1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[Kantin] Magyarország

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - silurusglanis által indítva @ 2016. január 10..

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ozymandias

    ozymandias Well-Known Member

    Feleségem nem szed semmit (55kg-s édes kis csajszi), de testsúlyarányosan 3 erőemelő számból 2-ben agyonver...
     
  2. Montezuma

    Montezuma New Member

    Ne idegesíts fel, mi vagy Te, Stirlitz Snowden? :D
     
  3. phaidros

    phaidros Well-Known Member

    Nálunk azért zömében olyan tanárok voltak, akik tanítás mellett terveztek, vagy épp évtizedekig dolgoztak szakmájukban, vagy épp csak heti 1-2 órában tanítottak munka mellett. Még a tanári gárdával volt a legkevesebb baj. Inkább -mint írtam- a koncepció és alap eszközök hiánya volt gond.
     
  4. Montezuma

    Montezuma New Member

    <b>Torsen</b>
    A nagylány most érettségizett vegyész orinetációjú szakközépben osztályelsőként (megy tovább vegyész technikusnak), de azt a négy év alatt egyszer sem tanulták, hogy a műanyag például kőolajból van. Sem ő, sem a kis barátai ezt nem tudták érettségi előtt egy héttel. :D vagy :O ?
    Ülnek a kölykök a szünetben a folyosón, mindenki kezében okosteló és szép csendben egymással csetelnek.
    Egymástól 65 cm-re.
    Élő beszéd nuku.
    Zombiland ehhez képest egy nyüzsgő vidámpark.
     
  5. ozymandias

    ozymandias Well-Known Member

    Régebben bíráltam diploma munkákat... Voltak benne olyan mondatok, amiket nem értettem, hogy mit akar. A másik kiakasztó dolog az egyre gyengébb minőség volt. Ha rajtam múlt volna, akkor jóval kevesebb ember mondhatná magát mérnöknek...

    Magyaországon pl. a hegesztőmérnöki képzésben nem buktatnak... Vicc
     
  6. nekerdez

    nekerdez Well-Known Member

    Monte egyik évfolyam társam és haverom vegyészként szaktanár egyik vegyipari szakközépbe. Néha mutogatta a remek dolgozatokat. Fogtuk a fejünket. Ha itatni akart minket csak dolgozatokat kellett elővennie.
    plusz MSc fizikai kémia labor egy remek professzor asszony tartotta nekünk. Labor végén vele is beszélgettünk. Ő mondta ma kiírnak pályázatot vegyésztechnikusi munka körre 90% bizonyossággal BSc fognak felvenni!
    A kedves nagylánynak meg mond meg felesleges kidob 2 évet. +1 év és BSc meg van.
     
  7. Montezuma

    Montezuma New Member

    <b>Nekerdez</b>
    Ő akarta a technikusit, nincs is ezzel semmi gond, sőt! Ha ez sikerül, utána kezdjen csak el egy kicsit dolgozni a való életben és majd meglátjuk, merre tovább.
    Oké egy BsC is, nem olyan nagy baj, ha valaki úgy lesz mérnök (BsC = régi üzemmérnök), hogy közben valós szakmai tapasztalata is lesz hozzá.
    Az is lehet, hogy tök más irányba indul majd el, ki tudja ezt előre?

    <b>Phaidros</b>
    Én is ilyen szakoktató voltam, mellette 100%-ig benne a valós piac sűrűjében. A kölykök tőlem csak olyan dolgokat tanultak, amit real time azonnal használhattak is, nem szakmunkás és nem hülyegyerek szinten igyekeztem őket okítani és kezelni. Volt, akinél bejött a dolog.
     
  8. nekerdez

    nekerdez Well-Known Member

    Igen biztos igazad van. De sajnos a jelenlegi vegyésztechnikus képzés siralmas. Valamint friss diplomások zöme is technikusként kezd. Csak a különbség annyi hogy az a technikus aki van diplomája a műszereket szabadon használhatja stb. Mivel bizonyos műszerek használatnál kivan kötve a minimum végzettség.
     
  9. Montezuma

    Montezuma New Member

    <b>ozymandias</b>
    Igen, látom napi szinten a szakmában, hogy mi van.
    Nemrég egy "Nagy Öreggel" beszélgettünk arról, hogy nem kell itt aggódni, az utánpótlás nem lesz konkurencia semmikor, lesz még munkánk bőven nyugdíjasként is, ha már nyugdíj úgysem lesz hozzá. Addig fogunk dolgozni, amíg meg nem döglünk.
    <i>Az illető egy generálkivitelező cég tulaja, nagyjából az 1980-as évektől nyomja, akkor még gmk-zott, utána nagyvállalkozó lett.</i>
    Tragédia ez az országnak, akárhonnan nézem.

    Minap a fogorvosom meséli a kínzás közben, hogy az orvosi egyetemről sorban lépnek le az első évfolyamos fogorvos jelöltek, mert hogy <i>"csak nem képzelik azt, hogy majd más szájában fognak turkálni"?</i> Ez nem vicc.
     
  10. silurusglanis

    silurusglanis Well-Known Member

    Na itt már kicsit zavart érzek az erőben, bár éreztem az előbb is.
    Nem mondom meg a koromat mert kiröhögsz :D de szoros közöm van a felsőoktatáshoz, szenvedő alanyként.
    Én innen azt látom, hogy inkább kiszórás van, és nem azért lépnek le a delikvensek mert nem azt akarják csinálni.
    Amilyen szintű egyénekről olvashattam most a történeteiteket (fxtáblázatban megtalálható dolgok nem ismerete mérnökként stb.), én nem tudom, hogyan lett végzettségük mikor BME-s cimborám (országos matekversenyeken rendszeresen jól teljesítő srác, most mechatronika szakos hallgató) szeme kikerekedik és nem mindig érti, olyan szintű matek van.
    De szinte az összes egyetemről a komoly elvárások híre jut el hozzám, illetve tapasztaltam, meg fogom is.
    A főiskolákról nincs átfogó képem.
    Én hiszek nektek, csak elképzelni nem tudom.
     
  11. Montezuma

    Montezuma New Member

    <b>silurusglanis</b>

    Dehogy röhöglek ki, az ép ész és a releváns vélemény nem feltétlenül korfüggő.

    A hivatkozott mérnök kollégákkal konkrét munka során futottunk össze az egyik két hónappal ezelőtti sztori. A másik egy régebbi munka volt, ahol a konkrét kolléga által tervezett és tervdoksi szinten összerakott munkában a körmedence falzsalu mennyisége volt a bammeg tárgya, de a feltett kérdésre, hogy hogyan számolta ki, nem volt válasz – a drámázás közben javában ment a kivitelezésen. A konkrétan feltett következő kérdésre, hogy mi a kör kerülete újabb néma csend.
    Kéterpí vagy Dépí felejtsd el, boci szemek és depi viszont volt.

    Felsőoktatásban nem tanítottam soha (ahhoz egy kicsit több kell még) de azoktól a szakértő kollégáktól, akikkel rendszeresen együtt dolgozunk (mellette aktív egyetemi tanárok) szintén panaszt hallok rendszeresen, mégpedig hasonló dolgokról, mint amit én a szakképzések során napi szinten éltem meg.

    A probléma generációs jellegű, nem korlátozódik egyetlen társadalmi rétegre.

    Vagy pedig mi kezdünk olyanokká válni, mint amilyenek egykoron a felmenőink voltak és most mi károgunk az új generáció miatt. :D
     
  12. szuvorov

    szuvorov Well-Known Member

    Érdekes

    http://magyartarka.blog.hu/2016/08/07/munkaviszony_vagy_munkaiszony
     
  13. torsen

    torsen Well-Known Member

    Saját véleményem a műszaki felsőoktatásról (én tartok diagnosztika gyakorlatokat nekik). Egyrészről a baromi magas szinten tartott matekkel és mechanikával elijeszti, kiszórja a diákok egy jelentős részét, másrészt a szakmához kapcsolódó alapismeretekben gyakorlatilag nem jutnak egyről a kettőre. Azt hiszem az oktatói gárda is komolyan okolható abban, hogy nem annyira népszerűek a mérnöki szakok. Sokan ugyanis -bár nagy tudásúak-nem hajlandók változtatni a módszereiken. Azok a folyosói "zombik" akikről itt szó volt, lehet hogy már nem fogékonyak a chalk and talk frontális módszerekre. És miközben rendelkezésre állnak a legkorszerűbb eszközök nem hajlandók módszereket tanulni és váltani. Bár sokszor lesajnálom én is a pedagógia szakot, de mégis csak tudomány az, csak Magyarországon iszonyúan megrekedt és a központosítás és oktatásirányítás sem enged teret a módszervariációknak.
     
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Így vissza nézve nekem is ez a problémám. Olyan szinten oktatják a metekot és a többit is, hogy nem kutatóként senki nem használja azt, amit ott megtanult. Én az egyetem óta nem oldottam meg differenciál egyenletet. Talán már egy KDE megoldása sem menne...

    Az más kérdés, hogy azért a matematikai modell felállításában és más, a szűk területen vett dolgok megértésben segít. Ezzel az alappal tanultam meg sokmindent, ami a HT összefoglalóban is olvasható. :)

    Nekem mindig az az érzésem, hogy mivel a magas elméleti képzések egy tábla és kréta is elég kis túlzással, ezzel ellensúlyoz a hazai oktatás. Csak az iparnak rohadtul nem erre van szüksége...
     
  15. Montezuma

    Montezuma New Member

    <b>Torsen</b>

    A frontális oktatási módszer hatékonyság szempontjából nem volt rossz, a mi gyerekkorunkban zömében még így oktattak. Igaz, ott általában csend volt órán és megvolt a tanárok felé kijáró tisztelet is. Az iskola valahol nevelt is, nem csak futószalagon oktatott.
    A mai tizenévesek esetén szinte zéró a hatékonysága, a kooperatív oktatási módszer szerintem jelen idő szerint jobb, a diákok jobban értékelik és jobban is figyelnek, mint a poroszos módszertant jelentő vigyázülés és kuss az órán rendszerben.
    Az elvont, vagy nehezebben megérhető tananyagot testközelbe kell hozni és olyan modellekkel megértetni, amit akár a kezébe is vehet a diák. Területszámítás és térfogatszámítás során a képi vizualizáció mellett a kezükbe kell adni egy A4-es lapot (2D) és egy téglát (3D) és ehhez rendelni a konkrét matekot.
    Vagy a Pithagorasz-tétel bizonyítását – láttam a kisemberek arcán leesni a tantuszt, miközben még mindig nem tudta persze, hogy mennyi kétszer három. De amit látott sík lapokból kirakni, az leesett nekik.
    Az ősember is hamarabb tudott rajzolni, mint írni, olvasni vagy számolni!

    <b>Molni</b>

    Pontosan, a múltkori kis „matekos vitánál” is pont erre utaltam. A statikai tervezéskor például – szégyen gyalázat – én még élő mérnököt nem láttam nemhogy diffegyenleteket megoldani, de sem deriválni, sem integrálni. Az alapműveletektől nagyjából a szögfüggvényekig kell a matek, mátrix jelleggű táblázatot pedig akkor látunk, ha a végeselem szoftvernél nem hagyjuk automatán a teherkombinációk előállítását. És ez még jó, mert legalább valamit számolunk, vannak esetek, amikor – főleg kisebb és egyszerűbb szerkezeteknél - erre már szükség sincs, annyi ilyet csinált az ember előtte az évek alatt, hogy ránézésre tudja, mi kell.
    Nem baj, ha magasabb szinten is belekóstol az ember ezekbe a tudományokba, de a mérnökképzés során is sokkal inkább a gyakorlatban is fontos számítási metodikákat erőltetném. Sem a tervezőirodákon sem a kivitelezésben nincs idő minden szirszarral tökölni, a lényegre kell koncentrálni.

    Külön kell választani a szakmagyakorló mérnököt a kutató mérnöktől – az előbbi a közvetlen iparban és termelésben van napi szart lapátolni, a másik oldal meg a laborokban és egyéb kísérleti központokban álmodozik, kutat, fejleszt és derivál, ha akar.
    Két külön világ teljesen eltérő kompetenciaigényekkel.
     
  16. tarzaan

    tarzaan Well-Known Member

    Na itt már kicsit zavart érzek az erőben, bár éreztem az előbb is.
    Nem mondom meg a koromat mert kiröhögsz :D de szoros közöm van a felsőoktatáshoz, szenvedő alanyként.
    Én innen azt látom, hogy inkább kiszórás van, és nem azért lépnek le a delikvensek mert nem azt akarják csinálni.
    Amilyen szintű egyénekről olvashattam most a történeteiteket (fxtáblázatban megtalálható dolgok nem ismerete mérnökként stb.), én nem tudom, hogyan lett végzettségük mikor BME-s cimborám (országos matekversenyeken rendszeresen jól teljesítő srác, most mechatronika szakos hallgató) szeme kikerekedik és nem mindig érti, olyan szintű matek van.
    De szinte az összes egyetemről a komoly elvárások híre jut el hozzám, illetve tapasztaltam, meg fogom is.
    A főiskolákról nincs átfogó képem.
    Én hiszek nektek, csak elképzelni nem tudom.</blockquote>

    Gazdasági/pénzügyes felsőoktatásban is fölöslegesen magas szinten tolják a matekot. Főleg az analízist.

    Utóbbival az a probléma, hogy gyakorlatilag még mesterképzésen sem szembesítik az embert azzal, hogy tulajdonképpen mire tudná használni. Csak annyi megy, hogy deriválja ezt meg azt, oldja meg ez taz integrálegyenletet, stb.

    Valószínűségszámításnál meg operációkutatásnál legalább lehet sejteni, hogy a dolog mire lehet jó az életben, de itt semmi.

    Mintha mikroökonómiában valamilyen görbe meredekségét talán egyszer kiszámoltuk volna vele, de az is csak az elméleti közgazdászoknak/statisztikusoknak kellhet a munkájuk során, a 99%-nak kb. soha.

    A dolog már annyiban mindenképp javult, hogy a mai B/M rendszerben már nincs módszertani szigorlat (ill. semmilyen szigorlat).
     
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Pontosan. Sajnos ez a hazai képzésben nem jelenik meg. A tárgyak túl nagy aránya túlságosan az utóbbira gyúr, hollott a végzett mérnökök cirka 95%-a "napi szart" lapátol és nem kutat.
     
  18. tarzaan

    tarzaan Well-Known Member

    Pontosan. Sajnos ez a hazai képzésben nem jelenik meg. A tárgyak túl nagy aránya túlságosan az utóbbira gyúr, hollott a végzett mérnökök cirka 95%-a "napi szart" lapátol és nem kutat.</blockquote>


    Régen az előbbi volt az üzemmérnök. Az alapképzésben/BSc-n őket kéne képezni. És aztán mesterképzésben a kutatókat.
     
  19. torsen

    torsen Well-Known Member

    Sajnos a BSc-k dugig vannak alaptudományokkal. Specifikus szakmai ismeret meg nulla. Ma az MSc éri el (talán) a régi üzemmérnöki szintet. De még ott van/lenne a lehetőség tudósképzésre a PhD-n.
     
  20. Montezuma

    Montezuma New Member

    A helyzet az, hogy nem lenne rossz a bolognai rendszer, csak máshogy állítanám fel a prioritásokat.
    A BsC (talán most jól írtam) szinten erőteljesen gyakorlatorientált képzést vinnék, a valós mindennapi szakmai gyakorlati élethez szükséges elméleti háttérrel.
    Akik innen nem mennek tovább, azok vinnék a termelésben azt a középvezetői (művezető) szintet, ami jelenleg minden területen hiányzik. Megfelelő idejű szakmai gyakorlat után jöhetnének a Kamarai jogosítványok adott területe, hogy erre 2, 5 vagy sokkal inkább a 7 év lenne ideális már más kérdés.
    Aki helyből továbblép, annak MsC szinten mehet a magasabb szintű elmélet, de ott is ésszel, nem feledve azt, hogy az az elmélet, ami a gyakorlatban nem működik ( vagy szükségtelen), az csak írott malaszt.

    <b>Konkrét gyártói/szerelői/kivitelezői valós gyakorlat nélkül</b> eleve nem adnék senkinek semmiféle tervezői jogosultságot – ha valaki egész életében irodában dolgozott az sosem lesz képes igazán jól tervezni.
    Ahhoz, hogy valóban jó tervező legyél, ahhoz gyártói/szerelői/kivitelezői „szemüveg” is kell a CAD elé, ehhez a szemüveghez pedig valós gyakorlati tapasztalat kell, mese nincs.
    Persze jó tervező nem létezik, maximum csak használható, ezt nyugodt szívvel állítom.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Ezen oldal megosztása