1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Lockheed Martin F-22 Raptor

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ezzel kezdted.
    Akkor amit én olvastam ki ebből, növekvő sebesség szerint lefelé.

    YF-22 + PW
    YF-22 + GE
    YF-23 + PW
    YF-23 + GE

    Majd leírod ezt.

    Hogy az Raptor gyorsabb lett, mint az YF-23 + GE.

    Most akkor melyik az igaz?
     
  2. dudi

    dudi Well-Known Member

    Azt is írta,hogy a Raptorba ol,an hajtómű került ami egyik tech demoba sem.
     
  3. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Na, ennyi, így igaz. Mindent értesz, pontosan ezt írtam én is. Eddig is ezt írtam, tíz éve is ezt írtam, most is ezt írom és holnap is ezt fogom írni.

    Amúgy, ha jól elolvasod a litániámat, akkor azt is leírtam, hogy a GE hajtóműves YF-23-asnál csak abban az értelemben lett gyorsabb a széria Raptor, amit a sebességadatokról hivatalosan publikáltak.
     
  4. Roni

    Roni Well-Known Member

  5. amos

    amos Member

    Sose értettem,hogy ezt a csavarozgatást miért nem csavarhúzó géppel végzik. 100x gyorsabb lenne:)
     
  6. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Mert ezzel ki tudod szedni, mivel lehet nyomni rendesen. Ráfekszel és a szar, szétkopott fejbe annyira belemegy, hogy ki bírod szedni (főleg, ha bekedned easy out-al, ez egy szűrke, zsíros homokszerű anyag).
    Az elektromos csak a nem beszorult/berohadt csavarokra jó, szóval általában azzal kezdtem, utána a fent látható célszerszám, ha az sem, akkor lefúrtam.
    Panelezés rohadt meló, főleg egy csomagtérben, ahol a vizes csomagok miatt berohad az összes fenéklemez csavar XD

    (BTW lehet Stealth gépen spec előírás is van szerszámokra, fogalmam sincs, olyanon nem dolgoztam.)
     
    fishbed, endre and emel like this.
  7. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    Tehát nem mondhatod el, mert titkosítva van, értem :)
     
  8. amos

    amos Member

    Wow, na akkor végre értem, bár azt nem gondoltam volna,hogy a dollármilliós gépeken berohadt csavarok vannak, és a csavarfejek sem épek... Milyen gyakrak kell ezeket eltávolítani?
     
  9. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    Ezen a nagyon ferde, sima feluleten, egy kerdeses tapadasu labzsakban nekiallni soktucat berohadt csavarnak eröböl, biztosito kötel nelkul.... Hany metert esik a koma, ha ott az egyensulyabol kibillen?
     
    endre likes this.
  10. amos

    amos Member

    Arra emlékszem néhány "dokumentum" filmből, hogy az YF-23-nál és a raptornál is említették, hogy a max sebesség nagyon nagy, de az még mindig titkos ha jól tudom, csak azt szokták mondani,h 2+mach. Van egy régi könyvem, amiben még azt írják,hogy követelmény volt az ATF progrba a rövid idejű 3 mach sebesség. Gondolom ez utóbbiból nem lett semmi, de vajon mennyi lehet a Rapi max sebessége? Egy jó tipp lehet, hogy hol van akkora felmelegedés, amihez már a blackbird féle spéci építés és anyagok kellenek? A kompozit, hogy bírja a hőt? Tudunk erről valamit?
     
  11. emel

    emel Well-Known Member

    Nem biztos hogy minden szoros csavar be van rohadva (értsd rozsdásodva, az a ritkább), sokkal gyakoribb hogy pl. a csavaron fél fordulattal rövidebb a menet mint kellene, így a meghúzásnál az utolsó fél fordulatnál már az önzáró anya vési rá a menetet! Így duplán is önzáró lesz, de mikor ki kell szedni akkor jön a szenvedés meg az ősök cirkalmas emlegetése. A csavarfej sliccelésének sérüléséről meg legkevésbé a gyártó tehet, ez már karbantartási probléma. Ha időszakos ellenőrzésnél ki kell hajtani párszáz csavarkát, időnként a karbantartónál is elfogy a szufla és nem nyomja oda rendesen a csavarhúzót, ilyenkor a szerszám könnyen kiugrik a sliccelésből és darál a széléből egy kicsit. Ettől kezdve még nehezebb kiszedni a beszorult csavart, mert a sérült sliccelésben kevésbé tud megkapaszkodni a csavarhúzó (ilyenkor sokat segít az angelsoul kolléga által említett csavarozó-paszta). A kiszerelés gyakorisága meg erősen típusfüggő, de általában 50-100 rep-óránként végezni kell valamilyen szintű karbantartást, ennek függvénye hogy mennyire kell megbontani a gépet. Ez naptári időben is meg van szabva, tehát ha a gép valamiért nem repült hetekig, időnként egy minimális ellenőrzést akkor is végre kell hajtani. A legegyszerűbb karbantartásnál általában csak ellenőrizni kell a kerék-, rugóstagok,- hidroakkumulátorok nyomását, hidraulika-tartály feltöltöttségét, kerékkopást, esetleg megműködtetik pár másodpercre azokat a tartalék/vészrendszereket, amik normál üzemben csak "alvó", készenléti állapotban vannak (nehogy akkor derüljön ki az üzemképtelensége, mikor több évi repülés után egyszer pont szükség lenne rá). Minél magasabb szintű a karbantartás, annál több berendezést, rendszert és bekötési pontot (pl. korrózió és repedés kizárása miatt) kell ellenőrizni és ehhez megbontani a gép borítását is.
     
    fishbed, endre, Pocok75 and 1 other person like this.
  12. emel

    emel Well-Known Member

    Jó szemed van hozzá, én is ezt szúrtam ki már az első pillanatban. :eek: Mindenesetre szerintem kb. 2,5 méter magasan áll a Jimmy, onnan azért betonra már nagyon nagyot lehet esni!! De ha szerencséje van akkor nem kiszedi hanem becsavarja a csavarokat, ahhoz nem kell akkorákat erőlködni. Más is a hatás mint mikor egy megszorult csavarral erőlködik, és az hirtelen enged az "erőszaknak", a szegény szerelő meg hirtelen azt se tudja mibe kapaszkodjon. :D
     
  13. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    CAA szabályzás szerint akár 1mm a talajtól már magasban végzett munka, vagyis kell a biztosítókötél XD

    Titkos a top speed, elvileg M 1.8 körül van nagy magasságban elejtett infómorzsák szerint. Na most ez az M szám így eléggé képlékeny, mert ugye a hangsebesség az a hőmérséklet függvénye, ez meg felmegy vagy 16-18 km magasra, a hőmérsékletcsökkenés meg 6.5 C/1 km, szóval...

    És ehhez jön még hozzá, hogy mivel kenik le a csavarfejet az LO tulajdonság érdekében - azt meg mivel lehet leszedni ha bontani akarsz. Nem higítóval mint mi csináltuk, ráadásul ez már COSHH cucc meg attól fölfelé, mert titkos is...
    Még hozzátenném, hogy azt sem tudjuk, egy csavar újrafelhasználható-e ezeknéla gépeknél (gyanítom nem), illetve ha igen, ott milyen felületi/NDT vizsgálatok kellenek előtte.
    Stealth karbantartás pont emiatt drága, hiába segít a fault finding elektronika...
     
  14. emel

    emel Well-Known Member

    Hogy ezeknek a csúcs-gépeknek mennyi a csúcs utánégetéssel és anélkül arról sokféle adat kering, de mióta Jimmy felvette a régi jó szovjet titkolódzós módit azóta mondanak és célozgatnak sokfélét. Hogy mennyi az annyi azt meg csak ők tudják igazából. A kompozit meg nem nagyon bírja a túl meleget, ezért nem is a belépőéleken és a gép orrán, hanem hátrább lévő borítás-elemként alkalmazzák. A duralumínium az kb. Mach 2.2-2,3-ig jó, azon túl jön a titán (SR-71 és a mai modern gépeken) és hőálló acél (MiG-25) belépőél és szerkezeti anyagok. Jellemző hogy pl. az F-18-on nem a kompozit orrkúpon van a fém pitotcső, ezért az orrkúp hegye fémből van hogy le ne olvadjon/égjen a kúp hegye (a közeli fotókon látszik az anyag-eltérés, ha kicsit már kopott a festés).
     
    fip7, fishbed, endre and 1 other person like this.
  15. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  16. dudi

    dudi Well-Known Member

    Már csak 185 db maradt?
     
  17. aquarell

    aquarell Well-Known Member

    Hát ez a " kulcs" amivel dolgozik, nem ideális a nagyobb erökifejtésre. És a csavarfej kimélésére. Egy racsni alkalmasabb lenne az inbus- csavarok lazítására és sokkal jobban elkerûlhető vele a csavar megsértése. Ráadàsul gyorsabban és biztonságosabban is menne a munka vele.
     
  18. Nemerson

    Nemerson Well-Known Member

  19. waterloo

    waterloo Member

    dudi likes this.
  20. BJani

    BJani Member

    A hangsebesség valóban a hőmérséklet függvénye, de a hőmérséklet csökkenése felfelé csak a troposzférában igaz. (Átlagosan egyébként valóban 6.5 fokC/km, de ez ugye a felszíni hőmérséklettől erősen függő! Extrém példa Szibéria, ahol a felszínen simán ugyanannyi a hőmérséklet télen, mint 10 km-en...)

    A troposzféra tetején van a tropopauza, itt a hőmérséklet közel állandó, magasságtól függetlenül (a nevében is benne van, hogy megáll a hőmérséklet csökkenése).
    A standard légkör szerint FL360 felett -56fok van, persze valamelyest ez is változik a valóságban. (ISA deviation)

    A tropopauza felett van a sztratoszféra, itt a hőmérséklet újra emelkedik!
    Itt van egy jó kis kalkulátor légköri számításokhoz:
    http://www.hochwarth.com/misc/AviationCalculator.html

    30 ezer lábon M2.5 az 2730 km/h ISA légkörben (-44 fokC)
    36 ezer láb felett 2650 km/h, szintén ISA légkörben (állandó -56 fokC)
    ha a hőmérséklet eltér a sztenderdtől, akkor +10fok kb. +60km/h-t jelent M2.5 esetén (-10fok esetén -60km/h)
     
    vilmoci, fishbed, endre and 1 other person like this.

Ezen oldal megosztása