, ergonómiára, fülkéből való kilátásra, repülési időre, hatótávolságra, kis sebességű repülési tulajdonságokra, leszállósebességre, stb.
    Számos prototípus elvérzett a fejlesztési versenyben - például a MiG-nél is - ebben a versenyben, de az áhított célt végül nem egy típussal elérték, sőt túlteljesítették.

    A kérdésem két típussal kapcsolatos:
    Az egyik a jak-28-64-es prototípus volt.
    http://www.boxartden.com/gallery/in...r/Aerofax-Yakovlev-Yak-25-series_Page_076-960
    http://www.boxartden.com/gallery/in...r/Aerofax-Yakovlev-Yak-25-series_Page_077-960
    http://www.airwar.ru/enc/fighter/yak28-64.html
    A másik a Tu-128-as.
    http://www.airwar.ru/enc/fighter/tu128.html

    Mind a két típusnak a jellegzetessége, hogy a törzs keresztmetszete nemcsak a radartányérnál kör alakú, hanem a pilótafülke mellett is, sőt még utána is; ott is egyszerűen csak rá van "henkölve" a beömlőnyílásnál a szívócsatorna - ellentétben például a Su-15-el és a MiG-23, -25-el, ahol a pilótafülkénél már meg van "nyesve, faragva" a törzs két oldala. Gondolom így egyenletesebb a keresztmetszetváltozás.

    A kérdésem a következő: Vélhetően nagyobb maximális sebességet érhettek volna e el - értelemszerűen adott hajtóművel -, illetve a transzonikus és/vagy alacsonyabb, magasabb szuperszonikus sebességnél kisebb ellenállást a Jakovlev és a Tupoljev konstruktőrei, ha a törzskialakítást a fentebb említett részeknél hasonlóan oldották volna meg, mint a példaként említett Szuhoj és MiG típusoknál?
    Válaszodat előre is köszönöm!
     
  10. emel

    emel Well-Known Member

    Ha már molni elaludta a választ:
    Igen, biztosan és törvényszerűen nagyobb sebességet lehetett volna elérni ugyanazokkal a hajtóművekkel egy karcsúsított, darázsderekú törzs alkalmazásával. Lásd az amerikai F-102 esetét, aminek a prototípusa még ugyanilyen hagyományos törzs-kialakítással épült és jó nagyot koppantak vele, a számítások ellenére még a hangsebességet sem érte el. Aztán áttervezték a gépet, hosszabb lett és darázsderekú, nagyobb szárnnyal, karcsúsított törzzsel, és láss csodát: a nagyobb és nehezebb géppel elérték az M1,2 sebességet. Ennyit tesz az aerodinamika ... persze ezt a tudományt se ingyen adták, sok prototípus (időnként keserű) tapasztalatai és nagysebességű szélcsatorna-kísérletek tömege kellett hozzá. Persze ilyen szélcsatorna se akad minden sarkon mert ez nem olcsó mulatság, de a fejlődés árát meg kell fizetni.
     
    fishbed likes this.
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az egzakt választ nem tudom megadni, ez messze túl van lehetőségeimen. A kérdés az, hogy mennyire cél egy adott paraméterre optimalizálása. Sanszosan lehetne M2.8-M3.0 végseebességű vadászgépet is építeni a mai hajtóművekkel, csak minden más munkapontban pocsék lesz a gép és persze az egész gép lehet hőálló acél vagy titán...

    Nézd meg a MiG-25 hajótművének fajlagos fogyasztását. Egy adott Mach szám felett a din. elősűrítés miatt csökken. A világon nincs ilyen más vadászgép tudtommal. Azt nézd meg a gép szubszonikus teljesítményét...

    Az F-35-nél is a szubszonikus gyorsulás összemérhető az F-16C-vel vagy talán picit jobb is adott konfigban és t/w arány mellett mégis M1.6 a plafon? Miért? Mert a gépet arra lőtték be, hogy M0.8 és 1.2 közöt doborítson és atöbbi off design, amit sikerül kihozni.


    Ellenpélda a T-42 a rekordrepüléses Szu-27. Fix szívócsatorna, felpiszkált hajtómű. Nagy végsebesség nem cél, de cserébe olyan emelkedő képessége lett, hogy összeszarja attól magát bárki rekordrepülésen.

    Minden gépet meg lehet reszelni úgy, hogy picit gyorsabban menjen vaggy más paramétere javuljon kicsit, a kérdés az, hogy ezért cserébe hol és mit veszít. A MiG-27-nél is lebénították a szívócsatorna rendszert, mert a gép úgysem megy soha szinte még hangsebesség felett sem.
     
    Nagy Csaba and fishbed like this.
  12. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Nem mondta még senki, hogy a rajzzal valami baj van?
     
  13. emel

    emel Well-Known Member

    Lásd a #3 hsz.-t! :D
     
  14. misinator

    misinator Well-Known Member


    Emel, Molni!

    Válaszaitokat köszönöm!

    Olvastam valamelyik kiadványban, hogy az F-102 tervezésénél annyira "siettek", hogy a még "hengeres" törzsű kivitelhez már a gyártósort is elkezdték felszerszámozni /sablonok, keretek stb./
    Aztán mondhatni kezdhették elölről az egészet.

    Tupoljevék is majdhogynem így jártak a Blinderrel .
    A Tu-22 Blinder első; "105"-ös, hengeres törzsű prototípusa még fel sem szállt, de már elkezdték építeni a darázsderekú - és "Tupoljev-futóműgondolás" 105A verziót, ami végül ugye a Blinder lett.
    http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20616.htm
    Amely évben az első, már sorozat gyártott Tu-22 példány elkészült, elkezdték építeni a Tu-128 prototípusát.
    Tehát nem nulláról indultak.
    Viszont - ha jól böngészem - ekkoriban még senki más sem - Nyugaton sem - "keskenyítette el" a törzset a pilótafülke vonalában.
    Végül is a Tu-128-as hozta a tervezésénél elvárt paramétereket.
    A Szu-15-nél viszont már nagyon látványos ez a formai megoldás:
    [​IMG]

    A Jakovlev iroda meg - legyint - a 25-östől kezdve végig a 26-27-28 sorozattal - laikusként nézve - kimerítette a legózás fogalmát.
    Nyújtogatták a törzset, formázgatták a szárnyat, pozicionálgatták idébb-odébb, végül feljebb rakták.
    Óriási lelkesedéssel szinte megszámolhatatlan orrüvegezési variációt készítettek el.
    Igaz, az R11AF3-300-as verziójú hajtóművel végül kifacsartak belőle 2400 km/h-t. Azért az attól a géptől, azokkal a szárnyakkal szerintem igencsak kemény teljesítmény volt...
    "...Upgraded Yak-28P with R11AF3-300 engines, flight testing started in 1963 but development abandoned when the R11AF3-300 did not enter production.The re-engined "PM" modification has established a speed record of 2,400 km/h in 1963..."
    https://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-28

    Az én szememben a Jak-28-64 meg 1964-ben kimeríti a kétségbeesett tákolás fogalmát.
    1964-ben már bőven repült az F-4-es, meg a Vigilante, de már két éve túl volt a "hazai" Szu-15 is az első repülésén...
    [​IMG]
     
  15. emel

    emel Well-Known Member

    Háááát ... nem volt egyszerű élete a Jakovlev-tervezőintézetnek a MiG és a Szuhoj mellett, az biztos. Az utolsó sikeresnek mondható harcigépük éppen a Jak-28-család volt, a Jak-38 már inkább csak volt, de a puszta létezésén kívül semmi siker nem volt benne. Nekem úgy tünik, hogy Jakovlev és csapata bizonyos szinten túl már fejlődésképtelen volt.
     
    misinator likes this.
  16. misinator

    misinator Well-Known Member

    A szovjet tervezőirodák "ügyessége" egy érdekes jelenség volt szerintem.
    Mondhatni mindegyiknek voltak nagyon kreatív, tehetséges korszakai, amikor is az adott kor műszaki színvonalára, megoldásainak megvalósítására nagyon ráéreztek.
    Máskor meg csak kudarcot kudarcra halmoztak.
    Pl. Jakovlevéknek, Lavocskinéknak a II.VH-s vadászrepülőgépei gyakorlatilag világszínvonalúak voltak, utána meg már csak szenvedtek.
    Tupoljevék a Tu-16, -104, -95, -114-re nagyon ráéreztek. A 22-es, 128-as nagyjából oké volt, de a 2 Machosnak szánt Tu-22M0-ás verzió, a 144-es első prototípusa megint csak a totális kudarc volt.
    Mikojanék a "kis" MiG (15-től 21-ig) sikeresek voltak. No, tegyük hozzá, ehhez kellett nekik közben számos kifejezetten kudarcos prototípus is...
    Viszont a Ljulka hajtóműves Szuhoj súlycsoportos MiG-ek maga volt a kudarc sorozat, variaszárny dettó.
    Szuhojék meg a Szu-7-ig szenvedtek. utána még a variaszárnyat is zseniálisan megalkották. /Még ma is repül NATO légierőben.../
    Lehetne még sorolni.
    Igaz, a politikai klímát, helyezkedést, a kíméletlen ketrecharcot (pl. Polikarpov kicsinálása) nem vettük figyelembe, pedig biztos nem használt egy-egy főkonstruktőrnek, tervezőgárdának, amikor Damoklész kardja lógott a fejük felett...
     
    fip7 likes this.
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A keskenyítés helye az nem univerzális, a gép eredeti alakjától függ, hogy hol és mennyire kell és a célzott mach szám tartománytól és hajtómű tolóerő karakterisztikától is függ.

    ELent a nagyon ritka rajzok egyike, ahol a kép hosszanti teljes keresztmetsze ábrázolva van. Ennek van egy ideális formája, amitől függ a hullmállellenállás, de ez a célzott mach számtól függ. (A Mach kúp szerinti metszetek számítanak a Ray féle Design for Air Combat könyvbe ez benne van.)

    [​IMG]

    Az, hogy a Jakoljev iroda miért ragaszkodott annyira egy elavult alapformához azért rejtélyes, mert az oroszoknál volt központi areodinamikai kutátás. A CAGI kísérletezte ki az alapformákat és abból dolgoztak a többiek. Ezért van az, hogy a MiG-21 és Szu-7/9/17 alapformája azonos, ahogy a MiG-29 és Szu-27 párosa is. Hogy 1960 után mit "szaroztak" a nyilazott szárny + gondolával az tényleg elég homályos.
     
    fishbed and misinator like this.
  18. misinator

    misinator Well-Known Member

    No igen, egy dolog sejteni részemről, másik dolog pedig tudni.:)
    CAGI ide, ráció oda; hogy milyen verzió mellett döntöttek végül a prototípus kidolgozása előtt, a végső szót azt az iroda teljhatalmú főtervezője, vagy - tán' jobb esetben a típus főtervezője döntötte el.
    Nézd csak meg 2 prc 23-tól 2 perc 44-ig!
    Apa (Andrej) az elején, Alekszej (állva) a "végén". S nézd csak meg, hogy milyen makett van 2:44-nél az asztalon!

    Amúgy ez a két ember előszeretettel hárította a pilótákra a gépek hiányosságaiból fakadó gondokat.
    A Tu-104-esek áteséseit Andrej (A videót a felhasználó eltávolította...:()
    Alekszej meg majdhogynem szabotázzsal vádolta a Tu-144 berepülőpilótáit...

    Jakovlev meg szerintem ekkor már egyszerűen nem haladt a korral.

    Vagy ott van a szárnyforma, mechanizáció kérdése.
    Nyugaton az ötvene évek elejétől magától értetődő volt a mozgatható orrsegédszárny, viszonylag kis nyilazási szöggel.
    A szovjetek meg egyszer kipróbálták:
    http://www.airwar.ru/enc/xplane/e2.html
    [​IMG]
    Aztán harci gépeken a variaszárnyig meg kerülték mint, mint ördög a szenteltvizet, inkább nyilazták nyakló nélkül a "fatörzsvatagságú" szárnyakat.
    Még a polgári utasszállítógépeknél is a Tu-154-ig kellett várni, hogy alkalmazzák...
     
    fishbed likes this.
  19. nyugger

    nyugger Well-Known Member

  20. misinator

    misinator Well-Known Member

    Most bukkantam rá a számítógépemen véletlenül:

    Az utolsó fotó, amit Smena Symbollal készítettem, s az első, amit Jak-28-ról. De erősen gyanúsan az utolsó, amit az Alsónémedi melletti egykori Roncs-Ranch-on.
    Tényleg, azóta hová lettek onnan a repülőgépek?

    [​IMG]
     
    fishbed likes this.

Ezen oldal megosztása