1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Kísérleti repülőgépek, prototípusok

Diskurzus a(z) 'Egyéb katonai repüléssel, légi harcászattal kapcso' témában - Phoenix által indítva @ 2013. február 26..

  1. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  2. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Nagyon “szép” gép volt ez is. Egyik érdekessége a hajtóműve. Mivel Navy projekt volt, így az F-15-ösök és 16-os P&W F100-asának navalizált verzióját, az F401PW400-ast kapta meg, ami később az F-14B Super Tomcat-ot repítette...volna, ha pár felszállás után el nem áll tőle a haditengerészet. Csak, hogy bonyolult legyen a dolog, az F-14B gép 1984-ben ismét új hajtóművet kapott, az F11GE400-ast, amit később a D is megörökölt.
    De az eredeti F-14B az még az F401-es tesztgépe volt.

    Visszatérve erre a fenti gépre, az érdekessége az aerospike fúvócső. Merthogy az F401-esnek amúgy egy az egyben az F100-asok fúvócsöve volt alapból (tudjátok, holland, belga, stb F-16A), de itt ezt a ritka megoldást vették elő.
    Ilyen volt a szovjet Tu-144D-n is.
    Ez egy inverz Laval fúvócső.
    Egy kifordított konvergens/divergens áramcső. Úgy működik, hogy a Mach kritikus keresztmetszet az nem egy kúposan összeszűkülő henger közepe, hanem egy gyűrű. Rajta keresztüláramoltatva a szuperszonikusra gyorsuló gázt, az az atmoszférába kijutva ugyanúgy tágulni akar, mint a Laval fúvócső bővülő szakaszában. De kihasználva a nagy sebességű áramlás árnyékoló hatását a fúvócső körül, a gáz a tágulást nem kifelé, hanem a kúp tengelye felé tudja csak elvégezni, így kényszerítve arra, hogy lehetőleg csak útirányú tolóerővektor keletkezzék, még nagy magasságban, ritka levegőben is.
    És az expandáló gáz reakcióerőt fejt ki a kónusz felületére is. Hasonló százalékban, mint az ejektoros fúvócsöveknél (pl Concorde, kb 20%).
    Hátránya, a kónusz precíz vezérlésének nehéz szavatolása a magas hőterhelés és gáznyomás miatt.
     
  3. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Maga Lenin ennek a résznek a végén ír kicsit hosszabban az XFV-12-ről (és előtte a Model 200-ról):

    https://techstory.blog.hu/2016/03/26/vtol_60_3_resz_a_vak_191b_program_es_a_vfa_xfv_tender
     
  4. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    Erről is van ám montázs :)
    [​IMG]
     
    Sulaco, endre, LMzek 2.0 and 6 others like this.
  5. ulippo

    ulippo Well-Known Member

  6. ulippo

    ulippo Well-Known Member

    Ez egy korai VTOL Teslától de nem igazán tűnik röpképesnek. Ha épült prototípus az lehet fel se szállt vagy a pilóta halálával végződött a projekt.
     
  7. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan Active Member

    Ha volt már a DO 31 szó akkor bocs, én most találkoztam vele először.
    Mi pénz elverhettek ilyen projektekre...
     
    endre likes this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A Beszélgető topikba tette be pár napja.
    Ez akkoriban igaz volt mindenre. Nézd meg mibe került a SAGE a sok SAM-mel és 15 év után az egész az enyészeté lett.
     
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  11. fonak9

    fonak9 Well-Known Member

    Talán az ARES, bár arra sem hasonlít igazán (ahogy az X-36-ra sem)
     
  12. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  13. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Amúgy végül mi vezetett az A-12 program bukásához?
    Illetve szerintetek hasznos lett volna-e a Navy számára ez a repülőgép?
    (Pl. Jobb megoldás lett volna-e csapásmérő feladatra, mint az SH)
     
  14. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Ha jól tudom, költségtúllépés egy megszorító időszakban.
    Hogy jobb lett vonna-e, szintén csak kósza emlék, de stealth kialakítású volt, szubszonikus sebességgel, viszont nagyobb hatótávolsággal. A Navy igényeinek megfelelő, a SH sem igen lépi át a hangsebességet, főleg nem megpakolva.
     
    fishbed, endre and fip7 like this.
  15. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Köszönöm a választ!
    Elég keveset tudok a típusról. Nekem első ránézésre egy lopakodó A-6-nak tűnt.
     
  16. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Nincs mit, tényleg csak kósza emlékeim vannak. @molnibalage vagy @Allesmor Obranna szerintem jobban képben van vele.
    Szerintem jól összefoglaltad, lopakodó A-6, nagy fegyverterhelés és fegyverzet, eg,y "bomba kamion". Pont, amit a Navy visszasír, stealth köntösben.
     
  17. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Én csak annyit tudok, hogy az A-12 egy terv maradt, de a repülés rajongói számára igazi ereklye, hogy az egész gépből a kabintető az elkészült (vagy csak ennyi maradt meg?)

    [​IMG]

    Az ebay-en árulták.
     
    fishbed, arbalest, fip7 and 3 others like this.
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Annak a váltótípusa lett volna. Nemigen lehet róla sokat tudni, hiszen alapvetően koncepció szinten megrekedt.

    Ez minden vadászgépre igaz. Igazi kemény AG konfigban kb. 30 ezer lábon M1.1-1.2 tája a plafon, de olyan gyorsulás és üzemanyag fogyasztással, hogy az komolytalan.

    Egyszer asszem megmutattam, hogy egyF-16CJ AG konfigban a belső keró 1/3-át felhasználná a gyorsításhoz, ami eltartana 2+ percig, ha jól emlékszem.
    Az F-35A meg 2x2000 fontos tökkel is felgyorsul akár M1.5-re. Persze szar lenne ezt beismerni az F-35-öt ekézőknek...
     
    misinator and fishbed like this.
  19. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  20. arbalest

    arbalest Well-Known Member

Ezen oldal megosztása