1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Légimentés Magyarországon

Diskurzus a(z) 'Magyar vonatkozású hírek, elemzések' témában - Terminator által indítva @ 2018. december 28..

  1. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Hülye kérdés, de az új árban benne van a gépek felszerszámozása, vagy csak a nyers gép ára ennyi? Gondolok itt azokra a felszerelésekre, amitől mentőhelikopter egy mentőhelikopter. Gondolom azt nem ajiba adja a gyártó.
     
  2. emel

    emel Well-Known Member

    Akár komplett új egészségügyi mentőfelszereléssel kellett ellátni a gépeket, akár azt is eladták nekünk használtan a norvégok a gépekkel együtt (szerintem nekik jobban telik az újra), kb. érthető is miért ilyen drágák a használt gépek + eü. felszerelés a vadi új, de "kopasz" gépekhez képest. Meg azért jó lenne tudni mennyi tartalék-alkatrészt adtak melléjük a norgék, mert ha van melléjük néhány tart. hajtómű, reduktor, rotoragy+lapátok, faroklégcsavar meg egyebek is, akkor nem annyira katasztrófa az ügy.
     
  3. Masztiff

    Masztiff Well-Known Member

    7+2 gépből 2 tartalék. Alkatrészekről nem szól a cikk.
     
  4. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    Legimentoknel a tartalek gep tenyleg tartalek gep nem kanibalizalando gepet jelent. /hisz elobb utobb ki fog esni mindeggyik gep hosszabb rovidebb idore sot az is megeshet hogy ketto egyszerre./ legimentoi szolgalatnak viszont mukodnie kell!!! /ha valahol kiesett egy gep es nem tudtak azonnal potolni a sajto mar vilagga kurtolte..,/nem tul surun tortenik ilyen./
     
  5. Terminator

    Terminator Well-Known Member


     
  6. borisz

    borisz Well-Known Member

    Akkor meg az a baj, hogy "biztos havercéggel festetik", meg addig is kiesik a gép, stb.
     
    vilmoci and Szittya like this.
  7. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    Meg a szin se lenne jo /miert nem olyan mint a holland nemet vagy az eredeti norveg.../ mint a MH buszok egyszer az a baj hogy miert zold?/biztos mert igy katonas/ mikozben nem is harci eszkoz. Majd a kovetkezo nem harcieszkoznel az a gond hogy miert nem zold... /A honvedsegenek mar annyi penze sincs.../ igazabol a szin sose jo.
     
    borisz and marton like this.
  8. exi

    exi Active Member

    Tolem biztos nem hangzott el ilyen. A karogok meg senkit nem erdekelnek, ha az igenyesseg a cel.
     
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    "A rendelkezésünkre álló dokumentumok szerint a helikopterek cseréje feltétlenül időszerű volt, hiszen évente mintegy kétmilliárd forintra rúgott a jelenleg használt, hét forgószárnyas éves bérleti díja. Az EC135 gépeket az osztrák HeliAir Gmbh-tól bérli az állam 2006 óta. A 24.hu által tanulmányozott bérleti szerződésekből az derül ki, hogy 2006 óta már a helikopterek akkori árának több mint kétszeresét fizettük ki, a teljes összeg számításaink szerint mintegy 15 milliárd forintra rúg."

    Nem bérlik a gépeket, hanem lízingelik. Azaz a pilótákon és az üzemanyagon kívül mindent az osztrákok biztosítanak. A képzést is. És persze azonnali cserehelikoptereket nagyobb meghibásodás esetére. Ráadásul az egyik helikopter meg is semmisült. (HA-ECE lajstrom 2008-ban.) Ez mind benne van a kifizetett összegben.

    Egy helikoptert nem csak megvenni kell, hanem üzemeltetni is és az is pénzbe kerül. Sok pénzbe. Remélem, nem járnak úgy mint a rendőrök az MD902-esekel... De a cikk szerzője is leírja:

    "Az igazsághoz tartozik, hogy ezért az összegért az osztrák cég végezte a gépek üzemeltetését (előírások szerinti karbantartását és rendszeres műszaki ellenőrzését, javítását) is, valamint a gépek kulturált tárolására alkalmas létesítményeket is telepített. Az üzemeltetés költségei a saját tulajdonú gépek esetén az államra hárulnak."


    "a kezdeti, gépenkénti havi 39 930 eurós rendelkezésre állási díj 45 000 euró fölé emelkedett 2015-re, a repült órák költsége pedig 720 euróról 848 és 945 euróra emelkedett."


    Öregszik a gép, növekszik a karbantartás igénye. (A norvég gépek sem sokkal fiatalabbak, mint az osztrák gépek.) Sokkal nagyobb terhet jelentett az, amikor úgy döntött a PM hogy a magyar gazdaságnak a 250-270 forintos Euró helyett a 310-330 közötti Euró tesz jót, így emiatt a lízingdíj forintban ~25%-ot emelkedett.


    "A forgószárnyasok a hazainál mostohább körülmények között látták el a norvég légimentés feladatait, de kiemelkedő minőségű üzemeltetés mellett, ami azt jelenti, hogy az állapotuk igen jó."

    Csak azt nem értem hogy akkor miért csak 3 érkezett meg eddig belőlük saját szárnyon.... Egyet miért kellett teherautóval oda-vissza szállítani Európában, aminek közúti baleset lett a vége. Az összes többi norvég gép meg miért csak a német karbantartó bázisig repült el 2018-ban. Valószínűbb hogy a norvégok azért cserélték le őket, mert a nagyjavításra már nem akartak költeni, inkább vettek új gépeket.


    "Ezeknek a gépeknek az új ára jelenleg elérheti a hatmillió eurót, így biztosan 17 milliárd forintnál is többe került volna kilenc vadonatúj gép beszerzése, amelyeket a szerződéskötést követően legkorábban egy évre szállított volna az Airbus."


    Kb. ugyanakkor vett a Honvédség 20 db H145M helikoptert kb 100 milliárd forintért . 5 milliárd / db egy nagyobb, felfegyverzett helikopterért teljes logisztikai támogatással. Valószínűleg adott volna némi kedvezményt az Airbus még +9 db EC/H135 rendelése esetén...




     
    tonyo, fedett_mókus, borisz and 2 others like this.
  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    (Most látom, hogy valaki már leírta a facebookon kb. ugyanazt mint én és még az egyik korábbi linkemet is használta... a hasonlóság a véletlen műve, nem én voltam, én nem írok a facebookra soha.)
     
  11. Terminator

    Terminator Well-Known Member

     
  12. fedett_mókus

    fedett_mókus Well-Known Member

    akkor elég szomorú szerintem
     
  13. Ocses

    Ocses Well-Known Member

    Azt viszont valami hozzáértő megírhatná esetleg egy jól felszerelt mentőheli mennyivel drágább mint az alapgép.
     
  14. Madár Fokker

    Madár Fokker Member

    Ugyan hozzáértő nem vagyok, de talán az alábbi link segíthet némi támpontot adni az árakról. (Igaz H145 és nem 135.) Ha jól emlékszem a találat @Terminator érdeme.

    https://www.flugrevue.de/airbus-helicopters-bundeswehr-bestellt-h145-fuer-sar-dienst/

    2018. decemberében rendelt a Bundeswehr 7 H145-t SAR feladatra. A felszereltség: csörlő, teherkampó, nagyfelbontású kamera, ELT kereső, kereső fényszórók és teljes értékű mentőfelszerelés. Pl. időjárásradart nem említik.
    Az ár: beszerzés képzéssel 72.4 millió €, 9 éves átfogó logisztikai támogatás 66.1 m €.
    Összesen: 138.5m €, azaz ~19.78millió €/gép.
     
    Ocses likes this.
  15. zulu

    zulu Active Member

    Ha jól látom a dolgokat, akkor még mindig megy a sírás, hogy nagy melegben a gépek csak korlátozottan használhatók. Holott ezek a létező legerősebb hajtóművel kapható H135-ök. Esetleg azóta fejlesztettek az Airbus-nál valamit a forgószárnyakon?
    Vagy a légimentők kértek csörlőt, időjárás radart, éjjeli bevethetőséghez felszerelést stb., de ezek össz. tömege meghaladja még a legerősebb H135 képességeit is a mi klímánkon? Tehát, ők mondjuk H145-re vágytak igazából, vagy valami erősebb, nagyobb gépre?
     
    vilmoci likes this.
  16. Mokiengine

    Mokiengine Active Member

  17. Mokiengine

    Mokiengine Active Member

  18. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    2019 április 1-től a mentőhelikopterek Szentesen, Debrecenben és Budaörsön állomásoznak.

     
    Mokiengine likes this.
  19. pela3

    pela3 Well-Known Member

    Kis szösszenet: Pletyka szinten azt hallottam, hogy már mentenek velük éjszak (én még nem hallottam, se rádión, se azt,hogy valakihez éjjel ment volna a kopter) és ha jól tudom a KR adja a pilótákat rá, akiknek van éjjeli repülésre is jogosítványuk, a csörlős részről semmi infóm.
     
    borisz and Terminator like this.
  20. Madár Fokker

    Madár Fokker Member

    Szerintem nincs rajtuk csörlő. A @Terminator által berakott linken, ahol a norvégok árulták őket, egyik gépnél sincs a felszereltségnél megemlítve. Másrészt elég egy feltűnő valami, amit ezeken a képeken és videókon nem láttam:

    https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Eurocopter_EC135_BAS_winch_aircraft.jpg
     

Ezen oldal megosztása