Jak-130 / Yak-130 (Jakovlev, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 034
24 593
113
274406.jpg

272157.jpg

265793.jpg
 
W

Wilson

Guest
Az Izvesztyija újság Anton Lavrov és Alekszej Ramm "Repülőasztal: A haditengerészet pilótái új Jak-130-as harci sugárhajtású kiképzőgépet kapnak" című cikkében arról számol be, hogy ismét tervezik Jak-130-as harci kiképzőgépek beszerzését az orosz haditengerészet számára.



274406.jpg

Jak-130-as kiképzőgép első prototípusa (törzsszáma "01"/"130", sorozatszáma 00-01, sorozatszáma 94206201001) próbarepülésen, próbafegyverzettel. Zsukovszkij, 2020.10.28. (c) Alexander Shipilenko / russianplanes.net ( link )



Jak-130-as kiképzőgépek megkapták a felszállási parancsot. Az "Izvesztyija" exkluzív részleteket tudott meg a legújabb harci kiképzőgépek beszerzésére vonatkozó szerződésről. 2027-ig a védelmi minisztériumnak több mint két tucatnyit kell kapnia. A tervek szerint az újonnan gyártott "százharminc" az orosz haditengerészet szolgálatába áll. Ezeket többek között a fedélzeti repülés pilótáinak képzésére fogják használni, mondják a szakértők. A Jak-130-asok a kiképzési feladatok ellátása mellett fegyverek, köztük modern, nagy pontosságú bombák és rakéták alkalmazására is képesek.

A 2020-ban aláírt, a Jak-130-asok építésére vonatkozó szerződés végrehajtása már megkezdődött. Az alkatrészek beszerzésének ütemterve alapján (amely az Izvesztyija rendelkezésére áll) a tervek szerint 2027-ben fejeződik be. Az Izvesztyija katonai forrásai szerint jelenleg vizsgálják, hogy hová fogják küldeni az újonnan gyártott harcképes kiképzőgépeket. Az új repülőgép várhatóan a haditengerészethez kerül, ahol a haditengerészeti repülőezredek vadászpilótáinak kiképzésére fogják használni. A kiadvány beszélgetőpartnerei szerint azonban a döntés még változhat, és a repülőgépet átadhatják a légierőnek is.

Az előző évtizedben már több mint 110 darab Jak-130-ast vásároltak a légierő ezredeinek személyzete számára, ami lehetővé teszi, hogy teljes mértékben kielégítsék igényeiket. A haditengerészeti repülés még nem újította meg modern harci kiképző repülőgépekből álló flottáját.

Tavaly augusztusban Szergej Sojgu, a védelmi minisztérium vezetője bejelentette, hogy több nagyszabású szerződést kívánnak aláírni harci repülőgépekre. Elmondása szerint a védelmi minisztérium 2020 végéig 25 Jak-130-as és 21 Szu-30SM2 vadászgép beszerzését tervezi. A két szerződés összköltségének meg kellett volna haladnia a 100 milliárd rubelt.

Az Orosz Fegyveres Erők számára a repülőgép árát nem közölték. Vietnam 2019-ben 12 darab Jak-130-ast vásárolt több mint 350 millió dollárért. A gépek Algéria, Banglades, Fehéroroszország, Mianmar és Laosz légierejénél is szolgálatban állnak.

- A Jak-130-as a repülőgépek "átmeneti" változata ,a legegyszerűbb kiképzési modellektől a teljesen működőképes modern vadászgépekig" - mondta Dmitrij Boltenkov hadtörténész az Izvesztyiának. - A kabinja képes szimulálni a különböző típusú gépek viselkedését: Szu-24, Szu-30 stb A légierő nagy tételben vásárolt Jak-130-t. A haditengerészeti pilótáknak, a hatalmas eszközparkjukkal, szintén nagy szükségük van egy ilyen "íróasztalra", hogy a pilótákat gyorsabban kiképezhessék. A tenger feletti repülés különleges képességeket igényel, különösen éjszaka. Szükség esetén a Jak-130-as harci repülőgépként is használható. A könnyű támadó- és felderítő repülőgépek funkcióit is képesek ellátni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
4 998
13 301
113

Vietnam megkapta az első tétel Yak-130-asokat

https://www-shephardmedia-com.trans...tr_sl=en&_x_tr_tl=hu&_x_tr_hl=sk&_x_tr_pto=sc

A Vietnami Népi Légierő (VPAF) megkapta az első hat darab Yak-130 fejlett sugárhajtású kiképzőgépet Oroszországból.

A vietnami média azt állította, hogy az első repülőgép november 13-án érkezett meg a Binh Dinh tartománybeli Phu Cat légibázisra. A fényképek azt mutatták, hogy a Yak-130-asok hasonló álcázási sémával rendelkeznek, mint a VPAF-szolgálatban lévő Su- 30MK2-k.

Vietnam 2019-ben állítólag egy tucat Yak-130-ast rendelt hozzávetőleg 350 millió dollárért, az árcédula fegyvereket, kiképzést és értékesítés utáni támogatást tartalmazott.

(tovább fizetos ...)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 512
72 513
113

Vietnam megkapta az első tétel Yak-130-asokat

https://www-shephardmedia-com.trans...tr_sl=en&_x_tr_tl=hu&_x_tr_hl=sk&_x_tr_pto=sc

A Vietnami Népi Légierő (VPAF) megkapta az első hat darab Yak-130 fejlett sugárhajtású kiképzőgépet Oroszországból.

A vietnami média azt állította, hogy az első repülőgép november 13-án érkezett meg a Binh Dinh tartománybeli Phu Cat légibázisra. A fényképek azt mutatták, hogy a Yak-130-asok hasonló álcázási sémával rendelkeznek, mint a VPAF-szolgálatban lévő Su- 30MK2-k.

Vietnam 2019-ben állítólag egy tucat Yak-130-ast rendelt hozzávetőleg 350 millió dollárért, az árcédula fegyvereket, kiképzést és értékesítés utáni támogatást tartalmazott.

(tovább fizetos ...)
2021. november 16-i az írás, ezek szerint ez fél évvel ezelőtt történt.
 
  • Hűha
Reactions: formosa1

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
9 529
29 737
113
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 690
13 356
113
A Yak 130 Szu 25 mintajara tamadogeppe alakul.

A Szu-25 családnak van 1-2 tonna titán-teknő/egyéb páncélzatuk, + vannak konstrukciós különbségeik a nekik elsődlegesen veszélyes fegyverek elleni túlélő-képesség érdekében.

A hajtómű esetén még lehetséges is (talán) ezt megoldani a Jak-130 esetében, de a pilóta-fülkénél az aerodinamikai követelmények miatt --szerintem-- erre nem maradt lehetőség/hely/súly-tartalék!

Viszont földi célok elleni "BVR"-ek bevetésére, földközelben tökéletesen tudja pótolni az esetlegesen hiányzó Szu-25 kapacitást és/vagy a gyakorlási lehetőséget!

A képességeit figyelembe vevő bevetési profillai újabb meglepi a kapor/NATO-s tervezőknek! :oops: + :hadonaszos:

Bónusz: a lassan várható F-16-ok elleni BVR-ek --föld-közeli-- hordozására tökéletes.

...innen a fotelből!

.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 565
113
Az Army-2023 Nemzetközi Katonai-Technikai Fórumon a United Engine Corporation bemutatta az ígéretes SM-100 hajtómű modelljét a modernizált Jak-130M harci kiképző repülőgéphez. A projekt az AI-222-25 alaphajtómü fejlesztése, és a Salyut gyártókomplexum fejleszti.

"Az új erőforrás teljesítménye jobb lesz hasonló méretekkel és tömeggel, különösen a maximális tolóerő 20%-kal nő, és az élettartam megduplázódik" - közölte az UEC.
A teljesítmény javulását a sűrítési arány növelésével, egy modern háromfokozatú alacsony nyomású kompresszor beépítésével, továbbfejlesztett égéstér-alkatrészek és megnövelt megbízhatóságú turbina bevezetésével érték el. Jelenleg a kisnyomású kompresszor és a turbina próbapadi, az égéstér repülési tesztjei zajlanak.

Emellett a közeljövőben egy korszerűsített, kisebb és könnyebb, olcsóbb gyártású nagynyomású kompresszort is tesztelnek. A továbbfejlesztett hajtómühöz egy megerősített sebességváltót fejlesztettek ki, amely lehetővé teszi egy hajtásgenerátor felszerelését, amelynek névleges teljesítménye kétszer akkora, mint az AI-222-25 hajtómü alapváltozatának.

„Az SM-100 fejlesztését a Jak-130-as harci kiképző repülőgép alaphajtómü korszerűsítésére irányuló munka részeként végezzük. A munka során megszerzett tudományos és műszaki alapokat az AI-222-25 hajtóművek korszerűsítésére használják fel. Ezzel együtt a hajtóműben nagy lehetőségek rejlenek a katonai repülés területén, és egy könnyű regionális és közigazgatási repülőgépek erőforráscsaládjának alapjául is tekinthető. Készek vagyunk együttműködni a repüléstervező irodákkal a repülőgépfejlesztés minden szakaszában” – mondta Alekszej Gromov, az UEC JSC Salyut gyártókomplexumának vezetője.

Minden munkát tervezett módon hajtanak végre, és a korszerűsített repülőgép-hajtómű-alkatrészek jellemzőinek kísérleti megerősítésének szakaszában vannak.

cm-100-engine-820x410.jpg