Jak-38 / Yak-38 Forger (Jakovlev, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Csak egy tipp: Nem lehet, hogy azért kapott oxigén betáplálást mert a felszálláskor a hajtómű újra beszívta a működése során keletkező gázok egy részét? A JSF programban a Boeing F-32 is -többek közt- ezen bukott el.
Azért kapott, mert meleg párás levegőben be sem indult.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Itt egy résztvevő beszámolója az afganisztáni kisérleti bevetésekről: http://ahtubinskpilot.ru/?p=2398
Egy jó szót se szól a tipusról. Annyi derül ki belőle, hogy rakétákkal és lőszerrel repültek, és legalább egy leesett és elégett.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Azért az eléggé egyértelmű, hogy a Jak-38 fő problémája a megfelelő hajtómű hiánya volt. Mivel a szovjet iparnak akkoriban még terv-szinten se létezett megfelelő kétáramúsági fokú ventilátoros hajtóműve, kényszer volt a lefordítható fúvócsövű menethajtóműből + két kiegészítő emelő-hajtőműből álló konstrukció. Így a fel és leszállás kivételével a két emelőhajtómű a normál repülés ideje alatt csak ballaszt-súlyként foglalta el a helyet a sárkányban a plusz tüzelőanyag és elektronika rovására.
Itt pl. kimondottan káros volt a konstrukcióra, hogy Ivánék nem tudták a megfelelő hajtóművet lekoppintani/kifejleszteni.
ML
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
emel

Az F-35-nél is csak ballaszt az emelőhajtómű a fel és leszállást kivéve.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
gacsat

De viszont ugyan úgy "holt súly"repülés közben...
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 688
3 832
113
dudi:
tulajdonképp a futómű is holtsúly repülés közben.
Érdekesség, hogy az RD-36-35 fajlagos tolóereje veri az f-135-ét is és ezzel szerintem világelső a gshművek között.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
vilmoci:
Biztos? Az 3db hajtomű 1*r28 + 2*rd38. Jak141nél is 3db.
F-35Bnél meg egy clutch csapolja meg az F-135öt, ami F-35Bben van csak egy nagy fan.
Egymagában az F-135 jóval combosabb. A 3db hajtomű össz teljesítménye ami nagyobb mint az F-135é. Jóval kissebb a holt súly F-35Bnél és minden toloerő rendelkezésre áll hamár repül.
Igaziból azt nem tudom, hogy konstrukciós, vagy technologiai korlát miatt nem uezt csinálta Yakovlev én a Yak megoldást sokkal rosszabbnak tartom.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
emel

Az F-35-nél is csak ballaszt az emelőhajtómű a fel és leszállást kivéve.

Ez így van, csak nem hőálló acélból van, mint a gázturbina! Kissé más súlykategória. A helyet persze így is foglalja a gépben, de ma már van mikroelektronika is, akkor még nem volt, így az is jobban elfér, és így több lehet a keró.
Üdv ML
 
  • Tetszik
Reactions: endre
2013. december 7.
934
4
18
@ambasa
De ha oxigént táplálnak be akkor több üzemanyagot is fecskendezhetnek be az égéstérbe, ezzel pedig legfőképpen a kiáramló gázsebességet növelhették (és kismértékben a kiáramló gázok tömegeét is a többlet üzemanyag miatt)

Amúgy meg nagymértékbenHarrier utánzat a levegő reakciós szétosztás ötletét és a sárkányt nézve, kivéve az emelőhajtóművet a szovjetek nem tudták egy hajtóművel megoldani az emelést .
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
emel

A helyigénye sokkal nagyobb.

Amúgy már eleve abszurd a megállapítás,hogy fölösleges...
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
voltagemultiplier!

ez így szép és jó, de ha önmagában csak tüzelőanyag mennyiségét növeled, már azzal is nő a gázhő (a legtöbb esetben ennek növelése leginkább a turbina hőelviselő képessége szab határt). Persze egy idő után elégtelen lesz az égés mivel a kompresszor sűrítési viszonya, így az átáramló levegő mennyisége korlátozott , és ezért a kerozin nem fog tökéletesen elégni, de ebben az esetben ugyan az fog történni mint a B 707-esetében nő a kiáramló gáz tömege. Ehhez nem kell oxigénbetáplálás.
De továbbra is mondom, van oxigén betáplálás más szovjet típusoknál is de nem tolóerő növelés, hanem az égés biztosabbá tétele miatt. Hogy mi teheti bizonytalanná az égést, arra lehet több lehetőség is van, akár ahogy Zeal írta a hajtómű saját égésgázai, amit hajlandó vagyok elfogadni, ha az oxigén betáplálásra, valóban felszállás közben kerül sor, de lehetséges fegyverhasználatkor is, ahogy a MiG-21 esetében van.

TG
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 688
3 832
113
Fade:

a hajtómű fajlagos tolóereje:
РД-36-35: http://de.wikipedia.org/wiki/Kolessow_RD-36-35
23,49kN/176kg=133,4N/kg; (mellette az РД-38, ami 3250кгс tolóerővel bír, csak annak nem találtam semmit a tömegéről, de érezni, hogy ekörül kell lennie)
F-135: http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_F135
191,35kN/1701kg=112,5N/kg (gondolom, ha tolja utánégetővel, akkor nincs teljesítmény levéve)

Megjegyzendő, hogy az Р27В-300-nál 6100кгс/1350kg=44,3N/kg;
(ez meg talán minden idők legalacsonyabb értéke, persze érthető, hiszen egyáramú kétforgórészes közel sem ideális fúvócsővel)

Szóval a három kisebb egység törvényszerű is, hogy nehezebb legyen, mint az 1 nagy, pláne 40 éves műszaki előnnyel (az lenne csúnya, ha nem)
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
Vilmoci: Akkor elbeszéltünk egymás mellett és ebben az esetben azt mondom nincs mihez hasonlítani. F-35ben nincs emelőhajtómű.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
emel

Úgy fogalmaztál,hogy ballasztként foglalja a helyet.
 
M

molnibalage

Guest
@vilmoci

Fékpadi érték, lényegtelen. Az AL-31 és F100-nál az F-15 cikkban láthattad, hogy a szívócsatorna, sebesség és magasság mit művel. Elég durván beleszól.

Ezen felül a fajlagos fogyasztásra is kíváncsi lennék meg az élettartamara. Bármelyik hajótművnél tudsz limitált életartammal ennyit növelni csak épp a fajlagos fogyasztást katapulttal lövik ki a csillagok közé. Ezért volt akkor fostaliga a Jak-38.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
---Arra mondjatok valamit, hogy 231 gépet gyártottak, de csak 200 kiképzett pilóta volt.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 688
3 832
113
Fade:
mindkettő gshmű. A gshműveknél számítható a fajlagos tolóerő. Tehát rendelkezésre áll egy-egy érték és ebben az РД-36 jobb. Ennyi, nem kell ezen fölöslegesen rugózni

molnibalage: Kössz, korábban is láttam már hasonlót (mondjuk egy emelőhmű kb kifut egy munkapontra és ott üzemel, sem sebesség sem magasság nem túl érdekes a számára).
Csak ismételni tudom magam, rávilágítottam egy adatra (amely hműveknél korántsem elhanyagolható), ami elsőre kissé meglepő (bár jobban belegondolva ezt is vártuk), de nem kell belőle messzemenő következtetéseket levonni.