1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Jaszeny-osztály (Projekt 885)

Diskurzus a(z) 'Nukleáris meghajtású vadásztengeralattjárók (SSN)' témában - Tcat által indítva @ 2013. január 6..

  1. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Ugye nukleáris meghajtású tengókról beszélünk? Mert hagyományosok terén Kína már előrébb jár - nekik van AIP tengójuk, az oroszoknak nincs...
     
    gacsat, Roni, Python and 1 other person like this.
  2. Masztiff

    Masztiff Well-Known Member

    Van értelme ma nem nukleáris meghajtásút fejleszteni egy nagyhatalomnak?
     
  3. boki

    boki Well-Known Member

    Ezt most komolyan kérdezed?
     
  4. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Szerintem igen. Partnenti vizekre, fontosabb szorosok környékének ellenőrzése, esetleg hazai kikötők védelmére jó, és viszonylag olcsó megoldást kínálhatnak.
     
    Nagy Csaba, fip7 and Mackensen like this.
  5. boki

    boki Well-Known Member

    A briteknek, amerikaiaknak csak atommtengerlattjáróik vannak.
    A dízel-elektromos tengeralattjárók.
     
  6. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    AIP-vel mindenképpen.
     
  7. boki

    boki Well-Known Member

    arbalest

    Nem tudom értetted -e a válasz hsz-t? A partmenti vizek, kikötők védelmére a DE TA vannak nem az atomtengeralattjárók.
     
  8. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Tudom, ugyanezt írtam.
     
    boki likes this.
  9. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Mellékesen meg ott van az exportpiac is.
     
    gacsat likes this.
  10. Masztiff

    Masztiff Well-Known Member

    A fransziáknak is csak az van.
     
  11. boki

    boki Well-Known Member

    Viszont gyárt exportra Scorpone-osztályú DE TA-kat. Elég komoly megrendeléseik vannak.
     
  12. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    A nukleáris meghajtás még mindig csak akkor éri meg, ha a világ másik felén szeretnél sertepertélni, 2-3 hónapig távol a hazai vizektől. Az US Navy és a Royal Navy erre ment el, ahogy a Marine Nationale is. Utóbbi kettő szerintem részben hibás következtetésből, hiszen a brit haditengerészet egyik fő feladata pont az Északi-Tenger és az Atlanti-óceán "őrzése" az orosz tengóktól és flottától, míg a franciáké a Mediterrán-tengernél kb. ugyanez. Erre egy jobb AIP tengó is képes lenne, csak hát a döntés meghozatalakor még nem nagyon volt életképes AIP tengó.

    Az orosz flottának mások a prioritásai, nekik ott van a sekély Balti-tenger, a relatíve zárt Fekete-tenger, az Északi-tenger és a távol keleti partvidék, amit védenie kell(ene). Erre a hagyományos tengók teljesen alkalmasak, ráadásul sokkal olcsóbban, mint a nukleáris meghajtású tengók. A második Jaszeny-osztályú egység, a Kazany a hírek szerint 110 milliárd rubelbe (~3,5 milliárd US$) került. Ennyiből hozzávetőleg 14-16 Project 636 Kilo-osztályú hagyományos tengó kijön. Az újratervezett Project 677 Lada-osztályból is alsó hangon 8-10 darab. Nyilván ha az a célod, hogy az Egyesült Államok partjaid veszélyeztesd tengeralattjáróról indított robotrepülőgépekkel, akkor erre a Jaszeny sokkal alkalmasabb, mint a Kilo vagy a Lada. Viszont ha a saját partjaidat kell védened, illetve a környező vizeket ellenőrizned, arra a Kilo- és Lada osztály sokkal hatékonyabb. Pláne, ha azonos árért egy nagyságrenddel többet tudsz belőle építeni és üzemeltetni...

    Nem véletlen, hogy Kína és Oroszország a nukleáris meghajtású vadásztengók mellett hagyományos meghajtásúakból is sokat üzemeltet.
     
    nyugger, Python, fip7 and 11 others like this.
  13. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Van. A saját partok körül sokkal jobb. Bár ha még egy kicsit csökken az atomhajtás állandó zaja, lehet, ez változni fog.
    A dízelüzem sokkal olcsóbb, ezért ott ahol nincs hátránya, célszerűbb.
     
  14. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Az angolok mikor selejtezték a dízel tengóikat?
     
  15. moreau

    moreau New Member

    Az amik terveznek csinálni valami csónakot a Gotland lízingből szerzett tapasztalatok alapján? egyáltalán igény ez náluk? Vagy csak eljárások kidolgozására használták fel a tapasztalatokat?
     
  16. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Szerintem azt az ellentevékenység gyakorlása céljából bérelték.
     
  17. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Csak az AIP tengók elleni tengeralattjáró-hadviselést (Anti-Submarine Warfare, ASW) gyakorolták, mert addig ugye hozzá voltak szokva a nukleáris meghajtású tengók elleni gyakorlatokhoz. A tapasztalatok nem nagyon lettek nagydobra verve, de az, hogy meghosszabították a gyakorlatot (és a lízinget), azt mutatja, hogy márpedig a hagyományos tengók elleni ASW terén voltak hiányosságok.

    Folyamatosan felmerül, például azért, hogy Tajvan számára tengeralattjárót gyártsanak amerikai cégek (se a német, se a francia, se a spanyol, se a svéd, se az orosz cégek nem nagyon mernek gyártani Tajvannak, nehogy Kína bekeményítsen ellenük), ám a felmerülésnél tovább nem jutnak eme tervek.
     
    moreau, fishbed and arbalest like this.
  18. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    1994 tavasza-ősze között. (A 4 db Upholder. Melyek az első egységet leszámítva cirka 5 évesek voltak, de hadrendben még annyit sem töltöttek. Végül ezeket Kanada vásárolta meg.)
     
    Python, gacsat, arbalest and 2 others like this.
  19. papajoe

    papajoe Well-Known Member


    Meg még kis millió dologban.
     
    fip7 likes this.
  20. Berzin

    Berzin Member

    Sziasztok! Az en velemenyem szerint tengo epitesben minimum 15 ev kulonbseg van a kinai es az orosz tengok kozott. Valahol olvastam egy amcsi admiralistol,hogy a jaszeny mar megkozeliti az amcsi tengok minoseget. Kinairpl meg nem olvastam hasonlot.
     

Ezen oldal megosztása