Ka-27 / Ka-28 / Ka-29 / Ka-31 / Ka-32 / Ka-35 Helix (Kamov)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 589
8 710
113
Kanadában is erdőtűz szezon van. A Vancouver Island Helicopters egyik Ka-32-esét láthatjuk tűzoltásra indulni, majd visszatérni és leszállni. 6:08-tól látni egy számomra nagyon érdekes jelenetet. Már a másodpilóta kiszállása után, még kis fordulaton üzemelő hajtóműveknél felmegy a gépre egy műszaki és, a járó hajtóművek beömlőnyílásaiba is vizet locsol. Ez egy szokványos tisztítási eljárás?
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 690
13 356
113
Kanadában is erdőtűz szezon van. A Vancouver Island Helicopters egyik Ka-32-esét láthatjuk tűzoltásra indulni, majd visszatérni és leszállni. 6:08-tól látni egy számomra nagyon érdekes jelenetet. Már a másodpilóta kiszállása után, még kis fordulaton üzemelő hajtóműveknél felmegy a gépre egy műszaki és, a járó hajtóművek beömlőnyílásaiba is vizet locsol. Ez egy szokványos tisztítási eljárás?

Szerintem nem főleg tisztítási, hanem hűtési megoldás, élettartam/üzemóra kímélés.

...nekem, műszakiként, "elsőre" ez a logikus: tévedhetek.

.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 512
72 513
113
GFGkdpBWIAAUVo0
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 688
3 832
113
Kanadában is erdőtűz szezon van. A Vancouver Island Helicopters egyik Ka-32-esét láthatjuk tűzoltásra indulni, majd visszatérni és leszállni. 6:08-tól látni egy számomra nagyon érdekes jelenetet. Már a másodpilóta kiszállása után, még kis fordulaton üzemelő hajtóműveknél felmegy a gépre egy műszaki és, a járó hajtóművek beömlőnyílásaiba is vizet locsol. Ez egy szokványos tisztítási eljárás?
Szerintem nem főleg tisztítási, hanem hűtési megoldás, élettartam/üzemóra kímélés.

...nekem, műszakiként, "elsőre" ez a logikus: tévedhetek.

.
Bár már régen volt, de néhány meglátás:
  • Érdekes, hogy le van véve a reduktortér takarólemeze.
  • Amikor befecskendezi a vizet, akkor valóban alapon van a forgószárnyfordulatszám és az un. turbókompresszor fordulatszáma is, (méghozzá 87% alatt van valahol az nTK, ugyanis nyitva vannak a levegőelvezető szelepek), ez abból látszik, hogy a gázelvezető előtt a KAMOV felirat alatt a fekete „lyukon” keresztül nagyrésze ki is porlasztódik a besprickolt víznek.
  • Ez azt is jelenti, hogy az igazán meleg részekre nem jut el a vízből szinte semmi ( a levegőkieresztő szelepek a turbókompresszor 7. fokozatától engedik el a levegő egy részét és csak a maradék megy tovább ilyenkor a fennmaradó öt fokozaton keresztül a tüzelőtérbe )
  • Persze valamennyi hőt elvon a levegőből és ezzel kis mértékben csökkentheti a tüzelőtérben a hőmérsékletet, de még jár a hajtómű, szóval betüzelés van, ráadásul nem látjuk, hogy mennyi ideig locsol a figura.
  • A hűtést általában néhány percig szokták csinálni leállítás előtt, ez itt szerintem meg is volt és annak csak egy részében porlasztottak vizet. Ráadásul nem vagyok benne biztos, hogy jót tenne a hajtómű forró részeinek, ha túl sok hideget kapna ebben a helyzetben. Ezek azért úgy vannak kitalálva, hogy miután leállt, szép lassan kiokádja magából előre-hátra a forró szekció a hőt és így tér nyugovóra az egész szerkezet hőfeszültségek nélkül.
  • Ha hűteni kell a hajtóművet, akkor inkább érdemes volna leállás után még egy hideg átforgatást (át lehet kapcsolni egy kapcsolót az indítótablón a fülkében, asszem 2 helyzete van [ прокрутка / запуск ] ) csinálni, de lehetséges, hogy ez is inkább ártana, mint használ egy esetleges hősokkot adva a forró részeknek.
  • Ami még érdekes, hogy a Kamovokon nincs PZU (mert az alaprendeltetéséből adódóan ritkán lenne rá szükség, ráadásul akkor is fojtja picit a hajtóművet, ha nincs az ejektor része bekapcsolva), ezen viszont van egy ilyen helyi kisipari gyártmánynak tűnő csirkeháló, ami nem takarja teljesen a szívócsatorna pereme előtti részt, hanem csak úgy oda fel van építve kb.-ra. Ez nekem amúgy kanadai innovációnak tűnik. :)
  • Namármost, ha ez a helikopter erdőtűz fölé megy, akkor elképzelhető hogy eszik a hajtómű pernyét, meg mindenféle dzsuvát, ami megülhet a kompresszorban is (személy szerint, ami TV2/TV3-ast volt szerencsém látni élőben hajdanán, ott jellemző volt, hogy a kompresszorlapátokon vékony réteg kormos ganénak tűnő ragadós matéria ült ki erdőtűz nélkül is).
A fentiekből adódóan nekem ez valójában egy jószándékú mosási kísérletnek tűnik inkább, naggyon minimális hűtési mellékhatással, persze tévedhetek.

Egyébként itt ragadnám meg az alkalmat, hogy kijelentsem: nekem rohadtul tetszenek ezek a tengerészkamovok. Nagy bufla, duci puruttyamobilok. Kár, hogy nincs már tengerünk. :)