F-117 Nighthawk (Lockheed,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Faboo78

Well-Known Member
2018. január 4.
252
958
93
T

Törölt tag 2361

Guest
A szerbek megvehetnék a múzeumukba, van is néhány alkatrészük hozzá ;)

kurva nagy siker volt.

mi lelotunk nekik 2 repulot, azok meg total szetkurtak a gyarakat,hidakat stb..

de a szlobo szerint, amikor bejelentete a tvn hogy vege lett, mi gyoztunk.

hat szarok en bele az ilyen gyozelmekbe :D
 
M

molnibalage

Guest
De olyan cuki, hogy a Quorán egy futóbolond erősködött, hogy márpedig volt annak ellenére, hogy semmilye se volt hozzá a gépnek...

Ő is arra a podcastra hivatkozott...
De legszebb egyébként az emberben az volt, hogy hiába cáfoltam meg mindent, még ő hülyézett le engem. Most is csak a cikk miatt ismerte el, hogy igazam van.
Ez arra a súlyos válságra hívja fel a figyelmet, hogy számít, hogy ki mond és mit, az, hogy mennyi igazi belőle, ja, az kurvára mindegy...

Én ezt az embert ezrek követik ezzel a szellemi színvonallal...
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 827
31 837
113
De legszebb egyébként az emberben az volt, hogy hiába cáfoltam meg mindent, még ő hülyézett le engem. Most is csak a cikk miatt ismerte el, hogy igazam van.
Ez arra a súlyos válságra hívja fel a figyelmet, hogy számít, hogy ki mond és mit, az, hogy mennyi igazi belőle, ja, az kurvára mindegy...

Én ezt az embert ezrek követik ezzel a szellemi színvonallal...

Valamelyik korabeli szimulátorban, talán Strike Commander volt asszem AMRAAM az F-117-en, lehet ilyenek miatt terjedt el.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 512
72 513
113
2002.10.18.
It was a time when the U.S. military was building up its forces in the Middle East ahead of a possible offensive against Saddam Hussein’s Iraq.
The Time When The USAF Got Caught Trying To Sneak F-117s Through Austrian Airspace...


https%3A%2F%2Fapi.thedrive.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2Fpkl9-1.jpg%3Fquality%3D85
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 512
72 513
113
Ez legyen meg itt is...

Az Afterburner podcastban Charlie "Tuna" Hainline anekdotázott egy sort. Több érdekesség is volt benne, de a legérdekesebb az, hogy Tuna az elmondása szerint tanúja volt annak, amiről volt több pletyka, de megerősítés még hiányzott: 1999-ben, Szerbia felett egy másik F-117A-t is légvédelmi rakétatalálat ért, de az a gép nem zuhant le.

Az Operation Allied Force alatt Hainline a második F-117A kiküldetésén volt, a 9th Fighter Squadron, a “Flying Knights” tagjaként, akik a Spangdahlem légibázisról indultak bevetésre. Elmondása szerint meglehetősen megterhelőek volt az általában 6 órás bevetések, nagyjából az indulás után 2 órával találkoztak a tankergéppel Magyarország felett, majd innen indultak a volt Jugoszlávia fölé, ahol általában egy adott célpontra dobták le mindkét lézervezérlésű bombájukat.

Hainline elmondása alapján ez a "Vega 31" lelövése után történt, de pontos időpontot nem említett. A feltételezések szerint 1999 április 30-áról lehetett egyébként szó. Ez esetben két F-117A repült párban, csak a cél közelében váltak szét, mivel a kijelölt célterület alig 10 mérföldre volt egymástól.

140_f117_1.jpg

Az F-117A-k szinte mindig EF-111 Raven vagy EA-6B Prowlers elektronikai hadviselésre szolgáló gépek "szárnyai alatt" dolgoztak, mivel hiába a lopakodó képesség, a gépeken még csak radar-besugárzásjelző (RWR) sem volt, és összességében is csaknem süketek voltak, lévén a rádióantennákat is visszahúzták a géptestbe. Ezen az estén azonban nem EW gépek, hanem SEAD gépek voltak az oltalmazók, a légierő F-16CJ Wild Weasel típusai HARM rakétákkal, hogy szükség esetén rögtön el is pusztítsák a légvédelmi radarokat. Mikor Tuna már a célon volt, és csak nagyjából fél percre volt, hogy oldja a bombáit, az egyik "CJ" pilóta légvédelmi rakétaindítást jelentett be a rádión.

A visszaemlékezése szerint visszanézet a jobb válla felett Belgrád irányába, és meglátta ahogy a hatalmas (saját szavaival: Saturn V.-szerű) rakéta emelkedik a magasba, valamerre arra, amerre a másik F-117A lehetett. Majd meglátott még egy rakétát, amit éppen akkor indíthattak. Ez a rakéta viszont egyenesen felé indult el. Ilyen esetre az a szabály, hogy nem szabad az automata pilótát kikapcsolni, mivel a kézi irányítással fellépő forduló vagy bedöntés negatív (a légvédelem szempontjából pozitív) kihatással lehet a gép radarjelére, és ráadásul éppen a célon volt, így nem reagált végül semmit és ki is oldotta a bombáit. Közben látta, hogy az egyik rakéta felrobbant, a másik pedig az égbe szállt.

Tuna ezután visszaindult Magyarország felé, hogy újra találkozzon a tankergéppel, itt kellett volna összevárniuk egymást a másik F-117A géppel. De csak nem akart feltűnni. A tanker már távozni szándékozott, mivel lejárt a kijelölt időintervallum, amíg a területen kellett volna tartózkodni, de Hainline meggyőzte őket, hogy várjanak még egy kicsit, hátha megérkezik a másik Nighthawk. Végül a KC-135 operátora meglátta, hogy egy világítás nélküli F-117 közeledik hátulról. A gép állapotáról csak annyit mondott, hogy "A repülőgépe nem volt igazán jó formában." Mikor rácsatlakozott a töltőcsonkra, a sérült gép viszont "leszakadt", így Tuna és a tanker személyzete elkezdte azt gyanítani, hogy a sérült gép csak egy hajtóművel repülhet (és ezek alapján kommunikálni se tudtak vele - Cifu). A tanker ez után lassítani kezdett, majd ha sok melléfolyt üzemanyag árán is, de sikerült feltankolniuk a második F-117A-t.

140_f-117_2.jpg

A két lopakodó ez után visszaindult Spangdahlen felé, de út közben elvesztették egymást - ám végül a sérült gép is sikeresen leszállt. Azzal, hogy Tuna nem hagyta magára a társát, még kitüntetést is kapott.

Amit még hozzátett az esethez, hogy a légvédelmi rakétarendszerek továbbra is veszélyforrások egy lopakodóra minden harci küldetésben, a lopakodó azt jelenti, hogy nehéz felderítani és nem azt, hogy láthatattlan. Azt is hozzátette, hogy az F-117A esetén messzire elkerülnek minden "double-digit" (ie.: Sz-300 és újabb) légvédelmi rakétarendszert, de még a régebbi légvédelmi rendszerek, mint az SA-3 (Sz-125) is bizony komoly veszélyt jelenthetnek adott esetben...

Forrás
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and Cifu

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 781
25 331
113
Újra repül a nemlétező harci gép...

Az „őslopakodó” többszöri feltámadása: lehet, hogy ezek a gépek már nem tartoznak a légierőhöz... De harcoltak-e valóban 2017-ben Szíriában is?



Lehet, hogy most már nem a légierő pilótái repülik (fotó: The Aviationist)


Egy eltéveszthetetlen sziluett, amint végig hasít a kaliforniai Halál Völgye felett: ismét feltűnt, az elmúlt napokban többször is, az amerikai légierő legendás csapásmérője, az első szolgálatba állított alacsony észlelhetőségű harcigép – amelyet már sok éve kivontak a flottából.

Tévedés kizárva, a különös szárnyalak a pillangó-vezérsíkokkal, a fekete festés mellett talán még az is az azonosítást segíti, hogy a gép alacsonyan ugyan, de más gépekkel ellentétben kemény fordulók nélkül repült a terep felett – az F-117-est nem manőverező légiharcra tervezték...



A fura, de az Öböl-háborúban főszerepet játszó gép a jelek szerint másodszor támad fel halottaiból. Hatvannégy példányából egyet veszített el harci körülmények között, a lelövése 1999-ben, a koszovói háború idején Dani Zoltán, a szerbiai hadsereg ezredese nevéhez fűződik. Szerepét a sikeres bevetések sokasága ellenére alaposan lecsökkentette a „lopakodók” következő generációjának belépése, különösen miután az F-22-es ötödik generációs típus is megkapta a földi célpontok elleni támadó képességet. Most pedig, az F-35-ösök korában különösen idejétmúltnak számít a konstrukció.

A 2008-ban hadrendből kivont típus néhány példányát, a törvényhozás döntése értelmében, megtartották és lekonzerválták, majd 2014-ben Tonopah légibázis körzetében, a támaszpont fedett, de elölről és hátulról nyitott kiszolgáló részlegeiben is feltűnt a jellegzetes gép, nem beszélve a gurulókon és a pályán fotózott példányokról. De 2016-ban a kongresszus szakbizottsága újabb döntést hozott arról, hogy minden még megmaradt/lekonzervált példányt át kell szállítani abba az arizonai központba, ahol a leselejtezett gépek szétbontása zajlik.



A lekonzervált F-117-eseket is szétbontásra ítélték...


Ehhez képest jelent meg egy vagy több F-117-es, teljesen vitathatatlan minőségű és hitelességű felvételen, sőt: a Scramble magazin értesülése szerint, és a hírt persze rögtön átvette a sajtó, a csapásmérő négy példánya vett állítólag részt a szíriai hadműveletekben 2017-ben, sőt, a „lopakodók nemcsak Szíriában repültek, de leghíresebb bevetéseik helyszínén, Irakban is támadták az Iszlám Állam objektumait.”

Ottani felvételek nem készültek, ennek az akciónak tehát nincs vitathatatlan bizonyítéka, de a dél-kaliforniai repülésekről több is készült. Mint azt a The Aviationist című mértékadó katonai repülési portál hírül adta, a Death Valley felett áthúzó F-117-est F-16-osok kísérték, egy szerencsés fotós pedig ilyen jó minőségű képet tudott készíteni róla, hogy kivehető rajta a farokjel.



Ehhez képest ez a remek felvétel a Scramble magazin szerint a napokban készült


De innentől kezdve minden csak feltételezés. Például azt is csak valószínűsítik, hogy a gépet vagy gépeket nem az amerikai légierő, hanem a gyártó Lockheed pilótái repülik. Nem kizárt, ezt két Tonopah betonját fotózott gép antenna-elrendezéséből következtetik, hogy kísérletek történtek az F-117-es távirányítású, ember nélkül változatának alkalmazására is.

2017-ben a szétbontás helyszíne felé tartó F-117-est észleltek Nevada felett, majd egy nappal később egy másik (?) gép repült egészen másfelé egy kétüléses F-16-os kíséretében. Tavaly ismét Tonopah körzetében látták kirajzolódni a különleges körvonalakat.



Ha a megfigyelt gépek átkerültek a légierő állományából a Lockheedhoz, ezzel tulajdonképp teljesítettnek fogható fel a kongresszusi döntés, miszerint az amerikai fegyveres erők kötelékéből tűnjön el a típus. Ugyanakkor a gyártó különféle fontos tesztekhez használhatja a gépeket, például radarok, infravörös és optikai érzékelők kipróbálásához, esetleg új, radarabszorbens festési metodikák kidolgozásához, illetve az F-117-es teheti próbára új légtérellenőrzők vagy akár már a hatodik generációs harci gépek képességeit. Végül az sem kizárható, hogy a „szerződéses” alapon repülő gépek részesei lehetnek az olyan nagyszabású gyakorlatoknak, mint az évenkénti Red Flag, természetesen az ellenség/agresszor szerepkörében.

http://iho.hu/hir/ujra-repul-a-nemletezo-harci-gep-190304

"The tale of how the Yugoslav Air Defense Forces managed to shoot down a US F-117 Nighthawk in 1999 is the stuff of legend, but a US Air Force pilot who flew F-117s in the war has now come forward with a story about a second stealth fighter that Serbian forces struck."
https://sputniknews.com/military/20...ugoslavs-hit-second-us-f-117-during-1999-war/