1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Lockheed Martin F-22 Raptor

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    [​IMG]
     
    amos, fishbed, Rotten878 and 2 others like this.
  2. dudi

    dudi Well-Known Member

  3. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Mondjuk nem akartam belemenni a légkörszerkeztetbe az egyszerűség kedvéért, mivel a gép a sztratoszférába nem mászik bele annyira, hogy az számottevő legyen (a sztatoszférban a gradiens kevésbé meredek, mint a troposzférában). Amúgy a SLAR/DLAR alapból megfejeli a 6.5 Celsiust...
    (Azt meg add hozzá, hogy a hőmérsékletváltozás az barometrikus magasságváltozással is jár, ökölszabály - 10C változás 4% magassáváltozás... franc se akar kalkulálgatni TAS-t, mivel M számról beszélünk)
     
  4. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Most nagyon okoskodás következik tőlem!
    Ez érdeked dolog mert ha jól látom, az a "zoknipapucs" jellegű valami, amit a lábára húzott, nem csak azt szolgálja, hogy megvédje a gép borítását, hanem, ha jól megnézitek a talp részen speciális sárgás részei vannak, ami a tippem szerint egy vastagabb gumírozott rész. Ha pedig ez így van, akkor a ez a "zokni" kimondottan a viselője védelmét szolgálja, mert a bevonatolt géptesten ez a gumi talp szerintem úgy tapad, mintha szögestalpu cipőt vett volna.

    A kép pedig egyértelműen arra enged következtetni, hogy ez egy nem tervezett javítás lehet kint a betonon. Ahol nem állt rendelkezésre a célállvány a szerelésre, és ezt a módszert választották.

    Ami pedig a szerszámhasználatot illeti. Azt gondolom, hogy egy ilyen gépnél, ahogy elő van írva, hogy milyen lábzsákkal lehet csak lépkedni a felületén, úgy 1000%-osan biztos vagyok benne, hogy az is elő van írva, hogy mikor mivel kell végezni a munkát (ebben az esetben a csavar meghúzását/lazítását). Érdekes de amennyire szop@tás ezzel a kurblival tekergetni ezt a mennyiségű csavart, valószínűleg ez elsősorban a biztonságot szolgálja.
    - egyrészt a használatához mindenképpen 2 kézzel kell fogni. Ergo, nehezebb elejteni. Elejtés egyenlő: bevonat sérülés...No way
    - Ha le is esik valamilyen blőd eset kapcsán, akkor is nagyobb a valószínűsége, hogy lapjával esik , mint a hegyével, ami szintén segít elkerülni a felszín sérülését.
    - az elektromos csavarbehajtók általában jóval nehezebbek, és hiába van mondjuk műanyag házuk, az elejtés kapcsán biztosan megsérülne a felület.
    - hiába van a behajtókon nyomatékmérő, egy a csavarfejből kiugró bit végigszánthatja a csavar környékét. (a kurblinál a nem tekerő kéz sokkal jobban biztosít, mint az egykezes gépek esetén.)
    - racsnis megoldással megint az a probléma, hogy a tengelytől távol fejted ki vele az erőt, így nagyobb lehet, a nem tengely irányú terhelés, ami szintén csavarfejből való kiugrást okoz.

    Szóval akárki akármit mond, szerintem ez egy eszméletlenül beszabályozott és végiggondold folyamat, amihez egyszerűen a jóember nem használhat mást!
    Persze egészen mást lenne mondjuk egy C vagy D csekk esetén, egy hangárban, a folyamat elvégzéséhez alapvető spéci szerelő állvánnyal.
    Ott simán lehet, hogy alkalmaznak valamilyen nem emberi erővel működő célszerszámot.
    Ugyanakkor, ha megengeded a célszerszám használatát (akár csak a rákapatás után a behajtásra), akkor szinte biztos, hogy mindenki azzal fog dolgozni, akkor is, ha olyan helyen kellene dolgozni, ahol kizárólag kézzel kellene. Ezt meg - többek között - csavarfejek fogják bánni.o_O
     
    endre, amos, svajcibeka and 1 other person like this.
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A képen látható panelt amúgy igen gyakran bontogatják. A békeidős, bemutatós, szögvisszaverőevel is külön felszerelt gépeken ezen a panelen sosincs rajta a speciális borítás, mi több, ennek a szegélye szokott a legkoszosabb lenni.
     
    endre, fip7, fishbed and 3 others like this.
  6. emel

    emel Well-Known Member

    Nem "kulcs" hanem kurbli(-csavarhúzó)! És bizony nagyon nagy erőkifejtésre alkalmas, ha egyik kézzel rátenyerel az ember a végén lévő gombócra, a másik kézzel meg belenyúl a kurbli távolabbi szárát fogva és azzal is nyomja a csavarba a szerszámot, hogy ki ne ugorjon. Ha meg fentről kell vele dolgozni (pl. szárny felső felületén), akkor teljes testsúllyal rá lehet nehezedni, így tuti nem fog kiugrani a bit a csavarfejből. Ha viszont túl szoros a csavar, akkor gyakran előfordul hogy eltörik a bit (főleg ha túl van edzve és nem szívós hanem üvegkemény), és a letört hegye benne marad, beleszorul a csavar sliccelésébe! Ilyenkor jöhetnek az erőszakosabb módszerek meg az összes szentek "segítségül hívása". Egyébként ezek a borítás-csavarok általában nem imbusz-csavarok hanem kereszt-sliccelésűek (a régiek anker-csavarként ismerik), csak a sliccelés két szemközti szára egymáshoz képest el van tolva, nincs egy síkban.
     
  7. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Ocses likes this.
  8. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Nekem is valami furcsa ebben a videóban, amikor a gép továbbrepül a katapultálás után...
     
  9. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Jajj ne!
    Mióta vannak hegyek Floridában? Ez a tavalyi F-16-os baleset videója, de erről már beszéltünk...

     
    Pocok75 and Terminator like this.
  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Na akkor már megint elfelejtettük egy pillanatra, hogy médiának semmit sem szabad elhinni...
     
  11. wolfram

    wolfram Well-Known Member


    Hivatalosan ugye utánégető használatával Mach 2 "osztály", ami a Lockheed terminológiáját figyelembe véve minimum 2410 km/h (ők a Mach 1-et kb. 1205 km/h-nak veszik). Az elméleti maximális sebesség tekintetében a fix szívócsatorna lehet a fő korlátozó tényező.

    A strukturális anyagok a gyakorlati maximális sebességet határozzák meg, vagyis azt a sebességet, amit meghatározott ideig és alkalommal elérhet károsodás nélkül. Az elméleti ennél lehet magasabb is (a Boeing pl. 3017 km/h-t ad meg maximális sebességnek az F-15-nél, de ez az érték már túl van a gép hivatalos strukturális limitjén).


    A Mach 1.8 (de ez minden bizonnyal nem a Lockheed-féle "generalizált Mach", hanem valós, magasság és hőmérséklet szerinti érték, tehát km/h-ra lefordítva nem 2170, hanem annál jóval kevesebb) az utánégető használata nélkül elért hivatalos maximális sebessége.
     
  12. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A Raptornak idáig két maximális sebességét ismerte el az USAF. Az egyik a gépek maximális, engedélyezett csúcssebessége, utánégető nélkül, ez Mach 1.7. A maximális elért sebesség utánégető nélkül az Mach 1.82, ezt 2005 januárjában a rendszerbeállító kvalifikációs repülésen John P. Jumper tábornok, maga a légierő akkori vezérkari főnöke állította be:
    https://www.af.mil/News/Article-Display/Article/135233/general-jumper-qualifies-in-fa-22-raptor/
    Ebben a cikkben Mach 1.7-et meghaladó sebesség szerepel, de ezt máshol konkrétan Macj 1.82-nek írják le.

    Jumper később valami kabátlopási ügybe keveredett és korrupció vádjával elzavarták a légierő éléről.
    A tényleges csúcssebesség ezzel szemben csak annyi, hogy “több, mint Mach 2.0”.

    A gépnek valóban fix szívócsatornája van, ez elviekben alapból ledegradálná a gép sebességét Mach 2.0 alá, de a valóságban egyátalán nem zárható ki, hogy eleve egy ennél nagyobb sebesség elérését lehetővé tevő profilja van az egész szerkezetnek.
    Paul Metz, a Raptor legelső berepülőpilótája egy interjúban utalt rá, hogy változtatható szívócsatornával a gép tudná a Mach 2.7-et is, de a gyakorlatban képes az 1600 mph-nál nagyobb sebességre, ami eszerint Mach 2.2 is lehet.
    Ugyanakkor olvastam már fejtegetést az oroszoktól, hogy az F-22-es a Mach 2.4-et is elérheti, pont a fix, de Mach 2 feletti sebességekre hangolt szívócsatornája miatt.
     
    endre, Horizon, fishbed and 4 others like this.
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Azért valahol elképesztő, hogy ennyire magas rangú embernek volt kvalifikációja a típusra. Vagy ezt hogyan hozták össze?
     
  14. misinator

    misinator Well-Known Member

    Erről a MiG-25 fejlesztése jutott eszembe. ( A típus ugye a kor szovjet Raptora volt)
    "...A megnövelt gázhômérséklet miatti hajtómûhiba 1969. áprilisában Kadimicev tábornok, a légvédelmi repülôcsapatok parancsnoknak halálát okozta..."
    http://mm.iit.uni-miskolc.hu/Data/Winx/descs/mig25.html
     
    endre likes this.
  15. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    U.S. Air Force’s F-22 Raptor stealth fighters faces engine shortage

    https://defence-blog.com/news/u-s-air-forces-f-22-raptor-stealth-fighters-faces-engine-shortage.html

    Az egészből mégis ez az egy mondat a fontos:
    "Air Combat Command is also thinking of taking some less capable F-22s from the formal training unit and upgrading them for combat operations."

    Vagyis a nagyjából 60 kiképzésre használt gépből jó eséllyel hamarosan elkezdenek combat coded verziókat faragni (tekintve az USAF vadászhiányát).
     
    fip7, fishbed, endre and 2 others like this.
  16. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ez már csak a tartalékok felélése. Ha nincs elég hajtómű vagy pótalkatrész, akkor arra költeni kell.
    A Raptor hadrafoghatósága volt 70% felett is 2014-ben. Tehát nem műszaki képtelenség. Csak pénz kéne hozzá.

    (Egy EF hívő győzköd máshol, hogy az F-22 szar, mert alacsony a hadrafoghatósága. A 30% körüli arány persze neki smafu. Persze ott is pénzhiány van, de hát gyök2 a lelkem...)
     
    fishbed, endre, Rotten878 and 2 others like this.
  17. dudi

    dudi Well-Known Member

    Sosem értem azt aki a békeidős hadrafoghatósagot bármilyen előjelű érvkent használja.Békében olyan a hadrafoghatóság amennyi pénzt áldoznak rá nem pedig olyan amilyenre a technika meg a humán oldal képes.A német haderő sem azért lett sajatmaga paródiája mert a technika erre predesztinalja,hanem azért mert egy felhülye nő volt a miniszter(nem mellesleg ugyanez a félhülye most európa "urnője")és úgy általában az egesz kormány kb leszarta pénzügyileg a BW-t.
     
    fip7, nyugger, fishbed and 3 others like this.
  18. Roni

    Roni Well-Known Member

  19. emel

    emel Well-Known Member

    Úgy tessék felnézni erre a pilótára hogy ő Paul Metz, Wild Weasel harci bevetéseket repült Vietnamban légvédelmi rakétarendszerek ellen, majd egyike a legnagyobb amerikai tesztpilótáknak, volt "némi" szerepe az F-117 és a stealth-vadászok tesztrepüléseiben is!!
    http://thetartanterror.blogspot.com/2006/01/alfred-p-paul-metz-1946.html
     
    fishbed and Roni like this.
  20. Roni

    Roni Well-Known Member

    Valóra vált alom amit megelt a pali. 3 gen vadásszal is repulhetett.
     
    emel likes this.

Ezen oldal megosztása