1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Líder-osztály

Diskurzus a(z) 'Rombolók' témában - boki által indítva @ 2014. április 5..

  1. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Meg pár aprócska, 15 000/25 000 tonnás SSBN-t. :D :hadonaszos:
     
    fip7 likes this.
  2. dudi

    dudi Well-Known Member

    fip7 likes this.
  3. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    hazudós... nem is tudsz gondolkodni... :cool:
     
    misinator, szegcsab and dudi like this.
  4. boki

    boki Well-Known Member

    Mindössze a szentpétervári "Északi hajógyárban" (Szevernaja Verf) épülnek fregattok-projekt 22350. Megérkeztek az első szériás orosz gázturbinák és folytatódik az Admiral Golovko és Admiral Iszakov építése. További fregattok építését tervezik, majd ezután kezdik a SuperGorskov építését -8000t.
    TEhát fokozatosan térnek át a nagyobb vízkiszorítású hajók építésére. Legvégén kerül sor a Líder építésére.
     
    szegcsab, Python, fishbed and 3 others like this.
  5. Roni

    Roni Well-Known Member

    Megjöttek a trollok
    [​IMG]
     
  6. notaricon

    notaricon Well-Known Member

    Hányan jöttetek?:D
     
    szegcsab and zsolti like this.
  7. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Kb. a Zumwalt-osztály óta. Ott azért nem akarták cirkálónak besorolni, mert azt a "fontosabb" CG-21 ill. CG(X) légvédelmi cirkálónak, a Ticonderoga-osztály utódjának szánták, amely amúgy ugyanarra a hajótestre épült volna, mint a Zumwalt (alias DD-21, DD(X)) osztály.

    A hajóosztályok felfele való tolódása a repülőgép-hordozók növekedése miatt zajlik és zajlott áttételesen. Ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű érzékelőket, fegyverzetet, majd helikoptert is tudjanak magukkal vinni a kísérő rombolók, egyre nagyobbra kellett őket készíteni. Az US NAVY esetében 1975 előtt eléggé átláthatattlan osztályozás volt, a "rakétás" jelzővel illették a modern rakétafegyverzetű egységeket, de a feladatkörük alapján tiszta kabaré módra kapták az osztályozást. Mivel a haditengerészet nagyobb, 13-15 ezer tonnás egységeket képzelt el cirkálóként, mint a Long Beach és Albany-osztály, legalább az 1950-es évek végén. A nukleáris meghajtású, 9100 tonnás Bainbridge ASW egység Nukleáris meghajtású, Nagy Rakétás Rombolónak (Destroyer Leader Guided Nuclear, DLGN-25) lett kategorizálva először, a 15 ezer tonnás Long Beach (CLGN, vagyis Nukleáris meghajtású Rakétás Könnyűcirkáló) és a 85 ezer tonnás Enterprise (CGN, Nukleáris meghajtású Repülőgép-Hordozó) mellett így 3 ilyen méretű egységekből álló, nukleáris meghajtásra épülő hordozó-flottilákat képzeltek el, 1-2 CGN mellett 1-2 CLGN és 1-3 DLGN illetve 2-4 FFGN egységgel, meg persze 1-2 SSN-el kísérve).

    Menet közben a rakétarendszerek és radarrendszerek zsugorodtak, a nukleáris meghajtás pedig rohadt drágának minősült, így jöttek a 8000 tonnás cirkálók (Leahy- és Belknap-osztály), a Bainbride és a Virginia-osztály pedig át lett sorolva Nukleáris meghajtású Rakétás Cirkálónak (CGN), utóbbi, noha 11 666 tonnás volt, eredetileg FFGN (Nukleáris meghajtású Rakétás Fregatt) besorolást kaptak. Ekkoriban jött az a koncepció, hogy a fregatt első sorban konvojkísérő-osztály (lásd Oliver Hazard Perry-osztály), a hordozókat pedig rombolók és cirkálók kísérjék. Az 1970-es években ez vezetett oda, hogy az ASW feladatkörű Spruance-osztály 8000 tonnásra hízzon (és részben azért is "maradt" romboló, mert volt helikopter-hangárja, ami a fregattok és rombolók sajátja volt, a cirkálókon "nem volt" hely ilyen "luxusra"), de cirkálónak mégse akarták nevezni, mert az a vele nagyjából egy idős Virginia-osztályú, nukleáris meghajtású egységek "sajátja" volt. Hogy az ilyen hajóegységek "pedigréje" megmaradjon, a nagyobb egységek cirkáló, a "kisebb" egységek romboló besorolást kaptak.

    Ez a gondolatmenet aztán léket is kapott, mert a Virgina-osztály túl drága lett, jött a drága AEGIS rendszer, és így kényszerből a Spruance hajótestébe építették be - ez lett a Ticonderoga-osztály, éppen 10 000 tonnás vízkiszorítás alatt. Mivel a Tico aféle flotilla-parancsnoki egység is volt (ki volt alakítva a főtiszteknek külön részleg és taktikai vezénylő-központ), és kellett volna "olcsóbb" AEGIS egység, így jött a Arleigh Burke-osztály, cirka 8300 tonnával, romboló besorolással, és mivel a Spruance volt az ASW egység, így nem vittek magukkal helikoptert (ez a Flight IIA esetében jelent meg).

    A szovjetek "követték" az amerikaiakat, noha lemaradva és náluk a besorlásokkal folyamatosan variáltak. Például a Kirov, Csapajev és Szverdlov-osztályú ágyús cirkálók (9400, 14000 és 16000 tonnásak) után jött a mindössze 5500 tonnás Kinda-osztályú (Projekt 58) rakétás cirkáló, majd a 7500 tonnás Kreszta-I és - II osztály, és aztán jött a Kara-osztály 9700 tonnával.

    Ezek alatt viszonylag stabilan a fregattok, mint a Riga - 1400 tonna, Petya és Mirka ~ 1100 tonna (bár ezeket a szovjetek Járőrhajóknak nevezték) és végül az 1900 tonnás Koni-osztály (ezt jóval később a Gepard-osztály követte, már a Szovjetunió széhullása után). A rombolók is stabilan 3200-3500 tonna körül voltak egy ideig, a Kotlin-osztály még 3500 tonna volt az 1950-es években, aztán a Kildin-osztály 3200 tonnával. Aztán jött a 4200 tonnás Kanin-osztály és 4400 tonnás Kashin-osztály az 1960-as években. Majd a 6600 tonnás Szovremennij-osztály következett, csakhogy itt egy fura lépés követezett, ugyanis a szovjetek a többfeladatú, nagy méretű hajóegységeket egyre kevésbé tartották jó megoldásnak (tették mindezt akkor, amikor a gigászi Kirov-osztály fejlesztését továbbra is támogatták), ezért a Szovremennij-osztály mellé az ASW feladatú Udaloj-osztály lett elképzelve, tehát a két romboló-osztály kiegészítené egymást (hajó elleni fegyverzet és nagyobb hatótávolságú légvédelem a Szovremennij-en, a tengeralattjáró-elleni fegyverzet és a rövid távú légvédelem az Udaloj-on lett elhelyezve). Persze közben ott is jöttek az érdekességek: a Szlava-osztály rakétás cirkálónak, a Kirov nehéz, nukleáris meghajtású rakétás cirkálónak lett besorolva...

    Hogy a Lider-osztályt miért rombolónak sorolják be? Ez egy jó kérdés. Tényleg nem tudok rá más magyarázatot, minthogy ha az amerikaiaknak van egy Zumwalt-osztályú rombolójuk, akkor ez is legyen romboló...
     
    Mackensen, fishbed, Tcat and 8 others like this.
  8. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    A Projekt 22350M, alias Szuper-Gorskov még csak a tervezés fázisában van, és 2026-ban tervezik átvenni az első példányt, ahogy te is írtad, 2027 után kezdődhet meg a Lider-osztály építése, ha csak hirtelen nem történik valami nagy változás. Az meg "picit" odébb van...
     
    fishbed, molnibalage and ghostrider like this.
  9. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Cifu, ráadásul a most készülő kínai hadihajókat még nem is említetted.
    Javaslom a topic címét módosítani: Pr. 23560E "Shkval" class (Lider)-re.
     
  10. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Roni írta, hogy 2030-ra elkészül az első Lider, Boki azt írta, hogy a 20-as évek végén tervezik elkezdeni az első építését. Szerintem ezzel a tervezettel nincs komoly probléma, tarthatónak tűnik. Persze bármikor beüthet valami nagyobb gebasz, ami felrúgja az egészet.

    A fregatt-romboló-cirkáló vonalra, az is "probléma", hogy nincs egységes rendszer, hogy mi micsoda, miért az. Ilyesmire gondolok, hogy pl 100 cella fölött, vagy ha ABM kapacitással rendelkezik a hajó, akkor az cirkáló, pont. Mint Washington után, ahol konkrétan löveg kaliber mentén kimondták, hogy mi a nehéz, és mi a könnyű cirkáló. De mintha mostanában ódzkodnának a cirkáló elnevezéstől, nem tudom, talán mert túl harcias. Nem az első lenne a történelemben, hogy egy-egy hadihajót nem a tényleges kategóriája szerint neveznek el, hogy könnyebben eladható legyen a politikusoknak és a közvéleménynek.
     
  11. fapp_supervisor

    fapp_supervisor Well-Known Member

    Max. mekkora méretű és vízkiszorítású hajót tud ma legyártani az orosz ipar?
    Mellesleg gyönyörű ez a hajó.
    [​IMG]
     
  12. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    20-30 000 tonnás szerintem belefér, viszont egy, max két hajógyár képes erre. A beszállítólánc is leterhelt, ott is bőven szükséges a fejlesztés. Nem véletlenül nem erőltetik a témát, sok évre és anyagi befektetésre van még szükségük.
     
    fapp_supervisor, ghostrider and fip7 like this.
  13. nyugger

    nyugger Well-Known Member

    Illetve kormányzati részről is igyekeznek nyomni a hajógyárakat, hogy az állami megrendelések mellett igyekezzenek minél inkább a piacról is megrendeléseket szerezni, mert így egyrészt kényszerítve is lesznek valamilyen módon a modernizációra (lásd. a távol-keleti Zvezda új dokkja ahol majd az úszó olajfúró tornyok épülnek) másrészt remélhetőleg a termelékenység valamint a minőség is növekszik a jövőben. Nem tudom pontosan mikor mondta Putyin de egy elnöki rendelet értelmében 2030 vagy 40-ra a hajógyáraknál is el kell érni a piaci megrendelések 50 százalékos arányát.
     
    fishbed likes this.
  14. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Szerintem csak a pénz a kérdés.
     
  15. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Most építenek valami 430 méteres dokkot. Az új jégtörőjük, amit ők is építettek 173x33m, és 33E tonna.
     
  16. cinikus

    cinikus Well-Known Member

Ezen oldal megosztása