F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 055
113
Megnézném...megnézném...
Hát nézzed!
A szingapúri SG-k két éve repülnek totál clean config-gal és GE hajtóművel.
Aerodinamikailag az SG azonos a szaúdi SA-val, mind a kettőn ott van a MAWS szenzor, ami amúgy valószínű hangsebesség alatt nem oszt, nem szoroz.
Az SA-ban annyi a plusz, hogy a klasszikus FCS helyét digitális FbW vette át. De az aerodinamikai és statikai kialakítás változatlansága miatt érdemben nem sokat dobott a manőverezőképességen, kb mint az FbW-s MiG-29M/K/M2/KR/KUBR/35.... gépeknél az FbW.


Maga a program az, ami vérszegény, ebből semmit se lehet leszűrni, csak megy és jó hangos. Akkor az ötlet annyi volt, hogy összefűzték egy Apache géppel a műsort.
Idén viszont jött az elegéns díszfestés és két F-16C kíséretnek, amihez az F-15SG mutatványa is több elemből állt már. Tetszik a végig fáklyával előadott lassú looping.


A koreai K gépekfele is GE hajtóműves, nos azok egy az egyben az ősrégi amerikai F-15C programot repülik, semmit se tettek hozzá, semmit se vettek el.


Anno az izraeli F-15I Raam-ok voltak az első F-15E gépek, amelyek nyilvános bemutatót repültek teljesen nulla külső függesztménnyel

6:22-től.

A 2001-es szöuli Boeing F-15E bemutató Joe Felock-kal még a két szárny alatti nagypilonnal ment, mert vitte a Smokewindereket is:


F-15E-től a legagresszívabb, tényleg a határig elhúzott demo-kűr a 2011-es moszkvai volt, ahol rendesen meg volt tépve a gép. Erről tanúskodik a műsor közben elhagyott vezérsík borítópanel is. Látszik, hogy a CFT megléte nem sok vizet zavar, a zsoké végig kihasználja az átmeneti 45 fokos állásszög limit adta kereteket és nyers erőből építi tovább az összes manővert:

https://www.youtube.com/watch?v=L4yEo5UxlCQ
 
M

molnibalage

Guest
Megnézném...megnézném...
Hát nézzed!
A szingapúri SG-k két éve repülnek totál clean config-gal és GE hajtóművel.
Aerodinamikailag az SG azonos a szaúdi SA-val, mind a kettőn ott van a MAWS szenzor, ami amúgy valószínű hangsebesség alatt nem oszt, nem szoroz.
Az SA-ban annyi a plusz, hogy a klasszikus FCS helyét digitális FbW vette át. De az aerodinamikai és statikai kialakítás változatlansága miatt érdemben nem sokat dobott a manőverezőképességen, kb mint az FbW-s MiG-29M/K/M2/KR/KUBR/35.... gépeknél az FbW.


Maga a program az, ami vérszegény, ebből semmit se lehet leszűrni, csak megy és jó hangos. Akkor az ötlet annyi volt, hogy összefűzték egy Apache géppel a műsort.
Idén viszont jött az elegéns díszfestés és két F-16C kíséretnek, amihez az F-15SG mutatványa is több elemből állt már. Tetszik a végig fáklyával előadott lassú looping.


A koreai K gépekfele is GE hajtóműves, nos azok egy az egyben az ősrégi amerikai F-15C programot repülik, semmit se tettek hozzá, semmit se vettek el.


Anno az izraeli F-15I Raam-ok voltak az első F-15E gépek, amelyek nyilvános bemutatót repültek teljesen nulla külső függesztménnyel

6:22-től.

A 2001-es szöuli Boeing F-15E bemutató Joe Felock-kal még a két szárny alatti nagypilonnal ment, mert vitte a Smokewindereket is:


F-15E-től a legagresszívabb, tényleg a határig elhúzott demo-kűr a 2011-es moszkvai volt, ahol rendesen meg volt tépve a gép. Erről tanúskodik a műsor közben elhagyott vezérsík borítópanel is. Látszik, hogy a CFT megléte nem sok vizet zavar, a zsoké végig kihasználja az átmeneti 45 fokos állásszög limit adta kereteket és nyers erőből építi tovább az összes manővert:

https://www.youtube.com/watch?v=L4yEo5UxlCQ
A 2011-es MAKSZ-ra emlékszem, az erős volt. A koreait megnézem, mert fotón láttam egy majdnem kobrát egy F-15-től azon. Kérdés, hogy az a demó volt-e az.
Sajnos tényleg hiába repül GE hajtóműves F-15E legacy, semmit nem mutat, ami alapján látszódna teljesítménye. Pedig egy felszállás utáni emelkedés - alá linkelt F-16 vs F-35 videó - elég látványos lenne.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 055
113
A 2011-es MAKSZ-ra emlékszem, az erős volt. A koreait megnézem, mert fotón láttam egy majdnem kobrát egy F-15-től azon. Kérdés, hogy az a demó volt-e az.

Nem. Ez a 2011-es koreai demo fegyelmezett koreai pilótákkal, amire te gondolsz, az nem Korea, hanem Szingapúr volt egy amerikai pilótával a Boeingtől, vagy tíz évvel korábbról.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 055
113
Sajnos nincs már fenn youtube-on az F-15K prototípusának első felszállása 2005-ből Joe Felock-kal.
Ő nem sokat teketóriázott, repült már elég F-15-össel (meg ezer más géppel, köztük korábban titkos projektekkel is), ezért úgy gondolta, hogy a jó kis katolikus, kimért, forszázsnélküli tipikus szűzfelszállás helyett behúzott fékekkel rádörrenti a nagy rettenetest, gurult kb kevesebb mint 300 métert (elhangzik a videóban) majd belehúzta a magaségbe fölfelé, úgy, hogy meg se állt a Holdig.
 
M

molnibalage

Guest
Nem. Ez a 2011-es koreai demo fegyelmezett koreai pilótákkal, amire te gondolsz, az nem Korea, hanem Szingapúr volt egy amerikai pilótával a Boeingtől, vagy tíz évvel korábbról.
Akkor rosszul emlékezett Kővári. Tőle van fotó a 80 körüli AoA-val repülő gépről. Vagy én emlékszem rosszul.
 
M

molnibalage

Guest
Sajnos nincs már fenn youtube-on az F-15K prototípusának első felszállása 2005-ből Joe Felock-kal.
Ő nem sokat teketóriázott, repült már elég F-15-össel (meg ezer más géppel, köztük korábban titkos projektekkel is), ezért úgy gondolta, hogy a jó kis katolikus, kimért, forszázsnélküli tipikus szűzfelszállás helyett behúzott fékekkel rádörrenti a nagy rettenetest, gurult kb kevesebb mint 300 métert (elhangzik a videóban) majd belehúzta a magaségbe fölfelé, úgy, hogy meg se állt a Holdig.
Én, emiatt le szoktam menteni már az igazán ütős videóket a YT-ről mielőtt eltűnnek. Pl. a thrusted flare-es Hornet Ball videót is lementettem, biztos ami biztos.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 047
113
CIFU írása az SG-n.

"nemrég elismerte a JPO igazgatója, Mat Winter Altengernagy, hogy a 280 aktív F-35-ös hadrafoghatósága jelenleg 51%-os"

Mikor lesznek majd 100% hadra fogható állapotban?
 
M

molnibalage

Guest
CIFU írása az SG-n.

"nemrég elismerte a JPO igazgatója, Mat Winter Altengernagy, hogy a 280 aktív F-35-ös hadrafoghatósága jelenleg 51%-os"

Mikor lesznek majd 100% hadra fogható állapotban?
Nincs 100%-os hadrafoghatóság, egy kis flottánál (pl. magyar Gripen) időszakosan el lehet érni PR célokra, de az csak a mesében vagy, hogy egy több száz gépes flottából miden gép röpképes és hadrafogható. Megoldhatatlanul sokba kerülne.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 055
113
Izrael oldotta meg állítólag, de hogy mikor és mennyi időre, azt nem tudom. (Rémlik, hogy a 91-es Sivatagi Vihar idejére),

Az ő esetükben a sajátos geopolitikai helyzetet szokás felhozni, de nem tiszta, hogy ez PR volt, ahogy az se, hogy vajon az egész légierőre értették-e. Ha nem, akkor mégis melyik részére?
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 857
15 243
113
CIFU írása az SG-n.

"nemrég elismerte a JPO igazgatója, Mat Winter Altengernagy, hogy a 280 aktív F-35-ös hadrafoghatósága jelenleg 51%-os"

Mikor lesznek majd 100% hadra fogható állapotban?

Soha, de azért 80-90%-ot békeidőben illene elérni, egyébként nevetség tárgya az egész. Mat Winter elég jól összefoglalta a lényeget, olyan a helyzet, mint amikor van pénzed megvenned egy baromi drága a kocsit, de benzinre meg üzemeltetésre, szervizre már nem futja... Túl a gyermekbetegségeken a gép üzemeltetése túl drága, az alkatrész ellátás pedig akadozik. Ha továbbra is így megy tovább, még szarabb lesz a helyzet ha még több gép áll szolgálatba, mert max. annyi változik, hogy még több rohad a földön és az állománytábla növekedése ellére a hadrafogható gépek száma megmarad ugyanannyinak. Majd legfeljebb leöntenek a csatornán még egy kis pénzt.

Mondjuk ez szépen beleillik az egész eddig látott F-35 bohózat sorozatba, oh pardon, hadrebeállítási folyamatba.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell
M

molnibalage

Guest
Soha, de azért 80-90%-ot békeidőben illene elérni, egyébként nevetség tárgya az egész.
Akkor az USAF nevetség tárgya? Ez a világ vezető katonai hatalma, tehát hasonlóan nagy flottával bíró államok igen sanszosan ez alatt vannak. A 14 gépes magyar flotta 80%-os aránya az nem mérvadó. 90%-os egyes típusok tudtak rövid időra a SV alatt.

331USA_stats.jpg


Mondjuk ez szépen beleillik az egész eddig látott F-35 bohózat sorozatba, oh pardon, hadrebeállítási folyamatba.
A bohózat erős túlzás, csak a gép sokkal komplexebb probléma szoftveres oldalon, mint várták. Érdekes módon az nem bohózat számodra, hogy a gép annyival minden előtt járt hardver téren is, hogy a megfelelő SW-vel hozzá kb. minden más gép süket és vaknak mondható az F-35-tel összevetve. Az fullos T3B EF is alulról nyaldossa csak azt, amire az F-35 képes.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 647
55 271
113
A "világ vezetö katonai hatalma" miért ne lehetne nevetség tárgya? Az szerintem biztos, hogy pl.a vaue for money terén az. De még csak best practicenek se vehetők
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 647
55 271
113
Ha válaszolnál Molni, probáld mellőzni a személyeskedést
Az akocsmai vitákboz ok, de a nyilvánosság előtt csak ciki. :)
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 331
13 677
113
Ha válaszolnál Molni, probáld mellőzni a személyeskedést
Az akocsmai vitákboz ok, de a nyilvánosság előtt csak ciki. :)

OFF:
Ha már haditechnikai/természettudományi téren kuka vagy, legalább viselkedj, ha bejössz az oldal értelmesebb topikjába, amihez fogalmad sincs - trolkodni ott a biztpol.
Ne hozd ide az amerika ellenes propagadnádat agitátor. Itt kutyát nem érdekel.

ON:
Nem látom át a problémát, egy új géptől az 50% nem rossz, tekintve az F-22 67% - és utóbbi 10 éve szoliban van, nem rossz, tekintve ez állhat a legközelebb ahhoz a szervízigényhez, ami az F-35
 
M

molnibalage

Guest
A "világ vezetö katonai hatalma" miért ne lehetne nevetség tárgya? Az szerintem biztos, hogy pl.a vaue for money terén az. De még csak best practicenek se vehetők
Lehet, csak nem a gépei hadrafoghaósága terén és főleg nem az USAF. Az ugye megvan, amikor posztoltam az F-15C/E gépek átlagos éves repóráját és 300 felett volt? A legtöbbet repült F-15E 12 eze óra felett van. HF annak kiszámolása, hogy ez évente mennyi repóra. Na, ehhez a mennyiséghez képest mutass egy légierőt, ami nem a közröhej szintjén van. Talán az IAF és ennyi, de sanszosan ma már őket sem.

Ha ez szerined nevetség tárgya...

OFF:
Ha már haditechnikai/természettudományi téren kuka vagy, legalább viselkedj, ha bejössz az oldal értelmesebb topikjába, amihez fogalmad sincs - trolkodni ott a biztpol.
Ne hozd ide az amerika ellenes propagadnádat agitátor. Itt kutyát nem érdekel.

ON:
Nem látom át a problémát, egy új géptől az 50% nem rossz, tekintve az F-22 67% - és utóbbi 10 éve szoliban van, nem rossz, tekintve ez állhat a legközelebb ahhoz a szervízigényhez, ami az F-35
MiG-29K, 20%. Van még kérdése bárkinek? A gép gyakorlatilag szétesik hajófedélzeten olyan szarul van megcsinálva..
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 386
8 590
113

A táblázat alapján a hadrafoghatóság durván nézve 60% és 80% között van a gépeknél. Most az F-35 új gép, ezért az 50% is jó, vagy épp hogy új gép, ezért kéne a 60-80 sávba tartoznia?
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 331
13 677
113
A táblázat alapján a hadrafoghatóság durván nézve 60% és 80% között van a gépeknél. Most az F-35 új gép, ezért az 50% is jó, vagy épp hogy új gép, ezért kéne a 60-80 sávba tartoznia?

Nem, mert nem zárult le a tesztidőszak/fejlesztés
Vagyis ha mondjuk a fedélzeti diagnosztika azt látja, hogy az egyik generátor egy lehellettel melegebb, mint a másik, akkor azt kiértékelik, a gép leáll addig, hogy meglegyen mi az ok - vagyis földelik olyanért, ami üzemben simán mehetne tovább. Viszont a statisztikába bekerül - ne feledd, most éppen minden hibát keresgélnek.
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 097
3 038
113
"MiG-29K, 20%. Van még kérdése bárkinek? A gép gyakorlatilag szétesik hajófedélzeten olyan szarul van megcsinálva.."...

Ez igaz csak éppen semmi köze a F35-z.....BL...vs ..Nb1....foci foci de nem egy liga.
Usa-ról F 35-l beszélünk...pontosan tudod te is ,hogy jelenleg egyetlen egy országnak sincs semmi esélye arra,hogy ennyi lóvét pumpáljon a fegyverkezésbe....Lehet ha nekik is csak annyi lovettájuk lenne,mint egyes államoknak ők is ilyen szarul állnának.
Amúgy az F35-t senki nem piszkálhatja..(kedvence egyike)....azonnal leszurkálom!!!:D:D:D