BOJÁR IVÁN ANDRÁS
ORBÁN AZ ERDŐGYILKOS / SZERK
(
https://vulkanfolyoirat.hu/bojar-ivan-andras-orban-az...)
Ahogy egy minap közétett propagandavideón orosz özvegyek, fiaikat elvesztett anyák rebegnek köszönetet Putyinnak a háborúért, meg, hogy szeretteik ott pusztulhattak sáros árkokban a húsdarálóban, éppoly ízlésesen terjesztette be a fidesz-kormány a Föld Napjára, április 22-ére időzítve a magyar erdők szabad legyilkolásának jogszabálytervezetét.
Talán még emlékszünk: 2022 júliusának utolsó pénteki Urbi et Orbi szózatában szeretett kedvesvezetőnk a háborús vészhelyzeti kormányzás ürügyén miniszterelnöki rendelettel engedett szabad utat legvédettebb erdeink, akár Natura 2000-es területen lévő élőhelyeink tarvágásos elpusztítására. Akkori borzalmas döntését a Putyin méltóságos alfelébe bevart fideszérdekek indokolták. Az általa zsákutcába térített ország energiaellátásának átmeneti zavarait akarata ezzel a „tűzifa rendeletnek” becézett erdőirtó rendelettel enyhíteni. Mindennek iszonyatos következményeit nap-mint-nap tapasztaljuk ország szerte. Elég csak mondjuk a facebook Ne vágj ki minden fát oldalának (
https://www.facebook.com/profile.php?id=100084285403636 )tudósításait nyomon követni.
Az a lehetőség persze, hogy Magyarország, Európa többi országához hasonlóan éppoly sebesen leváljon a szovjet gázfüggőségről és jobb, a szuverenitásunkat nem sértő arányos és egyenrangú szerződéses rendszerre térjünk át, ki érti miért, a fideszeseknek nem jutott eszükbe. Cserébe népünk bölcs kormányzója inkább az ország erdeit is kiírtja. Hasonló gazemberség, egyben őrület ez, mint egyoldalúan imádott kollégája, Trump erdőirtó nekibuzdulása, csak ő az orbánihoz hasonlóan hagymázas és reménytelen vámpolitikai ambíciói oltárán (amiből érthető okból az eddigi faalapanyag forrás Kanada nem kér) áldozná föl a magára maradt USA faállományát. Egy kutyák ezek, mind. Csak azt adják, mi lényegük: rövidlátó önzést, pénzimádatot, beteges vágyat a korlátlan hatalomra, életellenes közönyt, pusztulást.
A 2022 augusztus 5-ei Magyar Közlönyben megjelent erdőgyilkos rendelet mostanáig az egyszemélyi (és remélhetőleg mihamarabbi büntetőjogi elszámoltatással) viselt felelősségét minden idők legbátrabb miniszterelnöke most az országgyűlés kollektív döntésévé szeretné átalakítani: felelősségét a 133 arctalan fidesznyik között szétosztani úgy, hogy Tuzson Bence minap benyújtott salátatörvényének kb. mértani közepébe rejtve a javaslatot tettek a döntés jogszabályi rangra emelésére.
39. Az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény módosítása
186. § Az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény 27. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki: „(3) Természetvédelmi rendeltetésű, őshonos fafajokból álló, mageredetű természetes felújulásra nem képes erdőben – annak sarjeredetű természetes felújítása esetén – az erdőterv szerinti tarvágás a Tvt. 33. § (5) bekezdés a) pontjában meghatározott térmértékig végezhető.”
187. § Az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény a) 10. § (2) bekezdés záró szövegrészében az „a (3) bekezdésben és” szövegrész helyébe az „az 51. § (5) és (5a) bekezdés szerinti felújítás érdekében szükséges tarvágás, valamint” szöveg, b) 41. § (1) bekezdés záró szövegrészében a „21” szövegrész helyébe a „14” szöveg lép.
188. § Hatályát veszti az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény 51. § (6) bekezdése.
Egy kívülálló számára talán föl sem tűnik, hogy csupán pár szó változtatása milyen iszonyatos következményekkel jár. Hogy pontosan értsük a fondorlatos erdőgyilkos koncepció lényegét, álljon itt a WWF magára erőltetett lehető legudvariasabb nyilatkozatának részlete:
„Bár a szóban forgó törvényjavaslat indokolása igen szűkszavú, a természetvédők úgy vélik, az egyik cél az, hogy törvénybe foglalják a hírhedt „tűzifarendelet” egyes, tarvágást megkönnyítő rendelkezéseit. A veszélyhelyzeti rendelet egyes intézkedéseit annak ellenére emelnék át a normál jogrendbe, hogy azok 2022-ben óriási társadalmi tiltakozást váltottak ki. A felháborodás hatására a kormány három éve még visszavonulót fújt, az agrárminiszter pedig 5/2022. (VIII. 16.) AM utasításában korlátozta a tűzifarendelet végrehajtását az állami tulajdonú erdőkben. Ez a korlátozás azonban a mostani törvényjavaslatot már nem érintené – így végleg zöld utat kaphat a tarvágás.
A tűzifarendelet máshol is fennakadt: tavaly egy egyedi ügy kapcsán az Alkotmánybíróság megsemmisítette a veszélyhelyzeti rendelet egyik pontját, és a tarvágás utáni erdőfelújítás kapcsán lényegében kimondta, hogy még a különleges jogrendben fennálló kivételes helyzet sem indokolta az erdeink védelmét biztosító jogszabályok gyengítését.
(...)
Nem a tűzifarendelet volt a közelmúltban az első Alaptörvény-ellenes kísérlet erdeink védelmének gyengítésére. Az erdőtörvény 2017-es módosítása már tartalmazott a mostani törvényjavaslatban szereplő, tarvágást könnyítő szabályokhoz kísértetiesen hasonló rendelkezéseket, amelyeket az Alkotmánybíróság szintén megsemmisített.
(...)
A salátatörvényben szereplő javaslatok mindezen felül több más aggályos rendelkezést is tartalmaznak: többek között megszűnne a természetvédelmi hatóság jogköre annak eldöntésére, hogy mely tevékenység károsítja a védett területeket. Szintén fontos problémát jelentene, ha a Parlament megszavazná az erdők védelmét biztosító, a fakitermeléseket is kontrolláló bejelentési eljárás határidejét csökkentő törvénymódosítást.”
Logikus folytatása ez annak a csak a Katari Emírség, meg az emberi és természeti értékek szempontjából unortodox módon pusztító fideszkormányzás esetében logikus jelenségnek, hogy a 21. században nincs Környezetvédelmi Minisztérium Magyarországon. A környezetvédelem témái a kecskére-a-káposztát elvén a fideszes agrárbárók érdekvédelmi szervezeténél, az agrártárcánál, illetve az Innovációs Minisztériumnál vannak szétdobva, nehogy véletlenül átfogó és egységes környezetvédelmi stratégiája lehessen hazánknak a klímakatasztrófa idején.
A magam részéről mély felháborodásomról adok számot, és arról a vágyról, hogy a nemzet természeti értékeinek ilyen mértékű, ostoba, a pillanatnyi politikai érdeket képviselő galád veszélyeztetését egy helyreállított, immáron újra hazánkban is érvényesülő európai igazságszolgáltatás és jogrendszer, mihamarabb méltó keménységgel, a pusztítás arányában honorálja majd súlyos megérdemelt börtönévekkel a disznóságban résztvevők és döntéshozók kárára. Kell ugyanis lennie valamiféle nemzeti minimumnak, amit még az ilyen szégyentelen szovjet ügynökök sem léphetnek át, s ami nem üres lózungok dagályos hőbörgésén, hanem hazánk valóságos természeti és kulturális értékeinek pontos, szakmailag is megalapozott meghatározásán alapul.
Kelt 2025 május 1-én, Magyarország Európai Uniós csatlakozásának 21. születésnapján.