1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Légvédelemi radarokról általában.

Diskurzus a(z) 'Légvédelmi fegyverek, rendszerek' témában - tarzaan által indítva @ 2014. szeptember 27..

  1. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Ez a passzív radar nem egy besugárzásjelző ami képes pontosan bemérni a sugárzó forrást? Mert, ha igen, akkor lekapcsolnak mindent kész.
     
  2. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    100%-osan nem lehet mindent lekapcsolni, a fedélzeti elektronikai rendszerek között csak az "időlegesen-részlegesen" nem használt berendezéseket tudják lekapcsolni, különben egyszerűen nem tudnának repülni, pl. a FADEC hajtómű vezérlést, az irányításért felelős fly-by-wire rendszereket nem tudják kikapcsolni és még van néhány elektronikai rendszer, ami nélkülözhetetlen.
     
  3. joker

    joker Well-Known Member

    Éjszakai repülésnél alacsonyan repülve is biztosan van valami, ami a tereped a gép előtt és alatt feltérképezi, és nem hiszem, hogy csak az infra, hanem inkább radar. Annak is van kisugárzása.
     
  4. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Ghostrider, úgy gondoltam, hogy ezek a rendszerek árnyékolva vannak. Arra értettem a lekacsolást, hogy a radart, rádióforgalmat kapcsolják ki.
     
  5. blaze

    blaze Active Member

    Ezeknek a kisugárzása (ha egyáltalán van) szerintem kívülről túlságosan is kicsi ahhoz, hogy bármit csinálj vele.

    A radaros magasságmérőt nem tudom ki lehet-e kapcsolni pl, de ezek nagyon kis energiát sugároznak és elég kis területen, illetve vannak módszerek arra, hogy még ez a kevés kisugárzás is kevésbé legyen "feltűnő" az ellenség számára.

    Amennyire tudom SAR képes gépeken elvileg lehetséges olyan robotpilóta üzemmód, amivel 3D-sen követi a terepet. Ez már nagyságrendekkel több kisugárzással járna.
     
  6. Fade

    Fade Well-Known Member

    GR: nem is kell mindent lekapcsolni, aminek nem kell kifele sugározni azt szépen lehet árnyékolni. Ennél aprobb dolgokra is próbáltak figyelni.

    Az APG-77 fejlesztésének legnagyobb része arra irányult, hogy passzívan vagy LPIben tudjon MCGt biztosítani.
    HA ez nem jön össze akkor egy/két F-22 előre megy és adja a MCGt a többinek. Ha kiszurnák ugye elöl megy, mindegy hogy nyugodtan kifordulhat és lefutja ami rá indítottak, miközben egy másik F-22 biztosítja az akár levegőben lévő több tucatnyi amraamnak az MCGt.
    De ezen felűl is rendkívül sok új harceljárás keletkezik, változik meg. Az aesa(+lpi+....), alacsony észlelhetőség, supercruise + fejlett adatkapcsolat külön külön is ütős dolog tud lenni összegyúrva azonban igazi game changer.
     
  7. dudi

    dudi Well-Known Member

    Fade

    Olyan kis távolságból észlelik a Raptort,hogy ha rakétát indítanak rá nincs az az Isten,hogy legyen esélye az F-22-nek lefutni a rá indított rakétát.
     
  8. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Azért az a leárnyékolás nem teljesen olyan egyszerű, az odafigyelés kevés. Tökéletes árnyékolás jelenleg egy féle létezik, amivel a szovjetek/oroszok kísérleteztek, a plazma felhő létrehozása, amely használatakor se ki, se be, úgyhogy nem igazán járható egyenlőre.
    Azt, hogy jelenleg milyen szintre tudják a kisugárzást árnyékolással lecsökkenteni és azt érzékelni adott távolságon, szerintem nagyon kevesen tudhatják! Minden esetre nem véletlenül az F-22 és F-35 repülőgépeknél az EM-Con" rendszer került beépítésre, amely különlegesen alacsony észlelhetőséget igénylő lopakodó feladatok során a fedélzeti elektronika nem kritikus fontosságú részeit lekapcsolja, illetve teljesítményét csökkenti.
    A TESLA gépsorát nem véletlenül szerelték le az amik és a TAMARA kifejlesztése óta nagyon sok idő telt el, hogy tovább lépjenek a fejlesztésben.
     
  9. voltagemultiplier

    voltagemultiplier New Member

    az LPI maszlagot látom sokan bekajálták.
    Ma még az orosz radarok is változó PRF-el és változó impulzusidőtartamokkal dolgoznak és ők is hallgatóznak idegen radarjelek után két kisugárzás között.
    Az LPI akkor volt ténylegesen értelmes amikor a szovjet technika olyan szinten volt, hogy a radarjaik PRF-je és impulzusidőtartama mechanikusan rögzített vagy nagyon kevés érték (kb 4..5 érték) között kézzel váltogatható volt mert elektromechanikus mechanizmus vezérelte ezeket a paramétereket. Akkoriban a magyar MIG-29esek besugárzásjelző képernyője 100 db izzóból volt kirakva és 5 db nyugati radart volt képes felismerni hardveres módon (tehát nem változtatható módon)
     
  10. voltagemultiplier

    voltagemultiplier New Member

    Mackensen: pl a hajtóműelektronikát a fly-by-wire-t is...
     
  11. Fade

    Fade Well-Known Member

    "Olyan kis távolságból észlelik a Raptort"

    Láttam én is... csak annyira pofánverős dolog ez..... akkor majd ha eljutnak erre a szintre lesz erre a feladatra komoly opció.

    gr: Egy sima pogári koax egyrétegű szigetelés kifele elnyeli az EM sugárzás 99%át. Egy árnyékolt utp vszeg mégjobban.
     
  12. voltagemultiplier

    voltagemultiplier New Member

    Fade:
    amikor a katonák szaglásznak elektromágneses sugárzások után biztos hogy kevés lesz még a 99,99%-os elnyelés is. Miért is? 10 wattnak az ezredrésze 0,01 watt, ez simán észlelhető még a kb a Hold-Föld távolságban elhelyezett vevővel is...
     
  13. voltagemultiplier

    voltagemultiplier New Member

    joker:
    a terepkövető navigáció már teljesen passzívan megoldott. Megvan a terep baromi részletes 3D térképe és a GPS megmondja hol a gép a kérdéses terep fölött.
     
  14. joker

    joker Well-Known Member

    Csak olyant tudsz leárnyékolni, aminek nem szerepe valamilyen jel kibocsátása vagy fogadása. Márpedig egy magasságmérő vagy adatkommunikációra használt rendszer erre épül.
     
  15. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    És a csatlakozásokkal, erős áramú rendszerekkel mit csinálsz?
     
  16. blaze

    blaze Active Member

    Az LPI sokkal több mint amit leírtál.

    Indokolatlanul nem fog veszélyesen közel menni egy géphez semelyik pilóta. Ha lehet hinni a különbőző gyakorlatokról ismert történeteknek akkor bőven NEZ-en belül lehet a Raptor mielőtt észlelik. De nyilván a pilóták ezt sokkal jobban tudják, elvégre ők ismerük a gépüket. Ha van egy kis infó az orosz radarokról akkor azt is simán ki lehet sakkozni, hogy nagyjából mi az a távolság ahol valószínűleg észlelni fogják őket.
     
  17. blaze

    blaze Active Member

    Annak mi az esélye, hogy ilyen minimális sugárzást észlelsz minden egyéb környezeti zaj közepette? Szerinte nem sok.
     
  18. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Az alacsony észlelhetőség már olyan szinten "kinőtte" magát, hogy teljes rendszerről beszélünk, amelynek sok alrendszere van és akár egy repülőgép (jármű) esetén is a repülés (bevetés) alatt is több szintű alkalmazása fordulhat elő, a feladattól és körülményektől függően.
    Úgy gondolom, hogy a földi berendezéseknek és a föld körül keringő műholdaknak hálózatban történő együttes alkalmazásával lehetséges ezen kategóriájú eszközök felderítése, követése és a védelmi rendszerek, - földi légvédelmi rakéta rendszerek, légi eszközök, főleg repülőgépek - adatokkal való ellátása.
     
  19. voltagemultiplier

    voltagemultiplier New Member

    blaze: ez a teljesítmény nem minimális. A GPS műholdjának jele lent a GPS vevődön sokkal minimálisabb... és kommersz készülékek simán fogják.
     
  20. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Ja. És itt lép be a számítási kapacitás, meg a fejlett mikroelektronika a TRM-eknél és azok vezérlésénél, amik másodpercenként ezres-milliós, vagy a jó ég tudja, milyen nagyságrendbeni moduláciváltást és "ugráltatást" tesznek lehetővé a frekvenciák között és ezekben az USA jelentősen vezet, mármint a nem csak laborban létező, hanem valós használatban lévő eszközei tekintetében.
     

Ezen oldal megosztása